Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:39

Benfan schreef:
Moet toch niet gekker worden? Ik word persoonlijk altijd woest van dat soort streken. Je zou ze het liefst van hun paard slingeren. Geen respect voor je dier of je omgeving. Het is zo jammer dat dit soort mensen het lastiger maken voor andere ruiters om te kunnen genieten buiten tijdens een ritje. Mensen raken toch sneller geirriteerd door ruiters.

Hier in Wormer rijden er vaak 5 haflingers in rengalop over de polderweggetjes. Rakelings langs fietsers, wandelaars, auto's, tractors, kinderen, en honden. Je hebt maar aan de kant te gaan want dat doen ze zelf niet. Ze nemen werkelijk de hele polderweg in beslag. iedereen weet waar ze vandaan komen, maar de manege is erg laks en wil er niks aan doen. Is afwachten dus tot er ongelukken gebeuren.

Vast bij veldt vandaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:39

piezze schreef:
Erger me ook wel eens aan voetballende etters op het strand maar ja, leven en laten leven, dus als je dan eens een bal tegen je kop krijgt, gewoon schouders ophalen, jammer dan. De wereld zou eens wat verdraagzamer moeten worden.

Dat dus.

Stelletje zeikerds zijn we toch met zn alle XD

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:40

piezze schreef:
Erger me ook wel eens aan voetballende etters op het strand maar ja, leven en laten leven, dus als je dan eens een bal tegen je kop krijgt, gewoon schouders ophalen, jammer dan. De wereld zou eens wat verdraagzamer moeten worden.

Ik heb 1,5 jaar in Canada gezeten. Man man man, wat een verademing is dat vergeleken met Nederland :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:42

Ja je moet het toch echt samen doen op 1 planeet hoor, als echt alles in regels en wetten staat is er toch ook geen zak meer aan. Gaan ze straks rechtzaken houden over slalommen op de groenstrook, foei foei, stout hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:44

In speeltuinen en stukken waar kindjes spelen horen ze iig niet, ongeacht of het in stap of galop is. En galopperen in een woonwijk (30 km zone? )lijkt me ook niet de bedoeling.
Net als een grote mond open trekken als je daar- imo terecht- op aangesproken wordt, wijst dat voor mij niet op sociaal gedrag.

Als er in een woonwijk of in een speeltuin iemand met de motor of quad ofzo rondscheurt vinden we dat ook gevaarlijk en aso, het is niet omdat de dames op een pony zitten dat iedereen dat nu ineens goed en leuk moet vinden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:44

piezze schreef:
Ja je moet het toch echt samen doen op 1 planeet hoor, als echt alles in regels en wetten staat is er toch ook geen zak meer aan. Gaan ze straks rechtzaken houden over slalommen op de groenstrook, foei foei, stout hoor!

Krijg je van die Amerika praktijken; "verboden te paard op groenstroken te slalommen" :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:47

Flew schreef:
Volgens een woordvoerder van de hippische bond is het verboden om binnen de bebouwde kom pony's en paarden te laten galopperen. Daarnaast moet een ruiter zich aan de verkeersregels houden, net als een automobilist of een fietser.

Echt? Dat wist ik helemaal niet joh :=
Ik doe het soms ook wel eens, maar uiteraard alleen als er niemand op straat loopt/rijd en als ik volledig overzicht en controle heb.
Zo heb ik vorige week ergens door een wijk gegallopeerd(klein stukje) omdat mijn pony enorm spanning opbouwde en ik die alleen op die manier afgevloeid kreeg. Beter een stukje gecontroleerde galop dan een bokkend paard dat nergens meer naar om kijkt en volledig aan de kletter gaat(want als ik zijn spanning niet af laat vloeien gaat ie er gewoon vandoor). Mja, niet meer doen dus :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:04

Moeten die kinderen maar ff weg hoor uit de speeltuin, komop ruiters hebben ook recht op een hobby. Wist je nog niet dat ze die speeltuintjes eigenlijk alleen voor ruiters hebben geplaatst? *\o/* vooral de bankjes waar die moeders op in de weg zitten, zijn eigenlijk crosshindernissen, jee dat jullie dat niet weten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:07

Er is best een groot verschil tussen een gecontroleerde galop in een woonwijk (die dus ook weer terug gaat in stap wanneer gevraagd) en gewoon je paard laten gaan omdat het grappig is en er toevallig iets is wat lijkt op ruimte waar je wel een galopje kan wagen en dat dus bijna dwangmatig ook schijnt te MOETEN doen.

Ik heb ook wel eens een galopje gedaan in een woonwijk, omdat dat op dat moment en onder die specifieke omstandigheden in mijn ogen het verstandigste was om te doen. Dat is echter geen gewoonte van me. Niemand zal mij kunnen betrappen op het herhaaldelijk draven/ galopperen waar het eigenlijk niet kan. Deze dames doen het blijkbaar vaker, in elk geval vaak genoeg om (negatief) op te vallen. En dat is altijd al verkeerd.

Paardensport buiten ligt al onder een vergrootglas. Er zijn al genoeg mensen die zich storen aan paarden op de weg, mest, het feitje dat de meeste paarden langzamer gaan dan auto's en/ of het simpele feit dat het om paarden gaat. Of er domweg bang voor zijn. Doe dan vooral je uiterste best om negatief op te vallen zodat niemand over een tijdje nog kan genieten van het door de bossen/ velden rijden met een paard, of gewoon thuis even een hapje/drankje kan halen samen met paardlief omdat het nou eenmaal kan en leuk is. En omdat het goed is voor het paard ook buiten het eigen erf te komen en dingen te zien/ leren/ onderzoeken/ ontdekken.

vencedor

Re: Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:10

Is dat niet die plaats die met oud en nieuw gebarricadeerd was ivm traditie auto in de hens steken? Gaat goed daar met de jeugd :D

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:16

Toydoll schreef:
HAHAHA lachwekkend dit.

Resultaat; Zometeen mag niemand meer met een pony een woonwijk in. Terwijl dat nu een van de veiligste plekken is om te rijden, zeker voor kinderen ;-)

Ik ben allang de penny leeftijd gepasseerd en oeioei, ik draaf ook gewoon door de woonwijk hoor.
Levensgevaarlijk hoor :+ hahaha

En honden opvoeden is tegenwoordig ook al iets zeldzaams. En maar zeiken op alles waardoor je hond niet luisterd, maar het probleem is eigenlijk je eigen hond }:0

:j zelfs in het bos op een ruiterpad is het hier niet meer veilig. Paardlief was zo doodbraaf om niet te schoppen, maar werd wel achterna gezeten door een loslopende, blaffende!,hond. En dat is nog niet in de woonwijk..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:20

Urielle schreef:
In speeltuinen en stukken waar kindjes spelen horen ze iig niet, ongeacht of het in stap of galop is. En galopperen in een woonwijk (30 km zone? )lijkt me ook niet de bedoeling.
Net als een grote mond open trekken als je daar- imo terecht- op aangesproken wordt, wijst dat voor mij niet op sociaal gedrag.

Als er in een woonwijk of in een speeltuin iemand met de motor of quad ofzo rondscheurt vinden we dat ook gevaarlijk en aso, het is niet omdat de dames op een pony zitten dat iedereen dat nu ineens goed en leuk moet vinden.

dat is net als met mountainbikers , we hebben geen km teller en "hoeven" dr niet op te letten heel strikt mag je met niets harder dan 30 dan maar volgensmij beboeten ze alleen gemotoriseerd verkeer

overigens heeft iemand zwart op wit dat het VERBODEN is om te galoperen in de bebouwde kom ? ( ook 50 zone's dus )

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:32

vencedor schreef:
Is dat niet die plaats die met oud en nieuw gebarricadeerd was ivm traditie auto in de hens steken? Gaat goed daar met de jeugd :D

Geen idee, nog nooit wat over gehoord en ik woon hier toch echt al wel ff :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:36

Was culemborg dacht ik, net ff ergens anders. Veenendaal is een keurig oord waar ze al overstuur raken van het idee van een koopzondag, geloof niet dat ze daar met oud en nieuw de boel barricaderen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:41

piezze schreef:
Was culemborg dacht ik, net ff ergens anders. Veenendaal is een keurig oord waar ze al overstuur raken van het idee van een koopzondag, geloof niet dat ze daar met oud en nieuw de boel barricaderen.

Nouja, keurig...
Biblebelt eerste klas maar s avonds alleen over straat zou ik met alle gekke dingen die hier gebeuren ook niet meer durven... :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 06:38

Flew schreef:
Volgens een woordvoerder van de hippische bond is het verboden om binnen de bebouwde kom pony's en paarden te laten galopperen.

Dit wist ik echt niet, oh man dan ben ik jaren in overtreding geweest :=
Wij hadden geen eens ruiterpaden, dus van de groenstroken moest je het hebben (oke er zaten stalgenoten tussen die elke stukje gras als racetrack gebruikte)
Maar gewoon een rustig handgalopje moet kunnen toch?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 07:06

als ze écht door woonwijken galopperen en dwars door speeltuintjes, moet daar uiteraard iets aan gedaan worden.
Maar als je het citaat leest van de mevrouw met de hond ( en dan vormt er al zo'n *um* beeld in mn hoofd) , dan kan het ook zomaar zijn, dat het minder heftig is, als hier beschreven. Anders zouden toch gewoon heeeeel veel buurtbewoners een klacht indienen bij de politie?
En wie weet, hoe die meiden zijn aangesproken, misschien niet zo netjes als hier wordt voorgedaan.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 07:25

:( meiden van de paarden afsleuren lijkt mij niet zo slim idee aangezien ze nog minderjarig zijn.. Opvoeding ligt bij de ouders en niet bij de stoere held die twee jonge meiden wel even de les gaat lezen op zo een manier!

Natuurlijk moet iedereen zich aan de regels houden toch? Maar wat zijn de regels?? Waar staan de borden?
Op het strand en in het duin moet je hond aan de lijn , en hoevaak ik niet een braaf hondje achter mij aan krijg die mijn paard zijn kogels van dichtbij wil bekijken is niet leuk meer. Duidelijke regels wat op een bord staat aangegeven, maar wordt niet opgevolgd.

Gewoon met de ouders praten en zorgen op die manier dat het opgelost wordt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 07:28

unihorses schreef:
dat is net als met mountainbikers , we hebben geen km teller en "hoeven" dr niet op te letten heel strikt mag je met niets harder dan 30 dan maar volgensmij beboeten ze alleen gemotoriseerd verkeer

Dat doet er toch niet toe? Zelfs met de auto rij je netjes zachter in woonwijken, simpelweg omdat daar kinderen met een bal of op een fietsje kunnen komen, of iemand komt net zijn erf af met de bedoeling de grasstrook voor het huis ook even te maaien of er loopt een bejaarde zijn hondje uit te laten, ...
Maakt niet uit of je te paard bent, op je koersfiets, met de auto of op je scooter: in zo'n stuk matig je je snelheid, boete of geen boete, wet of geen wet.
Je moet niet alles dóen omdat het kán, er bestaat ook nog zoiets als sociaal gedrag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:47

Ik denk zelf dat het verhaal erg overdreven is.Die mensen met hun hond moeten eens komen kijken op de ruiterpaden,daar hebben wij ruiters veel last van honden en eigenaren.
Dat over die groenstroken rijden mag geen eens,dat is al jaren verboden,daar kan je een boete voor krijgen.Net als dat je niet over een gazon in de berm of waar dan ook mag rijden met je paard.
Wij gaan hier ook wel eens naar de supermarkt of viskraam,komen we langs als we naar de heide en het bos willen.Mensen hebben hier geen problemen met de paarden,ze vinden het zelfs leuk om te zien.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:51

Urielle schreef:

Amen. Die speeltuintjes zijn speciaal aangelegd voor kinderen om op een veilige plek te kunnen spelen. Je hoort daar niet met je pony doorheen te crossen. Dat deze mevrouw zich zorgen maakt, vind ik heel normaal en dat ze zich erover druk maakt ook goed. Tenminste iemand daar die zich erover durft uit te laten. Een grote mond krijgen is tegenwoordig heel normaal. Ik vind het compleet respectloos.

Meiden (de twee in kwestie): als jullie dit lezen, besef dan dat je veel plezier weghaalt voor de kinderen die in de speeltuin willen spelen. Jullie horen daar niet, zoek een andere plek om lekker te crossen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:56

Flew schreef:
Volgens een woordvoerder van de hippische bond is het verboden om binnen de bebouwde kom pony's en paarden te laten galopperen.
Ik ben heel benieuwd in welke wetgeving deze regel is opgenomen :?

Het hele verhaal van de overlast leek me een beetje hysterisch en overtrokken, maar verrek... maar het is in Veenendaal daadwerkelijk verboden om paard te rijden in een park of plantsoen (o.a. groenstrook!) -O-
Algemene Plaatselijke Verordening 2013 Gemeente Veenendaal schreef:
Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden

1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een fiets of een paard.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 262_1.html

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:05

Kijk eens aan. Maar goed, het onderwerp leeft nu in Veenendaal. Laten we hopen dat deze meiden nu verstandig zijn en zich aan de regels houden.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:09

God wat een opgeblazen gedoe.

Ik reed als kind vaak genoeg door speeltuintjes en ook in galop. Als er geen ander kind in de buurt in, geen probleem toch. Gewoon rekening houden met elkaar.

En dan een muts die bang is dat die pony's van haar hond zouden schrikken. Die moet misschien eens op cursus met haar hond of toch zich eens meer gaan inlezen op paarden want klakkeloos dit soort dingen te roepen zonder ook maar een beetje kaas ervan gegeten te hebben gaat een beetje ver. En dat nog wel de media in helpen...

Zoveel ruimte heb je in nl al niet om te rijden, laat iedereen gewoon zijn hobby uitoefenen zonder elkaar op de huid te zitten. Zoals eerder gezegd hier; leven en laten leven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:13

Wat een trieste reacties weer in zo'n topic..ontwijkend gedrag noemen ze dat.

Het gaat hier om twee dames die zich schijnbaar niet goed gedragen in een woonwijk..niet over rothonden, mountainbikers e.d. je kunt niet zelf iets fout doen omdat andere dat ook doen..

Bovendien hoeft dit niet met ponytijd te maken te hebben, maar dat weten we alleemaal niet zeker. Ik vind gelopperen door speeltuintjes not done en snap sowieso niet waarom je wilt galopperen in het dorp. Omgevibg veenendaal kent prachtige rijgebieden, waar je weinig mensen tegenkomt.