Blog: Vijf 'vooroordelen' over het jureren uitgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:42

Katja schreef:
Het artikel is ook niet specifiek voor Bokt geschreven dus dat argument gaat niet helemaal op.
Ik vond het in ieder geval interessant om te lezen. In de Subtop heb ik nog geen wedstrijden gereden die op indeling van plaatsing gingen maar over twee weken heb ik regio kampioenschappen en daar gebeurt het wel tijdens de kur. Extra mijn best doen dus om daar zo laat mogelijk te starten als ik door ben.

Nee snap ik, ik denk dat de doelgroep van P&L (de ambitieuze wedstrijdruiter zoals Conny benoemd) ook niet op die manier omgaat met de punten en vooroordelen.
Maar als ik hier op Bokt lees dat het onzin is dat een paard in de B nageeflijk is/in de krul loopt/aan de teugel etc. Dan begrijp ik wel waarom er zo vaak mensen verontwaardigd zijn over hun punten. Zowel op Bokt als in mijn eigen omgeving.

Wat ik met mijn laatste zin bedoel is dat ik de kanttekeningen plaats in de hoop dat er niet te veel reacties komen van mensen die eindelijk een argument hebben om hun structureel lage waarderingen te vergoelijken.

Trouwens, de kampioenschappen van Groningen zijn momenteel gaande en de startvolgorde is niet bepaald door de uitslag van gisteren zoals ik het zie. En doet het er erg veel toe? Ik vraag het me af, ik betwijfel namelijk of er vandaag weer dezelfde jury zit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:55

Katja schreef:
Pffff, respect Conny dat je hier altijd weer zo netjes reageert terwijl er zoveel gezeur om niets is.
Een vooroordeel is een niet noodzakelijk onwaar en dat blijkt ook uit dit artikel. Het feit dat een gedeelte misschien meer op de subtop gericht is maakt toch niet uit, daar rijden ook mensen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:45

Janine1990 schreef:
Katja schreef:
Het artikel is ook niet specifiek voor Bokt geschreven dus dat argument gaat niet helemaal op.
Ik vond het in ieder geval interessant om te lezen. In de Subtop heb ik nog geen wedstrijden gereden die op indeling van plaatsing gingen maar over twee weken heb ik regio kampioenschappen en daar gebeurt het wel tijdens de kur. Extra mijn best doen dus om daar zo laat mogelijk te starten als ik door ben.

Nee snap ik, ik denk dat de doelgroep van P&L (de ambitieuze wedstrijdruiter zoals Conny benoemd) ook niet op die manier omgaat met de punten en vooroordelen.
Maar als ik hier op Bokt lees dat het onzin is dat een paard in de B nageeflijk is/in de krul loopt/aan de teugel etc. Dan begrijp ik wel waarom er zo vaak mensen verontwaardigd zijn over hun punten. Zowel op Bokt als in mijn eigen omgeving.

Wat ik met mijn laatste zin bedoel is dat ik de kanttekeningen plaats in de hoop dat er niet te veel reacties komen van mensen die eindelijk een argument hebben om hun structureel lage waarderingen te vergoelijken.

Trouwens, de kampioenschappen van Groningen zijn momenteel gaande en de startvolgorde is niet bepaald door de uitslag van gisteren zoals ik het zie. En doet het er erg veel toe? Ik vraag het me af, ik betwijfel namelijk of er vandaag weer dezelfde jury zit.

Ik vind het wel een "grappig" stuk; want het geeft weer wat ik al zo vaak gezien heb.

Niet alleen die "lage" waardering, maar ook juist de "hoge" waarderingen.

Ik denk, dat als een jury alleen kijkt naar de basisvoorwaarden die vastgelegd zijn in het Scala en daar naar jureert, het toch wel een stukje gemakkelijker zou zijn omdat die basisvoorwaarden van begin tot het eind van een proef beoordeeld kunnen worden.
Die basisvoorwaarden worden ook door de KNHS uitgelegd voorin het proevenboekje.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:20

Ik vind het echt superleuk dat wetenschap en wetenschappelijke termen op deze manier 'vertaald' worden naar een breed publiek en dan met name binnen de paardensport! *\o/* Gezien sommige reacties ook nodig, want het lijkt dat sommige begrippen, en vooral de nuance waarin ze voorkomen, nog steeds niet helemaal begrepen worden.

Mijn inziens kan het een en ander echter wel wat sterker geschreven worden, ik denk dat sommige (kritische) opmeringen van posters daar ook uit voort komen. "Vooroordelen" wordt tussen haakjes gezet, maar nergens (in de tekst) komt naar voren waarom en dat dit misschien dus helemaal geen vooroordelen zijn (dat komt in de vijf punten naar voren, maar wordt niet expliciet gezegd). Ook vind ik het jammer dat de naam van het effect alleen aan het eind genoemd wordt, het is een manier van schrijven, maar leuker lijkt het me om het meer in het verhaal te verwerken en eerder te noemen. Verder zou er bij bewustwording ook genoemd kunnen worden dat deze effecten kleiner worden wanneer men (de jury's) er bewust van zijn dat ze plaatsvinden. Als laatste zou ik oppassen met termen als "het is wetenschappelijk bewezen"; wetenschappelijk onderzoek 'vindt steun voor', of 'laat zien dat', maar zelden echt bewijst ;)