Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:08

Ik vind het goed dat er linkse en rechtse bochten inzitten.

Ik zou alleen wel meer uitgangen willen als er noodgevallen zijn. of als een paard valt oid. Dan wil je gewoon dicht bij het paard de molen in kunnen. En niet hoeven tobben om bij het paard te komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:08

Judass schreef:
Amaris schreef:
Misschien heb ik het gemist maar is het concept van deze trainings'molen' niet juist dat het NIET standaard rond is?

En die stroom, daarvan bepaal je zelf of je die aan zet of niet? Aan de longe is het ook doorlopen of er volgt een consequentie. Als je erop zit ook.

In mijn ogen is een rondje om lopen niet altijd rond, maar oké, saaie rechte stukjes dan maar?

Je zei niet rondje om, maar je noemde rondjes lopen. In combinatie met stroom op de hekken denk ik dan aan een reguliere ronde stapmolen.

Maar het zal aan mij liggen, zo'n rare gevolgtrekking.

Mungbean

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:18

Gut, ja want altijd in een paddock staan dat is pas uitdagend....
Alsof mensen dit als vervanging van bosritjes zouden gaan gebruiken of zo......
Zucht.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:21

Ik denk toch echt dat mijn paard 's winters in de paddock met onbeperkt ruwvoer en vriendjes gelukkiger is dan in een stap/draf molen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:28

Laat maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:29

Sizzle schreef:
Zucht.

nou, laten we wel wezen, stallen die zoiets hebben zijn niet de stallen van de leuke bosritjes en de paarden 24/7 in de wei

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:33

Ziet er ideaal uit, en inderdaad erg handig voor revaliderende paarden of die alleen nog mogen of moeten stappen vooral op rechte stukken. Ook om jonkies wat minder belast in basisconditie te krijgen als voorbereiding op de africhting.

Onze oude tinker vindt stapmolens helemaal het einde, gaat er graag in zelfs ook naast weidegang. Voor hem zou het nu een uitkomst zijn. Eigenlijk moet hij meerdere keren per week een flink eind stappen op het harde. Maar ja de baas kan niet zo ver, dan zou dit een heel goede extra zijn naast de menselijke beweging.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:34

Ik vind het erg interessant, vooral omdat het idd geen cirkel is en je volgens mij ook een soort van intervaltraining kunt opstellen.
En heel handig voor revaliderende paarden die niet te hard belast mogen worden.

Als ik ooit genoeg geld heb en mijn droom kan waarmaken om een revalidatiecentrum uit de grond te stampen dan denk ik eens terug aan deze 'stapmolen' :+ *droomt verder*

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:36

Mooi systeem maar ik vind de kurt systems toch net iets mooiers. Echter heb je daar nog veel meer ruimte voor nodig en zal dit nog wel iets duurder uitpakken dan bovenstaand concept.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:39

Erg gaaf en vind dit veel beter dan die stapmolens die je overal ziet.
Hier zou ik gelukkig gebruik van maken

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:48

Karlijnxxx schreef:
Mooi systeem maar ik vind de kurt systems toch net iets mooiers. Echter heb je daar nog veel meer ruimte voor nodig en zal dit nog wel iets duurder uitpakken dan bovenstaand concept.
Kon die systemen en heb het opgezocht maar ik krijg de rillingen daarvan.Bah nee zou mn paard daar nooit aan bloot stellen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:51

Gaaf! Inderdaad niet als vervanging van weidegang of training, maar zeker wel een nuttige toevoeging! Ik zou 'm best willen hebben :o
Misschien niet de leukste uitdaging voor je paard, maar een paard voelt zich ook beter in goede conditie, dus mocht je daar zelf niet altijd de tijd voor hebben, of je hebt er nog meer op stal staan, lijkt me dit zeker wel prettig.

Zal inderdaad wel vooral verkocht worden aan stallen met dure ren/endurance paarden..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:33

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:
Zucht.

nou, laten we wel wezen, stallen die zoiets hebben zijn niet de stallen van de leuke bosritjes en de paarden 24/7 in de wei

Inderdaad, stallen die dit concept zullen gaan gebruiken hebben vaak de beste mensen aan het werk en de paarden krijgen een optimale - op het paard gerichte - training.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:39

Zal het wel echt zo goed zijn voor revalidatie? Immers stopt die machine niet wanneer het paard kreupel loopt. Stappen kan dan misschien nog geen kwaad, draven of galopperen kan toch voor grotere problemen zorgen.

Verder vind ik het ongelooflijk ''onpersoonlijk''. Maarja dat vind ik van een stapmolen ook. Ik heb mijn hobby toch om de paarden zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:42

Ik neem ook niet aan dat jij er bijvoorbeeld 60 hebt staan waarvan een stuk of 40 voor de verkoop (even als voorbeeld) :P
Bij dit soort aanschaffingen heb je het allang niet meer over intensief persoonlijk contact maar over een stuk of 10 paarden op een dag rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:17

Mooi systeem, maar wel storingsgevoelig en erg duur ben ik bang.

Natuurlijk gebruik je dit niet als vervanging van iets, maar als aanvulling bovenop iets. De meeste paarden staan in de wei nou eenmaal binnen 5 minuten met de kop aan de grond en dat heeft dan niet zo veel trainingswaarde. Naast de gewone training onder het zadel en de weidegang, kun je hiermee het paard onbelast verder in (topsport) conditie brengen.

Bovendien scheelt het op grote stallen werkuren, die je anders met longeren kwijt bent.
Hier op stal draait met 54 paarden onze stap/trainingsmolen ook overuren. Naast het rijden, longeren en/of weidegang, gaat elk paard bijna elke dag de molen in. Vaak na het rijden, om een extra lange cooling-down te hebben, soms voor het rijden om een extra lange warming-up te hebben en soms helaas omdat er inderdaad te weinig tijd is. Maar beter een uur ontspannen stappen en draven, dan een kwartiertje vlug aan de longe, of helemaal niet uit de stal.
Gelukkig komt dat niet vaak voor en gebruiken we hem enkel als aanvulling. Onze paarden gaan er ook stuk voor stuk graag in. Volgens mij vinden ze het bewegen zonder mens erbij wel prettig.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:20

zeker een mooi idee maar je neemt geen paard om in de trainingsmolen te zetten...

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:00

Röwer & Rüb heeft ook al zo'n monorail principe, was maar kwestie van tijd dat ze er verder ging mee gaan. Bij Röwer & Rüb is basisprijs zo'n 40000 euro ;)
Spaanse Rijschool heeft er zo eentje staan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:12

ik weet het niet... mijn paard zou zich in ieder geval echt opgejaagd voelen als ze vooruit gejaagd wordt tussen twee panelen in galop, omgeven door tralies en zonder plaats om te draaien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:12

X__Trees schreef:
Röwer & Rüb heeft ook al zo'n monorail principe, was maar kwestie van tijd dat ze er verder ging mee gaan. Bij Röwer & Rüb is basisprijs zo'n 40000 euro ;)
Spaanse Rijschool heeft er zo eentje staan.

Ja klopt, ze hebben echt eentje rond hun binnenbak staan. Zag er handig uit :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:45

Er zijn meerdere leveranciers die dit soort monorailsystemen hebben dus niets nieuws onder de zon

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:47

xXbellaXx schreef:
zeker een mooi idee maar je neemt geen paard om in de trainingsmolen te zetten...

Alsof dit ding gemaakt is om paarde de hele dag in te zetten....

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:58

Iedereen heeft het nu over stappen en revalideren, maar in het keuzemenu in het filmpje staat alleen 10, 15 of 20 km/uur. Dat vind ik nogal een snelheid zonder instappen en uitstappen voor het paard. Of zou er toch ook wel een stap-optie op zitten?

En wat PocoGaucha zegt, een nooduitgang voor als er wel iets met het paard gebeurt en hij kan niet meer lopen/overlijdt. Dan zou het het meest ideaal zijn als de wanden van de molen uit panelen bestaan die je er per stuk uit kunt halen, zodat je op elke gewenste plek erbij kunt in geval van nood...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:03

Ik neem aan dat zo'n ding 'op maat' geleverd wordt. Dus met de opties die je als bedrijf nodig hebt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:23

Dobbelicious schreef:
Iedereen heeft het nu over stappen en revalideren, maar in het keuzemenu in het filmpje staat alleen 10, 15 of 20 km/uur. Dat vind ik nogal een snelheid zonder instappen en uitstappen voor het paard. Of zou er toch ook wel een stap-optie op zitten?

En wat PocoGaucha zegt, een nooduitgang voor als er wel iets met het paard gebeurt en hij kan niet meer lopen/overlijdt. Dan zou het het meest ideaal zijn als de wanden van de molen uit panelen bestaan die je er per stuk uit kunt halen, zodat je op elke gewenste plek erbij kunt in geval van nood...

De wanden kunnen eruit in geval van nood. Dus daar is over nagedacht.