Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:27

Oei, wist niet dat BLGG zo duur was.

Ik laat dit doen bij Vandenavenne in Ooigem (http://www.vda-ooigem.be), is eigenlijk veevoederfabriek, maar met eigen labo. Is in België, maar opsturen is natuurlijk ook mogelijk. Die 35 euro die ik betaal, is BTW in, maar idd zonder mineralen. Magnesium apart bijv. kost ook zo'n 30 euro, maar daarvoor zijn er vast goedkopere instanties (ben er echter niet zo goed meer in thuis, vroeger wel via vorige job).

Veevoederfabrikanten (en dus ook paardenvoederfabrikanten) zijn verplicht om jaarlijks een aantal analyses te laten uitvoeren van hun voeders, dus zij kunnen ook vast een aantal adresjes bezorgen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:44

Ik snap dat ruwvoeranalyse aanvullende informatie kan geven.

Maar voor mij blijft het veel belangrijker om elke dag naar je paarden te kijken. En te reageren op wat je waarneemt. Valt een paard af kan dat aan te weinig voer liggen. Maar kan er ook aan liggen dat het meer arbeid verricht. Geef je dan meer brok of meer hooi of beide. Maar het kan ook door ziekte komen.
Wat zie ik aan de ogen/vacht. Zie ik iets aan de benen als ik ze buiten zet.

Paarden houden is meer dan analyses uit laten voeren in een lab. Het is vooral kijken, aanvoelen en reageren op wat je ziet op stal.

Vraag jij bij de bakker om een analyse van het brood?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:44

Eens cjb. Wat moet ik als leek met zulke analyses. Ik weet niet wat ze moeten hebben, of wat ze dan te kort komen. Bovendien krijgen ze hier allemaal krachtvoer bij, dus dat wordt een hele puzzel om dat uit te zoeken. Ene keer zal misschien ene mineraal te kort geven, andere keer iets anders. Dat wordt onmogelijk om dat aan te vullen.

Waar ik voor zorg is dat ik uitgebloeid gras heb, zodat ik zonder problemen onbeperkt hooi kan voeren.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:45

cjb schreef:
Vraag jij bij de bakker om een analyse van het brood?
Nee, maar mijn menu omvat meer dan alleen brood :D

Ik voer paarden graag zo veel mogelijk ruwvoer en zo weinig mogelijk andere dingen. Dan vind ik het essentieel dat ik weet wat er in dat ruwvoer zit. Ik kan (heel blond misschien -O- ) aan een baal voordroog bijvoorbeeld niet zien of de Ca/P-verhouding goed is en of er genoeg Se in zit. Als ik dat wel weet kan ik de rest van het rantsoen daar op afstemmen. Zo verdient ruwvoeranalyse zich hier meestal vanzelf terug. Bovendien vind ik het een mooi ijkpunt of je bemesting het gewenste resultaat heeft.

hwn

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:33

Daar heb je een punt, Koeke. Ruwvoeranalyses zijn idd vooral interessant voor wie bijv. onbeperkt ruwvoer voedert. Je zal maar een ruwvoeder hebben met 15% suiker bijvoorbeeld, kan je een sober ras mee de das omdoen. Of een ruwvoer dat heel laag is in eiwitten, dan krijgt het paard minder spieropbouw, en is zo'n ruwvoeranalyse soms goedkoper dan een dierenartsbezoek omdat het paard zijn spieren kwijt is.

Je moet idd naar je paard kijken, maar als je er met je neus bovenop zit, zie je het vaak niet direct als er iets aan de hand is (ofwel ga je spoken zien, ben ik ook goed in :) )