Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:08

Ik geloof dat ze op humaan studiegebied iets verder zijn dan op veterinair studiegebied wat betreft voeding. Paarden eten geen vis, maar krijgen wel graan en muesli's wat rijk is aan omega 6, waardoor die ratio scheefgetrokken wordt. Is het voeren van muesli en granen zo natuurlijk dan?

Die omega3 olie is btw duurder dan lijnzaadolie of lijnzaad omdat je er veel minder van geeft (reken om met die 12%).

Je neemt overigens wel snel dingen aan, mag ik zo uit jouw woorden opmaken. Er staat erg weinig uitgelegd over het werkingsmechanisme van de vetzuren in het artikel, dat is nml wat ik net uitgelegd heb in vorige posts.

Billy

Re: Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:49

Een paard is geen mens, hele spijsvertering is anders. Er is nogal wat verschil tussen een alleseter en een planteneter, dus je kunt mi humane studies niet zo maar op een paard plakken...
Ik doe het prima op patat met een kroket, macaroni of andijvie met een gehaktbal, maar ik geloof niet dat dat gezond gaat zijn voor mijn merrie.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:16

Klopt zeker dat er een groot verschil is. Echter gaat het om de vetzuren in de lijnzaad en de omega 3 olie die hetzelfde zijn, maar in de omega 3 olie in een dosis die veel hoger is dan in lijnzaad. Daarbij vindt er nog een omzetting van vetzuren plaats in lijnzaad, die niet efficiënt verloopt. Wanneer je een vergelijking maakt, moet je van lijnzaad veel meer voeren dan dat je van die omega 3 olie zoummoeten doen.

Het ontstekingsmechanisme in de cel werkt hetzelfde, het spijsverteringsstelsel van mens en paard is inderdaad heel verschillend. ;) maar dat heeft niets te maken met de werking van die vetzuren. Ik plak geen humane studie op een paard, ik weet vanuit mijn werkgebied hoe vetzuren kunnen inwerken op ontstekingsfactoren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:26

Ik geloof er niet in en het zal wel zo zijn dat het niet altijd werkt, net zoals met wat sommige dingen/ middelen wel bij sommige paarden werken/ helpen wat bij een ander paard totaal niet werkt.

Ik ken iemand die lijnmeel/ lijnzaadbrokken en of gekookte lijnzaad voert en de paarden hebben evengoed eczeem en moeten evengoed eczeemdeken op.

Verschil is enkel dat ze ervan mooi glanzen maar schuren evengoed hoor.

Met eigen ogen gezien.

De eigenaar deed het vooral voor de glans/ makkelijke verharing en voor de darmen, niet voor tegen de eczeem.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:36

Tes22 schreef:
De kans op atopische allergie (hooikoorts, astma, eczeem) neemt toe bij een hoge ratio tussen omega-6-vetzuren en omega-3- vetzuren in de voeding, waardoor de PGE2- productie toeneemt. PGE2 stimuleert het immuunsysteem in de richting van een allergische immuunrespons die wordt gedomineerd door type 2 T-helpercellen (Th2-cellen) doordat PGE2 de activiteit van type 1 T-helpercellen onderdrukt en de balans tussen Th2- en Th1-cellen verstoort. Voldoende inname van omega-3-vetzuren kan de PGE2-productie onderdrukken; mogelijk wordt de allergische immuunrespons ook voorkomen of afgezwakt door beïnvloeding van de signaaloverdracht en genexpressie in de cel.

Belangrijk in het ontstekingsproces is het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit het celmembraan; dit vrije arachidonzuur wordt in een keten van reacties omgezet tot zogenaamde eicosanoïden type 2 (prostaglandines) en type 4 (leukotriënen), die een (sterk) ontstekingsbevorderend effect hebben. Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclooxygenase-2.

Bedankt voor deze interessante achtergrondinformatie :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:21

Dan zou ik persoonlijk nog geen dierlijke vetten aan een paard geven, net zoals ik geen plantaardige vetten aan mijn honden geef.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:30

Met de plantaardige vetten zit het wel goed hoor bij de honden, dat krijgen ze evengoed binnen wanneer ze prooien vangen en opeten, puur natuur.

Bij gebrek aan dat pure natuur kun je het ze gerust geven, krijgen ze niks van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:37

Mijn honden krijgen grotendeels vlees, die hebben geen extra vetten nodig. Mocht ik vetten willen toevoegen zou ik hen wel visolie geven, maar dit is compleet offtopic

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:02

Billy schreef:
Mijn honden krijgen grotendeels vlees, die hebben geen extra vetten nodig. Mocht ik vetten willen toevoegen zou ik hen wel visolie geven, maar dit is compleet offtopic

Geef je ze ook complete dieren incl. compleet maaginhoud en darmen met inhoud?
Dat is waar de roofdieren/ vleeseters puur natuur hun plantaardige dingen vandaan halen.

Maar dat is totaal ontopic inderdaad.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:24

Ik geef al weer meer dan 1 1/2 jaar Lijnzaadvlokken van de Aveve. In de winkel vind je die alleen in kleine zakken. Op bestelling kunnen ze ook zakken van 25 kilo geven. Doe je lang mee geef mijn paard in de winter en voorjaar 150 gram per dag extra bij. En door zijn vitaminen, mineralen korrel zit ook al:) Al pony's en paarden krijgen het nu. Of het werkt weet ik niet;) Maar tot nu toe zien ze er goed uit, verharen makkelijker en mest is mooi:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:56

Ragdollcat schreef:
Billy schreef:

Geef je ze ook complete dieren incl. compleet maaginhoud en darmen met inhoud?
Dat is waar de roofdieren/ vleeseters puur natuur hun plantaardige dingen vandaan halen.

Maar dat is totaal ontopic inderdaad.

Nee dat geef ik niet.ik ben er ook niet van overtuigd dat ze echt zoveel plantaardigs binnenkrijgen. Maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat hier over lijnzaad en zomereczeem.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:02

ik geef al 1,5 jaar lijnzaad(eerst de gele van marstall en nu brok) maar merk weinig verschil wat zomereczeem betreft,schuurt net als zonder lijnzaad. >;) maar ze gaat er wel mooi van uit de haren en een glanzende vacht :)F

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:43

Billy schreef:
Ik geloof maar zo dat, als ze lijnzaad onderzocht hebben dat best goed zal zijn en dat een erg overprijsde visolie niet nodig zou moeten zijn. Sinds wanneer eten paarden vis trouwens?

De ijslanders op IJsland krijgen vis voor zout en mineralen bij in de winter. Andere rassen inderdaad niet en vaak eten ze het ook niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:05

tamary schreef:
Billy schreef:
Ik geloof maar zo dat, als ze lijnzaad onderzocht hebben dat best goed zal zijn en dat een erg overprijsde visolie niet nodig zou moeten zijn. Sinds wanneer eten paarden vis trouwens?

De ijslanders op IJsland krijgen vis voor zout en mineralen bij in de winter. Andere rassen inderdaad niet en vaak eten ze het ook niet.

Haha, je bent me net voor.
Inderdaad hier in IJsland voeren ze zoute haring aan hun paarden (niet zo veel meer als vroeger trouwens). Ik moet zeggen ik stond raar te kijken toen ik een paard voor het eerst een hele zoute haring zag wegwerken, hij trok er wel rare bekken bij.
Ik geloof er trouwens niets van dat dit een soort "rastypische" trek zou zijn. Er zijn genoeg gevallen van paarden die bijvoorbeeld vlees eten (zelfs actief ratten en muizen achterna zitten).
"Vegetarisch" en "carnivoor" zijn menselijke indelingen waar de meeste dieren nog nooit van hebben gehoord... ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 07:53

Interessant! Zeker ook over de visolie. Ik geef mijn paard (op advies van homeopaat) iedere dag een bammetje pindakaas. Zou je anders toch ook niet dien.
Vind het echt wel het proberen waard :j Moet je dat ver vanteviren gaan geven om zodra het jnuttenseizoen begint?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:25

Minimaal 6 tot 8 weken van te voren Jaan :)

Er zit btw ook nog verschil in visolie en pure EPA en DHA vetzuren olie, in visolie zitten nml ook nog weer andere vetzuren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:54

Oh oke. Die van je link is een goeie? En hoeveel geef je dan een paard van ongeveer 940kg?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:07

Billy schreef:
Er staat ook nergens dat je het rauw moet voeren he. Je kunt het ook gewoon koken of in brokvorm geven

Door het te koken vernietig je de omega vetzuren waar het in dit geval boven alles om draait.
Maal het lijnzaad bvk voor max 2 a 3 dagen. Zet het koud weg in de koelkast om oxidatie zoveel mogelijk te voorkomen.
Er in bij de univ. Utrecht onderzoek gedaan met 300 gram lijnzaad per paard per dag en dat ging probleemloos. Ik heb mijn paard probleemloos langere tijd meer gegeven.

Franssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:46

Ik denk dat het erg kort door de bocht is om de onderzochte effecten alleen op omega vetzuren te gooien. Ze hebben de proef gedaan met lijnmeel, en niet met omega 3 vetzuren. Lijnmeel heeft vast meer bestanddelen dan alleen omega 3 vetzuren. Vooral als je 500 gram per dag voert ervan, kan het zijn dat andere bestanddelen van lijnmeel ineens in hoeveelheden worden aangeboden dat deze ook een effectiviteit blijken te hebben op allergische aandoeningen.
Brok en lijnzaad zou ik ook zeker niet op één hoop gooien. Als je uitrekent hoeveel brok je moet voeren om aan de 500 gram lijnmeel te komen, kom je op hoeveelheden brok die je liever niet voert aan de gemiddelde zomereczeem patiënt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:28

Een tijd terug over omega 3 vetzuren die een gunstig effect op luchtwegproblemen zouden hebben en nu dit. En van beide kan ik uit ervaring zeggen dat het echt werkt.
Zowel een zomerexceem probleem als een allergie aan de luchtwegen is beiden terug te leiden naar het immuumsysteem wat overreactie geeft op bepaalde stoffen. Vaak hebben paarden met ZE ook andere allergische klachten. Ik voer mijn paard al lange tijd omega 3-6-9 (in een deze samenstelling om geen scheve verhoudingen te krijgen en dus op andere fronten overschotten of te korten) en zowel haar ZE als haar allergie zijn beiden aanzienlijk verminderd.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:32

Esther28 schreef:
Een tijd terug over omega 3 vetzuren die een gunstig effect op luchtwegproblemen zouden hebben en nu dit. En van beide kan ik uit ervaring zeggen dat het echt werkt.
Zowel een zomerexceem probleem als een allergie aan de luchtwegen is beiden terug te leiden naar het immuumsysteem wat overreactie geeft op bepaalde stoffen. Vaak hebben paarden met ZE ook andere allergische klachten. Ik voer mijn paard al lange tijd omega 3-6-9 (in een deze samenstelling om geen scheve verhoudingen te krijgen en dus op andere fronten overschotten of te korten) en zowel haar ZE als haar allergie zijn beiden aanzienlijk verminderd.

Welk supplement voer jij precies als ik vragen mag?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:35

Tes22 schreef:
De kans op atopische allergie (hooikoorts, astma, eczeem) neemt toe bij een hoge ratio tussen omega-6-vetzuren en omega-3- vetzuren in de voeding, waardoor de PGE2- productie toeneemt. PGE2 stimuleert het immuunsysteem in de richting van een allergische immuunrespons die wordt gedomineerd door type 2 T-helpercellen (Th2-cellen) doordat PGE2 de activiteit van type 1 T-helpercellen onderdrukt en de balans tussen Th2- en Th1-cellen verstoort. Voldoende inname van omega-3-vetzuren kan de PGE2-productie onderdrukken; mogelijk wordt de allergische immuunrespons ook voorkomen of afgezwakt door beïnvloeding van de signaaloverdracht en genexpressie in de cel.

Belangrijk in het ontstekingsproces is het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit het celmembraan; dit vrije arachidonzuur wordt in een keten van reacties omgezet tot zogenaamde eicosanoïden type 2 (prostaglandines) en type 4 (leukotriënen), die een (sterk) ontstekingsbevorderend effect hebben. Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclooxygenase-2.

Kan dit in Jip en Janneketaal vertaald worden? :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:37

Billy schreef:
Dan zou ik persoonlijk nog geen dierlijke vetten aan een paard geven, net zoals ik geen plantaardige vetten aan mijn honden geef.

Omega olie voor paarden wordt uit plantaardige olien gemaakt (soja, lijnzaad enz enz)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

MoniekV schreef:
Esther28 schreef:

Welk supplement voer jij precies als ik vragen mag?

Omegagold van de paardendrogist, wel icm met een "dieet" (geen brok of musli). Pavo care4life en ruwvoer.
Begonnen met hoge dosering olie, ong. 100 ml per dag en inmiddels een onderhoudsdosis van 50 ml per dag.
Ben echt lang aan het vogelen geweest met voer en supplementen, maar sober voeren en omega olie bijvoeren is echt het enige wat bij mij helpt. Paard heeft afgelopen 2 jaar zonder exceemdeken op de wei gestaan, ook in de schemer. Schuren heeft ze niet meer gedaan dan incidenteel wat jeuk (zoals een niet ZE paard).

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:14

Ik lees mee. Oliën met een hoog EPA/DHA gehalte hebben een gunstig effect op de huid en gewrichten. Goeie ervaringen heb ik vanuit de praktijk met Doils (voor honden) het schijnt niet zo erg te zijn om visolie aan je paard te geven omdat er bijv geen dierlijke eiwitten meer in zitten.
Heb nog niets gevonden wat specifiek voor paarden is met hoog EPA/DHA . Liever dan 3-6-9. De 9 is volgens mij compleet overbodig.