Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar dat heeft niets te maken met de werking van die vetzuren. Ik plak geen humane studie op een paard, ik weet vanuit mijn werkgebied hoe vetzuren kunnen inwerken op ontstekingsfactoren. Tes22 schreef:De kans op atopische allergie (hooikoorts, astma, eczeem) neemt toe bij een hoge ratio tussen omega-6-vetzuren en omega-3- vetzuren in de voeding, waardoor de PGE2- productie toeneemt. PGE2 stimuleert het immuunsysteem in de richting van een allergische immuunrespons die wordt gedomineerd door type 2 T-helpercellen (Th2-cellen) doordat PGE2 de activiteit van type 1 T-helpercellen onderdrukt en de balans tussen Th2- en Th1-cellen verstoort. Voldoende inname van omega-3-vetzuren kan de PGE2-productie onderdrukken; mogelijk wordt de allergische immuunrespons ook voorkomen of afgezwakt door beïnvloeding van de signaaloverdracht en genexpressie in de cel.
Belangrijk in het ontstekingsproces is het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit het celmembraan; dit vrije arachidonzuur wordt in een keten van reacties omgezet tot zogenaamde eicosanoïden type 2 (prostaglandines) en type 4 (leukotriënen), die een (sterk) ontstekingsbevorderend effect hebben. Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclooxygenase-2.
Billy schreef:Mijn honden krijgen grotendeels vlees, die hebben geen extra vetten nodig. Mocht ik vetten willen toevoegen zou ik hen wel visolie geven, maar dit is compleet offtopic
Ragdollcat schreef:Billy schreef:Mijn honden krijgen grotendeels vlees, die hebben geen extra vetten nodig. Mocht ik vetten willen toevoegen zou ik hen wel visolie geven, maar dit is compleet offtopic
Geef je ze ook complete dieren incl. compleet maaginhoud en darmen met inhoud?
Dat is waar de roofdieren/ vleeseters puur natuur hun plantaardige dingen vandaan halen.
Maar dat is totaal ontopic inderdaad.
Billy schreef:Ik geloof maar zo dat, als ze lijnzaad onderzocht hebben dat best goed zal zijn en dat een erg overprijsde visolie niet nodig zou moeten zijn. Sinds wanneer eten paarden vis trouwens?
tamary schreef:Billy schreef:Ik geloof maar zo dat, als ze lijnzaad onderzocht hebben dat best goed zal zijn en dat een erg overprijsde visolie niet nodig zou moeten zijn. Sinds wanneer eten paarden vis trouwens?
De ijslanders op IJsland krijgen vis voor zout en mineralen bij in de winter. Andere rassen inderdaad niet en vaak eten ze het ook niet.
Moet je dat ver vanteviren gaan geven om zodra het jnuttenseizoen begint? 
Billy schreef:Er staat ook nergens dat je het rauw moet voeren he. Je kunt het ook gewoon koken of in brokvorm geven

Esther28 schreef:Een tijd terug over omega 3 vetzuren die een gunstig effect op luchtwegproblemen zouden hebben en nu dit. En van beide kan ik uit ervaring zeggen dat het echt werkt.
Zowel een zomerexceem probleem als een allergie aan de luchtwegen is beiden terug te leiden naar het immuumsysteem wat overreactie geeft op bepaalde stoffen. Vaak hebben paarden met ZE ook andere allergische klachten. Ik voer mijn paard al lange tijd omega 3-6-9 (in een deze samenstelling om geen scheve verhoudingen te krijgen en dus op andere fronten overschotten of te korten) en zowel haar ZE als haar allergie zijn beiden aanzienlijk verminderd.
Tes22 schreef:De kans op atopische allergie (hooikoorts, astma, eczeem) neemt toe bij een hoge ratio tussen omega-6-vetzuren en omega-3- vetzuren in de voeding, waardoor de PGE2- productie toeneemt. PGE2 stimuleert het immuunsysteem in de richting van een allergische immuunrespons die wordt gedomineerd door type 2 T-helpercellen (Th2-cellen) doordat PGE2 de activiteit van type 1 T-helpercellen onderdrukt en de balans tussen Th2- en Th1-cellen verstoort. Voldoende inname van omega-3-vetzuren kan de PGE2-productie onderdrukken; mogelijk wordt de allergische immuunrespons ook voorkomen of afgezwakt door beïnvloeding van de signaaloverdracht en genexpressie in de cel.
Belangrijk in het ontstekingsproces is het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit het celmembraan; dit vrije arachidonzuur wordt in een keten van reacties omgezet tot zogenaamde eicosanoïden type 2 (prostaglandines) en type 4 (leukotriënen), die een (sterk) ontstekingsbevorderend effect hebben. Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclooxygenase-2.
MoniekV schreef:Esther28 schreef:Een tijd terug over omega 3 vetzuren die een gunstig effect op luchtwegproblemen zouden hebben en nu dit. En van beide kan ik uit ervaring zeggen dat het echt werkt.
Zowel een zomerexceem probleem als een allergie aan de luchtwegen is beiden terug te leiden naar het immuumsysteem wat overreactie geeft op bepaalde stoffen. Vaak hebben paarden met ZE ook andere allergische klachten. Ik voer mijn paard al lange tijd omega 3-6-9 (in een deze samenstelling om geen scheve verhoudingen te krijgen en dus op andere fronten overschotten of te korten) en zowel haar ZE als haar allergie zijn beiden aanzienlijk verminderd.
Welk supplement voer jij precies als ik vragen mag?