Cantos-zoon blijkt Arezzo VDL-zoon te zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:13

Mijn fjordenmerrie destijds bleek ook niet te kloppen toen ze als 3-jarige voor de stamboekopname een DNA test kreeg.
Die had ook een andere papa.

Het was een natuurlijke dekking bij haar moeder.
Heeft enkele dagen op het dekstation gestaan. Waarschijnlijk 1x per ongeluk de verkeerde hengst gepakt en die bevruchting was raak.

Daardoor zat er ineens lichte inteelt in de lijn.
De "nieuwe" papa had dezelfde opa als de opa aan moederskant.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:14

Best grappig dit. Roept wel een aantal vragen op:

1. Waarop is deze hengst geselecteerd, vanwege zijn bouw en bewegingen of zijn afstamming
2. als de correcte afstamming van te voren bekend was, zou de commissie de hengst dan ook hebben doorverwezen?
3. Pleit dit misschien niet voor het "blind" keuren?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:24

diktrom schreef:
Best grappig dit. Roept wel een aantal vragen op:

1. Waarop is deze hengst geselecteerd, vanwege zijn bouw en bewegingen of zijn afstamming
2. als de correcte afstamming van te voren bekend was, zou de commissie de hengst dan ook hebben doorverwezen?
3. Pleit dit misschien niet voor het "blind" keuren?

Als hij nu subiet afgewezen zou zijn kun je je dat inderdaad afvragen, maar dat is dus niet het geval ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:31

Schoentje schreef:
Rizette schreef:
Worden de merries ook allemaal DNA gecontroleerd op de keuring bij KWPN en andere stamboeken ?

Bij het KWPN in ieder geval wel. Andere stamboeken weet ik niet.

Merrie's worden op de keuringen helemaal niet DNA getest. Bij veulens wordt een monster genomen en opgeslagen. Er wordt niks mee gedaan tenzij er aanleiding toe is, bv hengsten voor goedkeuring.

Schoentje

Re: Cantos-zoon blijkt Arezzo VDL-zoon te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:55

Hier op de merriekeuringen aan huis hebben ze alle keren, van alle paarden een plukje manen meegenomen.
Een paar jaar geleden is daar bij een merrie toen ook een verkeerde afstamming uitgekomen.
Of ze alles testen, of alleen steekproeven doen, weet ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:44

Ketaki schreef:
Morganlefay schreef:
Nee hoor, ook merries gaan wel eens vreemd :+

:') :') :Y)

je hoort idd wel vaker dat er een andere hengst de vader blijkt te zijn.

was geloof ik toch ook met een deense hengstenkeuring, dat er een hengst een andere vader had. :)

Dat was Sezuan. Maar van hengsten worden wordt het DNA altijd getest, niet alleen maar afgenomen. NRPS had het recent ook met een pony hengst.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:46

MisschIen is hij alleen nog verder doorverwezen omdat vdl hofleverancier op de hengstenkeuring is en ze hem niet. Voor het hoofd willen stoten.

Neemt niet weg dat het natuurlijk gewoon een ongelukje is geweest. Die insemineren waarschijnlijk merries aan de lopende band.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:31

Voorheen werd er bloedmonsters genomen. Dat was een stuk makkelijker wanneer je een resusveulen had en eerst moest kijken of bloed van merrie en hengst matchen. Nu moet je eerst vragen aan de hengstenhouder of ze dat alsjeblieft willen laten doen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:37

Toen wij met Clavecimbel hadden gedekt was er ook vermoeden van gerommel. Havidoff zou zijn gebruikt.
Na DNA onderzoek hadden we wel een Clavecimbel veulen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:45

Rizette schreef:
Doet me denken aan de dekhengsten Doruto en Lucky Boy van weleer . Hengsten dekten toen dacht ik noch natuurlijk. Bleek dat ze beide veel "onechte" kinderen hadden en toen werd er bij alle nazaten bloed afgenomen en de afstamming aangepast , geannuleerd of het kon gelijk blijven als de vaders wel klopten. Deze hengstenhouders waren niet clean want er werd natuurlijk gedekt met deze hengsten.

Ik herinner me het geval van Lucky Boy nog. Echt een klasse-vererver!
Maar Lucky Boy sprong niet altijd even gemakkelijk. Dus stond er een hengst achter de hand die er wel op leek.
Tijdens de rechtszaak zei de hengstenhouder dat hij die tweede hengst gebruikte om het zaad van Lucky Boy nog even 'aan te stampen'. := (of 'na te stampen' - zo heel exact weet ik het niet meer)
Lulkoek (pun intended) natuurlijk, maar zó grappig en inventief dat ik het nooit vergeten ben. _O-

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:11

Blij dat je bij die van ons duidelijk ziet dat ze echt van de goede vader zijn. Zou anders spontaan gaan twijfelen :+

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:46

bertie schreef:
Tijdens de rechtszaak zei de hengstenhouder dat hij die tweede hengst gebruikte om het zaad van Lucky Boy nog even 'aan te stampen'. := (of 'na te stampen' - zo heel exact weet ik het niet meer)
banketstaaf (pun intended) natuurlijk, maar zó grappig en inventief dat ik het nooit vergeten ben. _O-

Geweldig, hoe krijg je het verzonnen. En dan ook nog met een stalen gezicht vertellen zeker, alsof hij het zelf geloofde. :D |(

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:15

Coloured schreef:
bertie schreef:
banketstaaf (pun intended) natuurlijk, maar zó grappig en inventief dat ik het nooit vergeten ben. _O-

Geweldig, hoe krijg je het verzonnen. En dan ook nog met een stalen gezicht vertellen zeker, alsof hij het zelf geloofde. :D |(

Maar natuurlijk, met een stalen gezicht. Voor de rechter.
Je vraagt je af hoe zo'n man thuis is..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:05

bertie schreef:
Rizette schreef:
Doet me denken aan de dekhengsten Doruto en Lucky Boy van weleer . Hengsten dekten toen dacht ik noch natuurlijk. Bleek dat ze beide veel "onechte" kinderen hadden en toen werd er bij alle nazaten bloed afgenomen en de afstamming aangepast , geannuleerd of het kon gelijk blijven als de vaders wel klopten. Deze hengstenhouders waren niet clean want er werd natuurlijk gedekt met deze hengsten.

Maar Lucky Boy sprong niet altijd even gemakkelijk. Dus stond er een hengst achter de hand die er wel op leek.

Lucky Boy gaf alleen geen vossen, dat was de hengstenhouder even vergeten. Zijn stand-inn deed dat wel :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:23

janderegelaa schreef:
bertie schreef:

Lucky Boy gaf alleen geen vossen, dat was de hengstenhouder even vergeten. Zijn stand-inn deed dat wel :D

Klopt! En daardoor kwam het uit.
Die goede oude tijd, toen we nog konden lachen om dat soort dingen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:44

Denk eerder dat de paarden zijn verwisseld tijdens de opfok

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:49

pillow schreef:
Schoentje schreef:

Bij het KWPN in ieder geval wel. Andere stamboeken weet ik niet.

Merrie's worden op de keuringen helemaal niet DNA getest. Bij veulens wordt een monster genomen en opgeslagen. Er wordt niks mee gedaan tenzij er aanleiding toe is, bv hengsten voor goedkeuring.

Mijn merrie is op de keuring gewoon DNA afgenomen, en bij de rest ook. Bij allemaal werd er na het meten plukje haar getrokken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:02

Schoentje schreef:
RaafSmits schreef:
Kan een hoop van afhangen van deze blunder, maar dit keer is het aan het licht gekomen.
Wie weet wat er ook dáár allemaal fout gaat??

Dat komt op dit niveau juist altijd aan het licht. Bij keuringen voor merries en hengsten wordt namelijk altijd een plukje manen getrokken om het DNA te controleren.
Fouten maken is menselijk, dus een rietje kan een keer verwisseld worden. Op deze manier voorkomen ze dat er verder verkeerd gefokt gaat worden met zo'n paard.

En zo'n plukje manen is niet snel te verwisselen? Foudje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:34

Van merrie's wordt het alleen steekproefsgewijs gecontroleerd.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:18

liss schreef:

Lijkt me ook lastig met de chip die zou je toch kunnen controleren als ze uit de opfok komen, meeste veulens worden gechipt als ze nog bij moeders lopen....

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:44

topsylover schreef:
Tja, dit gebeurt in de hondenwereld ook heel veel. Op papier is de vader de sterhond, maar in het echt is er een minder goede op geweest. Dit draait uiteraard allemaal om het geld. Daarom is het sinds 1 januari 2014 daar dus ook verplicht een DNA-test te doen.

En toch is vaak wel goed te zien wie de vader is als je een beetje weet wat hij vererft. Een hond kan zelfs binnen 1 nest van 2 vaders pups voortbrengen met bijv deel die lijkt op papa 1 en deel op papa 2.
Gelukkig is het inderdaad zo dat per 2014 verplicht DNA wordt afgenomen binnen de rashondenfokkerij...per juni overigens

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 04:01

Rietje verwisselen is zo gebeurt. Kennis van me dekte een vos met een bruine en kreeg een schimmeltje. Veulen is door de hengstenhouder aangekocht voor een schappelijke prijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:31

danamuts schreef:
liss schreef:

Lijkt me ook lastig met de chip die zou je toch kunnen controleren als ze uit de opfok komen, meeste veulens worden gechipt als ze nog bij moeders lopen....

Daarom denk ik dat het mis is gegaan bij moeders aan de voet.
Fokmerrie's lopen daar allemaal bij elkaar op het land, die zullen tegelijk naar binnen gebracht zijn toen de schetser kwam en dan is het nogal makkelijk om een veulen bij de verkeerde merrie in de stal te drukken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:37

Tsja, iemand liet haar merrie door Flemmingh insemineren, maar het veulen was écht n kopie van n andere hengst van t zelfde station. Foutje

Dna controleren ze steeksproefsgewijs, dus ik denk, dat er meer fout gaat als wij denken ;-)

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:41

oh jeetje haha! Ik vraag me af hoe vaak zoiets gebeurt...