Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:59

germie schreef:
Het is een mediageile eigenaar, en bokt gaat er in mee door nu weer te plaatsen dat die eigenaar als 'eerbetoon een vuurwerkverbod wil'. Tja, zo verdien je geen respect in mijn ogen. Die aderbreuk was anders ook gebeurd, en het is inderdaad sneu dat je paard er aan overlijdt, maar je hoeft niet meteen zo veel aandacht te trekken.

Er is toch niets bekend over de oorzaak? Ik opperde een aneurysma (wat overigens geen scheuring van de aorta is, maar een zwakke blek in het bloedvat dat onder druk makkelijk scheurt) meer omdat naar mijn idee (maar ben medisch niet heel erg goed onderlegd, mijn kennis gaat vooral samen met mijn logica) een logische oorzaak zou kunnen zijn. Hoewel er vast heel erg veel mogelijke oorzaken zijn.

Ben het met je eens dat het vreselijk mediageil overkomt. En ik betwijfel ten zeerste of er überhaupt een autopsie is uitgevoerd.

Vuurwerkverbod als eerbetoon? Klinkt mij bijna in de oren als: "Shit, paard is dood... Snel dat lichaam afvoeren en stennis schoppen." Hoe vreselijk dramatisch ben je aangelegd als je zoiets überhaupt bedenkt...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:01

Ongelofelijke harteloze reacties, typisch dit, als het een ander overkomt is het prachtig met de vinger te wijzen.
Hoeveel honden katten de dupe zijn weer dit jaar, een merrie veulen kwijt is geraakt en jonge durfals vingers zijn kwijt geraakt/ handen...
die honden/katten hadden anders ook weggelopen, merrie had toch wel dat veulen kwijt geraakt en die jongens hun handen hadden er anders ook afgeblazen?

Men hitst hier elkaar op in het zwart maken van mensen die enorm veel verdriet hebben om hun verloren dier in mijn ogen :-(.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:08

Ik wil eerst bewijs zijn; man had beter de autopsie af kunnen wachten voordat hij dit soort dingen 'eist'.

Merrie kan inderdaad ook veulen verwerpen zonder vuurwerk; het is in dat soort gevallen moeilijk oorzaak -> gevolg aan te tonen. Daarmee zeg ik dus niet dat ik het niet geloof, maar dat ik ook open sta voor andere opties.

Ik vind het echt heel sneu voor een ieder die een dier onverwacht verliest, maar daar hoeft van mij niet gelijk de hele gemeente voor 'afgestraft' te worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-15 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:10

@ Liekensancho: verdriet hebben om een verloren paard kan maar rouwen kun je beter in stilte doen en niet door stampij lopen maken bij de burgemeester en media. voor rest zie mijn vorige reacties.

Eilinora

Re: Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 06:49

Of je zorgt gewoon dat je paard er niet naar omkijkt.

Erg sneu voor de mensen dat ze hun paard kwijt zijn hoor.
Maar mijn pony's hebben ook gewoon op de wei gestaan met voldoende hooi en die hebben ondanks de knallen gewoon rustig staan eten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 07:41

Los van wat er met dat paard gebeurd is, kan ik zeggen. Hier in Vancouver, BC , Canada wordt geen vuurwerk afgestoken met oud en nieuw. Ik kan je zeggen oud en nieuw is hier gewoon als iedere andere avond buiten: saai. Echt jammer. Ik mis het enorm!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 07:41

inowa schreef:

Zo simpel is het blijkbaar? :')
Het ene paard is de ander niet. Ik heb een Arabische merrie gehad die je zoveel hooi, snoep etc kon voorhouden... zodra er geknal klonk ging ze over de zeik. Of je de radio nou aan had staan op stal of niet..
Helaas zijn het nog steeds geen hersenloze robots :n

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:00

HippoLogic schreef:
Los van wat er met dat paard gebeurd is, kan ik zeggen. Hier in Vancouver, BC , Canada wordt geen vuurwerk afgestoken met oud en nieuw. Ik kan je zeggen oud en nieuw is hier gewoon als iedere andere avond buiten: saai. Echt jammer. Ik mis het enorm!

Jep hier ook, geen vuurwerk en voor mij is het hele "vieren" eraf. Vorig jaar mijn man meegenomen naar NL om O&N te vieren. Hij keek zijn ogen uit, en wat een avond ondanks dat we maar met zijn drieën waren.
Dit jaar thuis gebleven met de ouders van mijn man hier, wat een saaie boel.
Je wacht tot 12 uur wenst elkaar gelukkig nieuwjaar en dat was het, maar naar bed dan.

Heel vervelend voor deze mensen wat er is gebeurd, maar je kunt niet alles verbieden natuurlijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:29

HippoLogic schreef:

Maar elk jaar organiseren ze wel een vuurwerk festival van een week! En niet te vergeten altijd veel vuurwerk op 1 juli.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:33

luuntje schreef:
Sneu dat het paard is overleden.
Ik denk dat het moeilijk te bewijzen is dat het door vuurwerk komt.

Stel dat mijn hond schrikt van een auto die toetert.
Gelijk maar alle claxons in auto's verbieden.

Nee want een toeter heeft meer nut dan nadelen, het is een waarschuwingssignaal in het verkeer. Vertel me het nut van vuurwerk eens?

Janine1990; jij bent het aan het bedenken dus je zou het antwoord zelf moeten weten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:37

Cayenne schreef:
inowa schreef:

Zo simpel is het blijkbaar? :')
Het ene paard is de ander niet. Ik heb een Arabische merrie gehad die je zoveel hooi, snoep etc kon voorhouden... zodra er geknal klonk ging ze over de zeik. Of je de radio nou aan had staan op stal of niet..
Helaas zijn het nog steeds geen hersenloze robots :n

Zo simpel is het wel ja...ik heb er gehad die doodsbang waren en ik ging er gewoon mee wandelen door de wijk.
na een tijdje zijn ze het gewend.
en nee natuurlijk gaat dat niet in een paar dagen maar er moet wel wat tijd in geïnvesteerd worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:49

Vuurwerk is niet nodig.
Bestaat al heel lang, iets met geesten wegjagen.

Alles wat niet nodig is en herrie maakt afschaffen kan.
Wordt het wel een saaie boel.

Deur die hard dicht klapt door de wind, oma schrikt en valt van de trap.
Wind maar afschaffen.

Je kan niet alles maar afschaffen omdat er een paar mensen last van hebben.
De een heeft last van vuurwerk, de ander van mensen die roken, de volgende van zon, wind, regen.
Waar stopt het.

Als eigenaar van een dier heb je verantwoording.
Dat dit gebeurd is is heel verdrietig.
Maar kan je niet een hele gemeente voor laten opdraaien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:05

leuk bedacht, dat gaat echt niet lukken heb ik zo een vermoeden....

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:17

Nadenken over hoe en waar en wanneer vuurwerk: prima.

Maar een éérbetóón???
Wat heeft dat dier dan aan bijzonders gepresteerd? De koning gered? Een land de overwinning bezorgd in een oorlog? Gezorgd dat er nooit meer een voedseltekort is op deze wereld?

Ik snap dat je totaal overstuur kunt zijn als je paard onverwacht overlijdt.
Ik snap dat je dat in dit geval koppelt aan vuurwerk (waarmee ik niet per se bedoel dat vuurwerk de enige oorzaak was, mss wel een druppel bij een al zwakke plek)
Ik snap dat je een hekel kunt krijgen aan vuurwerk in combi met dieren. (heb ik ook)
Ik snap dat een discussie over vuurwerk wordt aangezwengeld.
Maar een éérbetóón???

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:37

Wij fokken bijzondere parkieten, helaas is er ook 1tje in de nacht van het vuurwerk overleden.
Waarschijnlijk geschrokken en zich dood gevlogen..

Tja sommige dingen gebeuren nu éénmaal..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:42

Ik vind het ook wat te ver gaan hoor. Als ik bange paarden had en gelukkig heb ik die niet, had ik ze ergens waar minder vuurwerk is heen gebracht.
Daarnaast gebeuren dit soort dingen nu eenmaal, tragisch genoeg.

Wanneer ik een nabestaande ben van iemand die tijdens een auto ongeluk is overleden, kan ik toch ook geen auto verbod afdwingen,.... Nee, het is een schreeuw om aandacht in de media. Kan er persoonlijk niet bij dat je zelf zoiets wil nadat je paard is overleden,... Bah.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:49

Hij kon van mij aan het gas. Heel triest dat het gebeurd is en ja, er mag zeker wel rekening mee gehouden worden, zeker in een dorp. Maar een verbod als eerbetoon? Nee, dan raak ik mijn respect een beetje kwijt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:52

Beetje zielig van deze man.
In deze heeft hij tenslotte zélf mogelijk een niet zo een handige beslissing genomen, door zijn paard waarvan hij wíst dat het erg angstig was rond vuurwerk los in de wei te laten.
Bovendien had dit paard achteraf gezien dus een zwakke plek in de vaten zodat het zo wie zo een wandelende tijdbom was.
Het paard had ook dood onder hem kunnen neervallen na tijdens een inspannende rit.
Denk dat meneer ergens wel last heeft van een schuldgevoel maar dit nu met deze actie hoopt te kunnen compenseren.

Dan kan hij zichzelf immers op de borst kloppen "Kijk eens wat IK allemaal doe voor mijn jammerlijk gesneuvelde vriend "

Triest verhaal, maar ik persoonlijk geef zou er geen gehoor aan geven.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:54

Ik ben zo voor een vuurwerkverbod :$ van mij mogen ze het sowieso afschaffen... (Gewoon illegaal maken, goede straffen erop, prima...) Vooral omdat het dagen ervoor en erna doorgaat... Overdag... :S Ga je lekker wandelen, krijg je opeens een halve hartaanval omdat zo'n ***jong nog even een rotje naar je gooit.... (Ook meteen de politie gebeld, dan ben ik maar een zeikerd... )

De reden is apart.. Vooral omdat het niet zeker is etc. dat er een clausaal verband is.

Maar sowieso, geen vuurwerk meer, ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:56

Geen vuurwerk vind ik zonde. Er moet gewoon strenger opgetreden worden maar dat doen ze niet.

Wat de OP betreft.... Een gezond paard valt daar niet dood van neer. Een gezond verstand zet paarden niet buiten als ze zo bang zijn.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:59

luuntje schreef:
Vuurwerk is niet nodig.
Bestaat al heel lang, iets met geesten wegjagen.

Alles wat niet nodig is en herrie maakt afschaffen kan.
Wordt het wel een saaie boel.

Deur die hard dicht klapt door de wind, oma schrikt en valt van de trap.
Wind maar afschaffen.

Je kan niet alles maar afschaffen omdat er een paar mensen last van hebben.
De een heeft last van vuurwerk, de ander van mensen die roken, de volgende van zon, wind, regen.
Waar stopt het.

Als eigenaar van een dier heb je verantwoording.
Dat dit gebeurd is is heel verdrietig.
Maar kan je niet een hele gemeente voor laten opdraaien.

Ongeveer de helft van de nederlanders is voor een vuurwerkverbod. Dus niet een paar ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:59

Jeemenee, wat een grove reacties. Je kan het niet met de man eens zijn, maar kom op zeg. De man is zijn paard kwijt.
En dat het niet zo slim was om zijn paard buiten te zetten. Hoe vaak wordt op bokt niet geadviseerd om paarden gewoon te laten rennen, beter dan op te sluiten in een hokje waar ze zich kunnen bezeren.
En mediageil? Ik denk zelfs dat dit nieuws het televisiejournaal hier niet gehaald heeft.
En ja, wie weet was de man altijd al tegen vuurwerk en heeft de dood van zijn paard hem gesterkt in zijn mening. Dat mag toch? Dan moet je het nog niet met hem eens zijn, maar verwoordt je tegenargumenten alsjeblieft op een nette manier.
En hoe kun je zo zeker zijn dat de man de verantwoording volledig van zich afschuift? De soep wordt nooit zo heet gegeten als de pers ze opdient.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:17

Ayasha schreef:
luuntje schreef:
Sneu dat het paard is overleden.
Ik denk dat het moeilijk te bewijzen is dat het door vuurwerk komt.

Stel dat mijn hond schrikt van een auto die toetert.
Gelijk maar alle claxons in auto's verbieden.

Nee want een toeter heeft meer nut dan nadelen, het is een waarschuwingssignaal in het verkeer. Vertel me het nut van vuurwerk eens?

Janine1990; jij bent het aan het bedenken dus je zou het antwoord zelf moeten weten.

Waarop? :?

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:17

Leffroi schreef:
Hij kon van mij aan het gas. Heel triest dat het gebeurd is en ja, er mag zeker wel rekening mee gehouden worden, zeker in een dorp. Maar een verbod als eerbetoon? Nee, dan raak ik mijn respect een beetje kwijt.

Sorry, maar die eerste zin?!? Heb het 3x overgelezen, begrijp deze uitspraak echt niet -:(- en het verbaast mij dat hier niemand op reageert (maar wellicht is het dialect en betekent het iets heel anders dan ik denk).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:22

Fanniehh schreef:
Leffroi schreef:

Sorry, maar die eerste zin?!? Heb het 3x overgelezen, begrijp deze uitspraak echt niet -:(- en het verbaast mij dat hier niemand op reageert (maar wellicht is het dialect en betekent het iets heel anders dan ik denk).

Ik heb juist expres niet op die opmerking gereageerd, ook te triest voor woorden.