Frans Arts: "Medaille is belangrijker dan welzijn paarden"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Frans Arts: "Medaille is belangrijker dan welzijn paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:53

Wat is er eigenlijk op tegen paarden die niet goed genoeg zijn in de worst te draaien...?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:44

Kuggur schreef:
Wat is er eigenlijk op tegen paarden die niet goed genoeg zijn in de worst te draaien...?

Omdat dat met mensen die niet goed genoeg zijn ook niet mag :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:25

rox_en_wilvy schreef:
Kuggur schreef:

Omdat dat met mensen die niet goed genoeg zijn ook niet mag :o

Tsja, als je niet begrijpt dat dat een totaal onzinnig argument is...
(Hint, een paard is een dier, waar je volkomen legaal stukjes van kunt kopen bij de slager)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:33

Hint: daar kun je óók iets op tegen hebben hoor, Kuggur :D

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:14

WildWings schreef:
Hint: daar kun je óók iets op tegen hebben hoor, Kuggur :D

:D _/-\o_ :') :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:19

Natuurlijk, maar niet met bovenstaand argument, zullen we nu weer terug on topic?

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:14

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Hier hebben we toch ook goede paarden???

We hebben hier uitstekende spring- en dressuurpaarden hier maar of we ook endurancepaarden van wereldformaat hebben durf ik niet met zekerheid te zeggen. Gewoon goed is niet voldoende voor een absolute topprestatie.

Nobby van Maria Alvares Ponton is toch nederlands gefokt?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:21

Nederlandse fokker, woonachtig in Frankrijk.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:34

gekvanfleur schreef:
Arabesk schreef:
Sowieso is het niet erg sportief om geprepareerde paarden te rijden. Veel stoerder is als je met je eigen paard wat je jarenlang rijdt en traint zo'n prestatie neerzet. Al die oliesjeik arabjes daar is geen moer aan. Alles wat daar niet goed genoeg is draaien ze in de worst en alleen de beste blijven over. Het enige wat je dan nog echt hoeft te kunnen is op je kont zitten........ Dan kun je bijna elke ruiter er wel op zetten (behalve Anky natuurlijk.)

_/-\o_ ik snap het ook echt niet hoor, dat je trots kunt zijn op zo'n medaille.

Dat is toch precies het zelfde als met alle andere takken van de sport?
echt niet dat alle spring of dressuur ruiters hun paarden zelf altijd trainen..

en paarden aankopen... hoe komt het dat er overal in de wereld kwpners rond lopen? omdat landen die "aanslepen" om maar goed te worden in die tak van sport... en wat zijn we daar allemaal trots op dat het allemaal nederlandse paarden zijn.

het is precies het zelfde als met de andere takken van sport gebeurt.
zij zijn nou eenmaal goed in het fokken van goede endurance paarden omdat de paarden daar meer voor gebouwd zijn.
Dus wij halen die paarden hier naartoe.

tuurlijk is het NOG leuker als ze het zo goed zouden doen op een nederlands paard. Maar hier mogen ze ook alsnog trots op zijn!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:07

Het lijkt erop alsof de endurance zijn onschuld aan het kwijtraken is. Ik vond het altijd een heel elegante wedsrijd opzet, hoe overbelasting van het paard niet beloond maar juist afgestraft wordt.

Maar dit is het lot van iedere sport die populair wordt, en zich tot "topsport" ontwikkeld ben ik bang. En uiteraard als die sport met dieren wordt beoefend kan dat gemakkelijk tot excessen lijden.

Er is wat voor te zeggen iha sport met dieren op ethische gronden te verbieden (niet dat ik dat zie gebeuren...)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:00

_lucy@ we kopen nieta hoor uit het midden oosten...we lenen ze alleen even voorde OS...vind ik wel een verschil.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:06

Gelukkig maar dat het in de basissport er een stuk leuker aan toe gaat.... en ben het helemaal met Frans Arts eens _/-\o_

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:34

Ik vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat de medaille nu geen prestatie is?
Het parcours was heel zwaar . Ik was er zelf niet bij maar wel van meerdere mensen gehoord die er wel waren dat het erg pittig was.
Dan kun je nog wel een goed paard hebben maar je moet hem wel heelhuids over de finish zien te krijgen...
Als je naar het wk gaat mag je ervanuit gaan dat die paarden gewoon goed zijn. De een beter dan de ander natuurlijk maar er was een belachelijk groot uitvalpercentage in de wedstrijd.
Als je dan de wedstrijd op deze manier kunt rijden mag je daar trots op zijn lijkt mij.
Onzin dus dat die medaille niks voorstelt en dat iedereen dit zo had kunnen rijden...

En ook in de basissport gaan er wel eens dingen mis of dingen die ik zie waarvan ik denk, goh zou ik toch niet zo doen....
Maargoed dat heb je in iedere tak van (paarden)sport lijkt me.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:52

Het paard (van Arabische eigenaar/trainer) waar Marijke Visser een zilveren medaille mee haalde op de WEG, kreeg wèl mooi de prijs voor "Best in condition", en dat is wel ná de race. En reken er maar op dat die dieren gecheckt worden voor, tijdens en na de wedstrijd.
Dan kan er met de training en voorbereiding toch nooit zoveel mis geweest zijn....................... respect voor deze toegewijde amazone die 6 weken in een tentje naast de wei van haar paard gebivakkeerd heeft. Zie je dat een dressuurruiter doen? _O-

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:18

gekvanfleur schreef:
_lucy@ we kopen nieta hoor uit het midden oosten...we lenen ze alleen even voorde OS...vind ik wel een verschil.

Toevallig is in dit ene geval een paard geleend(in andere takken noemen ze dat uitgebracht volgens mij :+ ). en het zal vast wel een vaker gebeuren. Maar dat is in andere takken van de sport ook niet anders. Hoeveel sportpaarden zijn er nou van een eigenaar uit een ander land.

Lekker even alles de grond in stampen omdat er in een klein deel van de tak ook wel minder leuke dingen gebeuren.. (wat het niet goed praat. maar dat zegt helemaal niks over de sport in het algemeen. want als we zo beginnen kunnen we van de "standaard" takken nog heeeel veel meer verzinnen)

en OS heeft er helemaaal niks mee te maken.. }:0

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:28

linky schreef:
Het paard (van Arabische eigenaar/trainer) waar Marijke Visser een zilveren medaille mee haalde op de WEG, kreeg wèl mooi de prijs voor "Best in condition", en dat is wel ná de race. En reken er maar op dat die dieren gecheckt worden voor, tijdens en na de wedstrijd.
Dan kan er met de training en voorbereiding toch nooit zoveel mis geweest zijn....................... respect voor deze toegewijde amazone die 6 weken in een tentje naast de wei van haar paard gebivakkeerd heeft. Zie je dat een dressuurruiter doen? _O-

Is een dressuurruiter niet toegewijd dan??

Iedereen heeft zo z'n eigen tak. Een dressuurruiter zal waarschijnlijk niet genoeg inzicht hebben om een flink technisch parcours te springen, een springruiter zal vast vreselijk misstaan bij de reining... Maar wat je nu precies in je mars moet hebben voor endurance weet ik niet... Zal vast iets zijn dat ik niet heb.
Maar ik geloof niet dat je een endurance ruiter de subtop in moet sturen met een gewoon paard...

Oftewel, ieder zo z'n eigen tak! Ieder zo z'n eigen toewijding. Daar heeft de tak van sport niets mee te maken. En om eerlijk te zijn, als ik in een tent wil ga ik wel kamperen. En daarbij... een weekendje op internationale wedstrijd met een luxe vrachtwagen kan je ook kamperen noemen ;) Helaas ben ik nog lang niet zover _O-

Ik vind het wel interessant om te zien dat dit soort dingen ineens het licht zien bij een groeiende tak van sport. Is het echt zo erg? Of is het een dierenarts die uit een ander circuit komt?
Een arabier kan je toch niet vergelijken met een gewoon warmbloed?

En wat is er mis met het gebruiken/kopen van paarden uit andere landen? Het is dat paardensport geen teamsport is, maar wat gebeurt er als de Nations Cup in het springen een andere vorm aan gaat nemen? En men de beste combinaties ter wereld gaat 'opkopen'? Denk even aan het voetbal...
Hoe erg is het dan dat er een paard uit een ander land wordt gehaald?
Met Totilas is door Duitsland ook geen goud gekocht toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:58

Janine1990 schreef:
Ik vind het wel interessant om te zien dat dit soort dingen ineens het licht zien bij een groeiende tak van sport. Is het echt zo erg? Of is het een dierenarts die uit een ander circuit komt?
Een arabier kan je toch niet vergelijken met een gewoon warmbloed?

Een arabier kan je zeker niet vergelijken met een warmbloed. Iedere gewone warmbloed legt vrijwel zeker het loodje met deze afstanden op dit tempo :D
Frans Arts was de teamveterinair en werkt al jaren als veterinair op EK en WK endurance, dus niet zo maar iemand.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:53

Janine 1990: Ik zie een dressuurruiter alleen niet snel 6 weken in weer en wind in een weiland kamperen om haar paard te leren kennen..................

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:59

linky schreef:
Janine 1990: Ik zie een dressuurruiter alleen niet snel 6 weken in weer en wind in een weiland kamperen om haar paard te leren kennen..................

Een dressuurruiter gaat over het algemeen ook niet na 6 weken al op het hoogste niveau presteren ;) Die heeft daar langer tijd voor nodig......... Een juiste afstemming vind je niet binnen zes weken in de dressuursport.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:08

Ik denk dat er nog wel een beetje een nuance-verschil is tussen iemand die een paard traint en uitbrengt voor een eigenaar en hetgeen nu in de endurance aan het gebeuren is.
Want hetgeen men daar doet is dus echt het "huren" van kant en klare paarden. Iemand anders traint en kwalificeert ze. De ruiter legt alleen een flinke som op tafel, rijdt op zeer korte termijn de noodzakelijke wedstrijden. En het paard gaat nadien weer retour naar de verhuurder. Die het dan klaar stoomt voor de volgende klant. Als een paard op zulk een manier als product gebruikt wordt, kan ik mij goed inbeelden dat dit consequenties kan hebben voor zijn welzijn.
Persoonlijk kan ik dan ook niet echt enthousiast worden als zo'n paard wint...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:13

Als zo'n paard wint, én ook nog eens de 'Best condition' award wint, zegt dat natuurlijk wél iets over de kwaliteiten van het paard en de manier waaarop de eigen, vaste trainer het dier heeft opgeleid.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:15

Én de wijze waarop de ruiter het dier door de wedstrijd gereden heeft. Chapeau voor het hele team! _/-\o_

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:24

Ik geloof dat het probleem met deze paarden oa. vaak is dat ze heel veel wedstrijden lopen op een relatief korte termijn. En dat daar voor een groot stuk de onvrede en bezorgdheid ivm het welzijn vandaan komt.
Iemand die een paard traint op langere termijn, zou zijn paarden nooit bloot stellen aan zoveel inspanningen op zulke korte termijn. Want die mensen denken ook nog aan het volgende seizoen en de hele carrière van het paard. Met die huurpaarden is dat niet het geval.
Of die nou wel of niet op langere termijn heel blijven, who cares?

En uiteraard gaat het om uitstekend getrainde paarden in topconditie.
Dat zou er nog aan mankeren, moest dat niet zo zijn...
Maar ik blijf erbij dat zo'n overwinning van zo'n huurpaard-combi toch een stuk minder glans heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:26

Kuggur schreef:

omdat niet goed genoeg zijn een heel breed begrip is....een paard kan prima een buitenrit maken,ook als hij niet goed genoeg is om de 160 km uit te lopen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:56

geerke schreef:
Kuggur schreef:

omdat niet goed genoeg zijn een heel breed begrip is....een paard kan prima een buitenrit maken,ook als hij niet goed genoeg is om de 160 km uit te lopen.

Natuurlijk. Maar dit gebeurt niet allen bij Arabieren in die landen maar net zo goed met ren, spring en dressuur paarden. (ook hier in Nederland)

Ik snap dat je er tegen bent. maar dat is niet specifiek iets wat in deze kringen gebeurt
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 07-01-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt