. Het is al erg genoeg. Van mij zouden ze het afsteken van vuurwerk aan véél strengere banden mogen leggen. bepaalde plekken bijvoorbeeld inderdaad. Of laat iedere gemeente een spetterende vuurwerkshow geven waar iedereen naar toe kan. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Het is al erg genoeg. Van mij zouden ze het afsteken van vuurwerk aan véél strengere banden mogen leggen. bepaalde plekken bijvoorbeeld inderdaad. Of laat iedere gemeente een spetterende vuurwerkshow geven waar iedereen naar toe kan.
. Paarden die bijvoorbeeld doorgaans niet op stal staan zullen absoluut niet per definitie rustiger zijn als ze op stal staan. Hier staan de paarden (3 kuddes van ± 13 paarden) met onweer etc ook rustiger in het land dan op stal.
. Zo heb je altijd voors en tegens en zal het ene paard liever op stal staan en het andere liever in de wei. We hebben nu iig weer 363 dagen om er over na te denken
. germie schreef:Allereerst, dit paard was anders een week later dood neergevallen tijdens een springparcours omdat er gewoon een zwakke plek in een ader zat. Dat komt niet door vuurwerk, dat was er al. En ja, dat kan een probleem vormen met stress, maar anders was er wel een andere vorm van stress gekomen.
Mijn paard loopt met vuurwerk gewoon in de wei. Het is wel eens zo erg geweest dat ze in de wei stonden en even verderop in een andere wei werd carbid geschoten. Zat 1 slootje tussen.
Door daar normaal over te doen leren paarden heel snel dat het niet eng is. Als je ze ineens daar laat lopen, ja, dan raken ze in paniek, maar als je ze alles laat zien en horen wennen ze wel.
Het is dus of paarden in groepsverband op stal houden waar ik geen fan van ben (dus wel aparte stallen, maar dat ze elkaar kunnen zien en zo elkaar rustig kunnen houden), of gewoon dagelijks hele dagen naar buiten zodat ze niet net in dat ene uurtje dat ze buiten komen ook nog geknal hebben en dus te veel energie hebben en zo zichzelf in de stress werken omdath et ookn og eens knalt.
germie schreef:Allereerst, dit paard was anders een week later dood neergevallen tijdens een springparcours omdat er gewoon een zwakke plek in een ader zat. Dat komt niet door vuurwerk, dat was er al. En ja, dat kan een probleem vormen met stress, maar anders was er wel een andere vorm van stress gekomen.
Mijn paard loopt met vuurwerk gewoon in de wei. Het is wel eens zo erg geweest dat ze in de wei stonden en even verderop in een andere wei werd carbid geschoten. Zat 1 slootje tussen.
Door daar normaal over te doen leren paarden heel snel dat het niet eng is. Als je ze ineens daar laat lopen, ja, dan raken ze in paniek, maar als je ze alles laat zien en horen wennen ze wel.
Het is dus of paarden in groepsverband op stal houden waar ik geen fan van ben (dus wel aparte stallen, maar dat ze elkaar kunnen zien en zo elkaar rustig kunnen houden), of gewoon dagelijks hele dagen naar buiten zodat ze niet net in dat ene uurtje dat ze buiten komen ook nog geknal hebben en dus te veel energie hebben en zo zichzelf in de stress werken omdath et ookn og eens knalt.
josien_m_ schreef:Niet alleen voor de dieren is vuurwerk erg,( denk ook vooral aan alle vogels die om 12 uur hoog de lucht in gaan uit pure paniek!) maar het is een ontzettende milieuvervuiling, dus zeer slecht voor de aarde en haar bewoners.
Toen roken werd verboden in openbare ruimtes wilde ook niemand geloven dat het zou werken....
). Mijn tweede hond Ninja was juist overal bang voor en stond met onweer en vuurwerk dan echt helemaal te shaken en te hijgen, zo zielig. Het goede en erg kalme voorbeeld dat Mulak haar altijd gaf heeft haar helaas niet geholpen om over haar angsten heen te komen.
Hij is nu bang voor elk knalletje dat hij hoort, maar ook voor onweer en het laden van bieten of aardappelen in de vrachtwagens. Geen idee waarom hij zo is geworden. Misschien toch overgenomen gedrag van Ninja na jaren niet bang te zijn geweest? TuttiFrutti_ schreef:Pfffff sommige reacties hier.....echt typisch bokt.
Als het jezelf was overkomen met je eigen paard in stal had je dan ook zo gereageerd??....
Triest dat dit gebeurd is voor de eigenaar en het paard.
Als het paard in een stal had gestaan had het zich ook dood kunnen schrikken.
Vuurwerk moet gewoon verboden worden. Of het aan de gemeente overlaten. Dat stomme geknald voor 12 uur en de dieren raken helemaal in de stress.