Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:34

Ik zet JUIST de paarden buiten met P&N. Iedereen heeft andere afwegingen om ze binnen of buiten te zetten. Ik denk dat je niet kan en mag oordelen over de keuze die deze man heeft gemaakt :o. Het is al erg genoeg. Van mij zouden ze het afsteken van vuurwerk aan véél strengere banden mogen leggen. bepaalde plekken bijvoorbeeld inderdaad. Of laat iedere gemeente een spetterende vuurwerkshow geven waar iedereen naar toe kan.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:35

Hmm in het land zetten is inderdaad niet erg slim. Op de manege midden in Den Haag waar ik heb gereden staan de paarden allemaal op stal met de deuren dicht zodat ze het vuurwerk niet zien, maar ze blijven er allemaal vrij rustig onder. Zelf met buiten rijden wel eens flinke knal tegengekomen (in Den Haag beginnen ze twee weken van te voren al met knallen) maar gek genoeg raakten de paarden niet in paniek...ze waren fris maar dat was meer door het weer dan door die knallen.
Mijn hond daarentegen is een drama......die wil twee weken lang gewoon niet naar buiten, krijgt van de stress darmonstekingen, zit de hele nacht te rillen van angst in de kast. We nemen haar met Oud en Nieuw nu altijd mee naar Frankrijk omdat we die mogelijkheid hebben. Heerlijk hier....wat jagers inderdaad maar daar geeft ze niet om. Hier is vuurwerp gewoon helemaal geen issue, ook niet voor je jongeren, die gaan gewoon lekker de hele nacht stappen.

Vuurwerp verbieden voor amateurs, ja absoluut en meer omdat er elk jaar mensen en dieren gewond raken en dat is niet nodig voor een beetje vermaak. Als er gewonden zouden vallen met andere soorten vermaak zou het in Nederland direct aan banden worden gelegd. Vuurwerk afsteken is om een of andere manier heilig. Ik stem voor een groot vuurwerk per gemeente en verder niets....dan blijft de overlast beperkt, heb je niet al die gore drap op straat, geen paarden met hartaanvallen, opgeblazen katten, afgeblazen vingers, vuurpijlen onder je paard...

Sees

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:37

Bethje, ik denk dat je daar niet over kunt oordelen :o. Paarden die bijvoorbeeld doorgaans niet op stal staan zullen absoluut niet per definitie rustiger zijn als ze op stal staan. Hier staan de paarden (3 kuddes van ± 13 paarden) met onweer etc ook rustiger in het land dan op stal.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:40

Wat verschrikkelijk voor paard en eigenaar. Er zijn heel veel dieren (wilde dieren en huisdieren) die paniek van vuurwerk krijgen. En hoeveel mensen raken er gewond door het (verkeerd) afsteken van vuurwerk? Een heleboel. En het is inderdaad ook slecht voor het milieu.

Ik zeg ook verbieden voor amateurs. Het lijkt me veel mooier, en veiliger, om naar vuurwerkshows te kijken afgestoken door professionals. Zo houd je het veilig, word minder vuurwerk afgestoken en de dieren kunnen een rustige plek opzoeken. Het is nu eenmaal wel een traditie, maar met al dat illegale vuurwerk wel erg gevaarlijk.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:41

Hoi Sees.....sorry ik bedoel meer mijn eerste idee zou niet zijn om mijn paarden met oud en nieuw buiten te laten, al was het maar dat er genoeg gekken zijn die het leuk vinden om paarden op te jagen en rotjes naar ze te gooien...heb dat zelf ook wel eens meegemaakt tijdens het rijden. Maar misschien zijn er inderdaad paarden die meer in paniek raken van op stal staan... het is maar net waar ze aan gewend zijn denk ik en waar je je paarden hebt staan. Voor sommige paarden is de wei de veilige haven, voor anderen de stal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:44

Allereerst, dit paard was anders een week later dood neergevallen tijdens een springparcours omdat er gewoon een zwakke plek in een ader zat. Dat komt niet door vuurwerk, dat was er al. En ja, dat kan een probleem vormen met stress, maar anders was er wel een andere vorm van stress gekomen.

Mijn paard loopt met vuurwerk gewoon in de wei. Het is wel eens zo erg geweest dat ze in de wei stonden en even verderop in een andere wei werd carbid geschoten. Zat 1 slootje tussen.
Door daar normaal over te doen leren paarden heel snel dat het niet eng is. Als je ze ineens daar laat lopen, ja, dan raken ze in paniek, maar als je ze alles laat zien en horen wennen ze wel.
Het is dus of paarden in groepsverband op stal houden waar ik geen fan van ben (dus wel aparte stallen, maar dat ze elkaar kunnen zien en zo elkaar rustig kunnen houden), of gewoon dagelijks hele dagen naar buiten zodat ze niet net in dat ene uurtje dat ze buiten komen ook nog geknal hebben en dus te veel energie hebben en zo zichzelf in de stress werken omdath et ookn og eens knalt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:46

Ja en weet je, het hangt er ook wel vanaf waar je precies staat denk ik. Wij hebben drie weides tot onze beschikking en kiezen dan iig altijd voor de wei die niet direct aan de wei ligt. Daarbij ligt onze stal niet dicht bij woonwijken dus het vuurwerk dat afgestoken wordt, is op afstand.

Maar ieder jaar rond O&N is het weer even wikken en wegen over binnen of buiten. Kijk, ik geloof op zich dat de paarden wel veilig staan op stal en er niet veel kan gebeuren, waar ik dan alleen bang voor ben is dat er door een verkeerd terecht gekomen pijl brand ontstaat :o. Zo heb je altijd voors en tegens en zal het ene paard liever op stal staan en het andere liever in de wei. We hebben nu iig weer 363 dagen om er over na te denken :D.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:53

germie schreef:
Allereerst, dit paard was anders een week later dood neergevallen tijdens een springparcours omdat er gewoon een zwakke plek in een ader zat. Dat komt niet door vuurwerk, dat was er al. En ja, dat kan een probleem vormen met stress, maar anders was er wel een andere vorm van stress gekomen.

Mijn paard loopt met vuurwerk gewoon in de wei. Het is wel eens zo erg geweest dat ze in de wei stonden en even verderop in een andere wei werd carbid geschoten. Zat 1 slootje tussen.
Door daar normaal over te doen leren paarden heel snel dat het niet eng is. Als je ze ineens daar laat lopen, ja, dan raken ze in paniek, maar als je ze alles laat zien en horen wennen ze wel.
Het is dus of paarden in groepsverband op stal houden waar ik geen fan van ben (dus wel aparte stallen, maar dat ze elkaar kunnen zien en zo elkaar rustig kunnen houden), of gewoon dagelijks hele dagen naar buiten zodat ze niet net in dat ene uurtje dat ze buiten komen ook nog geknal hebben en dus te veel energie hebben en zo zichzelf in de stress werken omdath et ookn og eens knalt.

zeker met het boventste stukje eens
ik las ook op fb dat die zelfde eiegaar ook nog het paard haf gelongeerd ofzo vlak voor 12 uur

zeker erg voor de eigenaar en ook echt heel veel sterkte voor de eigenaar

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:00

Onze paarden staan in de groep buiten met inloop stal, we kunnen ze niet allemaal op stal zetten dus ze moeten buiten blijven. Het is allemaal net goed gegaan volgende eigenaresse. Ze begonnen wel allemaal te rennen, maar het was in het gareel te houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:04

germie schreef:

Dit is in België. Nou weet ik niet hoe het zit in Nijlen. In de Belgische gemeenten waar ik woon(de) is er helemaal niet zoals in Nederland de hele dag (week) vuurwerk. Om twaalf uur gaat (voor de paarden out of the blue) alles ineens los, hooguit een uurtje later is het ook ver klaar. Voor ons prettig (kunt gerust met oudejaar overdag buiten gaan rijden bijvoorbeeld ) maar de paarden kunnen dus niet echt wennen. Het is er gewoon ineens volop.

Het is per paard heel verschillend hoe ze reageren. Bij mij op stal waren de hengst en ruin (de laatste echt een heet stressbeest) helemaal op hun gemak en de twee dames (waaronder een bomproof pony) helemaal over de zeik.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:04

Wat verschrikkelijk. Om zo je paard te verliezen... Kan me alleen niet voorstellen dat een gezond paard zomaar dood neervalt. Er zal toch al wat mis geweest zijn.

Ik had de paarden ook buiten. Van Bo en Vera wist ik dat ze niet bang waren. Starko bleek wel bang te zijn, maar niet in het extreme. Ik heb geen boxen momenteel, maar had wel een stuk in de schuilstal afgezet voor het geval dat. Is gelukkig niet nodig geweest.

En mensen zonder dieren staan er denk ik inderdaad niet bij stil... Jongens waren overdag al vuurwerk bij ons onder de brug aan het gooien. Knalt fantastisch natuurlijk.
Toch maar even vriendelijk gevraagd of ze dat misschien ergens anders wouden gaan doen.
"Oh sorry mevrouw, natuurlijk"
En daar gingen ze, met hun vuurwerk *\o/*

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:06

josien_m_ schreef:
Niet alleen voor de dieren is vuurwerk erg,( denk ook vooral aan alle vogels die om 12 uur hoog de lucht in gaan uit pure paniek!) maar het is een ontzettende milieuvervuiling, dus zeer slecht voor de aarde en haar bewoners.
Toen roken werd verboden in openbare ruimtes wilde ook niemand geloven dat het zou werken....

Precies. En daarom zie je ook dat een ieder die verder denkt dan zijn eigen achtertuin, niet aan vuurwerk doet en dat zouden er zoveel meer moeten zijn...

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:08

Pfffff sommige reacties hier.....echt typisch bokt.
Als het jezelf was overkomen met je eigen paard in stal had je dan ook zo gereageerd??....

Triest dat dit gebeurd is voor de eigenaar en het paard.
Als het paard in een stal had gestaan had het zich ook dood kunnen schrikken.
Vuurwerk moet gewoon verboden worden. Of het aan de gemeente overlaten. Dat stomme geknald voor 12 uur en de dieren raken helemaal in de stress.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:09

Vuurwerk wordt hier iedere jaar erger en erger!

Dit jaar begon het al in de vroeger namiddag en ging door tot 06.45 uur op 1/1!

31/12: Mijn paarden zijn om 16 uur op stal gezet ... lichten aan.
Ben gaan kijken, laatste keer om 02 uur, en toen pas waren ze ietwat rustig!
'smorgens stal duur open en ieder paard galopperend stal uit ... niet normaal!

01/01: nog de hele dag hier en daar bommetjes!

En dan durven ze over crisis te praten!!

Nee voor mij part mogen ze gerust vuurwerk verbieden!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:23

Het legale vuurwerk is het probleem niet,het grote probleem is het illegale vuurwerk,wat je geen vuurwerk meer kan noemen.De experts zeggen ook dat het illegale vuurwerk zowat hetzelfde is als de bommen en handgranaten die ze in de oorlog gebruiken.Het kanlt niet alleen loeihard en dreunt ook gewoon.Je merkt geen eens verschil als je in een gebied loopt wat gebombardeerd word of een gebied waar ze zwaar illegaal vuurwerk afsteken,w.b.t geluid.
En elk jaar word het illegale vuurwerk alleen maar zwaarder.Er word genoeg gecontroleerd,maar je kan helaas niet alles onderscheppen.
Sterkte voor de eigenaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:29

Er heeft ook een merrie haar veulen verworpen, zat in de helft van de dracht. Mensen hebben zich gemeld in de fb-groep.

Voor mijn part komt er een totaalverbod. Mensen hebben te weinig gezond verstand om er deftig mee om te gaan.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:29

Vreselijk om je paard zo te verliezen! :(:)

Mijn pony's staan ook altijd in de paddock met O&N, ik heb geeneens boxen. Ze krijgen lekker veel hooi in de schuilstal en reageren niet op het vuurwerk. Nu wordt er hier ook al erg vroeg geknald dus ze hebben weken de tijd om er aan te wennen. Vroeger toen ze (dwz Victor en Mouse) nog wel 's nachts op stal stonden gaven ze er trouwens ook niets om. Ben er erg blij mee dat ze niets om knallen geven, want zou ook niet weten wat te doen als ze compleet in paniek raken met elke knal.

Mijn eerste hond Mulak was ook nergens bang voor (behalve voor heteluchtballonen :+ ). Mijn tweede hond Ninja was juist overal bang voor en stond met onweer en vuurwerk dan echt helemaal te shaken en te hijgen, zo zielig. Het goede en erg kalme voorbeeld dat Mulak haar altijd gaf heeft haar helaas niet geholpen om over haar angsten heen te komen.
Chendo daarentegen is doodsbang geworden. Vroeger keek hij niet op of om bij knallen, maar helaas is dat de laatste paar jaren veranderd. :( Hij is nu bang voor elk knalletje dat hij hoort, maar ook voor onweer en het laden van bieten of aardappelen in de vrachtwagens. Geen idee waarom hij zo is geworden. Misschien toch overgenomen gedrag van Ninja na jaren niet bang te zijn geweest?

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:30

Ik wens de eigenaar van het paard veel sterkte

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:31

Ook hier stonden onze paarden gewoon buiten.

Wat ik las van de eigenaresse is dat t paard rustig rondjes aan t draven was en opeens ten gronde viel en niet meer op stond.

Lullig dat t op oud en nieuw gebeurt maar denk dat eigenaresse er toch niet van had ontkomen.
Paard had dan waarschijnlijk al een slecht hart, dier had ook onder t rijden kunnen bezwijken een week later.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:36

Mijn drachtige merrie is niet echt bang voor vuurwerk, de hele dag werd er flink geknald, ze verdraaide niet eens een oor. Ik had haar om 5 uur binnen gezet op stal met de bovendeur open. Om half 11 werd er achter haar stal ineens zo hard geknald aan 1 stuk door dat ze bijna over de deur naar buiten kwam. Ik ben bij haar in stal gaan staan en heb haar gelukkig wat kunnen kalmeren maar ze was nog steeds flink in de stress. Ik was erg bang voor verwerpen, ze stond erg met haar buik te knijpen. Gelukkig is het goed afgelopen. Ik wist dat er vuurwerk afgestoken zou worden door de buren, en we hadden van te voren gevraagd of ze dat niet recht achter de stal wilden doen. Ze stonden inderdaad niet recht achter de stal, maar de knallen waren zo hard dat het niet uitmaakte waar ze gingen staan.

Een kennis van mij is een paar jaar geleden 2 paarden kwijtgeraakt door vuurwerk. Zijn paarden stonden op nieuwjaarsnacht in de wei waar normaal nooit vuurwerk werd afgestoken, maar die nacht dus wel. De mensen die naast de wei woonden zijn naast de wei met paarden vuurwerk af gaan steken. De paarden zijn in paniek gaan rondrennen en zijn met de hoofden tegen elkaar aan gerent in blinde paniek, allebei op slag dood.

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:42

TuttiFrutti_ schreef:
Pfffff sommige reacties hier.....echt typisch bokt.
Als het jezelf was overkomen met je eigen paard in stal had je dan ook zo gereageerd??....

Triest dat dit gebeurd is voor de eigenaar en het paard.
Als het paard in een stal had gestaan had het zich ook dood kunnen schrikken.
Vuurwerk moet gewoon verboden worden. Of het aan de gemeente overlaten. Dat stomme geknald voor 12 uur en de dieren raken helemaal in de stress.

Nou ik weet dat mijn paarden rustiger zijn op stal dan op de wei.
Ze stonden in de zomer buiten en de buurman was jarig, en stak vuurwerk af.
Ik wist daar niks van en de paarden schrokken zich een hoedje.
Heb ze binnen gezet en waren meteen rustig.

Vind het gewoon geen slimme keuze, dat als je weet dat het paard er slecht op reageert, je hem dan buiten gaat zetten. Dan is de impact nog vele malen groter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:42

Mijn paarden stonden gewoon lekker buiten en waren gewoon rustig. Degene die sowieso al altijd nerveus is, was een beetje uit zijn doen maar niet extreem bang. Die van 8 maanden stond tegen haar moeder geplakt maar toen ik hooi bij gaf gingen ze gewoon allemaal eten.
Desalniettemin ben ik voor een totaal verbod op vuurwerk. Jaarlijks is er zoveel miserie en leed mee, bij dieren en mensen en waarom? Omdat het "mooi" is?
Sterren zijn ook mooi, ga daar naar kijken als je buiten wil staan. Vuurwerk is imo niks meer of minder dan een (slechte) gewoonte.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:49

Lijkt me heel erg om je paard zo te verliezen, maar onbeschut in de weide zetten zou niet mijn eerste idee zijn geweest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:59

Op stal kan een paard zich ook verwonden, is vorig jaar gebeurd op de privestal waar mijn zus haar paard ook staat.
Een drachtige merrie gleed uit van de paniek en kwam met haar been onder de deur. Een groot stuk was opengereten maar alles is goed gekomen.

Dit jaar werden de stallen extra goed uitgemest en bleef de eigenaar van de stal bij de paarden.

Ik denk trouwens dat een paard de knallen nog altijd blijft horen met de muziek of je moet het volume echt ontzettend hard gaan zetten. Wat ook niet gezond lijkt voor de paarden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:03

Jawel! Legaal vuurwerk ik ook een probleem. net zo milieu vervuilend, net zo veel herrie, net zo veel paniek, net zo veel fijnstof in de atmosfeer.
Weg ermee dus! (van het geld kun je trouwens ook andere, nuttige, dingen doen.)