Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:02

gohya schreef:
Waar heb je tegenwoordig wél een veilige plek? bijna nergens meer.

Ben het met je eens hoor. Maar dit weiland staat midden in een woonwijk met hangjongeren bij het weiland. Dat is vragen om problemen. Ook al moeten ze er gewoon vanaf blijven maar helaas bestaan dit soort mensen.

Nee denk wel dat ze er goed voor zijn. Heb wel eens iemand zien bijvoeren etc. Maar het komt wel Eem beetje gemakkelijk over op mij.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:26

Gewoon op een landje zetten kan niet meer tegenwoordig. Het voorpagina nieuws spreekt voor zich. Vroeger kon je je fiets zo wegzetten. Toen kwam een slot. Daarna het AXA slot. En nu moet je hem al met een ketting vast leggen of in de bewaakte stalling. Paarden en pony's worden nog steeds op een landje gezet. Op hoop van zegen. Het wordt toch eens tijd dat we gaan inzien dat dat niet meer kan. Het gaat te vaak mis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:34

Danique_G schreef:
gohya schreef:
Waar heb je tegenwoordig wél een veilige plek? bijna nergens meer.

Ben het met je eens hoor. Maar dit weiland staat midden in een woonwijk met hangjongeren bij het weiland. Dat is vragen om problemen. Ook al moeten ze er gewoon vanaf blijven maar helaas bestaan dit soort mensen.

Nee denk wel dat ze er goed voor zijn. Heb wel eens iemand zien bijvoeren etc. Maar het komt wel Eem beetje gemakkelijk over op mij.

Mijn weiland ligt buiten een woonwijk,maar langs een druk fietspad en ook hier word veel vernield en worden de paarden met takken geslagen en gegooid met stenen door jongeren.Nu word er vuurwerk naar ze gegooid.Maar niet alleen bij mijn weiland word er vernield,ook bij de mensen die er wonen en dat zijn maar 3 huizen die er staan. Hangjongeren komen overal,ook buiten de woonwijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:44

En hoe bescherm je je paarden daar tegen dan?

Raineri

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:50

Gohya ik ben het met je eens. Maar ik weet om welke plek dit gaat en wat er rond hangt (woon er enkele minuten vandaan) en al zou ik geld toe krijgen zou ik mijn paard er nog niet zetten. Maar goed, ze moeten natuurlijk gewokn met hun tengels er vanaf gewoon blijven! Snap dat elke plek wel iets heeft, soms kun je niet anders.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:50

Jennyj01 schreef:
En hoe bescherm je je paarden daar tegen dan?

Daar is niet tegen te beschermen.Ik heb wel een Lamp met bewegingsmelder opgehangen,mensen die er wonen uitgelegd,dat als de lamp aanspringt,er iemand op de wei si die er niet hoort te zijn,en ze de politie moeten bellen.
ik ga er nog wel een wildcamera neer hangen als extra bescherming.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:05

Tsja, over het 24/7 buiten staan, in de blups. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten in de blups. Wel hebben ze twee ruime schuilstallen en een verhard plaatsje om op te staan en een stukje paddock wat gedraineerd is.
Maar... De grote schuilstal staat met zn kont naar de weg, en is op het oog een opslagschuur. Daarachter ligt het droge plaatsje, met slowfeeder, waterbak en toegang van de paddock.
Als mensen vanaf de doorgaande weg (ik woon aan een ventweg naast een 80 weg en mijn weiland ligt tussen het huis en de 80 weg) op mijn weiland kijken zien ze drie zielige paardjes die in de blups staan. Daarnaast liggen alle koeienweilanden mooi groen en blupsvrij te zijn.

Dat ze daar geheel vrijwillig aan het scharrelen zijn, in de blups, hoewel de slowfeeder altijd hooi bevat, de waterbak schoon en gevuld is en dat ze een 8 bij 6 én een 18 bij 6 grote schuilstal hebben, dat ziet de 80rijdende weggebruiker niet.
En dus heb ik in het verleden wel eens een zeikerd *D aan mijn deur gehad.
Die laat ik dan allervriendelijkst de paarden en voorzieningen zien, en biedt hem/haar het nummer van mijn dierenkliniek aan, indien gewenst.
Dan is het ook gelijk goed. Dan bedank ik de persoon voor zijn oplettendheid, want het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dieren het slecht zouden hebben, en wens ik ze een fijne dag.

Mensen zien wel graag wat ze willen zien, en natgeregende paardjes in de blups zijn zielig. Maar niet alles is altijd wat het lijkt. Ik heb niets te verbergen, en moedig alleen maar aan dat mensen hun omgeving een beetje in de gaten houden. Oplettendheid voorkomt veel leed.
Bij goede verzorging lijkt het mij niet dat je dat niet onomstotelijk kunt bewijzen... Je zorgt goed voor je dieren of niet. Hoeven in orde, geen wonden, in goede gezondheid, water, voer.

De plek van je weiland heb je niet altijd in de hand, maar het zou mijn keus niet zijn dat mensen van buitenaf zomaar in je weiland kunnen komen. Dan zou ik mijn dieren daar niet hebben staan zonder toezicht.

Edit: Ik heb dus de luxe die keuze te kunnen maken. Snap ook dat anderen die keuze niet hebben. En je paard moet toch ergens staan.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:16

Ik zie prikkeldraad en een weiland wat i.m.o inderdaad niet geschikt is voor dieren in dit jaargetijde.persoonlijk vind ik dit niet oke dus. Maarja...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:49

farahdiba46 schreef:
Ik zie prikkeldraad en een weiland wat i.m.o inderdaad niet geschikt is voor dieren in dit jaargetijde.persoonlijk vind ik dit niet oke dus. Maarja...

Achterin is het weiland droog he.Ze staan niet alleen maar in dat natte stuk of in het water.
Vind jij maar eens een weiland wat mooi droog blijft na veel regen en sneeuw.
Dat prikkeldraad vind ik ook nix,ik heb het bij mijn weiland er snel afgehaald, 2 lagen dik zat het er omheen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:16

Ik.ken deze mensen persoonlijk. Zij zijn echt goed voor hun dieren. Ze waren er kapot van dat pas hun merrie was verwond door de paarden beul.
Mensen die geen verstand hebben van.paarden vinden al snel iets zielig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:18

Maar ja ondertussen weten we nog niet hoe de locatie eruit ziet en de paarden of wel?
Waar ging dat prikkeldraad over?
Of wat gemist?

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:44

Woon hier zeer vlakbij en zie deze paarden regelmatig. Van de zomer hebben voorbijgangers nog met emmers water lopen sjouwen omdat er geen water was voor de paarden, ze stonden de hele dag vol in de zon.

Dierenbescherming is laatst gebeld en vlak voordat ze kwamen heeft de eigenaar nog gauw een berg hooi gedumpt. Heb foto's van vermagerde paarden, rotte palen van de omheining die gewoon in het weiland liggen en een hek dat half omver ligt en met een strotouwtje bijeen gehouden wordt.
Als het regent loopt alles onder en is het een grote modderzooi.

Ik persoonlijk hoop dat er snel iets aan gedaan wordt, vind het doodzielig voor die beestjes... :(

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:29

HeartOfHorse schreef:
Woon hier zeer vlakbij en zie deze paarden regelmatig. Van de zomer hebben voorbijgangers nog met emmers water lopen sjouwen omdat er geen water was voor de paarden, ze stonden de hele dag vol in de zon.

Dierenbescherming is laatst gebeld en vlak voordat ze kwamen heeft de eigenaar nog gauw een berg hooi gedumpt. Heb foto's van vermagerde paarden, rotte palen van de omheining die gewoon in het weiland liggen en een hek dat half omver ligt en met een strotouwtje bijeen gehouden wordt.
Als het regent loopt alles onder en is het een grote modderzooi.

Ik persoonlijk hoop dat er snel iets aan gedaan wordt, vind het doodzielig voor die beestjes... :(

Dat is elk jaar het zelfde.
Ik weet dat ze eerst aan de hoge weg stonden en de buren gek werden dat ze elke keer om water bedelde als zei de tuin sproeide.
Bakken ook droog met dorre blad er in.
paarden sterk vermagerd.
Maja ze hebben een bekende naam dus wordt ze de hand boven t hoofd gehouden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:19

Ik weet het niet hoor..

Heb de eigenaren een paar maanden meegemaakt en vond ze altijd nogal labiel overkomen. Wel aardig, maar... Aan de andere kant.. Dat betekend niet dat ze per definitie slecht voor hun paarden zijn en mensen vinden alles zielig. Een paard jankt niet om een nat voetje. Als ze maar gewoon water en hooi hebben. Ik vind het dus moeilijk hier een mening over te vormen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 06:15

Rivendell schreef:
Ik.ken deze mensen persoonlijk. Zij zijn echt goed voor hun dieren. Ze waren er kapot van dat pas hun merrie was verwond door de paarden beul.
Mensen die geen verstand hebben van.paarden vinden al snel iets zielig.

Maar dat je kapot er van bent omdat je paard is verwond door een gek maakt je nog geen goeie verantwoorde eigenaar. Het zou pas gek zijn als je daar geen gevoel voor hebt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:02

Oef als dat inderdaad gaat om de paarden die eerst altijd aan de hogeweg stonden dan is het hoog tijd dat er ingegrepen is. Maar daar ging het om broodmagere paarden en heb ik nooit ponys zien staan dus had even niet de link gelegd met dezelfde eigenaar.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:34

Ik geloof best dat t meevalt met de verwaarlozing.
Wat ik dan niet snap is dat ze die paarden laten staan als je weet dat er veel vernield wordt. Er wordt op gereden door vreemden. Er is een veulen vermist.1 paard is lichamelijk mishandeld met een scherp voorwerp en je haalt ze nu pas weg alleen vanwege vuurwerk? DAT vind ik pas onbegrijpelijk. Ik zou geen enkel dier in zo een onveilige omgeving laten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:54

Eigenaren zitten hier op Bokt ook, dus die zullen vast nog wel reageren.

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:08

Ik woon er in de buurt en snap de klachten wel. De omheining is slecht. Prikkeldraad met veel slechte of losse palen. Losse palen in het weiland. Een kaal weiland wat ook in de zomer niet echt goede kwaliteit is. En het land is echt te nat. Af en toe krijgen ze een baal hooi maar dat is niet elke dag.En dat losse hek wat zo gevaarlijk ligt is niet handig.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:55

Ik snap eigenlijk niet dat hier mensen zijn die het prima vinden dat paarden 24/7 zonder schuilmogelijkheid op het land staan. :n
Dan zet je ze op ze minst snachts op stal zodat ze droog plekje hebben beschut om te liggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:58

Miss. maken ze de omheining wel steeds,maar word het elke keer weer vernield? net zoals het hek?
Hier snijden ze regelmatig het lint door,ik maak dat dan wel dezelfde dag nog.Poosje later is het weer op een andere plek kapot gemaakt.Hoe vaak het ook vernield word,ik blijf het wel steeds weer maken.

Bambino dat vind ik nou altijd zo makkelijk gezegd he. Ze mogen daar geen overkapping/schuilstal maken v.d. gemeente.En dan kan je wel zeggen: zoek dan een weiland waar het wel mag.De weilanden liggen niet voor het oprapen,men is allang blij een weiland te hebben/huren.Paarden kunnen tenminste 24/7 buiten staan,veel beter dan alleen maar op stal staan.
Besef ook dat er paarden zijn die je echt niet op stal kan zetten,die worden helemaal hysterisch en breken de hele boel af.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:14

Verbazingwekkend dat er personen zijn die hardop durven te zeggen dat ze geen schuilstal hebben omdat dit niet mag van de gemeente. Dan zoek je toch iets waar dat wel kan? Zo'n excuus maakt een situatie zonder schuilstal echt niet diervriendelijker hoor.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:16

Sorry maar ik vind dat geen excuus omdat niet van de gemeente mag dan laat je ze maar 24/7 zonder beschutting staan dat vind ik not done.
In de zomer oke geen probleem maar in de winter dan op ze minst maar ergens snachts op stal al is het pas van laat in de avond tot vroeg in de ochtend dan hebben ze op ze minst de tijd om droog beschut te rusten.
jij kan mij niet wijsmaken dat paarden zonder enige vorm van beschutting 24/7 op een weilandje happy zijn..
dat vind ik ondiervriendelijk net als dat je je paard 24/7 op stal laat staan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:17

Mosh schreef:
Verbazingwekkend dat er personen zijn die hardop durven te zeggen dat ze geen schuilstal hebben omdat dit niet mag van de gemeente. Dan zoek je toch iets waar dat wel kan? Zo'n excuus maakt een situatie zonder schuilstal echt niet diervriendelijker hoor.

Makkelijk gezegd,dan zoek je toch iets waar dat wel kan.Nogmaals zulke weilanden mét schuilstal liggen niet voor het oprapen.Weilanden zijn schaars tegenwoordig op sommige plaatsen.
En ja! dat durf ik zeker te zeggen ja.

Bambino in de zomer zonder schuilstal of schuil mogelijkheden is juist het grootste probleem.Paarden kunnen heel slecht tegen de hitte.Ze staan veel liever in de kou en/of regen dan in de bloedhete zon.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:21

gohya schreef:
Miss. maken ze de omheining wel steeds,maar word het elke keer weer vernield? net zoals het hek?
Hier snijden ze regelmatig het lint door,ik maak dat dan wel dezelfde dag nog.Poosje later is het weer op een andere plek kapot gemaakt.Hoe vaak het ook vernield word,ik blijf het wel steeds weer maken.

Bambino dat vind ik nou altijd zo makkelijk gezegd he. Ze mogen daar geen overkapping/schuilstal maken v.d. gemeente.En dan kan je wel zeggen: zoek dan een weiland waar het wel mag.De weilanden liggen niet voor het oprapen,men is allang blij een weiland te hebben/huren.Paarden kunnen tenminste 24/7 buiten staan,veel beter dan alleen maar op stal staan.
Besef ook dat er paarden zijn die je echt niet op stal kan zetten,die worden helemaal hysterisch en breken de hele boel af.

De omheining bestaat uit scheve palen omdat de paarden met hun nek over het prikkeldraad hangen om het gras buiten de wei op te peuzelen. De omheining is vanwege die verrotte palen dus niet stevig meer en valt half om. Dan is het makkelijk om de schuld op anderen te schuiven, maar de eigenaren horen voor een goede omheining te zorgen lijkt me.