Importverbod op paardenvlees uit Mexico

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:28

flugelgirly schreef:
Wij importeren paardenvlees heel veel voor andere EU-landen, dus het is niet alleen voor nederland. Maar ik vind ook dat er iig een begin is maar dan certificeren ze het wel weer zo dat het via een ander land binnenkomt. Ik denk dat een slachtverbod opheffen in de VS en daar die arme beesten uit hun lijden moeten verlossen een beter idee is, je moet het probleem bij het begin aanpakken toch?

Ja, jij beschrijft een beetje wat ik bedoel, dat er nu inderdaad aan de verkeerde kant aan oplossingen gewerkt word. Maargoed, ik hoop dan maar dat het feit dat ze nu geld mislopen ervoor gaat zorgen dat ze ook aan die kant aan een oplossing gaan werken :)

flugelgirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:33

yarrah schreef:
Het meeste paardenvlees dat Nederland binnenhaalt uit Canada gaat naar Frankrijk. Ik weet wel dat de Fransen graag een stukje paardenvlees eten. Niets mis mee, maar waarom het via nederland gaat ik heb geen idee. Misschien kunnen ze op deze manier een stukje regelgeving omzeilen.... (dat zit er vaak achter).

Nederland heeft de grootste haven van europa en in frankrijk niet zoveel vlees geiimporteerd als hier. En de regelgeving is voor de heel de EU gelijk, dus dezelfde importregels als hier in nederland dus omzeilen zal niet gaan.

benbrink30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:27

De slacht van paarden is in america verboden, omdat het huisdieren betreft. Het bijhouden van medische behandelingen en preparaten is niet verplciht.

99% van de koerspaarden ( renpaarden,dravers, quarters etc) worden behandeld met in ieder geval de volgende medicijnen: lasix (vochtafdrijvend middel) phenylbutazolidine (bute), glenbuterol. Er is een lijst van 24 officieel toegestane preparaten. Daarnaast mogen anabolen worden gebruikt en nog veel meer,mits het middel niet meer aangetoond kan worden in urine danwel bloedtests. Voor anabolen zijn er tests ontwikkeld via haarwortels, waarmee de toediening kan worden aangetoond, alleen de gebruikte hoeveelheden niet.

Zuiver vanuit economische redenen worden deze paarden vanuit Amerika ge exporteerd naar Canada en Mexico. Humane euthanisie kost nu eenmaal geld en niet overal in Amerika is er direct een veearts bij de hand gezien de afstanden.

Hieronder een link voor diegene die er meer van willen weten in het engels overigens:

http://www.rmtcnet.com/resources/Ch.%20 ... 202014.pdf

Tot september 2015 blijft het verbod op slachten zo wie so bestaan in Amerika, aangezien er geen geld is vrijgemaakt voor inspectie op slachterijen. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de USDA.

Het probleem zit erin dat zolang paarden worden beschouwd als huisdieren en niet als deel van de voedselketen, dit soort praktijken niet kunnen worden uitgeband. Binnenkort worden de overcomplete dieren ( de dieren waar de eigenaar niet langer kunnen of willen voor zorgen) en mass gedumpd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:13

Ik ben nu halverwege de link maar daar staat toch juist dat er een straf staat op het gebruik van de middelen die jij noemt? Zal het morgen uitgebreid bestuderen, vind het een boeiende link! Bedankt!

benbrink30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:59

Er staat alleen een straf op, indien bij de tests een hogere waarde wordt gevonden als de drempelwaarde, dit wat betreft de gereguleerde stoffen.