Olympia: Dujardin breekt ook eigen record in kür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:13

Zalige proef van Valegro, of het geen centje moeite kost. Zoveel veer. En niet een keer protest, geen staart zwaaien. Het lijkt een training, zo relaxed. En Valegro is ook wat kilo's lichter, mooi

Lante

Re: Olympia: Dujardin breekt ook eigen record in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:28

Zie ook hier op bokt de liefhebbers van spektakel versus een zeer nette, makkelijk uitziende proef met zoveel ontspanning als er mogelijk is met inspanning-aanspanning. Ik ben blij met Charlotte. Zij maakt een happy athlete van haar paard, Edward maakt ze zo heet dat het op het randje zit. Een kunst op zich natuurlijk, maar niet mijn ding en naar mijn idee meer een shownummer dan hoe dressuur daadwerkelijk bedoeld is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:46

Ik kan beide stijlen wel waarderen, maar ik vind Edward echt een kunstenaar te paard.

Valegro ziet er idd slanker uit, staat hem beter zo.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:55

Lante schreef:
Zie ook hier op bokt de liefhebbers van spektakel versus een zeer nette, makkelijk uitziende proef met zoveel ontspanning als er mogelijk is met inspanning-aanspanning. Ik ben blij met Charlotte. Zij maakt een happy athlete van haar paard, Edward maakt ze zo heet dat het op het randje zit. Een kunst op zich natuurlijk, maar niet mijn ding en naar mijn idee meer een shownummer dan hoe dressuur daadwerkelijk bedoeld is.
Helemaal mee eens! Kan me voorstellen dat juist het makkelijk eruitzien zorgt voor het ontbreken van kippenvel bij sommigen.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:52

Interview na afloop (engels geen ondertiteling)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:51

geweldige ruiter!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:07

Zowel Edward als Charlotte reden een super proef. Edward zou iets meer 'rust' er in moeten krijgen. Maar ik denk eigenlijk dat het er met Undercover nooit super relaxt uit zal zien.

Charlotte wil ik wel eens met een teugeldrukmeter zien rijden. Naar mijn idee heeft ze echt een blok beton in haar handen. Haar houding ziet er wat stijf uit, heb altijd het idee dat ze wat voorover getrokken wordt door het gewicht en daardoor enorm achterover moet hangen (en dan pas rechtop zit.) Dit zelfde idee heb ik ook altijd met Adeline overigens. Dat is helemaal trek en sleur werk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:26

Raar, die indruk heb ik nu juist helemaal niet. Ik heb een teugeldrukmeter en het beeld wat ik krijg bij hoge druk is totaal niet vergelijkbaar met de manier waarop Charlotte rijdt, ik denk dat het juist een heel fijne aanleuning is. Maar meten is weten dus Charlotte mag altijd langskomen ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:28

horseyfries schreef:
Raar, die indruk heb ik nu juist helemaal niet. Ik heb een teugeldrukmeter en het beeld wat ik krijg bij hoge druk is totaal niet vergelijkbaar met de manier waarop Charlotte rijdt, ik denk dat het juist een heel fijne aanleuning is. Maar meten is weten dus Charlotte mag altijd langskomen ;)

Ik zie ook niet hoe je met veel druk zo'n beeld kunt krijgen:
Afbeelding

Je ziet toch waar dit paard op steunt, niet op de hand maar op zijn staart :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:14

:D Geweldig ja, die staart! Ik heb totaal niet het idee dat ze veel in haar handen heeft. De aanleuning is gewoon super stil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:44

Ik heb de proef live gezien, was onder de indruk van het gemak maar ik mis wel de ontroering in de proef, zoals ik dat bij bv Bonfire had. Gold trouwens ook voor Edward. Ik vond de proef van Hester mooi, al kon je goed zien dat hij op safe reed. Rothenberger vond ik erg overgewaardeerd, de Duitse ook. Proef van Danielle had foutjes maar dat was wel een aangename verrassing.

En 99% voor artistieke waardering van 1 jury snap ik niet. Daarnaast denk ik dat we naar een score reset toe zullen moeten, net als 20 (?) jaar geleden met turnen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:08

Geef mij maar Charlotte, die proef ziet er rustig, ontspannen en harmonieus uit. Edward probeert er in mijn ogen teveel show in te brengen, waardoor fouten ontstaan, waar hij door de jury serieus voor afgestraft wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:12

ik vond ook dat ze terecht had gewonnen maar het was wel een enorm verschil.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:04

Lielle schreef:

Maar het was ook een enorm verschil! Ze stak echt met kop en schouders boven de rest uit. Imke die commentaar gaf was er ook helemaal sprakeloos van. Waarom zou dat niet in de score tot uiting mogen komen? Alle juryleden gaven haar een 10 voor de harmonie. Ook lag de moeilijkheidsgraad heel hoog. Er zat bij de punten voor de artistieke waardering sowieso weinig verschil tussen de juryleden, van 96 tot 99 procent. Waarom zou dat een reset nodig hebben? Dan moet iedereen omlaag wat is het nut daarvan? Er is toch afgesproken om de cijfers van 0 t/m 10 te gebruiken. Dus een 10 is gewoon het beste wat op dit moment getoond wordt, goed uitgevoerd dus zonder aftrek. Ik zou ook niet weten wat ik bij haar nog zou moeten aftrekken bij de oefeningen. Alleen de stap is soms iets minder en daar zal ze ook vast geen tienen voor krijgen.

Het is ook echt alleen in Nederland dat er steeds commentaar is op de jury. Waarom zeggen ze dit in Duitsland nooit? Dat zouden mensen zich eens moeten afvragen.

Jammer dat zulke goede dressuur je geen kippenvelgevoel geeft. Ik denk dat dat dan misschien met de nationaliteit van de combinatie te maken heeft, zodat je minder meeleeft of zo. Want over de hele wereld zijn mensen te vinden die dat gevoel juist wel hebben bij Valegro.

En dat onze bondscoach zegt het verschil in de scores niet te snappen dat vind ik pas echt diep treurig, want als hij het echt niet snapt dan weet ik niet hoe hij de ruiters tot steun kan zijn om ook te verbeteren. Of hij liegt en dat is niet zo fijntjes. Of ik heb andere proeven gezien dan hij. ;) Want hij zegt ook dat Siro zo mooi was in de hoofd/halshouding. Ik vond het een goede kür van Daniëlle maar hij was de hele proef door wel veel te diep.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 21-12-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:30

Misschien een leugentje om bestwil? :D
Wat mij blijft opvallen is de verzameling bij Charlotte zoals deze volgens mij bedoeld is. Dus een dalende achterhand en daardoor (optisch?) rijzende voorhand. Bij andere combinaties zoals bij Undercover mis ik dat helemaal. Als ik een waterpas vanaf zijn schoft naar de bovenkant van het kruis leg, dan zie ik bij Edward volgens mij een super horizontaal paard. En ook al zakt ie in de achterhand bij de piaffe, dan zie ik nog geen licht rijzende voorhand. Volgens mij is wat Charlotte laat zien daardoor ook alleen al veel moeilijker voor het paard en dus veel knapper en dat is voor mij een verschil van 10 procent meer dan waard. Daarbij komt de "ogenschijnlijke ontspanning" van het paard van Charlotte en het gebrek aan ogenschijnlijke ontspanning bij Undercover. En ja, Edward had ook nog een paar storende foutjes, dus tel uit je winst.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:39

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen al voor de enorme verzameling en de aanleuning gewoon minstens een punt meer per onderdeel. En dan nog eens die enorme afdruk van dat paard. Hij is in mijn ogen nog beter, sterker en regelmatiger nu dan een paar jaar geleden. Jarenlang is er gezegd dat er te weinig volgens de uitgangspunten van de dressuur gereden werd en dit is toch een fantastisch voorbeeld van hoe het wel moet. En ik denk dat er in Duitsland niet geklaagd wordt over de percentages van Charlotte omdat heel veel mensen dat daar ook vinden.

Als Charlotte dit jaar weer naar Amsterdam komt dan raad ik mensen echt aan om bij de openbare training te gaan kijken de avond voor de wedstrijd. Dan zie je met hoeveel gemak ze die oefeningen doen op een trensje.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:59

Dat wij het eens zijn, verrast me niet. :D Meer punten kan ze volgens mij nog verdienen op de piaffe. Die is nu nog wel wat voorwaarts, maar verder was het genieten geblazen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:14

Wat een proef van Charlotte en Valegro...wat een ruiter is het, schitterend om te zien!

En hopelijk ook een begin van een verandering in de dressuurdwereld, waar een tendens is ontstaan waarbij het vooral draait om paarden die zo heet zijn dat het nauwelijks rijdbaar is, en daardoor van voor erg begrensd moeten worden, wat duidelijk terug te zien is. Het geeft een spectaculair plaatje en toont misschien vol expressie, maar staat totaal los van de kunst van de dressuur: Harmonie...
Charlotte is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe het hoort, prachtig!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:42

Hermelientje schreef:
Lielle schreef:

Maar het was ook een enorm verschil! Ze stak echt met kop en schouders boven de rest uit. Imke die commentaar gaf was er ook helemaal sprakeloos van. Waarom zou dat niet in de score tot uiting mogen komen? Alle juryleden gaven haar een 10 voor de harmonie. Ook lag de moeilijkheidsgraad heel hoog. Er zat bij de punten voor de artistieke waardering sowieso weinig verschil tussen de juryleden, van 96 tot 99 procent. Waarom zou dat een reset nodig hebben? Dan moet iedereen omlaag wat is het nut daarvan? Er is toch afgesproken om de cijfers van 0 t/m 10 te gebruiken. Dus een 10 is gewoon het beste wat op dit moment getoond wordt, goed uitgevoerd dus zonder aftrek. Ik zou ook niet weten wat ik bij haar nog zou moeten aftrekken bij de oefeningen. Alleen de stap is soms iets minder en daar zal ze ook vast geen tienen voor krijgen.

Het is ook echt alleen in Nederland dat er steeds commentaar is op de jury. Waarom zeggen ze dit in Duitsland nooit? Dat zouden mensen zich eens moeten afvragen.

Jammer dat zulke goede dressuur je geen kippenvelgevoel geeft. Ik denk dat dat dan misschien met de nationaliteit van de combinatie te maken heeft, zodat je minder meeleeft of zo. Want over de hele wereld zijn mensen te vinden die dat gevoel juist wel hebben bij Valegro.

En dat onze bondscoach zegt het verschil in de scores niet te snappen dat vind ik pas echt diep treurig, want als hij het echt niet snapt dan weet ik niet hoe hij de ruiters tot steun kan zijn om ook te verbeteren. Of hij liegt en dat is niet zo fijntjes. Of ik heb andere proeven gezien dan hij. ;) Want hij zegt ook dat Siro zo mooi was in de hoofd/halshouding. Ik vond het een goede kür van Daniëlle maar hij was de hele proef door wel veel te diep.

absoluut, ben het helemaal met je eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:30

Ik ben het ook met Hermelientje eens, denk dat we niet moeten proberen om onze eigen fouten te minimaliseren maar juist wél te analyseren waar het verschil ligt en daaraan werken.
Wat ik wel daarbij wil opmerken is dat Valegro wss zo'n beetje het enige paard is wat momenteel aan de top loopt wat dat ook op deze manier KAN laten zien door zijn enorme talent gecombineerd aan een bijzonder karakter. Wat dat betreft vind ik de opmerkingen over Edward en Undercover niet helemaal op zijn plaats, Undercover is een totaal ander karakter en ik denk niet dat het Edward is die "show" probeert te rijden, maar Undercover is die af en toe zo heet wordt dat het er zo uit ziet. Ik zie Edward tenminste niet die spanning met opzet oproepen, maar alleen maar telkens weer proberen te laten afvloeien.
Als het puur aan de trainingsmethode lag dan zou Carl Hester met zijn andere paarden Charlotte naar de kroon steken immers?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:53

Het is natuurlijk de combinatie paard, ruiter en training die de doorslag geeft. Charlotte zou met Undercover ook niet de punten halen die ze nu met Valegro krijgt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:36

Ik vond Damon Hill ook hetzelfde soort beeld geven, een happy athlete. Ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk aan de wijze van trainen ligt. Ik heb hele fijne paarden zien veranderen in monsters door de manier van trainen en andersom (godzijdank) ook. Paarden die ronduit gevaarlijk waren zien veranderen in fijne bewerkelijke paarden waar je zelfs het bos mee in kon.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:41

vur schreef:
Het is natuurlijk de combinatie paard, ruiter en training die de doorslag geeft. Charlotte zou met Undercover ook niet de punten halen die ze nu met Valegro krijgt.

Dat weet je niet. Ik denk dat er een reële kans is van wel. Misschien nog wel beter. Ik heb meer vertrouwen in haar trainingsmethode.

Carl Hester is een nog betere trainer dan ruiter. Een goeie trainer laat een leerling boven zichzelf uitstijgen. En dat is wat hij gedaan heeft

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:25

Ik denk dat je dan te weinig beseft wat het verschil in bouw is tussen Undercover en Valegro. Dan kun je nog zo goed kunnen rijden, van een neerwaarts gebouwd paard kun je niet verwachten dat het eindresultaat hetzelfde of beter wordt door een bepaalde trainingsmethode.
Charlotte scoort met haar andere paarden toch ook niet wat ze met Valegro scoort? Dat zou je toch genoeg moeten zeggen lijkt me.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:38

horseyfries schreef:
Ik denk dat je dan te weinig beseft wat het verschil in bouw is tussen Undercover en Valegro. Dan kun je nog zo goed kunnen rijden, van een neerwaarts gebouwd paard kun je niet verwachten dat het eindresultaat hetzelfde of beter wordt door een bepaalde trainingsmethode.

_/-\o_