Brandweer helpt gevallen paard overeind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:52

Paard kan één keer niet opstaan en gelijk afmaken? Wat zouden er dan toch een paarden afgemaakt moeten worden zeg..
Paard ziet er nog prima uit voor zo'n oudje. Ik neem aan dat de eigenaar vast wel weet wat ze doet en al helemaal ingrijpt als het paard vaker niet op kan staan. Maar om een paard af te laten maken dat één keer niet overeind kan komen? Beetje overdreven. Eerst maar eens kijken of het vaker voorkomt.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een dom ongelukje is. Allemaal drek en het lijkt alsof hij in de stalopening is gaan liggen? Lijkt me moeilijk om dan op te staan voor zo'n oudje!

Edit: en wat al eerder gezegd is: chapeau voor de brandweer!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:39

ik heb 2,5 jaar gewerkt aan de stal die naast dit dier ligt...het dier kon 7 jaar geleden al haast niet op staan...Ben heel benieuwd waar ze eens een keer eerlijk gaat zijn naar het dier toe!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:41

Woogy schreef:
ik heb 2,5 jaar gewerkt aan de stal die naast dit dier ligt...het dier kon 7 jaar geleden al haast niet op staan...Ben heel benieuwd waar ze eens een keer eerlijk gaat zijn naar het dier toe!

Oeps...dit geeft al een beeld natuurlijk....arm dier ;(

Woogy

Re: Brandweer helpt gevallen paard overeind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:44

Heb haar vrijwel dagelijks zien schommelen en wiegen in ene poging op te staan. ook mid zomer dus het heeft niets te maken met de blubber van de laatste dagen :(

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:44

Mijn moeder van 80 is laatst beetje ongelukkig gevallen en kon niet meer zelfstandig overeind komen.
Niks gebroken maar ze lag ongelukkig. Verder is ze gezond alleen wat ouderdoms kwaaltjes.

Ik zal de volgende keer haar niet helpen opstaan, mocht dit nog eens gebeuren, maar gelijk de dokter bellen om te vragen of het niet beter is haar in te laten slapen............

Chapeau voor de brandweer!!!!!!! (die had ik ook nog kunnen bellen bedenk ik me nu) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:49

sneppie schreef:
Mijn moeder van 80 is laatst beetje ongelukkig gevallen en kon niet meer zelfstandig overeind komen.
Niks gebroken maar ze lag ongelukkig. Verder is ze gezond alleen wat ouderdoms kwaaltjes.

Ik zal de volgende keer haar niet helpen opstaan, mocht dit nog eens gebeuren, maar gelijk de dokter bellen om te vragen of het niet beter is haar in te laten slapen............

Chapeau voor de brandweer!!!!!!! (die had ik ook nog kunnen bellen bedenk ik me nu) :')

Lees de post boven je.... paard kan al 7 jaar amper opstaan :n

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:56

Goh wat een gespeculeer over de blubber waar het paard " misschien " over uitgegleden is.....
Mag ik dan ook naar aanleiding van de video beelden speculeren dat " misschien het dier wel is gaan liggen om te sterven.?
Kijk nu eens goed en zie hoe onbeweeglijk het in de takels hangt met gestrekte benen en hangend hoofd.
En dan ben ik dieronvriendelijk ??
Het arme ding zag de hemelpoort naar de eeuwige grazende weiden wijd open staan, en ja hoor daar was weer zo een " liefhebbend baasje, "die de deur met een klap dichtgooid , want ik wil je nog niet missen.

Maar goed allemaal speculatie van beide kanten ,toch ??

En overigens een beetje vreemd om dieren te vergelijken met mensen....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:02

proudmama schreef:

Ik vind dat allesbehalve vreemd, trouwens. Deden maar meer mensen dat. ;)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:03

Ja, als je het van de goede kant bekijkt ..... :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:41

proudmama schreef:
Kijk nu eens goed en zie hoe onbeweeglijk het in de takels hangt met gestrekte benen en hangend hoofd.

Als je bekend zou zijn met de beelden van reddingen van paarden, zou je zien dat ze allemaal met gestrekte benen en hangend hoofd in de takels hangen.

Aan het plaatje kun je echt niet zien of het dier er zo slecht aan toe is dat het niet meer zelfstandig overeind kan komen. Wat je nu aan het doen bent is invullen nav een verhaal wat je zelf in je hoofd hebt zitten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:49

de kans is groot dat ze niet van plan was dood te gaan.
Het gebeurd(e) dagelijks dat ze ging liggen, vervolgens probeerde op te staan door haar voorbenen te strekken en lag vervolgens soms uren te wiegen en schommelen op haar buik met gestrekte voorpootjes en ondergevouwen achter pootjes omdat ze niet meer overeind kon komen...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:50

Goed lezen, ik speculeer over wat ik zie net als de anderen doen die zeggen dat er verder niets aan de hand is ...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:54

Woogy schreef:
de kans is groot dat ze niet van plan was dood te gaan.
Het gebeurd(e) dagelijks dat ze ging liggen, vervolgens probeerde op te staan door haar voorbenen te strekken en lag vervolgens soms uren te wiegen en schommelen op haar buik met gestrekte voorpootjes en ondergevouwen achter pootjes omdat ze niet meer overeind kon komen...

En dat heb jij dan 2,5 jaar dagelijks zien gebeuren zonder in te grijpen ? :x

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:55

en ik helder je speculaties op ;)

Heb 2,5 jaar lang tegen eigenaar gezegd dat ze er wat aan moest doen maar haar reactie was altijd 'tsja ze is ouder he, dan wordt het opstaan moeilijker'. Ga mij eens vertellen wat je er meer aan moet doen dan? Als een eigenaar blind is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:56

Een stok en een hond geven en 144 bellen ?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:57

144 bestond toen nog niet ;) dierenbescherming met regelmaat gebeld, die zouden langs gaan en praten met de eigenaar. Op den duur ben je klaar met 'vechten' tegen zo'n persoon voor de rechten van haar paard. 'Ze is gelukkig en tsja, als ze dan wat moeilijker op staat is dat maar zo'...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:00

Ik ben het er ook mee eens hoor dat een spuitje diervriendelijker is dan het paard zo te laten doormodderen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:00

Maar je hebt dus wel stappen ondernomen, mooi!
Dat begreep ik verder nergens uit namelijk.
Triest voor het dier dan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:05

Woogy schreef:

tja...dan begrijp ik de eigenaar niet echt.Hoe slaapt het paard dan?Hij zal niet gaan liggen omdat hij donders goed aanvoelt dat hij niet meer overeind komt.Paard raakt oververmoeid,gewoon zielig dus ;(
Die van mij is ook 28,het moment dat ik op mijn camera zie dat hij heel moeilijk overeind komt na het liggen in zijn box,is voor mij wel de stap om er een eind aan te laten maken |(

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 07:23

Wat kunnen mensen toch naar oordelen? Het paard is 28 en staat daar op een glad stuk. Hij is ongelukkig gevallen aan de beelden twe zien ook nog eens vlakbij/in de containerstal. Het paard zal geprobeerd hebben omhoog te komen maar door de ongemakkelijke positie geen ruimte gezien hebben dit te doen .We weten geen van alle de conditie van dit dier waarom dan gelijk de eigenaar egoistisch noemen omdat het dier niet word afgemaakt??? Een kennis rijd nog trec met een 25 jarige dus ach...28 ligt daar dichtbij waar gaat dit toch over?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:30

torgil schreef:
Wat kunnen mensen toch naar oordelen? Het paard is 28 en staat daar op een glad stuk. Hij is ongelukkig gevallen aan de beelden twe zien ook nog eens vlakbij/in de containerstal. Het paard zal geprobeerd hebben omhoog te komen maar door de ongemakkelijke positie geen ruimte gezien hebben dit te doen .We weten geen van alle de conditie van dit dier waarom dan gelijk de eigenaar egoistisch noemen omdat het dier niet word afgemaakt??? Een kennis rijd nog trec met een 25 jarige dus ach...28 ligt daar dichtbij waar gaat dit toch over?

Misschien moet je even de Posts van Woogy lezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:04

Ik heb ook weleens paarden zien liggen met gestrekte voorbenen en opgetrokken achterbenen, die heen en weer lagen te wiegen puur omdat ze jeuk hadden aan hun buik, en niet omdat ze niet overeind konden komen. Ik heb er geen uren bij staan kijken, weet ook niet hoe lang dat in die gevallen heeft geduurd. Maar de dieren waren jong en deden het regelmatig.

Als dat soort scenario's 7 jaar geleden al voorkwamen en het dier echt zo slecht op zijn benen is dat staan een probleem wordt, denk je dan niet dat dit vaker voor zou komen? Hoe vaak zou de brandweer erbij zijn geweest omdat hij niet overeind kon?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:12

sflj schreef:
proudmama schreef:

Dan moeten alle paarden dekens op en een cv op stal die op 18 minimaal staat... probleem is dat mensen en dieren vergelijken tot vermenselijking leid waardoor behoeftes van een dier over het hoofd gezien gaan worden en ze ipv voorzien worden in de daadwerkelijke behoeftes, ze voorzien worden in de behoeften die de mens denkt dat ze hebben omdat de mens die behoeftes heeft
Dat is een probleem wat ik nog al eens tegen kom bij eventuele vergelijkingen.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:09

Heel knap gedaan! Denk dat het baasje wel weet of het paard het aankan en hoop dat ze daar ook naar luisterd ^^

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:11

Sonja_vR schreef:
sflj schreef:

Dan moeten alle paarden dekens op en een cv op stal die op 18 minimaal staat... probleem is dat mensen en dieren vergelijken tot vermenselijking leid waardoor behoeftes van een dier over het hoofd gezien gaan worden en ze ipv voorzien worden in de daadwerkelijke behoeftes, ze voorzien worden in de behoeften die de mens denkt dat ze hebben omdat de mens die behoeftes heeft
Dat is een probleem wat ik nog al eens tegen kom bij eventuele vergelijkingen.

Ik zeg niet dat je dieren als mensen moet behandelen, ik zeg dat het beter zou zijn als meer mensen dieren als gelijken zouden zien. Zolang de meeste mensen dieren als een 'mindere soort' blijven zien, houden we mishandeling en verwaarlozing in stand. Precies net als gekleurde mensen als 'mindere soort' werden (worden ;) ) gezien, homo's of vrouwen minder rechten hoeven hebben, volgens bepaalde bevolkingsgroepen enz.