Blog Monya: Bang? Vijf redenen om wél af te stappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:10

Ik stap ook af hoor als paard gespannen of bang is. Ik vind het dan zelf veel te spannend. Er naast heb ik geen angst meer en kan ik mijn paard langs het enge leiden. Toen ik hem net had en nog moest leren kennen deed ik het sneller. Inmiddels hoef ik bijna nooit meer af te stappen omdat we vertrouwen hebben in elkaar. Maar als het wel nodig is stap ik gewoon af!
Ik had best wat angst ontwikkeld door een nare val (niet op dit paard) en doordat ik met de instelling ging rijden dat als ik of paard bang was ik af mocht stappen is een groot deel van die angst verdwenen. Ik heb nl de keuze om af te stappen en veilig naast mijn paard te staan.

Jessix

Re: Blog Monya: Bang? Vijf redenen om wél af te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:33

Ik stap eigenlijk niet eens af omdat ik bang ben... Ik stap gewoon af wanneer het niet meer veilig is. Ik ga ook niet in een auto zitten waarbij ik twijfel aan de rem.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:09

Spetter schreef:
doordat ik met de instelling ging rijden dat als ik of paard bang was ik af mocht stappen is een groot deel van die angst verdwenen
Ik denk dat dat ook zomaar een heleboel scheelt als je van jezelf gewoon af mag stappen als het te eng wordt en dat je dan juist makkelijker je grenzen durft te verleggen 'nog één stapje verder, nog één treetje enger, want ik mag er toch af als het niet meer gaat', voelt dat het allemaal wel meevalt en dat je zo makkelijker over je angst heen kunt komen.

Voor mij is het ook dat ik naast het paard in enge gevallen het gevoel heb dat ik meer overzicht heb over de situatie als ik er naast sta. Plus dat ik het paard gewoon los zou kunnen laten als het echt gekkenwerk wordt (iets wat ik buiten sowieso nog nooit gedaan heb en ook echt niet zo snel zal doen). Dat geeft het gevoel dat ik alles wat meer onder controle heb, rustiger blijf en dat paardlief dus ook wat meer aan mij heeft, ook rustiger blijft en er dus lang zo snel niet situaties ontstaan waarbij panische paarden, ruiters of omstanders uit bomen getakeld hoeven te worden.

Fijn trouwens om zo'n stuk te lezen. Toch een beetje een extra bevestiging dat het inderdaad niet per definitie verkeerd is je gevoel te volgen en soms gewoon maar even af te stappen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:49

Ik stap af, want als mijn paard ergens bang van is wil ze steigeren, omdraaien en ervan door. Ik word ook angstig en als ik blijf zitten versterken we elkaar en wordt het er niet beter door. Ik loop langs het enge iets en dan stap ik weer op. Gaat prima.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 05:42

Hangt er van af. Gewoon in de rijbak rijden , nooit. Maar als tijdens een buitenrit mijn paard zich begint op te winden en ik mij niet meer op mn gemak voel, dan wel :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:25

Supervixen schreef:
Ik stap af, want als mijn paard ergens bang van is wil ze steigeren, omdraaien en ervan door. Ik word ook angstig en als ik blijf zitten versterken we elkaar en wordt het er niet beter door. Ik loop langs het enge iets en dan stap ik weer op. Gaat prima.

Ja precies dat ja.

Heb ik ook al mijn hele leven gedaan. Geen vervelende paarden geworden hoor. In tegendeel, op die manier vonden ze steeds minder dingen eng.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:29

Nou idd! Als ik merk dat paardlief iets spannend ga vinden, ga ik het ook spannend vinden en dan heb je de poppen aan het dansen. In de bak geen last maar vooral buiten vinden we het allebei leuk/spannend. En als ze dan gaat, gaat ze ook hard.. Geen belang bij dus ik stap lekker af!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:07

Mee eens! Voor ik mijn eigen paard had had ik een verzorgpony waar je op moest blijven zitten in gevaarlijke situaties omdat als je ernaast stond het alleen maar erger werd.

Mijn huidige paard kan ik beter afstappen dan krijgt hij meer vertrouwen. En als hij te heet is met rijden stap ik er ook wel eens af en ga verder met bijv. Longeren.