Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hyppolyte schreef:Je kunt wel aansprakelijk gesteld worden voor de schade die jouw paard aanricht bij een ander, maar als een ander mijn draad doorknipt en mijn paard wordt aangereden, komt dat niet omdat ik mijn verantwoording niet heb genomen.Je bent altijd verantwoordelijk, je bent alleen niet altijd schuldig. Dus als iemand jouw draad heeft gesloopt dan kun je de schade wel verhalen, maar jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen.
Huertecilla schreef:countryhorse schreef:Paarden moeten toch 24 uur buiten dat is wat iedereen schreeuwt, men vergeet dat als er geen gras is ze bij de buurman gaan kijken. Zien het hier ook steeds meer, kale weides, ontsnappingen. je word er als automobilist niet vrolijk van.
Ja, weidegang maakt onderdeeluit van dierenwelzijn.
Het blijft een kwestie van een deugdelijke omheining.
1. Een loslopend paard hoort niet op de openbare weg.
2. Iedere weggebruiker mag er van uit gaan dat er geen loslopende paard op de weg loopt.
Einde discussie.
Kwaadwil is een uitzondering en een wel ERG makkelijk argument. Gelukkig ontslaat het de eigenaar niet van verantwoordelijkheid. Hooguit van verwijtbare schuld.
Gooiske schreef:Wees gezegend dat het jou nooit is overkomen, en ik hoop ook dat het je nooit zal overkomen, maar mocht het je ooit overkomen, hoop ik niet dat je verwijten naar je hoofd krijgt dat je vast ondeugdelijke omheining hebt.....
hyppolyte schreef:Dat is dus wat ik ook zeg.@[naam], je verantwoordelijkheid nemen en verantwoordelijk zijn voor iets zijn weer 2 verschillende dingen. In jouw geval heb je je verantwoordelijkheid genomen door je land goed af te zetten, maar daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor datgene wat jouw paard doet op het moment dat ie (ook door andermans toedoen) uitbreekt. De schade kun je vervolgens weer verhalen op de kruikenduiker die jouw omheining heeft gesloopt.