Automobiliste en paard gewond bij botsing in Rolde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Landleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:41

ik denk toch dat het hoofdzakelijk komt doordat er weinig meer te eten
valt voor die dieren en daar door buiten de deur moeten gaan zoeken dat
is ieder jaar weer het zelfde aan het eind van het jaar regelmatig
uitbrekers eigenaars voeren niet bij en dan moeten ze wat vandaar vaak
deze toestanden en ongelukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:50

hyppolyte schreef:
Je bent altijd verantwoordelijk, je bent alleen niet altijd schuldig. Dus als iemand jouw draad heeft gesloopt dan kun je de schade wel verhalen, maar jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen.
Je kunt wel aansprakelijk gesteld worden voor de schade die jouw paard aanricht bij een ander, maar als een ander mijn draad doorknipt en mijn paard wordt aangereden, komt dat niet omdat ik mijn verantwoording niet heb genomen.

har166

Re: Automobiliste en paard gewond bij botsing in Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:39

Ik hoor met dat het paard met snijwonden op de kliniek staat.... 1 pees bijna door. Wat sneu voor dat meisje zeg!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:59

Huertecilla schreef:
countryhorse schreef:
Paarden moeten toch 24 uur buiten dat is wat iedereen schreeuwt, men vergeet dat als er geen gras is ze bij de buurman gaan kijken. Zien het hier ook steeds meer, kale weides, ontsnappingen. je word er als automobilist niet vrolijk van.

Ja, weidegang maakt onderdeeluit van dierenwelzijn.
Het blijft een kwestie van een deugdelijke omheining.

1. Een loslopend paard hoort niet op de openbare weg.
2. Iedere weggebruiker mag er van uit gaan dat er geen loslopende paard op de weg loopt.
Einde discussie.

Kwaadwil is een uitzondering en een wel ERG makkelijk argument. Gelukkig ontslaat het de eigenaar niet van verantwoordelijkheid. Hooguit van verwijtbare schuld.

Ik vind dit helemaal geen discussie, je suggereert nu dat de eigenaar van het paard, het paard expres los heeft laten lopen.
En ook had je al wat te zeggen over ondeugdelijke omheining, nou wat een onzin, wij hadden vorig jaar ook onze 2 twenters door onze nieuwe super goed voor elkaar omheining, lint met stroom, waarschijnlijk zijn ze opgejaagd dan wel geschrokken van een hond, hert of noem maar op, het zijn immers vluchtdieren, zowel voor als na die tijd is het nooit weer gebeurt, gelukkig, maar om nou te zeggen dat het onze eigen schuld is? Vind ik erg cru.
Wees gezegend dat het jou nooit is overkomen, en ik hoop ook dat het je nooit zal overkomen, maar mocht het je ooit overkomen, hoop ik niet dat je verwijten naar je hoofd krijgt dat je vast ondeugdelijke omheining hebt.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:21

@kbk, je verantwoordelijkheid nemen en verantwoordelijk zijn voor iets zijn weer 2 verschillende dingen. In jouw geval heb je je verantwoordelijkheid genomen door je land goed af te zetten, maar daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor datgene wat jouw paard doet op het moment dat ie (ook door andermans toedoen) uitbreekt. De schade kun je vervolgens weer verhalen op de kruikenduiker die jouw omheining heeft gesloopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:32

Gooiske schreef:
Wees gezegend dat het jou nooit is overkomen, en ik hoop ook dat het je nooit zal overkomen, maar mocht het je ooit overkomen, hoop ik niet dat je verwijten naar je hoofd krijgt dat je vast ondeugdelijke omheining hebt.....

'Vluchtdieren' bestaan niet en verder dient de omheining te voldoen voor het natuurlijke gedrag.

Je blijft hoe dan ook verantwoordelijk, ook al zet iemand het van een slot voorziene hek open.

Wanneer een verkeersdeelnemer omkomt door jouw loslopend paard en de omheining is niet deugedelijk, dan is het niet alleen jouw verantwoordelijkheid maar ook schuuld. Dood door schuld.
Dat heb je dan niet alleen op je geweten maar ook zijn de consequenties voor jou.

Het vermeende recht om een paard te houden doet heel veel eigenaren hun verantwoordelijkheden erg laks invullen.
Die van mij staan achter een dikwandig stalen hek met een cilinderslot op de deur. Ja, dat hek heeft meer gekost dan de paarden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:53

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:29

hyppolyte schreef:
@[naam], je verantwoordelijkheid nemen en verantwoordelijk zijn voor iets zijn weer 2 verschillende dingen. In jouw geval heb je je verantwoordelijkheid genomen door je land goed af te zetten, maar daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor datgene wat jouw paard doet op het moment dat ie (ook door andermans toedoen) uitbreekt. De schade kun je vervolgens weer verhalen op de kruikenduiker die jouw omheining heeft gesloopt.
Dat is dus wat ik ook zeg. :j

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:02

Voordat de onwetenden echt boos worden..... Een duidelijker voorbeeld van "risico aansprakelijkheid" Stel het stormt en er waait een pan van jouw dak af.... kan je niks aan doen, de rest blijft liggen dus je hebt geen dak met achterstallig onderhoud.... Maar de AVP vergoed toch de schade aan de auto van je buurman waarop de pan is gevallen. Jij bent als eigenaar van het dak namelijk aansprakelijk als jouw dak schade toebrengt aan een ander. En als eigenaar van een dier(= is een goed/zaak) geldt hetzelfde.

Natuurlijk kan je je soms op overmacht gaan beroepen, maar wat heb je daar aan? Die AVP kost een paar tientjes per jaar en voorkomt een heleboel ellende bij de onschuldige tegenpartij.

Nog een tip: sluit altijd een beperkt casco verzekering voor je auto af, of iig storm/natuurdekking. Daarbij is ook een aanrijding met een loslopend of vliegend dier verzekerd! Geen no-claim verlies en wel je schade vergoedt krijgen! En een inzittenden verzekering natuurlijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:49

Frantic, en wat als iemand op jouw dak klimt, een dakpan eraf haalt en die op de auto van de buurman gooit?

Het gaat mij er in dit soort topics gewoon meer om dat er gelijk geroepen wordt; ooh, dat is de schuld van de eigenaar, die had maar een beter hek neer moeten zetten.