Maancyclus heeft geen effect op geslacht van veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:25

vonneke schreef:
NatasjavE schreef:
:wow:

We weten toch al behoorlijk lang dat als de dekking/inseminatie vlak voor de eisprong plaats vind dat de kans op een merrie groter is en juist op of vlak na de eisprong de kans op een hengst groter is..

Vind ik wel bijzonder daar het sperma bepaald of het een man of vrouw wordt...
Niet als met mannelijke cellen, de cellen met het Y chromosoom bedoelt worden...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:26

vonneke schreef:
NatasjavE schreef:
:wow:

We weten toch al behoorlijk lang dat als de dekking/inseminatie vlak voor de eisprong plaats vind dat de kans op een merrie groter is en juist op of vlak na de eisprong de kans op een hengst groter is..

Vind ik wel bijzonder daar het sperma bepaald of het een man of vrouw wordt...

Dat is ook de exact de rede. Mannelijk zaad zwemt sneller (is eerder bij het ei) maar gaat eerder dood.
Insemineer je dus een of 2 dagen voor de eisprong dan zijn de meeste mannelijke zaadcellen al dood en heb je meer kans op een vrouwtje :)

Edit,... zaadcellen met X dan wel Y chromosoom....dat bedoel ik er inderdaad mee.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:42

Urielle schreef:
Jenny_S schreef:
Invloed op gedrag vind ik wel wat anders dan keuze merrie of ruin ;-)

Dát zou écht bijzonder zijn!

Haha goed opgelet _O-

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:54

vonneke schreef:
Dribbel schreef:
Ben op het moment een essay aan het schrijven voor mijn opleiding over de invloed van de maan op voortplanting van verschillende dieren. Er zijn wel degelijk dieren die invloed ondervinden van de maan. Bijvoorbeeld kikkers die bepaald gedrag vertonen dat gerelateerd aan de voortplantingen (zelfde voor dassen bijvoorbeeld). Verder zijn er vissen die normaal gesproken in de zee leven, maar eitjes leggen in een rivier. Dit doen ze op een bepaald moment, zodat de jonge visjes met hoog water naar zee kunnen zwemmen, zodat ze een grotere overlevingskans hebben. De getijden staan onder invloed van de maan, dus het voortplantingsgedrag van deze vissen ook. En zo kan ik nog wel door gaan, van ongewervelden tot zoogdieren.

Het is dus wel degelijk zo dat sommige dieren invloed ondervinden van de maan (direct of indirect).

Maar is ook het geslacht afhankelijk van de maancyclus?

Ben ik in mijn leeswerk nog niet tegen gekomen (niet relevant voor mijn essay), maar het is niet zo'n gek idee als het op eerste gezicht misschien lijkt. Maan heeft invloed op reproductie, dus op (o.a.) hormonen en hormoon balans. Indirect kan het dus best zijn dat het ook effect heeft op geslacht doordat hormonen effect hebben op eicel en zaadcel.
Bij schilpadden heeft de temperatuur van de eieren effect op het geslacht. Met andere woorden, er zijn dieren waarbij het geslacht bepaald wordt door externe factoren. Als je het dan over dieren hebt waarvan de cyclus al maan gesynchroniseerd is, dan is de volgende denkstap maken niet zo vreemd als het misschien lijkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:46

Eh..... bij mensen geldt dat de eicel ""kiest"" welke zaadcel zij binnenlaat.
Waarschijnlijk doen andere zoogdieren dat krek eender.

Het is en blijft dus een 'kanskwestie'.
Dus stel: insemineer je laat, zijn bijna alle Y zaadcellen ter ziele - kan het toch nog zijn dat de eicel ""besluit"" van toch maar niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:32

Janneke2 schreef:

Dus stel: insemineer je laat, zijn bijna alle Y zaadcellen ter ziele - kan het toch nog zijn dat de eicel ""besluit"" van toch maar niet.

Ik heb nog nooit gehoord dat een eicel kan besluiten om zaadjes wel of niet binnen te laten.... :')
Waar kan ik de wetenschappelijke onderbouwing lezen?

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:21

Suzanne F. schreef:
Janneke2 schreef:

Ik heb nog nooit gehoord dat een eicel kan besluiten om zaadjes wel of niet binnen te laten.... :')
Waar kan ik de wetenschappelijke onderbouwing lezen?

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Toch?

Nee.
Ik zit even heel hard te piekeren, "hoe heette die docent ook al weer", professor fysiologie van de voortplanting in Maastricht. Bij hem heb ik uitgebreide filmpjes gezien over dat hele zwermen zaadcellen rond de eicel cirkelen, de eicel heeft tientallen 'aanhaaksels' waarmee een zaadcel naar binnen gehaald kan worden - en for some reason or the other wordt op gegeven moment een zaadcel toegelaten.
Als contrast liet hij nog een ivf (....waarschijnlijk moeten het andere letters zijn....) waarbij een mens met een naald de eicel doorboort om 1 zaadcel te injecteren (en dan de bevruchte eicel 'terug' plaatsen) - dat ziet er zeer beslist anders uit.

NatasjavE

Re: Maancyclus heeft geen effect op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:26

Ik heb er ook wel eens iets over gehoord maar ik meen dat dat nog niet bewezen is.

Wat wel bewezen is is dat bij gemeenschap/inseminatie 1 a 2 dagen voor de eisprong er vaker een vrouwelijke nakomeling komt en op of vlak na de eisprong er vaker een mannelijke nakomeling komt.