Fokkers D pony's willen springrubriek voor 18+ ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jinqs

Re: Fokkers D pony's willen springrubriek voor 18+ ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:15

Ik ben ook zeker voor :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:18

ik ben voor! zou voor mij ook goed uitkomen, over 3 jaar ben ik 18, en ik heb net mijn D-pony beleerd :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:36

Ik kan dit alleen maar toe juichen goed idee
en de dressuur is het geen probleem en kun je makkelijk mee draaien als volwassenen met een pony
Bij het springen komen de pony's in de problemen door de afstanden
De kinderen die zich bedreigt voelen geen probleem het word een aparte rubriek en je pony hoeft niet meer weg als je 18 bent ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:44

Wat een goed idee! Ook leuk voor volwassenen met een haflinger of een fjord die leuk kan springen :-)

Qua organisatie hoeft het niet eens zo moeilijk te zijn. Hier in de regio zie je vaak dat het pony springen in de ochtend is en de paarden in de middag (of pony's op zaterdag en paarden op zondag). Kleine moeite om dan na de ponyruiters 18- direct op dezelfde hoogte de ponyruiters 18+ te laten springen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:47

Ik ben voor, maar dan met een wijziging.

Gewoon een lagere rubriek dan de reguliere B voor 18+ ruiters, ongeacht de maat van hun paard.

(omdat niet iedereen een meter ziet zitten en omdat mijn D-maat fjord inderdaad in de "M" zou zijn moeten gaan starten als ik haar officieel had willen uitbrengen met springen en dat wou ik wel, maar
die meter een parcours lang was gewoon te veel. )

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:49

Ik zou ook voor zijn!
Heb nu een D pony die ik wel eens tussen de paarden start maar echt makkelijk is het niet.
Afstanden, beedtes tussen de oxers, ... beest doet haar best maar toch met moeite.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:04

Ik start mijn haflinger ook tussen de paarden. Gaat prima, alleen hoger dan B springen en L sgw zit er niet in, maar dat is voor mij geen probleem.
Voor mijn andere D pony is het wel te hoog gegrepen, die heeft ook meer pony gangen.

Dus een speciale rubriek zou wel leuk zijn, maar dan wel minimaal 80 cm.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:09

meteen doen, prima plan! *\%/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:15

Ik weet niet of ik voor ben.

Enerzijds is de dubbel echt wel ellendig, anderzijds is het alleen de dubbel die lastig is en daar is best op te trainen. Maar ja, straks staan er al twee en wat later een driesprong. ..

Ik wil ook niet verplicht moeten starten in een klasse die misschien niet voor vol wordt aangezien. Ik zou dus zeker ook tussen de paarden willen kunnen blijven springen.

De hoogte aanpassen vind ik niet nodig, een meter is gewoon een goed haalbare hoogte. Dat zit meer bij de ruiter dan bij het paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:21

Bij mijn fjord niet hoor, daar is die meter echt te hoog voor.
Sprong wel eens een meter, maar dat was echt haar max. Parcours niet haalbaar en zeker niet met voor haar niet passende afstanden.

elreia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:21

Onderzoek naar haalbaarheid 18+ pony springen.

Wij als fokker’s van D pony's lopen altijd tegen het probleem aan dat als de ruiters 18 jaar zijn geworden, zij niet meer mogen starten bij de ponyrubrieken. Het is momenteel nl. Verplicht om vanaf 18 jaar te starten bij de paarden. Met de dressuur is het wel mogelijk om met een pony bij de paarden te starten, en is dit technisch gezien ook prima te doen. Maar voor het springen is het technisch bijna niet haalbaar om met een pony te starten bij de paarden.

Niet alle 18-jarige ruiters en amazones kunnen/willen overstappen naar de paarden.

Wij zijn daarom benieuwd of er vanuit de wedstrijdruiters animo is voor een nieuwe officiële KNHS wedstrijdklasse springen bij pony's voor ruiters en amazones van 18 jaar en ouder, die graag op hun pony willen blijven starten. Uiteraard moeten deze combinaties elkaar fysiek gezien, niet in de weg gaan zitten.

Ben jij (bijna) 18 jaar en/of ouder, en zou jij ook wedstrijden willen blijven springen met je D/E-pony, maar dan in een eigen categorie, mail dan naar 18plusponyspringen@gmail.com

En omschrijf kort jouw situatie (leeftijd/categorie pony/huidige springklasse/en evt wat jij nog wil bereiken met je pony/en waarom jij niet kan/wil starten bij de paarden).

Wij gaan dan samen met de KNHS kijken of er genoeg animo is en mogelijkheden zijn om een nieuwe wedstrijdklasse te gaan opzetten voor ponyruiters van 18 jaar en ouder

Wij zijn heel benieuwd naar jullie inbreng en evt ideëen en zien jullie reacties graag tegemoet op 18plusponyspringen@gmail.com

Alvast heel hartelijk dank voor jullie medewerking!

elreia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:25

Onderzoek naar haalbaarheid 18+ pony springen.

Wij als fokker’s van D pony's lopen altijd tegen het probleem aan dat als de ruiters 18 jaar zijn geworden, zij niet meer mogen starten bij de ponyrubrieken. Het is momenteel nl. Verplicht om vanaf 18 jaar te starten bij de paarden. Met de dressuur is het wel mogelijk om met een pony bij de paarden te starten, en is dit technisch gezien ook prima te doen. Maar voor het springen is het technisch bijna niet haalbaar om met een pony te starten bij de paarden.

Niet alle 18-jarige ruiters en amazones kunnen/willen overstappen naar de paarden.

Wij zijn daarom benieuwd of er vanuit de wedstrijdruiters animo is voor een nieuwe officiële KNHS wedstrijdklasse springen bij pony's voor ruiters en amazones van 18 jaar en ouder, die graag op hun pony willen blijven starten. Uiteraard moeten deze combinaties elkaar fysiek gezien, niet in de weg gaan zitten.

Ben jij (bijna) 18 jaar en/of ouder, en zou jij ook wedstrijden willen blijven springen met je D/E-pony, maar dan in een eigen categorie, mail dan naar 18plusponyspringen@gmail.com

En omschrijf kort jouw situatie (leeftijd/categorie pony/huidige springklasse/en evt wat jij nog wil bereiken met je pony/en waarom jij niet kan/wil starten bij de paarden).

Wij gaan dan samen met de KNHS kijken of er genoeg animo is en mogelijkheden zijn om een nieuwe wedstrijdklasse te gaan opzetten voor ponyruiters van 18 jaar en ouder

Wij zijn heel benieuwd naar jullie inbreng en evt ideëen en zien jullie reacties graag tegemoet op 18plusponyspringen@gmail.com

Alvast heel hartelijk dank voor jullie medewerking!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:28

Kunnen we dit in België doorvoeren ook aub? En al zeker in dressuur de gelijke beoordelingen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:31

Sjolvir schreef:
Bij mijn fjord niet hoor, daar is die meter echt te hoog voor.
Sprong wel eens een meter, maar dat was echt haar max. Parcours niet haalbaar en zeker niet met voor haar niet passende afstanden.

Maar er zit toch maar één dubbel in het B? De rest is langere lijnen, dat kan je pony wel aanpassen tussendoor (of de ruiter als je handiger bent dan ik) .
Qua capaciteiten: tja, mijn dressuurpaard zal vermoedelijk ook brandhout maken van een B parcours. Dan maar oefenspringen of me erbij neerleggen dat het niet voor ons is weggelegd. De pony springt groen wappers van 1.20, 1.30. Die heeft vooral last van ons beider onervarenheid. Als hij straks sterker en handiger wordt gaat dat nog wel hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:48

Sjolvir schreef:
Ik ben voor, maar dan met een wijziging.

Gewoon een lagere rubriek dan de reguliere B voor 18+ ruiters, ongeacht de maat van hun paard.

(omdat niet iedereen een meter ziet zitten en omdat mijn D-maat fjord inderdaad in de "M" zou zijn moeten gaan starten als ik haar officieel had willen uitbrengen met springen en dat wou ik wel, maar
die meter een parcours lang was gewoon te veel. )

Nee, B paarden is gewoon B paarden. Als je dat niet ziet zitten moet je maar BB springen imo. Lijkt me overigens dat ze de klasses wel aanpassen aan de maat van de pony. Wie weet houden ze gewoon dezelfde hoogtes aan als in de normale ponyklasses.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:04

Ben wel voor, heb zelf namelijk ook als 17 jarige tussen de kinderen moeten springen en dat was ook niet altijd even fijn :/
Wel denk ik dat een groot deel van de 18 plussers te groot zullen zijn voor een D pony (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk :) )

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:34

ik ben het er ook mee eens aangezien ik het echt niet zie zitten om een meter te springen als ik officieel wil starten

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:48

Ik ben zeker voor.
Heb een D pony en vanaf 2015 gaat een meisje van 13 haar starten in de springring, omdat ik haar ook graag geklasseerd wil hebben in het springen.

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:17

Ik ben helemaal voor :) leuk idee, die hopelijk snel wordt doorgevoerd!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:59

Ik ben voor.
Maar nu komend jaar gaat het mij niet lukken.
Ivm ziekte/revalidatid

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:37

corientjuhh schreef:
Ik ben voor :)
Ik rij nu een E pony maar daar durf ik geen heel parcour van een meter mee te springen, maar wil wel graag officiele wedstrijden starten ipv BB :)

maar een e pony is eigenlijk gewoon paard he :') ik snap niet waar iedereen een probleem van maakt met e pony's , je kan toch zelf bepalen hoe je pony springt? al helemaal met een e pony. Dit zou er moeten komen voor d pony's en kleiner niet e pony's ...
als je niet zelf afstanden kan rijden heb je niets te zoeken op springwedstrijden.
en zodoende wil ik ooit nog eens ( ooooit ) met mijn b pony een parcoursje starten, ik kan hem versnellen en inhouden een galop sprong extra of even naar draf, een meter haalt ie wel uit draf dan kom ik dat parcour wel door hoor.

Citaat:

dat d en e pony's vind ik nogal raar, wat voor een probleem heb je nu met een d pony ? dat de ruiter het zelf niet durft? je hebt toch een gas een rem en een stuur? een meter is echt niet hoog voor een d pony en die dubbels komt ie ook wel doorheen... Ik heb er oprecht nog nooit over nagedacht om mijn d pony weg te doen omdat ie niet door een paarden spring parcours heen komt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:45

Voor, en ook stukken eerlijker naar de pony toe om daar de hoogte en zwaarte van het parcours op te baseren ipv leeftijd ruiter. Goed ook voor een eerlijker en paardvriendelijker imago van de sport. Net als het niet hoeven wegdoen van je pony omdat je 18 wordt.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:55

Ik ben voor! Natuurlijk kan een d pony 1 m springen maar je wilt toch ook niet eeuwig in de b blijven en of niks winnen. Daarom doe je toch niet mee aan wedstrijde.

Ik vind dat de hoogte moet worden aangepast aan de pony en niet aan de leeftijd van de ruiter. Want je laat je 4 jarige d toch geen springpacour van 1 m springen als b..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:09

Ja, ik ben ook voor!!
Kan ik toch nog met mijn pony in een springrubriek starten!

B paarden met een D pony is voor een ervaren springruiter misschien best te doen, maar voor een zeer royaal 18+ amazone, met niet veel springervaring, is het toch fijner dat je op je eigen niveau, met op voor je pony passende hoogte en afstanden kunt beginnen met je springwedstrijden..

Dat B dus ook echt B is zullen we maar zeggen. Zou voor deze amazone héél fijn zijn :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:19

rien10 schreef:
Seventeen schreef:

Nee, maar zijn E pony's met paarden wel te vergelijken dan?
Dat is een beetje hetzelfde als dit probleem met de pony's bij de paarden springen.

Nou, die van ons niet hoor. Dat is een echte "pony"-pony. Kort, gestopt modelletje, echte pony beentjes. Ik zie die niet een meter parcours springen ook al is hij 1.53M (Geen talent weet je ;) )

Wie niet waagt....
Toen ik 18 werd ben ik gewoon blijven rijden met mijn papierloze volbloedje van 1,50, heb M gesprongen en L sgw gereden en zeker niet onverdienstelijk, heb weleens een deelnemersveld van meer dan 50 kwpn'ers achter me gelaten en heb zelfs regiokampioenschappen meegereden (geen bijzondere prestatie, maar he, het geeft al een kick om mee te kunnen rijden en ergens in de betere middenmoot te eindigen, sgw kampioenschappen is geen aanrader met een pony).