Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammyoo schreef:Het zal niet alleen vanwege daglicht komen. Ik denk dat de beweging ook een belangrijke rol speelt. Je kan je afvragen of veulenopfok waarin de dieren in de winter in groepstallen worden gehouden wel zo goed is.
essiesilly schreef:Sammyoo schreef:Het zal niet alleen vanwege daglicht komen. Ik denk dat de beweging ook een belangrijke rol speelt. Je kan je afvragen of veulenopfok waarin de dieren in de winter in groepstallen worden gehouden wel zo goed is.
daar had men toch geen onderzoek voor nodig neem ik aan?
roep al jaren dat mensen die hun paarden in de opfok doen waar ze heel de winter in de stal staan is beter moeten nadenken.. belachelijk
Sammyoo schreef:'Dat wisten we toch al?' is de standaard reactie van Bokt op wetenschappelijk onderzoek.![]()
Maar aannames kunnen onjuist blijken en zijn ook geen basis voor politieke besluitvorming.
Angela schreef:Goed dat het onderzocht is, en dat de aannames nu duidelijk werkelijkheid zijn! Hopelijk gaan ze zo'n onderzoek ook doen met oudere paarden, en dan bedoel ik paarden van tot een jaar of 8. Ben heel benieuwd of daar ook aantoonbaar verschil gaat zijn, want dat zou bewijzen wat de nadelen voor het paard zijn bij langdurig op stal tijdens de sportcarriere.
PBA_ schreef:Mijn paard wat ik de eerste jaren op stal had staan had om de haverklap blessures, met name de pezen. Nu ze een aantal jaren buiten staat is dit niet meer voor gekomen. Op stal last van artrose, en nu niet meer. Zijn voor mij ook hele duidelijke signalen. Buiten dat het geestelijk ook veel beter is natuurlijk.
Punz schreef:Goed dat het onderzocht is, voor het vaststellen/willen wijzigen van beleid is het nl niet voldoende dat "iedereen het weet", maar is er toch een meer objectieve basis nodig. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er geen groep overdag buiten/snachts binnen bij was. Ben heel benieuwd hoe die groep het gedaan zou hebben, het zijn nu wel meteen 2 uitersten die met elkaar vergeleken worden, als ik het goed begrijp. ( Of volledig binnen/ of volledig buiten)
Sizzle schreef:Waarschijnlijk gaat dit om renpaarden en die komen met 1 jarig van het land om getrained te gaan worden.
Dan is de overdag buiten optie niet relevant voor het vergelijk.
Dat is een andere vraagstelling.
Punz schreef:Sizzle: ok, dank je voor de aanvullende info.
Misschien dan ook maar eens gaan onderzoeken wat het effect is van op 1jarige leeftijd al getraind worden.....
Over veranderen van beleid gesproken....oefff