Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:42

ik denk dat dat nog heel lang gaat duren voor zulke stallen verplicht gaan worden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:11

Sammyoo schreef:
Het zal niet alleen vanwege daglicht komen. Ik denk dat de beweging ook een belangrijke rol speelt. Je kan je afvragen of veulenopfok waarin de dieren in de winter in groepstallen worden gehouden wel zo goed is.

daar had men toch geen onderzoek voor nodig neem ik aan?
roep al jaren dat mensen die hun paarden in de opfok doen waar ze heel de winter in de stal staan is beter moeten nadenken.. belachelijk

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:14

Toch weer bevestiging he. Altijd fijn. Jammer dat de grote meerderheid hiervoor
waarschijnlijk toch de ogen blijft sluiten.

Ben blij dat mijn jaarling lekker 24/7 buiten loopt en zelf kan kiezen of ze op
stal wil (waar ze dagelijks even is) of liever blijft grazen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:19

essiesilly schreef:
Sammyoo schreef:
Het zal niet alleen vanwege daglicht komen. Ik denk dat de beweging ook een belangrijke rol speelt. Je kan je afvragen of veulenopfok waarin de dieren in de winter in groepstallen worden gehouden wel zo goed is.

daar had men toch geen onderzoek voor nodig neem ik aan?
roep al jaren dat mensen die hun paarden in de opfok doen waar ze heel de winter in de stal staan is beter moeten nadenken.. belachelijk

Sammyoo schreef:
'Dat wisten we toch al?' is de standaard reactie van Bokt op wetenschappelijk onderzoek. :\
Maar aannames kunnen onjuist blijken en zijn ook geen basis voor politieke besluitvorming.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:44

De mijne staat ook nog altijd op de wei, en snachts op stal. Ik ben om deze reden oa ook niet voor opgok gegaan, omdat niemand mij kon garanderen dat ze ergens langer dan een uur in een paddock komen.... Er word ook erg vaag over gedaan op de websites van opfokbedrijven. Als ik op mijn eigen pensionstal sta, bepaal ik hoeveel hij buiten komt, en dat vind ik toch wel prettiger.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:52

Goed dat er dergelijk onderzoek gedaan wordt. Want met 'dat wisten we toch al' kom je toch niet ver als je iets echt wilt onderbouwen. Hoe vaak wordt er nu niet in discussies gevraagd naar wetenschappelijke onderbouwing? Dan komt die er en dan is het nog niet goed.

Ik zou nu wel graag vervolgonderzoeken zien waarin de minder extreme stallingsvormen onderzocht worden, bv. een jong paard dat slechts 's nachts opgestald wordt. En het verschil tussen een grote "koeien"stal en een standaardbox. Dat zou ik nog interessanter vinden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:53

We weten allemaal dat buiten het beste is. Maar goed dat dit nu ook echt is bewezen.
zou dit ook bijvoorbeeld een reden kunnen zijn dat paarden al op jongere leeftijd artrose etc kunnen krijgen?

wat ik ook wil weten eigenlijk is of de grootte van het land ook uitmaakt in deze. Om maar een voorbeeld te noemen, ik heb 2500m2 aan ruimte. De helft is paddock en verharding en de andere helf wei. Ik heb hier klei dus de wei kan niet altijd maar staat dus wel altijd buiten. Ik heb zelf geen intentie om een veulen te nemen hier maar om mij heen hebben ze dat wel op dezelfde stukjes.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 29-11-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:56

Goed dat het onderzocht is, en dat de aannames nu duidelijk werkelijkheid zijn! Hopelijk gaan ze zo'n onderzoek ook doen met oudere paarden, en dan bedoel ik paarden van tot een jaar of 8. Ben heel benieuwd of daar ook aantoonbaar verschil gaat zijn, want dat zou bewijzen wat de nadelen voor het paard zijn bij langdurig op stal tijdens de sportcarriere.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:01

Mijn paard wat ik de eerste jaren op stal had staan had om de haverklap blessures, met name de pezen. Nu ze een aantal jaren buiten staat is dit niet meer voor gekomen. Op stal last van artrose, en nu niet meer. Zijn voor mij ook hele duidelijke signalen. Buiten dat het geestelijk ook veel beter is natuurlijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:17

Angela schreef:
Goed dat het onderzocht is, en dat de aannames nu duidelijk werkelijkheid zijn! Hopelijk gaan ze zo'n onderzoek ook doen met oudere paarden, en dan bedoel ik paarden van tot een jaar of 8. Ben heel benieuwd of daar ook aantoonbaar verschil gaat zijn, want dat zou bewijzen wat de nadelen voor het paard zijn bij langdurig op stal tijdens de sportcarriere.

Inderdaad, voor een deel van de paardenhouders zal een economisch belang zwaarder wegen dan het welzijnsbelang van het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:21

Er was in het verleden ook aangetoond dat een zachte bodem ocd in de hand kan werken.
Ofwel een ruimte waarin de paarden vrij kunnen bewegen en met een stevige ondergrond lijkt het beste voor de botgroei.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:22

PBA_ schreef:
Mijn paard wat ik de eerste jaren op stal had staan had om de haverklap blessures, met name de pezen. Nu ze een aantal jaren buiten staat is dit niet meer voor gekomen. Op stal last van artrose, en nu niet meer. Zijn voor mij ook hele duidelijke signalen. Buiten dat het geestelijk ook veel beter is natuurlijk.

Ik heb zelf artrose en het belangrijste is blijven bewegen zonder te zwaar te belasten. Logisch dus idd dat jouw paard daar buiten veel minder last van heeft.
Ik vind 24/7 jaar rond buiten prima, mits er wel een GOEDE schuilstal is, en mogelijkheid lekker droog te kunnen liggen. Mijn bijna- jaarling ligt namelijk in de zomer in de wei gewoon in het gras (staat hij ok 24-7 buiten), maar in de winter doet hij dat echt niet. In de nacht op stal ligt hij heel regelmatig (ik zie dat aan het vuil en het stro in zn vacht elke ochtend). Ik kan hem hier helaas geen plek bieden met 24-7 buiten met goede schuilstal en verharding zonder tot zn knieeen in de blubber te staan. Ik zoek daar al heel lang naar, maar niet te vinden op snorfiets-afstand. Dus the second best thing is voor mij deze stal waar ik het zelf in de hand heb, en hij snachts lekker op een droog schoon bedje kan liggen en onbeperkt ruwvoer krijgt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:27

Goed dat het onderzocht is, voor het vaststellen/willen wijzigen van beleid is het nl niet voldoende dat "iedereen het weet", maar is er toch een meer objectieve basis nodig. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er geen groep overdag buiten/snachts binnen bij was. Ben heel benieuwd hoe die groep het gedaan zou hebben, het zijn nu wel meteen 2 uitersten die met elkaar vergeleken worden, als ik het goed begrijp. ( Of volledig binnen/ of volledig buiten)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:34

Waarschijnlijk gaat dit om renpaarden en die komen met 1 jarig van het land om getrained te gaan worden.
Dan is de overdag buiten optie niet relevant voor het vergelijk.
Dat is een andere vraagstelling.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:37

Punz schreef:
Goed dat het onderzocht is, voor het vaststellen/willen wijzigen van beleid is het nl niet voldoende dat "iedereen het weet", maar is er toch een meer objectieve basis nodig. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er geen groep overdag buiten/snachts binnen bij was. Ben heel benieuwd hoe die groep het gedaan zou hebben, het zijn nu wel meteen 2 uitersten die met elkaar vergeleken worden, als ik het goed begrijp. ( Of volledig binnen/ of volledig buiten)

Ja ik denk dat het inderdaad van alles naar niks is, en geen middenweg zoals alleen snachts binnen of enkele uren buiten of zoiets.

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk gaat dit om renpaarden en die komen met 1 jarig van het land om getrained te gaan worden.
Dan is de overdag buiten optie niet relevant voor het vergelijk.
Dat is een andere vraagstelling.

Jeetje, worden die serieus al met 1 jaar getraind??? Dat vind ik nogal wat....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:33

Sizzle: ok, dank je voor de aanvullende info.

Misschien dan ook maar eens gaan onderzoeken wat het effect is van op 1jarige leeftijd al getraind worden.....

Over veranderen van beleid gesproken....oefff

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:10

Als je de OP leest zie je ook dat ze een deel van de paarden in training hebben gezet.
Paarden die op tweejarige leeftijd gaan koersen zullen met 1,5 getrained moeten gaan worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:43

Punz schreef:
Sizzle: ok, dank je voor de aanvullende info.

Misschien dan ook maar eens gaan onderzoeken wat het effect is van op 1jarige leeftijd al getraind worden.....

Over veranderen van beleid gesproken....oefff

dat effect weten we toch?Een aantal die er door komen en de rest naar de slager...of naar een particulier. :7

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:48

geerke schreef:
dat daar onderzoek naar is gedaan... :7 dat kan ieder weldenkend mens toch ook wel bedenken?
Voor andere dieren geldt dat ook.

Ja idd.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:43

Geerke: tuurlijk weten we dat effect..... opmerking moet je zien in samenhang met mijn post daarvoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 07:42

Ik heb dat opstallen nog nooit goed begrepen, ik zie het hier ook zo op veel stallen.
In de zomer hebben ze vaak plaats genoeg en dag en nacht bij weer en wind buiten en dan ineens op een gezette datum wat meestal 1 oktober is, moet alles naar binnen in grote loopstallen.
Vaak met 6 in een grote loopstal, soms met een klein uitloopje en de hele winter staan ze daar.
Echt rennen, bokken en gek doen kunnen ze niet en ook de verveling slaat toe na een paar dagen en de jonge dieren gaan op het veels te kleine stuk ruw spel spelen.
En dan hebben we het nog niet gehad over na zoveel maanden ze op 1 mei weer naar de wei te gaan brengen met gevaar voor eigen leven.
Waar ze dan vervolgens meteen hele dagen op vol gras komen in veel gevallen en het merendeel gigantisch aan de schijt gaat.
Nee mijn voorkeur zal dit niet hebben, maar ja dit is waar veel mensen zich tegen verzetten bij koeien en varkens maar bij paarden gebeurd het dus ook.
Zo kun je veel paarden houden op een kleine ruimte, want de stallen die ik ken vragen evengoed nog 200 euro per paard, dat is dus 1200 euro per box per maand.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 07:52

Helaas is hier wel een onderzoek voor nodig, althans hier in de omgeving is het heel normaal dat alle paarden in de winter 24/7 op stal gaan. Dus ook de jonge paarden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:18

Ik vraag me af of het vooral door het gebrek aan bewegen komt of vooral door het gebrek aan vit D.

Maar wat ik me ook afvraag is of dat wel weer herstelt wanneer ze weer naar buiten gaan in de zomer...
Dit omdat je ook ziet dat merries die erg vroeg drachtig zijn, vaak later nog wat doorgroeien in de hoogte.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:40

Ik denk dat het (weer, zoals mijn andere post in het topic "Te vroeg zwaar trainen") alles met alles is.

Paarden komen van 24/7 buiten naar ineens veel minder buiten en de rest binnen.
En dat met de zon? Vind ik niet eens zo gek klinken. Maar wat denk je van fatsoenlijke beweging?
Lekker zelf bedenken wat te doen. En niet in een hokje gepropt en daar niet in kunnen rennen. Veel stilstaan, eten en om eigen as draaien.

Nu is dit dus met jonge ren paarden bekeken.
Maar ik wil dit ook wel op gronde zien van 3 en 4 jarige paarden hier in nederland.
Die van 24-7 naar 6-24-7 gaan. Dus maar 6 uur per dag buiten komen.
Terwijl deze dieren vol op in de groei zijn.
Veel al om zijn eigen as draaien, de gedurende rest van de dag. En daardoor een verkeerde belasting aan neemt.
+ dat er ook een training van het paard gevraagd wordt.

Ik zie veel liever een jong paard, of over het al gemeen een paard. Heel lang buiten, en is stallen echt nodig, dan maar 12 uur op een dag stallen.
In ieder geval, zo min mogelijk op stal. En de training aanpassen op de spiermassa en gestel van het paard.
Kort om, beheerst trainen. en veel naar buiten met die hap!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:37

het is toch het beste voor ieder paard om lekker vrij te kunnen lopen ipv 23uur op stal te staan?

Die van mij heeft altijd overdag minimaal buiten gestaan, nu in de winter 6 uurtjes minimaal en in de zomer 24/7 weiland! m'n guppie is nu 3.5 jr geweest.