Hooi weken zorgt voor explosieve bacteriegroei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:21

troi schreef:
ElCid schreef:
Wij stomen ons hooi ( hooi stomer hebben we zelf gemaakt, die van Haygain zijn belachelijk duur :o ) en dat werkt fantastisch, veel beter dan weken/ natmaken. We stomen het 's ochtends en voeren het in de loop van de dag. De paarden vinden het erg lekker, lekkerder dan nat/ niet gestoomd en het ruikt heerlijk, als vers gemaaid gras..

Met welk doel stoom jij?

Om bacteriën en schimmels tegen te gaan en omdat 1 van de paarden erg gevoelig is op de luchtwegen. We hebben met stomen hooi, waar een bacterie in zat dus weer "schoon" gekregen ( kwamen we overigens pas achter toen we het apparaat al een tijd gebruikten, dus daar waren we toen erg blij mee, sindsdien stomen we dus altijd).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-11-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:22

Ik zeg niet dat je bacterieën doodt, ik zeg dat je ze wegspoelt.
Het is een illusie om je hooi 'bacterie vrij' te maken en ook nergens voor nodig, tenzij je een probleempaard hebt die op bepaalde elementen verkeerd reageert. Maar dan gaat het meestal over schimmels. Dan moet je de (natte) wei ook gaan stomen. Kom op zeg !

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:25

Jannepauli schreef:
Het is een illusie om je hooi 'bacterie vrij' te maken en ook nergens voor nodig, tenzij je een probleempaard hebt die op bepaalde elementen verkeerd reageert. Maar dan gaat het meestal over schimmels. Dan moet je de (natte) wei ook gaan stomen. Kom op zeg !

Hangt van de bacteriën af, als er bijv. besmettingen met stafylokokken of Leptospira ( veroorzaakt door muizen/ ratten die er in zitten en er in plassen/ poepen) etc. inzitten dan is het toch wel erg fijn als die er uit zijn

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:48

Zeker, maar die ratten en muizen wandelen ook op de wei.
Het paardenlijf kan heel wat aan waarbij ik aanneem dat je je paard sowieso geen ernstig vervuild hooi geeft ( schone opslag) ..

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:16

Jannepauli schreef:

Beetje met water spoelen zijn de meeste micro organismen niet van onder de indruk. Het zal iets schelen, maar niet heel veel. Tenzij je echt vieze handen hebt met bijvoorbeeld modder/mest op je handen hebt en daarom spoelt.

Maar wat een voorspelbare resultaten. Ben benieuwd of ze nog een vervolgstudie gaan doen. Wedden dat er bij water van 4 graden minder groei van bacterieen is en bij water van 30 graden meer?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:37

Jannepauli schreef:
Het paardenlijf kan heel wat aan waarbij ik aanneem dat je je paard sowieso geen ernstig vervuild hooi geeft ( schone opslag) ..

Groot verschil, op de wei ( overigens zie ik daar nooit veel muizen en ratten wandelen :D ) komt er veelvuldig frisse lucht en zuurstof bij. Opgeslagen, in balen geperst hooi zal veel minder lucht/ zuurstof komen waardoor bacteriën zich anders gaan vermenigvuldigen ( al weet ik niet hoe maar er zal zeker verschil in zijn) en zal de concentratie muizen pis veel hoger zijn omdat ze daar hun nestjes bouwen! Overigens is de Leptospira een gevaarlijke bacterie die bijv. koeienhouders ernstig willen weren, deze veroorzaakt nl. de ziekte van Weil............ om van stafylokokken nog maar te zwijgen.
Nee, ik voer geen ernstig vervuild hooi, maar jammer genoeg zijn juist de ernstigste vervuilingen ( schimmels/ bacteriën met het blote oog niet zichtbaar en komen die veel meer voor ( ook in bijv. paardenvoer) dan men denkt, met alle gevolgen van dien!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:06

Fijn om te lezen dat we die hooistomer niet voor niets aangeschaft hebben.
Het hoesten is sinds we hem hebben zo goed als over.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:15

Ik doe het in de zomer vaak voor het stof, begin er nu wel even aan te twijfelen of het wel zo goed is...
Gelukkig staat de wetenschap niet stil!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:24

ElCid schreef:
Jannepauli schreef:

Groot verschil, op de wei ( overigens zie ik daar nooit veel muizen en ratten wandelen :D ) komt er veelvuldig frisse lucht en zuurstof bij. Opgeslagen, in balen geperst hooi zal veel minder lucht/ zuurstof komen waardoor bacteriën zich anders gaan vermenigvuldigen ( al weet ik niet hoe maar er zal zeker verschil in zijn) en zal de concentratie muizen pis veel hoger zijn omdat ze daar hun nestjes bouwen! Overigens is de Leptospira een gevaarlijke bacterie die bijv. koeienhouders ernstig willen weren, deze veroorzaakt nl. de ziekte van Weil............ om van stafylokokken nog maar te zwijgen.
Nee, ik voer geen ernstig vervuild hooi, maar jammer genoeg zijn juist de ernstigste vervuilingen ( schimmels/ bacteriën met het blote oog niet zichtbaar en komen die veel meer voor ( ook in bijv. paardenvoer) dan men denkt, met alle gevolgen van dien!

stafylokokken in hooi?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:03

miss_lizje schreef:
Ik dacht altijd dat veel mensen hun hooi weekte voor het stof dat er in zat.

Ook. En daar wordt in dit onderzoek nu helemaal aan voorbij gegaan..... jammer!

Perryx

Re: Hooi weken zorgt voor explosieve bacteriegroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:12

Hmmmm, dit is wel erg interessant ! ik volg even.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:07

JoyCiej007 schreef:
miss_lizje schreef:
Ik dacht altijd dat veel mensen hun hooi weekte voor het stof dat er in zat.

Ook. En daar wordt in dit onderzoek nu helemaal aan voorbij gegaan..... jammer!
Idem wat betreft paarden die zelf hun hooi/kuil soppen in hun drinkbak. (Die niet altijd schoon is wbt achtergelaten hooi/kuil.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:21

Ik vind 9 uur nogal wat om te laten weken...alle voedingsstoffen uit je hooi :+

Ik spoel het hooi ivm stof/schimmel allergie...onderdompelen en uit laten lekken.Hoe warmer het buiten is hoe korter op de voerbeurt vanwege broei.
Momenteel maak ik wel ruim van te voren klaar zodat het weer wat droger is en de netten niet zo nat worden.Die drogen ook moeilijker met dit weer.Maar het is zo koud dat er geen broei is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:59

Laat ik nu een dier hebben dat gevoelig is voor bevangenheid maar toch leeft op suikers... Weinig keuze want bietenpulp en dat soort dingen eet ze heel slecht, van al het gehakte voer raakt ze verstopt en het is gewoon belangrijk dat ze iets binnenkrijgt. Ik wissel ook nog elke keer van voer want na een zak of vijf is ze het gewoon zat ze eet ongeveer 10 scheppen per dag. Ze reageert meestal weer op de hoeven met verharen ik geef haar dan gluco balance, probiotica en veel mineralen in leem/zeoliet/veendrenkstof/etc. Olie krijgt ze dan ook wat meer. Ze heeft nu ook zelf weer mooie hoeven gemaakt. De uitgroei is super maar er hangen nog wat slappe stukken aan de onderkant. Ze loopt niet meer op eieren. Vorig haarband ze ook erge jeuk op vier specifieke punten ook een teken dat er een reactie is op iets. Die jeuk heeft ze dit jaar helemaal niet gekregen. iets waar ze binnen 14 bevangen van stond was compact grass van hartog. Misschien door de behandeling, maaien, kunstmatig drogen en hakselen dat er dan toch iets met dat spul gebeurd.
Oja pony is momenteel 39 jaar komt nog steeds aan, krijgt nog steeds elke keer mooiere hoeven, wordt leniger en gespierder en constanter in karakter. Ook is ze van haar chronische diarree af die ze altijd heeft gehad bij mij de laatste 13 jaar (twee jaar nu eraf). Heeft veel minder vaak koliek. Had geen cushing. En geen klachten van haar chronische dunne darm ontsteking. Zolang ik de junkfood maar aanvul met een mespuntje probiotica en een vorm van mineralen.

barbarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:06

Bacteriën gedijen het best in een vochtige omgeving met weinig zuurstof bij een temp tussen de 7 en 70 graden, koud water is al snel 15 graden dus je water niet in de volle zon zetten heeft niet zo veel nut.
Na ong 2 uur gaan bacteriën zich explosief vermenigvuldigen en wel in kwadraten (dat wil zeggen 1 word 2, 2 word 4 , 4 word 16 enz) dus je kan je wel voorstellen hoeveel er in het water zit na 9 uur weken wat ik trouwens echt lang vind, als je dan je hooi uit het water haald spoel je die bacteriën er dus ook niet meer zomaar af.
In de wei met vochtig gras heb je natuurlijk altijd genoeg zuustof.
Dus ik zeg hooi niet meer als 2 uur weken en dan gelijk voeren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 11:10

Maar twee uur weken heeft geen nut voor de suikers. Ik las laatst een onderzoek waarbij er werd gezegend minimaal 8 maar liever zelfs 16 uur.

barbarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:16

Daarom krijgt mijn paardje ook graszaadhooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:35

Focussed schreef:
Maar twee uur weken heeft geen nut voor de suikers. Ik las laatst een onderzoek waarbij er werd gezegend minimaal 8 maar liever zelfs 16 uur.

maar wel voor longproblemen. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:19

ElCid, ik ben heel erg benieuwd hoe die stomer er uit ziet:)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:08

Kinke schreef:
ElCid, ik ben heel erg benieuwd hoe die stomer er uit ziet:)

Ik zal er een foto van maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:09

heel graag!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grote kunststof bak ( foto 1) ( geschikt voor levensmiddelen en verhitting!), behangafstomer die tot 2400 watt gaat ( foto 2 ) en via een slang aan een koperen pijp in de bak verbonden is. Op die koperen pijp ligt een RVS rooster ( foto 3) , op de foto ligt er nog net gestoomd hooi in. De hele bak is geïsoleerd/ dubbelwandig. De behang-afstomer zit op een tijdklok, we vullen bak en stomer meestal 's avonds en de klok stoomt dan tussen 6 en 7, tegen die tijd is 1 van ons op om te voeren. We laten het dus niet te lang in de bak liggen want dan wordt het weer vochtig doordat de stoom neerslaat. Er zit een afvoer voor het vocht in de bodem, anders wordt het veel te nat en we maken de bak na iedere 2e stoombeurt schoon.
Dus deksel eraf en voeren en de rest even omhusselen zodat het afkoelt en niet weer nat wordt.
Er gaat een gemiddelde baal hooi in, stoom tijd is ca. 45 minuten.
Deze bakken zijn bijv. op Marktplaats te koop.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:36

thanks!! heb al ff zitten speuren op MP maar zie ze niet staan. Hebben die kratten een specifieke naam?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:39

Geen idee, ik zal het eens aan mijn man vragen, die heeft de krat destijds gehaald. Was ergens hier in de buurt, dus in Achterhoek en omgeving.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:55

9 uur weken mom je al snel aan als je het in de ochtend klaar zet, en in de avond voert (en omgekeerd natuurlijk ook). Ik ken echter weinig mensen die dit nog doen.
(En ja, ook bij m'n opleiding in Deurne werd het van tevoren geweekt)