Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:04

72 uur is 3 dagen.
Misschien die 3 dagen gewoon op stal blijven? Dag 1 doe je longeren, dag 2 ga je springen en dag 3 de je dressuur.
Tenzij je echt naar een DA moet.

Ik heb net te horen gekregen dat we als dierenambulance helemaal niks meer mogen met vogels. Dus ook geen vogels helpen die met 180 gedraaide vleugels met uitstekende botten zitten. Dat is pas erg :( .

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:06

en ergens is dat minder erg dan wanneer ze de vogelgriep verspreiden daardoor dat zelfs de paarden en andere dieren afgemaakt moeten worden als ze in de buurt van die besmette vogels zijn geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:07

Marije_jiplover schreef:
Lekker respectvol praat je over de ambtenaren van de crisisdienst die al de hele zondag aan het werk zijn en daar voorlopig ook nog niet mee zijn uitgewerkt.
Bovendien zijn branche organisaties ook geïnformeerd en de knhs heeft in hun artikel zelfs de link geplaatst mét verwijzing naar de bewuste pagina!
Moeten ze het nóg verder voor je uitkauwen en iedereen met een paard alvast de verklaring toemailen ofzo???

Heeft niks met respect naar mensen die vandaag hard werken te maken. Maar als ze communicatief goed op deze uitbraak waren voorbereid, hadden ze vandaag met minder werk veel beter kunnen communiceren. Risicocommunicatie is een onderdeel van mijn vak en ook mijn afstudeerrichting. En als ik dit dan zie en weet hoe het ook kan...oef! Kromme tenen en plaatsvervangende schaamte. :oo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:10

speurneusc schreef:
en ergens is dat minder erg dan wanneer ze de vogelgriep verspreiden daardoor dat zelfs de paarden en andere dieren afgemaakt moeten worden als ze in de buurt van die besmette vogels zijn geweest

Nou ik denk dat je ze beter van straat kan halen dan daar laten lopen. Ze lopen en vliegen buiten dus verspreiden kan altijd of je ze nou ophaalt of niet.
Ik haal dan liever ene verdacht zieke vogel van straat om hem af te laten maken dan dat ik hem laat lopen.
Daarbij zijn gewonde en zieke vogels vatbaarder.

Marije_jiplover

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:18

Maar het ís toch gecommuniceerd?
KNHS heedt t op hun nieuwspagina, met paginaverwijzing en al. Ik heb het bij de KNHS en Bit op facebook gezien.
Ik vermoed dat KNHS haar verenigingen ook inlicht. Verenigingen kunnen hun leden inlichten.

Je verwacht toch niet dat er.een ambtenaar zijn tijd gaat verdoen met individuele paardenhouders voor te kauwen hoe ze een bestandje kunnen printen?
Ik dacht dat iedereen minder belasting wilde betalen ipv alleen maar meer.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:24

Hoe zit het dan met buiten rijden? Paard staat niet in de buurt van kippen of intensieve vogelhouderij.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:30

Er is een crisis draaiboek van 201 pagina's waarin dit allemaal staat. Dus voorbereid zijn ze zeker. Maar de laatste hoog pathogene uitbraak van vogelgriep was in 2003, dus die kennis heeft niet iedereen paraat. Iedereen is op zondag wakker geschud en het ministerie was pas later op de dag bereikbaar via een speciaal nummer.

Voor hobbykippenhouders is informatie te vinden via http://www.levendehave.nl.

De standstill geldt tot woensdag 11.30 uur. Paarden zijn risicodieren die ook gevoelig zijn voor griep, vandaar dat er voor paarden ook maatregelen worden genomen. Tijdens de standstill wordt uitgezocht waar het virus vandaan komt en hoe het zich heeft verspreid. Om verdere risico's te voorkomen, gaat de boel gewoon op slot voor maximaal 72 uur.

Vervelend als je dan een formulier moet invullen, maar nog veel vervelender voor bedrijven die schade hebben..

Morgen zal er wel meer duidelijkheid komen, dan is iedereen weer paraat.
Laatst bijgewerkt door beert op 16-11-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:34

speurneusc schreef:

Er is geen sprake van ruiming van paarden of andere dieren, je doet je naam geen eer aan ;-)

Kippen die besmet zijn, worden geruimd. Dat is niet raar, want het is een dodelijk virus waar ze aan zouden overlijden. Ook is deze variant zeer besmettelijk.

Voor mensen is het risico niet groot , maar wij (en ook dieren als paarden en varkens) kunnen het virus wel verspreiden.

Hobbydieren worden niet preventief geruimd, tenzij ze besmet zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:48

Mijn paarden staan op nog geen 300meter van een kippenschuur af... Hopelijk gaat dit allemaal goed en komt het virus niet deze kant op. Gelukkig is het virus nog een eind weg van ons.

Stel nou dat het virus toch bij ons komt wat betekend dat dan? Niet meer met de paarden van het terrein af, paarden tijdelijk verhuizen, op stal?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 16-11-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:54

Marije_jiplover schreef:
Maar het ís toch gecommuniceerd?
KNHS heedt t op hun nieuwspagina, met paginaverwijzing en al. Ik heb het bij de KNHS en Bit op facebook gezien.
Ik vermoed dat KNHS haar verenigingen ook inlicht. Verenigingen kunnen hun leden inlichten.

Je verwacht toch niet dat er.een ambtenaar zijn tijd gaat verdoen met individuele paardenhouders voor te kauwen hoe ze een bestandje kunnen printen?
Ik dacht dat iedereen minder belasting wilde betalen ipv alleen maar meer.

Ze kunnen toch minimaal zorgen dat je het formulier als apart bestand kunt downloaden?
En heb jij al een duidelijke die gevonden waar antwoord staat op alle vragen? Vragen van mensen met paarden, pluimvee, uit de directe omgeving etc? Ik zie op social media allemaal vragen naar voren komen. Niemand geeft antwoord. Niemand weet waar je antwoorden kunt vinden.

We willen allemaal minder belasting betalen ja. Wat denk je dat een infectieziekte-uitbraak kost, behalve mensenlevens? Die maatregelen zijn er om te voorkomen dat er zoiets gebeurt. Maar als het gros van de mensen niet snapt hoe, wat en waarom, wat heb je dan aan maatregelen?

En dan de uitleg op Rijksoverheid.nl. http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... ndorp.html
Taalniveau is minimaal c1. Dat betekent dat 60% van de bevolking delen ervan niet kan begrijpen. Denk aan woorden als 'hoogpathogeen', 'zoonose', 'standstillperiode', maar ook begrippen als 'ruimen' 'gemengde bedrijven' en 'pluimvee" zijn lang niet iedereen bekend. Dat er op een dag een dergelijke uitbraak zou komen, wisten we al jaren. Teksten hierover op b1-niveau, wat het merendeel van de Nederlanders begrijpt, hadden al lang op de plank kunnen liggen. Daarbij willen mensen graag weten welk risico ze lopen en wat ze zelf moeten doen en laten. Staat niks over in. Betalen ze daar dan belasting voor?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:08

beert schreef:
Kippen die besmet zijn, worden geruimd. Dat is niet raar, want het is een dodelijk virus waar ze aan zouden overlijden. Ook is deze variant zeer besmettelijk.

Ik weet niet of het "raar" is - al vind ik het heel akelig en cynisch.
De kippen worden afgemaakt dmv verstikking om een economische reden.
Dertig procent zou aan de ziekte sterven, ik zie geen enkele veterinaire reden om te maken dat dat percentage honderd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:18

Sjors schreef:
Mijn paarden staan op nog geen 300meter van een kippenschuur af... Hopelijk gaat dit allemaal goed en komt het virus niet deze kant op. Gelukkig is het virus nog een eind weg van ons.

Stel nou dat het virus toch bij ons komt wat betekend dat dan? Niet meer met de paarden van het terrein af, paarden tijdelijk verhuizen, op stal?

Tot de bevoegde autoriteiten iets anders zeggen:
het gaat over zoiets alledaags als griep. Die kan overspringen, dat is het hele punt. En een derde van de kippen gaat er dood aan. (En het staat slordig voor een exportland.)
Bescherm jezelf en je dieren: zo weinig mogelijk besmettelijk contact. Je paard niet in het zweet rijden. Extra vitamine, bijv wortels en appels geven. Handen wassen. Een bak/ schuimrubber plaat met ontsmettingsmiddel. Vernevelen met tea treeolie. En ga nog maar even zo door.
En NIET je dieren verplaatsen!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-11-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:18

Janneke2 schreef:
beert schreef:

Ik weet niet of het "raar" is - al vind ik het heel akelig en cynisch.
De kippen worden afgemaakt dmv verstikking om een economische reden.
Dertig procent zou aan de ziekte sterven, ik zie geen enkele veterinaire reden om te maken dat dat percentage honderd wordt.

Ik denk dat die kippen blij mogen zijn dat ze op deze manier aan hun einde komen en niet op de gebruikelijke manier.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:22

Raar is misschien niet het goede woord, maar ik bedoel ermee dat dit virus wel gevolgen heeft voor de drager (de kip). Bij MKZ of q koorts was het vooral gevaarlijk voor de mens of economie.

Je kan kippen vast genezen, maar met 150.000 dieren is het onmogelijk ze in quarantaine te doen. Hobbydieren kunnen die kans wel krijgen.

Natuurlijk is er dan gelijk de discussie of je wel zoveel dieren bij elkaar moet houden etc. en welke belangen het zwaarste wegen. Maar vanwege de hoge kans op verspreiding is er wel degelijk reden alle dieren te ruimen om de andere miljoenen kippen te beschermen die in Nl gehouden worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:25

De gebruikelijke manier is ook niet leuk. Geen van beiden is pijnloos.
(Het gaat mij er om om een dodelijke, economische maatregel maar gewoon te benoemen voor wat het is: een economische maatregel. Veterinair niet noodzakelijk. )

Bij Qkoorts zijn er echt dingen vreselijk mis gegaan en mensen gestorven wat voorkomen had kunnen worden.

Maar bij mond- en klauwzeer was het gewoon economie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:35

Geen veterinaire noodzaak? Ze zullen ongetwijfeld geruimd zijn naar aanleiding van het advies een veterinair, die daar de noodzaak van inzag.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:38

MKZ is achteraf gezien belachelijk geweest, zeker omdat dieren gewoon te genezen waren. Het enige goede wat daaruit voortgekomen is, zijn mogelijkheden om te vaccineren en het voornemen het nooit meer zo uit de hand te laten lopen.

Bij vogelgriep 2003 stonden de kranten bol van kinderen die hun geliefde eend of kip moesten laten ruimen. Nu is er een draaiboek waarin hobbydieren apart beschreven worden. Ook is onderzocht dat de invloed van hobbydieren minimaal is bij de verspreiding. Wat op zich logisch is dat 150.000 kippen in zes schuren meer risico is dan een ren met zes kippetjes..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:42

safina schreef:
Geen veterinaire noodzaak? Ze zullen ongetwijfeld geruimd zijn naar aanleiding van het advies een veterinair, die daar de noodzaak van inzag.

De DA zal de diagnose hebben gesteld en netjes aan zijn/haar meldplicht hebben voldaan.
Maar veterinaire noodzaak om een dier af te maken is NOOIT "het zijn er te veel", "het staat slordig tov het buitenland" etc.
Als quarantaine niet kan geldt "bij gebrek aan beter" (as t net ken so t mot, dan mot t so t ken).

En bij mzk was het nog cynischer: de mogelijkheid om te vaccineren bestond.
De schade was economisch: van de honderd zieke koeien stierven er vijf.
Een op de twintig. Geen pretje, maar niet draconisch. Het grootste economische nadeel: tot het volgende kalfje geeft het dier geen melk meer - een forse kostenpost.
Maar: herinner, luister en huiver:
....aan een ingeent dier kon je niet zien of het ziek was geweest of ge.ent. En dat onderscheid was zo gruwelijk belangrijk, dat het woord "ruimen" werd uitgevonden.
Omdat het vaccin geen marker bevatte en "wij als exportland" geen dieren die ziek waren geweest
(....let op: waren geweest, volkomen gezond, hersteld, veilig......)
WILDEN exporteren, werden alle dieren afgemaakt.
Brrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:02

Ik vind het schandalig dat men zich hier druk maakt of ze wel of niet met hun paard op wedstrijd kunnen of naar een fotoshoot kunnen. Doe niet zo moeilijk en houd je paard lekker thuis, als je het te lastig vind om je papierrommel voor mekaar te hebben.

Denk eens aan die pluimveehouder(s) waar hun dieren straks gedood worden. Aan de veehouders waar al dieren gedood zijn. Boeren die straks met een lege stal zitten. Boeren en hun gezinnen die zelf gevaar lopen, omdat deze verdomde ziekte ook besmettelijk is voor mensen. Stel dat de ziekte verder uitbreekt, alle dieren die gedood moeten worden, eventueel ook hobbydieren. De instanties zoals de dierenambulance die op dit moment gewonde dieren niet mogen helpen, die dieren die dus maar gewoon moeten lijden.
En jullie gaan jullie druk zitten maken over weggaan met je paard?!

Be-lache-lijk.
Ik woon zelf op een melkveebedrijf en als wij het op school over de MKZ crisis hebben, krijg ik kippenvel en tranen in mn ogen, omdat ik weet wat zoiets betekend. Veel, heel veel boeren moesten toen hun koeien dood laten maken. Kinderboerderijen waar dieren afgemaakt moesten worden.
En dan gaat men zich verdorie druk lopen maken om een buitenritje of wedstrijdje...

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:09

amoj schreef:
Ik vind het schandalig dat men zich hier druk maakt of ze wel of niet met hun paard op wedstrijd kunnen of naar een fotoshoot kunnen. Doe niet zo moeilijk en houd je paard lekker thuis, als je het te lastig vind om je papierrommel voor mekaar te hebben.

Denk eens aan die pluimveehouder(s) waar hun dieren straks gedood worden. Aan de veehouders waar al dieren gedood zijn. Boeren die straks met een lege stal zitten. Boeren en hun gezinnen die zelf gevaar lopen, omdat deze verdomde ziekte ook besmettelijk is voor mensen. Stel dat de ziekte verder uitbreekt, alle dieren die gedood moeten worden, eventueel ook hobbydieren. De instanties zoals de dierenambulance die op dit moment gewonde dieren niet mogen helpen, die dieren die dus maar gewoon moeten lijden.
En jullie gaan jullie druk zitten maken over weggaan met je paard?!

Be-lache-lijk.
Ik woon zelf op een melkveebedrijf en als wij het op school over de MKZ crisis hebben, krijg ik kippenvel en tranen in mn ogen, omdat ik weet wat zoiets betekend. Veel, heel veel boeren moesten toen hun koeien dood laten maken. Kinderboerderijen waar dieren afgemaakt moesten worden.
En dan gaat men zich verdorie druk lopen maken om een buitenritje of wedstrijdje...

Nou nou, dat mag wel wat minder. Ik maak me niet druk om die meeting. Het gaat me erom of het verstandig is en hoe het precies werkt. Dat wil niet zeggen dat ik geen medelijden heb met de pluimvee bedrijven. Dit is een paardenforum, als ik mijn medeleven wil tonen ga ik wel op een kippenforum zitten.

Dit is allemaal gewoon om advies te vragen en hoe andere het doen. En ik houd mijn paard ook thuis! Inderdaad omdat ik geen zin heb in papierrommel. En omdat mijn paard het niet grappig vind in de trailer en ik geen zin heb dat mijn paard de trailer af breekt terwijl iemand papieren controleert.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:11

Ik heb mijn kippen sowieso altijd binnen. Heb ook kwartels en patrijzen. Zit pal naast een grote natuur zone voor water en trek vogels. En het stikt er van de fazanten.
Buiten vogels kunnen mijn hokken niet in, maar ik kan wel in vogel poep staan en dat mee nemen naar de hokken.
Hopelijk is het snel voorbij en kunnen de pluimvee houders weer verder. Dit kost hen een hoop geld en zorgen.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:35

Als je dit document leest, staat er feitelijk dat bedrijven waar gevogelte wordt gehouden geen bezoekers meer mogen ontvangen op het gedeelte weer je die vogels hebt. Als ze dus los lopen, is dat overal.

Er staat niet specifiek pluimvee bedrijven, dus volgens de letter daar zou dat ook gelden voor bv stallen waar kippen rondlopen. Die mogen geen bezoekers meer ontvangen tot de vogels op hok zitten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:48

maar goed dat ik op bokt kijk... anders had ik helemaal niets geweten van al dit administratief gezeik. Wat heeft een eigenverklaring nu voor nut? je kan zelf toch wel de verantwoordelijkheid nemen om niet van en naar pluimveebedrijven te gaan? straks moet ieder mens ook nog altijd een eigen verklaring mee, jou woord tegen de gene die je aanhoud moet toch genoeg zijn?
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:51

Cowgirl schreef:
Daar gaan we weer en als medewerker op de dierenambulance zulle we het de komende dagen ook wel zwaar krijgen omdat de opvang 72 uur geen vogels mag aannemen van het ministerie. Kan ieder moment een mail ontvangen wat we moeten doen. Verwacht dat wij wel een ontheffing krijgen voor echt gewonde vogels.

tja dat zal maar naarden is al gesloten , dus ontheffing of niet er komt niks in en gaat niks uit ...

vind het prima de voorzorgsmaatregelen , moet je voorstellen hoe de mensen zich voelen waarvan het bedrijf geruimd moet worden ?? een strop financieel en emotioneel , en stel dat je dus je weet het maar nooit bij je hebt in de mest of via vogels of whatever, en jij neemt de besmetting ongewild mee .. dan ben je verder van huis en krijgen we weer van ja maar er had een verbod moeten komen een shriftelijk overleg ect ect

prima de voorzorgsmaatregelen !

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:07

Misschien een stomme vraag, maar kunnen paarden ook ziek worden van dit virus? Of zijn ze alleen drager?