Paard overleden na aanrijding in Exloo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:10

manie schreef:
Schimpje schreef:
Afschuwelijk! Dit is een van de vreselijkste dingen die je kan meemaken als paardeneigenaar! (en als bestuurder natuurlijk)

Maar.. Het zat er een keer aan te komen.. Ivm een feesttent op de parkeerplaats parkeren de leden langs de zijweg omdat er te weinig plek is. Dat, icm belabberde verlichting en een kapotte/niet brandende lantaarnpaal thv de oprit maakt dat je in het stikdonker moet opladen, en als je paard dus loskomt al vlak bij de weg is, ipv op het grote parkeerterrein. Vorige week ben ik ook al met de auto achter een loslopend paard aangegaan op dezelfde weg, gelukkig is dat toen goed gegaan..

Wat een drama voor iedereen!
Met bovenstaande kan ik helemaal meegaan, helaas....
Wat ik mij afvraag, hoe zit het eigenlijk met de regels rondom het veiligheidscertificaat.
Ergens staat me iets bij dat een terrein afgesloten moet zijn, maar daar weet ik dus niet het fijne van...
Iemand wel??

Edit: gevonden het erf van een manege moet inderdaad afsluitbaar zijn in geval van een calamiteit.
Maar dat mag met een simpel kettinkje.
In deze situatie had het vrees ik geen verschil gemaakt....

Ik vind, dat als je terrein door een evenement niet bruikbaar is, je er goede alternatieven voor moet hebben. Bijvoorbeeld een weiland of een terrein van een buurbedrijf. Feitelijk had dit wel het 2e paard kunnen zijn, aangezien het vorige week ook al gebeurd was, maar gelukkig met een goede afloop. Vanuit de manege misschien haast wel onverantwoord. Naast een 80km weg zonder goede verlichting is er bijna om vragen. En als ik dan zo'n prutsje van 13 zie staan, omarmd door een volwassenen met uitzicht op haar overleden viervoeter, maakt me dat bijna kwaad.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:12

Die van vorige week heb ik dus bijna op de mototkap gehad....
Ben het dus helemaal met bovenstaande eens.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:30

De gemeente had alle lantaarnpalen uit. Dus de manege kan hier niks aan doen! En bij daglicht was dit ook gebeurd. Een auto die daar 80km per uur mag rijden kan een paard die zo de weg op duikt niet ontwijken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:41

Wat vreselijk zeg! Vroeger heb ik dit ook een keer zien gebeuren. Helaas liep dat voor de mensen in de auto slechter af dan voor het paard. Hoewel de auto er bijna hetzelfde uitzag, kwam het paard er daarvan af met flinke schaaf en snijwonden.

Justico schreef:
De gemeente had alle lantaarnpalen uit. Dus de manege kan hier niks aan doen! En bij daglicht was dit ook gebeurd. Een auto die daar 80km per uur mag rijden kan een paard die zo de weg op duikt niet ontwijken.

Nou ja ik ben het hier niet helemaal mee eens. Er is hier in het topic iemand die vorige week ook al bijna een paard op de motorkap had op dezelfde plek. Dan moet je je als manege toch afvragen wat er fout gaat. Mensen kunnen blijkbaar op het moment niet op het terrein parkeren ivm een tent die daar staat. Dan moet er een veilig alternatief geboden kunnen worden. Het moet gewoon voor een paard onmogelijk zijn om de weg op te kunnen rennen. Daar heb je als manege een verantwoordelijkheid in. 1 keer een paard los op weg weg kan een keer gebeuren, maar een tweede keer binnen een week, dan ben je in mijn ogen gewoon nalatig. Om dan de gemeente de schuld te geven dat de lantaarnpalen niet aanstaan is natuurlijk makkelijk, maar zo werkt het niet.

Popstra

Re: Paard overleden na aanrijding in Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:49

Wat vreselijk zég!! Je grootste nachtmerrie.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:50

Dat dit vorige week ook gebeurd is, is dan puur toeval..je werkt met paarden en die kunnen uitbreken. De feesttent is allang weg, tijdens het evenement vorige week zijn alle lessen afgezegd. Er was nu absoluut geen sprake van onvoldoende parkeergelegenheid. Hou alsjeblieft op met doen alsof dit te voorkomen was, want achteraf gezien zijn alle ongelukken te voorkomen. Ik vind dit ontzettend ongepast voor de betrokkenen die door een hel zijn gegaan.

Bijvoeging: het paard was totaal NIET in paniek. Hij ging in een relaxed drafje de straat op. Waarschijnlijk richting huis. En geen enkel benul van de gevaren. Eigenaren komen vaak te paard naar mijn les. Het was een vreselijk ongeluk voor alle partijen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:59

Justico schreef:
Dat dit vorige week ook gebeurd is, is dan puur toeval..je werkt met paarden en die kunnen uitbreken. De feesttent is allang weg, tijdens het evenement vorige week zijn alle lessen afgezegd. Er was nu absoluut geen sprake van onvoldoende parkeergelegenheid. Hou alsjeblieft op met doen alsof dit te voorkomen was, want achteraf gezien zijn alle ongelukken te voorkomen. Ik vind dit ontzettend ongepast voor de betrokkenen die door een hel zijn gegaan.

Dit is ook geen verwijt aan de betrokkenen... :(:)
De situatie is nogal slecht bij 'winterdag'.
Slechte verlichting in combinatie met de weg die er pal naast ligt, zorgen voor een onveilige situatie!
Helaas is het nu afschuwelijk mis gegaan.
Maar waarom wordt de verlichting (terrein manege en weg) niet aangepakt??
En kan het terrein niet deugelijk afgesloten worden (denk aan een slagboom oid).
Echt ik ken de situatie ter plekke en vind het vreselijk dat het zo is afgelopen.
Mijn vraagtekens zijn dus vooral gericht aan de veiligheidscertificaat verstrekkers, deze houden zich imo met de verkeerde veiligheid bezig.

(Vorige week was er overigens wél les)

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:06

Er waren op vrijdag geen manege lessen. Privélessen weet ik niet, want die plannen mensen zelf. Ik geef op vrijdag les in de manege en die zijn verzet naar de donderdag. Gisteravond was er voldoende licht voor de manege, en op de parkeerplaats. Een slagboom zou kunnen, al ken ik hier in de omgeving geen enkele manege die dat heeft. Ik wil het van mijn kant hier graag bij laten & het proberen in hoeverre het mogelijk is het een plekje te geven om die vreselijke beelden van mijn netvlies te krijgen.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:07

Justico schreef:

Maar de lantaarnpaal voor aan de weg, langs de straat, staat aangesloten op de buitenverlichting van de manege. Vanaf de meterkast is deze aan te zetten. Dit heeft niks met de gemeente te maken..

Dat paard wat vorige week losliep was op een woensdagavond trouwens, was een deelnemer van de carrousselgroep.
Laatst bijgewerkt door Schimpje op 14-11-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:07

Justico schreef:
Er waren op vrijdag geen manege lessen. Privélessen weet ik niet, want die plannen mensen zelf. Ik geef op vrijdag les in de manege en die zijn verzet naar de donderdag. Gisteravond was er voldoende licht voor de manege, en op de parkeerplaats. Een slagboom zou kunnen, al ken ik hier in de omgeving geen enkele manege die dat heeft. Ik wil het van mijn kant hier graag bij laten & het proberen in hoeverre het mogelijk is het een plekje te geven om die vreselijke beelden van mijn netvlies te krijgen.

Sterkte!!!
Moet vreselijk zijn....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:20

Justico schreef:

ik denk dat je je niet teveel aan moet trekken van de verwijten hier Justico.
van het licht weet ik niet..
maar wat betreft het afgesloten terrein.

sorry mensen maar als een manage open is voor lesklanten staan de toegangshekken over het algemeen open. Ik heb toch aardig wat manege bezocht om keuzes te maken voor wat betreft waar ik wilde rijden en ook hier en daar een handje meegeholpen..

De meeste hekken gaan dicht na het sluiten van de manage (niet na de laatste les, maar na het laatste moment dat je daar mag komen) en gaan open na de ochtend voerronde/mesten/vegen (zodra de manege dus weer 'klaar voor gebruik is).

ik heb nog nooit gezien dat voor een les de ene klant na de andere uit zijn auto stapt, hek open, hek door, uit de auto, hek dicht, in de auto, trailer parkeren, uit de auto, uitladen. terwijl ondertussen de volgende al uit de auto stapt hek open doet etc... Nee, de toegangshekken zijn over het algemeen open tijdens openingstijden.. op pensionstallen is dat soms anders omdat daar soms minder toestroom is, of geen parkeergelegenheid voor meerdere auto's.

in geval van nood kun je die hekken dichtgooien.. maar ben je daar altijd eerder dan een paard?
----

ik wens de eigenaren heel veel sterkte en raad hen aan geen onderbuikgevoelens te krijgen over 'het hek' als ze hier meelezen, het is zo al erg genoeg zonder dat je je zou laten voeden door zulke dingen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:29

De discussie gaat niet over het wel of niet aanwezig zijn van het hek. De opmerkingen die hierover zijn gemaakt hadden betrekking over de alternatieve laadmogelijkheden die waren gevestigd op de zijweg van die 80km weg. Dat wellicht verstandiger was geweest om een wat veiliger alternatief te zoeken.

Justico antwoordt daarop dat lessen verzet waren ten tijde van de tent en dat dit paard dus blijkbaar op een andere manier los gebroken is. Ik zie namelijk nergens dat dit paard ook aan het trailer laden was.

Dat doet dus absoluut niets af aan de eigenaren van het paard!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:30

Er is niet eens een hek of andere fatsoenlijke afsluiting (ja bij de golfbaan, maar juist om trailers te weren.....)
Nogmaaks geen enkel kwaad woord over Justico (wel over de stichting en gemeente....)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:36

Ik ben me vorige week woensdag ook rotschokken van dat paard in mn koplampen idd van de carousselgroep.
Ik wil met dit bericht ook absoluut geen vewijt maken aan de instructrice of eigenaar...... Begrijp me goed!!!
Maar dit is al jaren onveilig....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:51

Wat een nachtmerrie als zoiets gebeurd |( ,germ heb wel te doen met het meisje van het paard :(:) en GODSZIJDANK leven de mensen nog die in de auto zaten pffff. _/-\o_

Ben wel van mening dat een manege terrein afgesloten hoort,alleen al voor dit soort gebeurtenissen en zéker als een manege naast een 80kmh baan ligt.
OMG daar wil ik niet eens aan denken dat zoiets gebeuren kan echt vreselijk. ;(

Ik hoop dat de manege eigenaar zich nu achter de oren gaat krabben en de veiligheid op het terrein gaat aanscherpen!
Dit mag en hoeft niet te gebeuren,had een hoop leed voorkomen kunnen worden als er een hekwerk was geweest.

Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte toe! :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:52

Zoooo hé, die inzittenden hebben echt geluk gehad!! Hele motorkap is gewoon losgelaten van de isolatie!!

MamaMiesje schreef:
Allemachtig...het arme dier is zo over de kap en het dak heen gegaan... Van die auto is niks over inderdaad. Zou er meer zijn overgebleven van een auto zonder panoramadak? De inzittenden mogen echt van geluk spreken. Wat een schrik en ellende voor alle betrokkenen...

Ik denk dat een panoramadak juist een geluk is geweest... Glas bekneld niet, en autoglas laat niet los, breekt alleen in stukjes. Dus weinig kans op schade door het glas aan de personen. Maar de personen raken niet bekneld.

Maargoed, blijft natuurlijk altijd een what if verhaal... Panoramadak had in dit geval niets uitgemaakt, aangezien er speciaal zand op de weg ligt om olie op te vangen. Dus kennelijk is er iets gruwelijk kapot daar onder de motorkap. Nouja, niet meer motorkap.

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:05

Wat een drama voor alle betrokkenen.

Los daarvan zijn de hier geplaatste opmerkingen over het veiligheidscertificaat terecht.
Het terrein dient afsluitbaar te zijn en dat is daar niet het geval.
Blijkbaar is dit dus mogelijk: in het bezit zijn van een veiligheidscertificaat zonder aan de eisen
te voldoen!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:15

Het terrein bij ons op de manege is afsluitbaar en het hek dien je inderdaad open te doen en achter je kont dicht te doen als je het terrein op bent.

Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat die regel niet voor hen geldt en de boel dus wel open laten staan. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:26

MairiMacBran schreef:
Het terrein bij ons op de manege is afsluitbaar en het hek dien je inderdaad open te doen en achter je kont dicht te doen als je het terrein op bent.

Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat die regel niet voor hen geldt en de boel dus wel open laten staan. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

die manege zijn zwaar in de minderheid.. de meesten zetten hun hekken wagenwijd open s morgens vroeg en sluiten ze pas weer s avonds laat nadat de laatste klant het terrein verlaten heeft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:32

Schimpje schreef:
Maar de lantaarnpaal voor aan de weg, langs de straat, staat aangesloten op de buitenverlichting van de manege. Vanaf de meterkast is deze aan te zetten. Dit heeft niks met de gemeente te maken..

Dat paard wat vorige week losliep was op een woensdagavond trouwens, was een deelnemer van de carrousselgroep.

Het was mistig, en weet je hoe lang een remweg is als je 80km per uur rijd? De kans dat je een paard ontwijkt die opeens voor je neus opduikt is nihil. Met of zonder verlichting.

Het is triest voor alle betrokkenen. En dan hebben de mensen in die auto nog verdomd veel geluk gehad ook aan de auto te zien. Je zal het maar meemaken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:48

jakkie, wat gebeurt dat toch vaak..... sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:49

Caesar schreef:
De discussie gaat niet over het wel of niet aanwezig zijn van het hek. De opmerkingen die hierover zijn gemaakt hadden betrekking over de alternatieve laadmogelijkheden die waren gevestigd op de zijweg van die 80km weg. Dat wellicht verstandiger was geweest om een wat veiliger alternatief te zoeken.

Justico antwoordt daarop dat lessen verzet waren ten tijde van de tent en dat dit paard dus blijkbaar op een andere manier los gebroken is. Ik zie namelijk nergens dat dit paard ook aan het trailer laden was.

Je staat helemaal niet langs die weg te laden... Ik heb priveles op die manege en je kan of parkeren op het parkeerterrein of bij de manege en dat is ook niet aan de weg. Maar een paard dat loskomt en naar huis gaat neemt die weg dan gewoon...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:59

Allereerst sterkte voor alle betrokkenen, dit wil je gewoon echt niet meemaken.

Vwb het afsluitbaar zijn van het terrein: het is niet haalbaar om een slagboom aldoor gesloten te houden. Als er veel mensen het terrein op en/of afgaan blijft dat ding gewoon open staan. Bij de meeste maneges staat hij s nachts gesloten. Zoals eerder al iemand aanhaalde het erf van een manege moet inderdaad afsluitbaar zijn in geval van een calamiteit.

Maar ja, de meeste paarden lopen (ook als ze niet in paniek zijn) gewoon sneller dan mensen.

Deze manege heeft de pech vlak langs een 80 km weg te liggen, die niet /slecht verlicht is. Maar ook met verlichting was het waarschijnlijk fout afgelopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:04

Yvank_ schreef:
Caesar schreef:

Je staat helemaal niet langs die weg te laden... Ik heb priveles op die manege en je kan of parkeren op het parkeerterrein of bij de manege en dat is ook niet aan de weg. Maar een paard dat loskomt en naar huis gaat neemt die weg dan gewoon...

Op pg. 1 staat de situatie door een andere bokker wel degelijk omschreven dat er niet op het terrein geparkeerd kon worden door de tent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:08

Dat is dus niet waar want die tent is allang weg...