Provinciale pachtgrond in Noord-Holland niet meer voor paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:28

damian23 schreef:
Wat een aannames allemaal weer. Daar maakt de provincie zich echt niet druk om. Als je goed leest, kan je lezen dat het om landbouwgronden gaat. Voorwaarde 1 is dat je een agrarisch bedrijf ij de landbouw hebt. Dus koeien, schapen, geiten en paardenhouders komen niet in aannmerking. Dat zijn immers veehouderijen. Ik vind het altijd zo sneu dat mensen altijd direct roepen "oh ze hebben een hekel aan paarden". Misschien moet je gewoon even mailen naar de provincie naar de echte reden.

Ik vind het heel vervelend voor je vrienden, maar dit soort risico' s loop je bij het aangaan van kortdurende pachtcontracten. Een reden waarom veehouderijen meerendeels grond in eigendom hebben en werken met langdurige pachtcontracten.

Niet om het een of ander, maar volgens diezelfde provincie zijn fokkerij en begrazing agrarische activiteiten. Dus kunnen we ff vaststellen dat ik niet de enige ben die aannames doet, qua potten en ketels enzo? En verder gaat het in het geval van mijn kennissen dus om land dat al grasland is en waar ook niets anders van gemaakt mag worden, dus een agrarisch bedrijf anders dan een veehouderij heeft daar sowieso niets op te zoeken.

damian23

Re: Provinciale pachtgrond in Noord-Holland niet meer voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:32

Een veehouderij/paardenhouderij is wat anders dan een landbouwbedrijf. Maar beiden wel agrarisch. Ik begrijp je opmerking dan ook niet. En er staat toch echt dat alleen landbouwbedrijven in aanmerking komen. Ik denk dan dat de provincie wil dat die gronden ook gebruikt worden voor de landbouw.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:41

damian23 schreef:
Een veehouderij/paardenhouderij is wat anders dan een landbouwbedrijf. Maar beiden wel agrarisch. Ik begrijp je opmerking dan ook niet. En er staat toch echt dat alleen landbouwbedrijven in aanmerking komen. Ik denk dan dat de provincie wil dat die gronden ook gebruikt worden voor de landbouw.

"Agrarisch" is hetzelfde als "landbouw": het is de overkoepelende term voor (bedrijfsmatige) activiteiten in zowel akkerbouw als veeteelt. Het komt op mij over, alsof jij in jouw betoog "landbouw" en "akkerbouw" door elkaar haalt. Het bedrijf van mijn kennissen is officieel erkend als agrarisch bedrijf, maar desondanks komen ze, omdat het een paardenbedrijf is, niet meer in aanmerking om de weidegronden die ze al jarenlang in gebruik hebben volgend jaar opnieuw te pachten. Dat dat met 1-jarige contracten ging was uiteraard niet hun keuze, zo werkte (iig. dus in hun geval) de BBL nu eenmaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:08

De provincie dat ben jij denk ik dan...
Lobbieen dan maar!!! Zulke keuzes komen niet uit de lucht vallen. alleen jammer dat de betrokkenen er vaak pas te laat lucht van krijgen....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:17

joyce B schreef:

:j

Opkomstpercentage van de laatste verkiezingen van de provinciale staten lag rond de 55%.
Hier de zetelverdeling voor Noord Holland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Provincial ... n_2011.png

Volgende keer allemaal naar de stembus!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:30

Misschien een domme vraag.
Ik weet dat er hier ook veel boren zijn die huren van de Domeinen, valt dat ook onder de provincie?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:52

joyce B schreef:
Lobbieen dan maar!!! Zulke keuzes komen niet uit de lucht vallen. alleen jammer dat de betrokkenen er vaak pas te laat lucht van krijgen....

Er staat ook in het stukje dat ze uitzonderingen kunnen maken. Inderdaad lobbieen! En een goed gesprek aangaan met de provincie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:53

kiki1976 schreef:
Misschien een domme vraag.
Ik weet dat er hier ook veel boren zijn die huren van de Domeinen, valt dat ook onder de provincie?

volgens mij zijn die van het ministerie (het rijk)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:50

Oh oke als dat zo is zitten wij met de stalling in ieder geval safe

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:35

[quote="damian23]Er staat ook in het stukje dat ze uitzonderingen kunnen maken. Inderdaad lobbieen! En een goed gesprek aangaan met de provincie.[/quote]

Ja maar wel "in het kader van het behalen van het provinciaal beleid". Ik ben benieuwd wat dat beleid is, maar vrees dat dat eerder met 'natuurgebieden' dan paardenhouderij te maken heeft.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:19

Wat een gedoe toch weer, meestal worden situaties niet echt beter van meer regels.... :-(

IrmaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:33

Beste Damian23, Veehouderij is ook Landbouw, kijk maar in het Burgelijk Wetboek.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:46

Je hebt zoveel definities voor landbouwgronden. Burgerlijk wetboek, pachtwet, belastingwetgeving, bestemmingsplan, provinciale verordening, woordenboek.
Ik geef alleen maar aan dat de provincie onder landbouwgronden waarschijnlijk iets anders verstaat dan wij nu met zijn allen denken. Het gaat er ook niet om wat wij onder landbouwgronden verstaat, maar wat de provincie hieronder verstaat bij het verhuren van de gronden. Vaak is er dan ook een planologisch aspect. En hierin maakt de provincie NH onderscheid in intensieve veehouderijen, akkerbouw, grondgebonden agrarische bedrijven... etc.
Gewoon even bellen met de provincie....