Nieuwe dopinglijst voor ruiters van kracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:56

kwita schreef:
joh gewoon met n korreltje/potje zout nemen, denk je nu echt dat ze aan mijn neus zien of ik pufjes heb, pijnstillers slik of diabetes melitus no1 zou hebben etc

ik meld me gewoon aan en doe mee net als altijd met of zonder pilletje tegen de tijd dat mijn bloed of plasje is onderzocht heb ik de proef allang gereden!

Jaja....en je dacht zeker dat de dopingautoriteit en de KNHS dan zegggen "ai, positief! Maar ze is al weg, dus laat maar zitten." 8)7

Volgens het dopingreglement van de KNHS heb je bij overtreding een tuchtzaak aan je broek en wordt dat bestraft met uitsluiting van een jaar of meer. Uitsluiting betekent onder meer:
- niet meer deelnemen aan knhs wedstrijden en andere activiteiten die door de knhs of onder de knhs vallende verenigingen worden georganiseerd.
- niet meer meehelpen bij het organiseren van evenementen voor de knhs en knhs verenigingen.
- niet trainen bij de knhs, een vereniging die aangesloten is bij de knhs of een instructeur die aangesloten is bij de Knhs.
En je wedstrijdresultaten kunnen komen te vervallen.

Als ik dus op een onachtzaam moment iets slik wat op het lijstje staat en men zou mij controleren, dan zou ik dus een heleboel vrije tijd overhouden. Geen wedstrijden, geen wedstrijden meer helpen organiseren, geen lessen meer op de rijvereniging, geen lessen meer bij mijn favoriete instructeur en ook niet meer op instructieweek in Ermelo.

Nouja: In theorie dan. Ik heb nog nooit een humane dopingcontrole meegemaakt op een reguliere KNHSwedstrijd. En ik denk ook niet dat het erg voor de hand ligt dat ze dat gaan doen. Ik vermoed namelijk dat heel veel mensen wel eens iets gebruiken van die lijst. En dat het veel te duur wordt om dat allemaal systematisch te controleren. En dat het vervolgens onhaalbaar is om zoveel tuchtzaken af te handelen. Dat heel veel mensen erg boos worden als ze ontdekken dat ze hun medische status moeten overleggen om te kunnen meedoen aan sportwedstrijden, omdat ze dat een inbreuk op hun privacy vinden. En dat mensen door dat alles niet meer gaan starten op KNHSwedstrijden of gaan deelnemen aan wilde wedstrijden. En dat wil de KNHS vast niet. :n

Maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie vinden. Zou de KNHS ook bij de reguliere wedstrijden op B/L/M/Z-niveau moeten controleren op deze verboden stoffen bij mensen? Zijn er naar jullie idee mensen zijn op dat niveau die voor zichzelf (dus niet voor hun paard) verboden middelen gebruiken om hun prestaties te vergroten? En is dat op dat niveau even verwerpelijk dan als een ruiter op de Olympische spelen dat doet? Of zit daar voor jullie gevoel toch verschil in?

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:17

Ik moet in de US standaard elke keer $ 16 betalen voor een drug test als ik een proef wil rijden, ja ook een B-proef. Heb het nog nooit gezien op wedstrijd, volgens mij gewoon een verkapte vorm van inkomen voor de USDF/ USEF (de Am. KNHS)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:33

luckyfarm schreef:
Ik moet in de US standaard elke keer $ 16 betalen voor een drug test als ik een proef wil rijden, ja ook een B-proef. Heb het nog nooit gezien op wedstrijd, volgens mij gewoon een verkapte vorm van inkomen voor de USDF/ USEF (de Am. KNHS)

Oef, breng ze nou niet op ideeën! 8)7

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 03:52

Nou, als we dan toch bezig zijn, ik moet zelfs een trailer fee betalen als ik naar een dressuurwedstrijd ga. Verwachten ze soms dat je ter paard aan komt rijden? :( . Dit om je te beboeten, dat je geen stal huurt voor de dag. Bah!

Urielle

Re: Nieuwe dopinglijst voor ruiters van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 06:25

Dure zaak wordt het zo dan daar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:38

Voor de basissport vind ik het onzin. paardrijden kost geld. je paard doet het meeste werk. en ik denk dat er weinig mensen zijn die onnodig medicijnen gebruiken op dat niveau om beter te presteren. daarmee bedoel ik medicijnen die normaal gesproken gegeven worden voor een kwaal en nu genomen worden zonder medische noodzaak. als ieman voor zijn wedstrijdzenuwen en kalmerend middel nodig heeft, of voor zijn allergie/ontstekingen/astma/reuma prednisolon slikt heb ik er echt geen moeite mee dat iemand met die middelen toch kan starten... hoe zou dat met de minder valide sporters gaan dan... nee. onnodig kostenverhogend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:39

Kalmerend middel tegen de zenuwen vind ik wel degelijk prestatie verhogend. Net zoals je een paard geen kalmeringsmiddelen mag geven, imo ook de ruiter niet op wedstrijd.
Tuchtcollege: dan vraag je de dokter toch om bewijs dat je die middelen moet neme. OmWille van je gezondheid? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:16

Ayasha schreef:
Tuchtcollege: dan vraag je de dokter toch om bewijs dat je die middelen moet neme. OmWille van je gezondheid? :?

De knhs zegt hierover op de website:

Een sporter mag een middel pas gaan gebruiken op het moment dat hiervoor schriftelijk toestemming is verleend door de juiste commissie. Een sporter moet deze toestemming altijd bij zich hebben en kunnen overhandigen. Ook het ongeoorloofd bezit van doping (dus zonder toestemming van de GDS-commissie) betekent een dopingovertreding en dus een tuchtrechterlijke procedure. Meer informatie is te vinden op www.dopingautoriteit.nl/gds

Met andere woorden: volgens de KNHS moet je het vooraf aanvragen.

De dopingautoriteit, die het beleid uitvoert, lijkt er wat flexibeler in. Die hebben het over een internationale testingpool en een nationale testingpool en tenslotte over overige sporters. Je weet het als je in de eerste twee groepen zit, omdat je dan een brief hebt gehad van de dopingautoriteit (waarschijnlijk ben je dan ook topsporter). Over de groep overige sporters zeggen ze: je kunt van tevoren dispensatie aanvragen, maar je kunt dit ook pas doen nadat je positief bent bevonden. Maar dan loop je wel het risico dat je verzoek dan wordt afgewezen (met alle vervelende gevolgen van dien, lijkt me dan). http://www.dopingautoriteit.nl/doelgroe ... spensaties

Dat is wat ik ervan begrijp tot nog toe.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:44

Ayasha schreef:
Kalmerend middel tegen de zenuwen vind ik wel degelijk prestatie verhogend. Net zoals je een paard geen kalmeringsmiddelen mag geven, imo ook de ruiter niet op wedstrijd.

ik heb al eerder aangegeven dat een dokter geen rol speelt in dispensatie.
De DA (Doping Autoriteit) gaat daarover.

een pilletje voor de zenuwen is bij deze mensen heel simpel, verboden, je hebt het niet nodig.
De DA bemoeit zich actief met medicatie die verboden is, door indien mogelijk een tegen voorstel van andere middelen die niet verboden zijn, geaccepteerd voor dispensatie of minder prestatie bevorderend zijn. Ook vragen ze vaak aanvullend medisch onderzoek, bewijs van vorige onderzoeken hoelang het middel al is gebruikt enz.

Onze aanvraag voor dispensatie werd verleend voor slechts een jaar. De DA is vervelend omdat ze te goed weten waar de voordelen te behalen zijn.
Maar ook reëel en heeft een ontzettend hoog kennis nivo, detective spelen op de toppen van de medische wetenschap is ook een soort topsport.

buiten ruiters (dus nu niet meer) is er nog een groep die controle ontloopt.
Jury leden zijn nl ook gebonden aan de reglementen van de sportbonden en via die weg dus ook aan het dopingreglement.

Safina dank voor de link en de juiste procedure.

een positieve test heeft alleen maar vervelende gevolgen. In België heeft een atleet (dacht meerkamp) kanker gekregen. Vlak voordat hij dit wist heeft hij een controle gehad waarbij zijn bloedwaarden dus afwijkend waren. De procedures zijn duidelijk, schorsing, de mogelijkheid tot aanvraag contra expertise enz. De uitslag van de test en zijn schorsing staan levenslang in de annalen.
De atleet heeft dit als extra pijnlijk ervaren in deze zware periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:48

Ayasha schreef:

ja, dat is dan weer grappig. Ik ben menner. Als ik op de bok zit, levert het me niets op als ik me vol zou spuiten met anabolen. Ik ga er niet beter van rijden als ik heel gespierd wordt (en net zo harig als mijn pony :D ). Maar ik mag die middelen niet gebruiken volgens het reglement. Prima.

Maar nu komt het gekke: Waar ik als menner misschien wel gebaat bij ben, is bij het onderdrukken van mijn zenuwen en wedstrijdstress. Een beta-blokker is een mooi middel daarvoor. Het blokkeert de werking van adrenaline, waardoor je heel kalm blijft zonder suf te worden. Ik heb ooit zo'n pil geslikt voor een examen waar ik heel nerveus voor was en ik ben nog nooit zo kalm en scherp geweest. Dat gevoel zou ook fijn zijn als je je moet concentreren in een dressuurproef of op al die poortjes in de vaardigheid en de marathon! En wat is nou het gekke: als ik op het lijstje kijk, zijn beta-blokkers in de paardensport niet verboden. 8)7

En nee, geen zorgen, ik ga dat echt niet slikken. Ik vind juist de mentale krachtmeting zo leuk aan mijn discipline. En wie zo wil winnen kan daar innerlijk nooit trots op zijn, denk ik. Maar het viel me op en ik vind het eigenlijk best raar...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:53

Van der plaetsen. Die heeft teelbalkanker. Al bij al een "geluk bij een ongeluk" ondanks dat het verhaal welliswaar ietwat pijnlijk is misschien want zonder die test was het wellicht te laat geweest.
Inmiddels weet de hele wereld dat het om kanker ging dus. Zo levenslang zal de uitslag an sich hem dus niet achtervolgen (hoogstens medeleven/lijden dat hij er zo achter is moeten komen.)

Enfin, ik zal maar eens gaan kijken hoe dat bij de VLP zit. Zal voor mijn bloedverdunners en al de andere rommel ook wel dispensatie moeten aanvragen. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:53

Tuurlijk helpt een kalmerend middrlceen zenuwachtige ruiter. maar ik kan me er op basissportniveau echt niet druk om maken. genoeg mensen met faalangst en wedstrijdstress die wat nemen. Met schoolexamens gebeurt het ook. wordt er daar gecontroleerd? Lijkt me voor je toekomst iets belangrijker... zou wat zijn als je niet meer recreatief mag sporten vanwege medicijngebruik. basissport is recreatie hoor... En dit soort testen zijn ook niet gratis.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:56

safina schreef:
Ayasha schreef:

ja, dat is dan weer grappig. Ik ben menner. Als ik op de bok zit, levert het me niets op als ik me vol zou spuiten met anabolen. Ik ga er niet beter van rijden als ik heel gespierd wordt (en net zo harig als mijn pony :D ). Maar ik mag die middelen niet gebruiken volgens het reglement. Prima.

Maar nu komt het gekke: Waar ik als menner misschien wel gebaat bij ben, is bij het onderdrukken van mijn zenuwen en wedstrijdstress. Een beta-blokker is een mooi middel daarvoor. Het blokkeert de werking van adrenaline, waardoor je heel kalm blijft zonder suf te worden. Ik heb ooit zo'n pil geslikt voor een examen waar ik heel nerveus voor was en ik ben nog nooit zo kalm en scherp geweest. Dat gevoel zou ook fijn zijn als je je moet concentreren in een dressuurproef of op al die poortjes in de vaardigheid en de marathon! En wat is nou het gekke: als ik op het lijstje kijk, zijn beta-blokkers in de paardensport niet verboden. 8)7

En nee, geen zorgen, ik ga dat echt niet slikken. Ik vind juist de mentale krachtmeting zo leuk aan mijn discipline. En wie zo wil winnen kan daar innerlijk nooit trots op zijn, denk ik. Maar het viel me op en ik vind het eigenlijk best raar...

Bètablokkers staan wel degelijk in het lijstje hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:04

Ilja000 schreef:
Bètablokkers staan wel degelijk in het lijstje hoor!

Jawel, maar er staat "Tenzij anders is aangegeven, zijn bètablokkers alleen verboden binnen wedstrijdverband in de volgende sporten:
Autosport
Biljarten (alle disciplines)
Darts
Golf
Handboogschieten (ook buiten wedstrijdverband verboden)
Schieten (ook buiten wedstrijdverband verboden)
Skiën/snowboarden"

(onderaan op de lijst, http://www.dopingautoriteit.nl/media/fi ... 14_2.0.pdf)

Ze staan er dus wel op, maar niet voor paardensport. Of heb ik het verkeerd begrepen?

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:11

Ik ken werkelijk niemand in mijn kennissenkring die de afgelopen 25 jaar tijdens een basissportwedstrijd (dus tm ZZL) gecontroleerd is..... :D
Theoretisch zou het misschien kunnen maar laat je niet gek maken.....!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 02:38

WTF... Leuk voor mensen met psychische stoornissen... (zoals ik) -O-

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:20

Vind het echt TE ver gezocht voor de Basis sport!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:46

CoriienRN schreef:

Hoe bedoel je dat?
Dat het doping reglement geld voor alle sporters die zijn aangesloten bij een sportbond?

Elke sportbond geeft aan hoe zij hun controles doen, daarbij wordt heel goed gekeken naar de besteding van het budget. Er is voor zover ik weet geen enkele basis sporter in Nederland gecontroleerd. Ik ben wel benieuwd naar het percentage ruiters dat op de WEG is gecontroleerd.

Als je antidepresiva, bloedverdunners of insuline gebruikt is er geen enkele reden om te stoppen met sport. Echter als je TOPsport ambieert moet je wel met het doping reglement rekening houden.
Naar mijn mening is het zo dat als je niet wordt gecontroleerd je niet een vrijbrief hebt om bewust prestatie bevorderende middelen te nemen of erger nog om dat aan je paard te voeren.

Het doping reglement is er maar om een reden en dat is dat als je het aan de sporters overlaat er VALS gespeeld wordt. Mensen die tegen controle zijn hebben in mijn ogen iets te verbergen en dat beloofd niets goeds.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

Dat ik het absurd vind voor de sporters die onder een niveau rijden lees onder ppg!
En dan nog paard doet het meeste werk ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:49

BMHP schreef:
CoriienRN schreef:

Hoe bedoel je dat?
Dat het doping reglement geld voor alle sporters die zijn aangesloten bij een sportbond?

Elke sportbond geeft aan hoe zij hun controles doen, daarbij wordt heel goed gekeken naar de besteding van het budget. Er is voor zover ik weet geen enkele basis sporter in Nederland gecontroleerd. Ik ben wel benieuwd naar het percentage ruiters dat op de WEG is gecontroleerd.

Als je antidepresiva, bloedverdunners of insuline gebruikt is er geen enkele reden om te stoppen met sport. Echter als je TOPsport ambieert moet je wel met het doping reglement rekening houden.
Naar mijn mening is het zo dat als je niet wordt gecontroleerd je niet een vrijbrief hebt om bewust prestatie bevorderende middelen te nemen of erger nog om dat aan je paard te voeren.

Het doping reglement is er maar om een reden en dat is dat als je het aan de sporters overlaat er VALS gespeeld wordt. Mensen die tegen controle zijn hebben in mijn ogen iets te verbergen en dat beloofd niets goeds.

Dat is dus juist de discussie. Deze lijst geldt ook voor de BASISsport. En ook voor de basisssportruiters die niet de Topsport ambieeren. Het zal in de praktijk niet snel gebeuren, maar theoretisch gezien mogen dus ook BASISsportruiters aan een dopingtest onderworpen worden en worden dan mensen die op voorschrift van hun arts antidespressiva of bloedverdunners gebruiken schuldig bevonden aan doping.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:59

Ah shit nou mag je geen cocaïne en heroïne meer gebruiken -O- :')

Maar ik denk dat alle mensen die twijfelen er gewoon even een mailtje uit moeten gooien naar de KNHS / Dopingautoriteit, dan weet je het gelijk zeker

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:06

Ilja000 schreef:
Dat is dus juist de discussie. Deze lijst geldt ook voor de BASISsport. En ook voor de basisssportruiters die niet de Topsport ambieeren. Het zal in de praktijk niet snel gebeuren, maar theoretisch gezien mogen dus ook BASISsportruiters aan een dopingtest onderworpen worden en worden dan mensen die op voorschrift van hun arts antidespressiva of bloedverdunners gebruiken schuldig bevonden aan doping.

kom op, hoeveel ruiters zijn er dit jaar getest?
hoeveel voetballers worden er getest, of tennisers op Wimbeldon?
Om dit soort onderzoek te doen is heel veel geld nodig, dat wordt niet aan een basissporter verspild.
Als jij kan aantonen al 20 jaar deze medicijnen te gebruiken is de intentie geen prestatie verbetering.
Als je bang ben dat je tegen de lamp loopt, ff contact opnemen met de KNHS.
Alleen wielrennen en atletiek zijn sportbonden die veel aan dopingbestrijding doen.

Olympische sporten moeten actief beleid maken op het gebied van dopingbestrijding.
De regels gelden al heel lang (bv voor ruiters op de Olympische spelen) maar waren door een aantal sportbonden niet in het gewone reglement opgenomen.
Nu zijn ze voor iedereen zichtbaar, maar echt veel veranderd er niet.
schrikken, ja heel erg, de Olympische spelen zijn voor mij nu definitief onmogelijk geworden. (ik geloof dat ik meer dan 5 verboden middelen gebruik) nog afgezien van pijnstillers en slaapmiddelen.
maar ja je pretpil maakt je een beetje imuun voor slecht nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:08

jury schreef:
je mag nog wel alcohol nuttigen in de paardensport :)
ingewikkeld hoor die lijst

Oh gelukkig! ;) ;) ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:14

De knhs zegt hierover op de website:

Een sporter mag een middel pas gaan gebruiken op het moment dat hiervoor schriftelijk toestemming is verleend door de juiste commissie. Een sporter moet deze toestemming altijd bij zich hebben en kunnen overhandigen. Ook het ongeoorloofd bezit van doping (dus zonder toestemming van de GDS-commissie) betekent een dopingovertreding en dus een tuchtrechterlijke procedure. Meer informatie is te vinden op http://www.dopingautoriteit.nl/gds

Met andere woorden: volgens de KNHS moet je het vooraf aanvragen.

nou sterkte hoeveel miljoen ruiters/menners hebben een pilletje shotje of pufje op medisch advies dat gaan ze niet willen hoor. (want anders had je ze niet meegekregen aan de balie bij de appotheek.)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:21

De apotheek mag het prima meegeven als je een recept hebt hoor, zij zijn er niet verantwoordelijk voor of iemand zich aan een dopingreglement houdt. Apothekers kunnen hier op aanvraag natuurlijk wel advies over geven, maar dan zul je echt zelf het initiatief moeten nemen bij vragen/onduidelijkheden.

Ik kan me niet voorstellen dat de KNHS actief gaat handhaven in deze groep ruiters, maar ze staan wel in hun recht als ze dit steeksproefsgewijs gaan doen.