kwita schreef:joh gewoon met n korreltje/potje zout nemen, denk je nu echt dat ze aan mijn neus zien of ik pufjes heb, pijnstillers slik of diabetes melitus no1 zou hebben etc
ik meld me gewoon aan en doe mee net als altijd met of zonder pilletje tegen de tijd dat mijn bloed of plasje is onderzocht heb ik de proef allang gereden!
Jaja....en je dacht zeker dat de dopingautoriteit en de KNHS dan zegggen "ai, positief! Maar ze is al weg, dus laat maar zitten."
Volgens het dopingreglement van de KNHS heb je bij overtreding een tuchtzaak aan je broek en wordt dat bestraft met uitsluiting van een jaar of meer. Uitsluiting betekent onder meer:
- niet meer deelnemen aan knhs wedstrijden en andere activiteiten die door de knhs of onder de knhs vallende verenigingen worden georganiseerd.
- niet meer meehelpen bij het organiseren van evenementen voor de knhs en knhs verenigingen.
- niet trainen bij de knhs, een vereniging die aangesloten is bij de knhs of een instructeur die aangesloten is bij de Knhs.
En je wedstrijdresultaten kunnen komen te vervallen.
Als ik dus op een onachtzaam moment iets slik wat op het lijstje staat en men zou mij controleren, dan zou ik dus een heleboel vrije tijd overhouden. Geen wedstrijden, geen wedstrijden meer helpen organiseren, geen lessen meer op de rijvereniging, geen lessen meer bij mijn favoriete instructeur en ook niet meer op instructieweek in Ermelo.
Nouja: In theorie dan. Ik heb nog nooit een humane dopingcontrole meegemaakt op een reguliere KNHSwedstrijd. En ik denk ook niet dat het erg voor de hand ligt dat ze dat gaan doen. Ik vermoed namelijk dat heel veel mensen wel eens iets gebruiken van die lijst. En dat het veel te duur wordt om dat allemaal systematisch te controleren. En dat het vervolgens onhaalbaar is om zoveel tuchtzaken af te handelen. Dat heel veel mensen erg boos worden als ze ontdekken dat ze hun medische status moeten overleggen om te kunnen meedoen aan sportwedstrijden, omdat ze dat een inbreuk op hun privacy vinden. En dat mensen door dat alles niet meer gaan starten op KNHSwedstrijden of gaan deelnemen aan wilde wedstrijden. En dat wil de KNHS vast niet.
Maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie vinden. Zou de KNHS ook bij de reguliere wedstrijden op B/L/M/Z-niveau moeten controleren op deze verboden stoffen bij mensen? Zijn er naar jullie idee mensen zijn op dat niveau die voor zichzelf (dus niet voor hun paard) verboden middelen gebruiken om hun prestaties te vergroten? En is dat op dat niveau even verwerpelijk dan als een ruiter op de Olympische spelen dat doet? Of zit daar voor jullie gevoel toch verschil in?
. Dit om je te beboeten, dat je geen stal huurt voor de dag. Bah!
). Maar ik mag die middelen niet gebruiken volgens het reglement. Prima.