Paardenmarkt in Hedel legt nadruk op dierenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:21

Loe_Loe schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest...
Er is vast geen mogelijkheid om een paard/pony 'uit te proberen', te rijden dus. Is het dan geen ongelooflijke gok om daar een rijpaard aan te schaffen? No offense naar diegenen die willen kopen, maar ik vraag me dat gewoon af..

Zie vaak zat pony's met zadels staan die je kan proberen maarja, ook die kunnen moe zijn door alle indrukken en veel rustiger overkomen. Het is indd een gok

Cassidy

Re: Paardenmarkt in Hedel legt nadruk op dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:39

En, is er iemand uiteindelijk geweest en heeft kunnen beoordelen of het beter was dan voorgaande jaren?

Ik ben wat foto's tegengekomen, en wat ik heb gezien, daar werd ik iig niet vrolijk van....je zou alle dieren die daar komen te staan een goede en blijvend tehuis toewensen...of ze allemaal goed terecht komen is nog maar de vraag....

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:43

Ze komen in ieder geval al beter terecht als ergens achter in een schuurtje waar ze vergeten worden als er geen markt is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:55

ardo_iggy schreef:
Ze komen in ieder geval al beter terecht als ergens achter in een schuurtje waar ze vergeten worden als er geen markt is.

Ben je daar echt heel zeker van?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 06:42

Ik kom er eigenlijk mn hele leven al, mn vader was handelaar, als ik vergelijk met jaartje of tig geleden en nu is er enorm veel verbeterd, stonden er toen nog heel veel schrijnende gevallen zie je het nu bijna niet meer.
Werd dit jaar veel gebruik vh stro en water gemaakt en liep veel controle rond.
Denk dat er zeker nog meer verbeterd kan worden maar ben ook heel blij met de regel over de kortstaarten....nu het stamboek nog....

Dit jaar was het ook ruimer opgezet waardoor het voor mijn gevoel veiliger was, ben er wel snachts al en weg voor het grote publiek komt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 06:47

Met die ezels hebben ze iig niet goed gecontroleerd... Stond een ezel/muildier geschoren in zn blote billen zonder deken... Beest stond gewoon te verkleumen...

Verder heb ik niet echt iets naars gezien, ja sommige dieren moeten heeel nodig naar de hoefsmid

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:47

Cassidy schreef:
En, is er iemand uiteindelijk geweest en heeft kunnen beoordelen of het beter was dan voorgaande jaren?

Ik ben wat foto's tegengekomen, en wat ik heb gezien, daar werd ik iig niet vrolijk van....je zou alle dieren die daar komen te staan een goede en blijvend tehuis toewensen...of ze allemaal goed terecht komen is nog maar de vraag....

T zag er zeker beter uit als vorig jaar. Er stond zelf eens het allang vastgebonden opdat de eigenaar deze los wilde halen en even wilde gaanlopen met het paard,
En er stonden wat paarden die naar hoefsmid mochten maar dit aantal viel mee, en magere viel ook wel mee,

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:40

Moet eerlijk zeggen dat ik ook heel veel paarden bij mensen thuis zie die nodig eens bekapt mogen worden....

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:43

Iemand foto's ?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:18

In het andere topic staan er genoeg

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:29

Ik vond het vooral veel te vroeg afgelopen. Mijn kindjes waren om half 3 uit en toen waren ze alles al aan het opdoeken. Maar ja, ik chip ze, dus ik had er al een heleboel gezien. :+

Ik kom er ook al jaren. Ik ben voorstander van de markt. Je ziet er inderdaad wel leed, maar voor die dieren die er staan is er kans op verbetering. Ze gaan namelijk naar een nieuwe eigenaar. Soms slacht inderdaad, maar ja, na een erbarmelijk verleden kan zelfs dat beter zijn. En inderdaad is er door de jaren heen heel veel verbetert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:30

SaraViavia schreef:
Ben benieuwd hoe het gaat worden wat betreft nastreven van regels. Kan er helaas niet heen, wilden 2 pony's mee nemen en een grote kopen.
Veel plezier voor degene die gaan!

Op deze twitteraccount van de NVWA kan je lezen welke acties ze ondernomen hebben. Onder meer paarden met gecoupeerde staart laten verwijderen, exportwagens met paarden zonder gezondheidscertificaat teruggestuurd en ze gaan nog thuis kijken bij de eigenaar van een erg magere Shetlander.

https://mobile.twitter.com/NVWADierwelzijn

Ik vraag me af: is de NVWA in Hedel nou veel proactiever dan hun collega's in Zuidlaren? Want over dat soort acties in Zuidlaren heb ik niets gelezen. Of communiceren ze in Hedel gewoon veel beter wat ze doen, bijvoorbeeld door social media te gebruiken?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:32

Haha, Hedel communiceert heel goed hoor. :+ er wordt heel veel gedaan om dierenleed te verminderen. Ook in mijn opleiding als paardenpaspoortconsulent heb ik daar de nodige aanwijzingen gehad. Maar in Hedel is de dierenartsenpraktijk nauw betrokken bij de organisatie. Ze nemen dit heel serieus.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:36

Ik heb in ieder geval nog nooit zoveel controle gezien als dit jaar, van nvwa, politie en weet ik Veel wat voor hesjes Ik allemaal heb gezien :')
Knappe politie mannen dat wel :x

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:42

Dat viel mij ook op! Er was meer politie dan volk!