Paard overleden aan atypische myopathie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vopo914

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 02:00

@Lucca..zijn het veel bomen of is het er 1...kun je dat niet met de buren overleggen??
Misschien vinden ze het goed als de boom verwijderd wordt..wie niet waagt wie niet wint is mijn ervaring..

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:38

Oh jeetje is het weer zover.
Heb een aantal jaar geleden aardig wat paarden op mijn oude stal hieraan eronder door zien gaan.
Hoop dat het er niet zo veel worden dit jaar .

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:52

Waarschijk is vorige week maandag (20-10) ook mijn Shetlander overleden. Verschrikkelijke ziekte maar niks aan te doen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:55

Is het nou eigenlijk al echt bewezen dat de Esdoorns de oorzaak zijn? Ik dacht dat het alleen nog een vermoeden was zoals er al meer vermoedens de revue zijn gepasseerd de afgelopen jaren?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:24

Ik had begrepen dat er een ziekte onder esdoorns heerst, en dat men dacht dat AM het gevolg was van het eten van besmette bladen/zaden. Dan zouden niet alle esdoorns gevaarlijk zijn, alleen die met de ziekte? Weet niet of dit klopt..

Degeerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:16

Heftig. Opletten dus!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:57

Bambolina, lees dit topic maar, dat is volgens mij het meest recente duidelijke in het Nederlands: [VN] Voorkomen van atypische Myopathie . Het topic staat ook in de openingspost vermeld, maar daar heb je misschien overheen gekeken.
Hypoglicine A komt om de een of andere reden voor in esdoornzaden, de hoeveelheid daarvan per zaadje is afhankelijk van veel factoren. Zelfs van de regenval in juni bijvoorbeeld. Van soort tot soort wisselt het dus ook.
Het gaat er gewoon vooral om om er voor te zorgen dat je paard ze niet binnen krijgt, je wil er gewoon echt niet mee te maken krijgen!
Mensen kunnen ook niet tegen die stof, maar die gaan geen esdoornbladeren eten. Wel een fruitsoort Akee, dat in groene vorm dus ook giftig is, zie http://www.ipsnews.net/2001/03/health-h ... officials/ .

Dit is nog een nieuw artikel van Utrecht: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx .

En het onderzoek naar de zaden, waar je zelf ook naar in kan sturen: http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/RI ... doorns.htm .

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:37

Ga ik lezen Jet, thanks voor de duidelijke uitleg :)

Gelukkig bij ons op stal geen esdoorns in de buurt. In het bos waar we rijden wel een aantal, let in deze tijd zelf dus ook extra op dat de paardjes niks van de grond snaaien tijdens het rijden. Over zo'n verschrikkelijke ziekte kan je maar beter te veel weten dan te weinig. Het zal je maar overkomen, en als je er dan ook nog is te laat bij bent, verschrikkelijk.. :(
Heel veel sterkte aan wie hier een paard aan heeft verloren.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:50

vopo914 schreef:
@Lucca..zijn het veel bomen of is het er 1...kun je dat niet met de buren overleggen??
Misschien vinden ze het goed als de boom verwijderd wordt..wie niet waagt wie niet wint is mijn ervaring..

Ja mijn land grenst aan gemeente grond. Heb de gemeente al ingelicht of ze mee willen denken aan een oplossing.......maar dat ligt nog niet zo simpel. Het gaat om een begraafplaats met bomen er omheen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:10

Jet, idd fijn om even zo een overzicht te lezen. Ik ben mijn Angel verloren aan AM. Een van de ergste dingen die ik met mijn paarden heb mee gemaakt. Ik ben niet op de hoogte van paarden die net in de weide staan. Wel op een weide met wat hoger gras.

Ik woon in het coulissenlandschap en heb om iedere weide bomen. Er kan wel gesnoeid worden maar er mag niet onbeperkt gekapt worden. Ik had en heb ook esdoornbomen staan. Een groot deel is wel gekapt maar niet alles. Ik zorg in de herfst en voorjaar dat de paarden niet op het gras staan. Ze staan in de zandpaddock met onbeperkt ruwvoer en snachts binnen.
Toen Angel ziek werd, was het 15 december 2009. De temperaturen waren al richting nul. Toen ik savonds op 16 december naar de kliniek reed, omdat zij achteruit ging, was er een sneeuwstorm. Dus blijf altijd op je hoede.

Luca de kliniek heeft mij toen geadviseerd om ieder geval de eerst jaren het stuk weiland in de voorjaar najaar niet meer te gebruiken. Laatst hadden we het er nog een keer over en hij zei ik zou het nog steeds niet doen. Dus ik doe het niet.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:39

Klopt, van dat weide gebruik. Ik "durf" ze er misschien wel nooit meer op te doen. En dan te bedenken dat er al meer dan 20 jaar paarden in de herfst lopen.......
Dus na de vele schade van verlies paard en sectie en veearts kosten, ook nog een groot perceel wat voor mij onbruikbaar is geworden. En dus in waarde voor mij flink is gedaald...... Al met al een enorme schade post. En dan niet te vergeten het emotioneel verlies.....

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:48

Mijn merrie heeft het gelukkig wel overleefd afgelopen jaar. Zag net dat in het topic afgeraden werd om ze niet naar een kliniek te vervoeren, maar ik ben blij dat ik het wel gedaan heb. Het is wel uitkijken dat ze niet omvallen in de trailer, maar gelukkig hebben we doormiddel van het tussenshot de ruimte kleiner kunnen maken zodat ze bijna niet kon vallen. Ook wij hebben hier de esdoorn staan en ik heb mijn merries niet meer op die weide durven zetten. Nu voor de herfst t/m lente heb ik ze op een manege gestald omdat ik het risico niet ga nemen. Zou je net met een flinke wind wat blaadjes in de onbesmette weides waaien

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:14

Ik heb mijn paarden in de zomer en als het echt vriest er wel weer op. Kan je ook een stook afzetten, bv vlak bij de bomen waar de bladeren liggen?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:53

nou als het kleine bomen wel maar het zijn 6 of 7 echt grote bomen. maar ik durf het gewoon niet meer, met deze merrie heb ik op medisch gebied dit jaar te veel problemen gehad ( had verder niks meer met de AM meer te maken, maar alsnog het risico is mij te groot). Mijn andere merrie heeft samen met mijn overleden ruin heel wat jaren op weide gelopen waar de bladeren in vallen en nooit wat gebeurt. En toch durf ik het niet aan, het is te veel ellende geweest wat ik ze nooit meer wil aan doen.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:57

Wij hadden vorig jaar een merrie met AM. Ze heeft het ternauwernood overleefd! het zijn niet zozeer alle esdoornbladeren die deze ziekte doen ontstaan, maar die bladeren die er bijv met een storm vanaf gewaaid zijn maar eigenlijk nog niet zover waren om van de boom te vallen. Deze bladeren ontwikkelen een bepaalde schimmel die de ziekte opwekken...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:05

Weet iemand hoeveel bladeren ze moeten eten voor ze ziek worden.
Is het zo dat elk blad dodelijk kan zijn.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:09

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:24

Mag ik jullie vragen naar ras, geslacht, leeftijd en datum/ periode dat de ziekte speelde. En of het paard het heeft overleefd? Wij zijn na de afgelopen 10 afschuwelijke dagen nog steeds in overleg en gegevens aan het verzamelen met de faculteit in Utrecht en we vroegen ons af of bepaalde rassen ook meer voorkomen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:12

Hier nog een rij topics van medisch af:

siepjes @ [MD] welke esdoorn is de boosdoener bij atypische myopathie??

katja111993 @ [MD] atypische myopatie, herstel, en spiermassa opbouwen.

[MD] Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Mist @ [MD] atypische myopatie met goede afloop, wie kent er een?

[MD] Centraal topic over atypische myopathie.

Het laatste begon in 2006 en eindigde in 2011.

Lucca, wel een hoop leeswerk misschien, maar je kan er wel heel wat gevallen uithalen en misschien die mensen via pb benaderen?
Ik snap het dat je je er nu helemaal in vast bijt, niet alleen vanwege de impact die het nu heeft, maar ook omdat je wil voorkomen dat je er ooit nog mee te maken krijgt...
Balen dat de bomen niet gekapt kunnen worden, wel logisch hoor, maar toch...

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:05

@Lucca, Mijn pony is vorig jaar overleden na 4 dagen ziek geweest te zijn.
Ze was gevallen na de 4e dag en had de puf niet meer zich nog te bewegen..toen heb ik besloten haar uit haar lijden te verlossen.
Ze is 23 december in de ochtend ziek geworden en 27 december in de ochtend overleden
Ze was een 3.5 jarige shetlandmerrie..haar kleur was bruin en heeft haar entingen gehad.
Mijn 9 jarige shetlandmerrie heeft nergens last van gehad en ik heb haar op ditzelfde perceel laten lopen tot half april dit jaar.
Ik vond dit heel erg moeilijk maar heb die gok genomen.
Wel heb ik deze merrie heel dik in het hooi gezet en de weide zo bladvrij mogelijk gemaakt en haar voerplaats ook zoveel mogelijk zaad vrij.
Tot de 3.5 jarige ziek werd voerde ik ze niet bij want juist op dit perceel stond meer dan genoeg gras.
Ik snap het tot op de dag van vandaag nog niet want na de grote storm in oktober vorig jaar liepen ze hooguit 30 meter vanaf deze bomen.
3 weken nadat ik ze onder de bomen heb gezet in december omdat het daar droger was is de merrie overleden.
Ik heb zelfs al zitten denken of misschien de kleur van de pony invloed heeft???
Of misschien heeft de entstof invloed? De vosmerrie heeft nog npoit een enting gehad...
Mijn vorige paardje heeft in de jaren 90 wel een onverklaarbare maandagziekte gehad..althans dat wees de bloedtest toen uit..zowel de dierenarts als ik begrepen dat niet want de pony was verder niet stijf ofzo..hij is toen op selenium en vitamine e gezet en was na een paar dagen weer beter.
Wat ik ook vreemd vind is dat hij later ook hoefbevangen bleek te zijn geweest..nooit iets van gemerkt..
Mijn vosmerrie is in february ook hoefbevangen geraakt..gelukkig is ze nu beter en kan ook gewoon weer op het gras alsof er nooit iets gebeurd is.
Misschien is het een beetje een lang en warrig verhaal %) maar ik ben er nog heel erg mee bezig..
Ik zet de pony's nu niet meer onder de bomen maar na de storm lagen de zaden weer overal en ik probeer alles weg te halen maar kan denk ik niet voorkomen dat ze er toch wat van binnenkrijgen al heb ik de vos er wel op betrapt dat ze de zaden weer lijkt uit te spugen......dus misschien lust ze ze gewoon niet of ze is heel slim :)*
Ik heb er nu een oude 20 plus ruin bij lopen en hopelijk gaat het goed ik voer ze in ieder geval biks muesli en hooi bij.
Wat betreft de bomen...deze esdoorns zijn van prorail en afgelopen maandag heeft prorail besloten de bomen voor mij te gaan kappen +:)+ waarschijnlijk dit jaar nog omdat ze mij erg correct vonden in de reacties..want hun eerste antwoord was ook dat ze daar niet aan konden beginnen....
Ik wens je heel veel sterkte en succes met je paardje..ik leef met je mee het is een VRESELIJKE ziekte.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:36

Angel was een Shetlander van 6 maanden. Mijn andere paarden tonen geen verschijnselen. Ik moest ze wel preventief binnen houden en ze werden onderzocht. Een mini appaloosa had verkeerde bloedwaarden en is aan het infuus geplaatst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 09:20

Volgens mij is al redelijk bekend dat het merendeel 'jong' is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:53

Fennee schreef:
Waarschijk is vorige week maandag (20-10) ook mijn Shetlander overleden. Verschrikkelijke ziekte maar niks aan te doen..

ik las dat jou shet uitgebroken was en zich had overeten aan mais en brok....dat heet koliek.Geen atypische myopathie :7

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:23

Het valt me op dat alle paarden jong waren.Zijn er ook oudere paarden aan overleden?
En dan bedoel ik paarden in en rond de 20 jaar.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:36

Mijn tinker was 9. Mijn andere tinkermerrie die nu herstellende is van de ziekte is 11. Mijn draver heeft geen verschijnselen en is 21. Wordt maandag alsnog bloedgeprikt en bloed afgenomen en ook opgestuurd voor onderzoek

Hebben de mensen die hier boven hebben gereageerd met zieke paarden, ook bladeren en zaden ingestuurd voor onderzoek en wat is daar uitgekomen,?