of het een mooi paard is of niet.
Kunstmarkt en waardebepaling is mijn onderzoeksgebied, dus ik kan wel wat factoren noemen waarom dit bronzen beeldje zo veel geld waard is.
Dit heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met dat het van Degas is. Beroemde schilder, hoge prijzen. Degas is momenteel ook nog eens extra populair. De conditie van het stuk is neem ik aan ook perfect.
Dit is niet een heel bijzonder stuk zou ik in eerste instantie zeggen. Er zijn er vrij veel van gegoten. Maar: naast populariteit is de provenance van dit beeld zeer belangrijk. (Van wie is het geweest wanneer, goed gedocumenteerd.) Daarin kan het van belang zijn dat dit beeldje in het specifiek bijvoorbeeld een beroemde eigenaar heeft gehad of op een belangrijke expositie heeft gestaan. Wie is de eigenaar nu? Het zou zomaar eens kunnen dat het geen toeval is dat dit beeldje juist nu op de markt komt. De top van de kunstmarkt bestaat uit een hoop kenners die elkaar graag in de gaten houden en veel weten. Het zou kunnen dat iemand, een andere verzamelaar of instantie heeft laten vallen dat ze er graag een willen bezitten. Een balletje kan aan het rollen gaan en 'prompt' komt er eentje te koop. Als laatst is het ook nog eens heel belangrijk dat het juist bij Christies wordt aangeboden. Een van de grootste veilinghuizen. Welke meester heeft het gekeurd, en in welke stad wordt de veiling gehouden.
Om even wat voor de hand liggende factoren te noemen.
Er is dus een heel web van vraag en aanbod. Er zijn ontzettend veel factoren die hier in een rol spelen waardoor wij hier op afstand echt niks zinnigs kunnen uitkramen of dat het 'het waard is' of niet.
Vervolgens moet je er ook nog rekening mee houden dat de 1,5 miljoen dollar geen vraagprijs is. Dit is een tactisch gezet bedrag om richting te geven aan de veiling. Tuurlijk bepaal je waarde aan de hand van eerder verkochte beeldjes. Maar ook de verwachting van eventuele kopers kan deze prijs al goed opdrijven. Of wordt het bedrag kunstmatig laag gehouden om meer kopers te trekken.
Grappig genoeg kan het prima zijn dat iemand straks 3 miljoen als hoogst bied, aan de kassa komt om af te rekenen en vervolgens mede gedeeld krijgt dat er tóch geen verkoop heeft plaats gevonden. Het minimum is nog niet bereikt.
Bizar, maar waar. Die 1,5 zeg dus eigenlijk nog maar heel weinig.
Dat alles buiten het bedrag om en of het een mooi beeld is: Als je een goede koop doet op de kunstmarkt, zoals dit beeld best wel eens kan zijn. Dan doe je een investering in de toekomst. Dit wordt alleen nog maar meer waard. Een soort van hele goede spaarrekening die ook nog eens mooi op de kast staat.
).