Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:40

Afvalproducten.. dat zit in ons huidige paardenvoer ook genoeg. De brokjes komen niet vanzelf zo netjes uit de machines. Zoals Melasse bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:40

Rizette schreef:
Het afval van de sapindustrie moet ergens naartoe natuurlijk . Ik stel me voor dat dat erg goedkoop is en dat alles er in gaat ,schillen , vliesjes pitjes enz. Bij frikandellen zie je ook niet meer wat er nou eigenlijk in zit ( misschien maar beter ook ) .Zo is het ook met paardenbrok , naast vitaminen, voedingsmiddelen en mineralen zit er ook veel "opvulling" in natuurlijk . Vraag me af of je blij moet zijn met veel sinaasappel er in .Hoeveel van de verdelgings - / spuitmiddelen in de schil blijft ?

inderdaad,er zit erg veel gif op de schil.
Moet ergens wel stiekem lachen...weer een afvalproduct wat in een mooie zak verdwijnt met een mooie paardkop erop voor een nog mooiere prijs!
En dan zijn er velen die er weer intrappen....een paard moet namelijk vezels hebben!Ooit bedacht wat er in hooi zit? ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:48

ik geloof best dat een sinaasappeltje op z'n tijd goed is voor mijn paard.
oa voor maagzweren en het schijnt bij insuline resistentie ook te helpen.
Maar stelselmatig dit afval in mn voer, nee bedankt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:22

Djilna schreef:
Dus omdat jij het een ongeschikt product vind is het onderzoek vast slecht uitgevoerd. Tuurlijk :D

Aha, hebben we hier iemand op bokt die weet wat goed uitgevoerd (wetenschappelijk) onderzoek is? Zolang jij het één ( ongeschikt product) met het ander ( slecht uitgevoerd onderzoek) in je stelling verbindt, heb ik weinig hoop dat jij je kwalificeert!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:23

Willen jullie straks 20-25 euro betalen voor een zak voer?
Er komt een tijd dat granen ed een schaars goed worden. Alleen al om het feit dat de wereldbevolking blijft groeien en er dus steeds meer vraag is naar voedsel. Je ziet het nu al met spelt. Vraag is groter dan het aanbod. Steeds meer mensen willen speltbrood en andere speltproducten en voor de paardenvoerfabrikanten is het ineens een stuk lastiger aan te komen, of voor veel hogere prijzen.

Als je paard het doet op alleen gras en hooi is dat allemaal geen probleem, maar als ze meer nodig hebben ivm intensieve arbeid moet je toch verstandig omgaan met de voedselbronnen die er zijn. En als blijkt dat er in de zogenaamde restproducten nog waardevolle voedingsstoffen zitten vind ik het goed dat we kijken naar de mogelijkheden ervan. Natuurlijk wel dat ook gekeken wordt naar het op een veilige manier inzetten, dus idd pesticiden vrij. Maar dat is zelfs bij granen en onze eigen groente een uitdaging..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 27-10-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:26

Jannepauli schreef:
Djilna schreef:
Dus omdat jij het een ongeschikt product vind is het onderzoek vast slecht uitgevoerd. Tuurlijk :D

Aha, hebben we hier iemand op bokt die weet wat goed uitgevoerd (wetenschappelijk) onderzoek is? Zolang jij het één ( ongeschikt product) met het ander ( slecht uitgevoerd onderzoek) in je stelling verbindt, heb ik weinig hoop dat jij je kwalificeert!

Dat zijn jouw woorden :+ En ik weet wel het een en ander af van onderzoek ja.
Ik heb het over jouw beweringen dat iets maar meteen een slecht onderzoek is, omdat jij het niet in je voer zou willen. Heb jij je er al helemaal in verdiept dan? Ik niet, zie het artikel pas vanmorgen. Maar daarom ga ik nog geen beweringen doen over het onderzoek. Alleen dat ik het goed vind dát ze dit soort dingen onderzoeken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:37

Djilna schreef:
Willen jullie straks 20-25 euro betalen voor een zak voer?
Er komt een tijd dat granen ed een schaars goed worden. Alleen al om het feit dat de wereldbevolking blijft groeien en er dus steeds meer vraag is naar voedsel. Je ziet het nu al met spelt. Vraag is groter dan het aanbod. Steeds meer mensen willen speltbrood en andere speltproducten en voor de paardenvoerfabrikanten is het ineens een stuk lastiger aan te komen, of voor veel hogere prijzen.

Als de meerderheid van de mensheid zou besluiten om spelt te gaan eten, verschuift de landbouw vanzelf de focus. Want waar wat te verdienen valt, dat gaan we planten :) Er komt dan minder verbouw van graanproducten, en meer van spelt en verwante producten. Alleen de overgang van het één naar het ander kan wel 's wat 'tekorten' opleveren.

Citaat:
Als je paard het doet op alleen gras en hooi is dat allemaal geen probleem, maar als ze meer nodig hebben ivm intensieve arbeid moet je toch verstandig omgaan met de voeselbronnen die er zijn. En als blijkt dat er in de zogenaamde restproducten nog waardevolle voedingsstoffen zitten vind ik het goed dat we kijken naar de mogelijkheden ervan. Natuurlijk wel dat ook gekeken wordt naar het op een veilige manier inzetten, dus idd pesticiden vrij. Maar dat is zelfs bij granen en onze eigen groente een uitdaging..

Tja.. als er waardevolle stoffen in restproducten zitten, dan is de overweging die voor iets te gebruiken snel gemaakt. Maar als jij gelooft dat er in een totaal uitgeperste vezel van een sinaasappel nog iets goeds zit dat de gezondheid van een paard ten goede komt.. niets meer dan vezel( = koolhydraten, mogelijk wat enzymen maar dat vertelt het onderzoek niet) en dat haalt hij net zo makkelijk uit de wei.

Citaat:
Dat zijn jouw woorden :+ En ik weet wel het een en ander af van onderzoek ja.
Ik heb het over jouw beweringen dat iets maar meteen een slecht onderzoek is, omdat jij het niet in je voer zou willen. Heb jij je er al helemaal in verdiept dan? Ik niet, zie het artikel pas vanmorgen. Maar daarom ga ik nog geen beweringen doen over het onderzoek. Alleen dat ik het goed vind dát ze dit soort dingen onderzoeken.

Ik betwijfel of jij iets weet van goed onderzoek. Zeker als je conclusies mbt mijn post al fout is en gebaseerd op jouw aannames :)

Djilna

Re: Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:38

Jij doet nu net zo goed aannames. Dus laten we er maar over ophouden over wie wat weet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:46

Lante schreef:
Ik vind sinaasappel of bestanddelen daarvan geen natuurlijk paarden voer, dus ik zie de meerwaarde ook niet. Zal wel veel fruitsuiker inzitten verwacht ik ook. Energie haal ik liever uit granen. Granen zijn zaden van grassen en zodoende wel een natuurlijke energieleverancier.

In de pulp zijn de fruitsuikers voornamelijk verdwenen en zijn het echt de vezels die ertoe doen.
Vergelijkbaar met bietenpulp. In de volle suikerbiet zit teveel suiker, terwijl bietenpulp juist rijk is aan vezels en suikerarm is en dus ook goed gevoerd kan worden aan paarden met een suikerarm dieet.

geerke

Re: Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:00

granen zijn inderdaad zaden van grassen....en dan hebben we het over het zaad wat in hooi zit.Niet het door de mens gecultiveerde graan.Dat is voor mensen ook niet goed,alleen voor kippen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:01

Babootje schreef:
Lante schreef:
Ik vind sinaasappel of bestanddelen daarvan geen natuurlijk paarden voer, dus ik zie de meerwaarde ook niet. Zal wel veel fruitsuiker inzitten verwacht ik ook. Energie haal ik liever uit granen. Granen zijn zaden van grassen en zodoende wel een natuurlijke energieleverancier.

In de pulp zijn de fruitsuikers voornamelijk verdwenen en zijn het echt de vezels die ertoe doen.
Vergelijkbaar met bietenpulp. In de volle suikerbiet zit teveel suiker, terwijl bietenpulp juist rijk is aan vezels en suikerarm is en dus ook goed gevoerd kan worden aan paarden met een suikerarm dieet.

Inderdaad. :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:52

Lante schreef:

Granen zijn ook geen natuurlijk voer voor paarden. Onze paarden zijn niet gemaakt voor energie in de vorm van zetmeel en of suikers maar cellulose. Betekent niet dat ze het niet lekker vinden, een sinasappel of mandarijn vinden ook veel paarden lekker. Of het gezond Is weet ik dan weer niet. Zit nogal een verschil in af en toe en wekelijks of dagelijks, wij vinden koekjes, cola en MC Donalds vaak ook lekker maar gezond als dagelijks voedsel Is het zeker niet.