Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:07

Vind het filmpje wel meevallen eigenlijk.
Shet is zo te zien erg jong en durft het niet. Handelaar is niet de persoon om even grondwerk te doen dus hup lopen, niet zeiken. Denk dat ik liever dit zie dan slaan met zweep.

Dan vervolgens toont shet de F van faint aan, kan niet vechten, kan niet vluchten, ik sluit me af.

En idd ipv te zeggen; dit mag niet he. Had de filmster misschien ook kunnen aanbieden om even te helpen.

Mishandeling? Niet echt.

Dat van die ezels wist ik niet. Maar als dat bekend is vind ik het inderdaad ene kwalijke zaak dat ze natregenen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:15

Ik heb het filmpje drie keer gezien, maar ik zie geen jonge pony die niet durft. Ik zie een pony die van ellende door zn hoefjes zakt.

Je ziet namelijk met goed kijken dat zijn hoofd al aan het begin van het filmpje (10-11 sec) van ellende omlaag hangt en daar wordt behoorlijk aan getrokken.

Niks niet durven want dan zette het dier zich wel schrap.

Het is gewoon schofterig en hoe meer ik er naar kijk, hoe pissiger ik word.

Ik vind het eigenlijk NIET te geloven dat mensen dit nog willen goed praten. 8)7

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:23

Onali schreef:
Shet is zo te zien erg jong en durft het niet. Handelaar is niet de persoon om even grondwerk te doen dus hup lopen, niet zeiken. Denk dat ik liever dit zie dan slaan met zweep.

Dan vervolgens toont shet de F van faint aan, kan niet vechten, kan niet vluchten, ik sluit me af.

En idd ipv te zeggen; dit mag niet he. Had de filmster misschien ook kunnen aanbieden om even te helpen.

Mishandeling? Niet echt.

Dat van die ezels wist ik niet. Maar als dat bekend is vind ik het inderdaad ene kwalijke zaak dat ze natregenen.

En zo word alles wat krom is weer recht gesproken door de zogezegde echte dieren liefhebbers.
Maakt niet uit wat er gebeurt,als zij maar een leuke dag hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:24

:')

Denk je om je bloeddruk.

In de tekst staat pony wordt voortgesleept, nee de pony wordt geduwd.
Beestje is jong, is onder de indruk van alles en neemt alles in zich op en blijft staan. Misschien is hij bang, misschien ook niet.

Ik vind de methode niet prettig om te zien, maar je kan moeilijk even vragen of je kan grondwerken daar om baas/ paardrelatie te verbeteren.

Mijn shet had er ook een handje van om overal bij stil te gaan staan en te gaan kijken. Ik heb daar geen problemen mee, maar ik snap best dat die handelaar niet bij elk veulen kan gaan stilstaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:25

Die Shet op dat filmpje is volslagen overdonderd door het Marktgebeuren en mogelijk ook nog in geen conditie om zo'n lange dag aan te kunnen.
De wijze waarop het dier gehanteerd wordt geeft goed aan hoe de hanteerder het dier beschouwt: als handelswaar, een ding dus.
't Is ook nog goed mogelijk dat het dier hoefbevangen is. Schandelijk om zo met een levend wezen om te gaan.

Dit soort taferelen zie je echt wel vaker op en om elke Paardenmarkt, vooral als je bij de inlaad- en uitlaadplaatsen gaat staan. ....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:30

beatje schreef:
Onali schreef:

Mishandeling? Niet echt.

En zo word alles wat krom is weer recht gesproken door de zogezegde echte dieren liefhebbers.
Maakt niet uit wat er gebeurt,als zij maar een leuke dag hebben.

Ik vind jou ook erg aardig, fijn dat je mij meteen persoonlijk aanvalt.
Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest, zal er ook nooit te vinden zijn.
Ik loop alleen niet met de complete ach wat zieligmassa mee als ik het filmpje bekijk.

Ja het had best anders gekund, maar ik ken de pony niet, ik weet niet hoe vaak de pony al heeft stilgestaan onderweg, ik weet niet hoe vaak de man al de route van de trailer naar plaats al heeft afgelegd.

Er spelen meer factoren mee dan alleen het onhandig hanteren van een shet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:41

Furrow schreef:
Eigenlijk kan ik alleen maar denken, hoe gaat het er thuis dan aan toe!

Dit is nog maar het topje van de ijsberg waarbij er ook nog mensen staan te kijken, dan vraag ik me ook af innd hoe gaat dat er aan toe zonder publiek -O- :(:)

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:47

Ik vond op de markt paardjes er beter uitzien..maar ik heb wel gevallen gezien van mensen die shetty s aan de staart rond dieuuwde/trekte vond dat ze beter een zacht touw langs de billen konden doen en dan voorzichtiger helpen..net zo iets als die trailerinlaad hulp. Pony s aan de staart omhoog voort trekken vond ik niet kunnen.

Vond de markt verder netjes verzorgt de paarden zagen er goed uit.ze hadden stro al ondergrond,hooi en water.. heb bij sommige particulieren en bij marktplaats slechtere paarden gezien. Over ezeltjes heb ik niet veel te zeggen ging toen net na huis, heb de oproepen wel gezien.. er waren nu ook shetje bedekt, en meer paarden met dekens op dan vorig jaad..dus vond het een goede vooruitgang
Slechte mensen blijven toch bestaan.

Nu krijgen we het te zien, maar nu krijgen we ook de kans om ze te redden(kopen)..vind ik andere kant ook fijner dan dat ze verstopt staan in een schuurtje en wegkwijnen totdat er een dierenberschering er mischien ooit achter.
komt.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:52

Dit is heel erg naar natuurlijk.
maar zoalang een bushokje en een levend dier gelijkwaardig bevonden worden in Nederland, vrees ik op weinig verbetering.
Ik persoonlijk vind een paardenmarkt verschikkelijk en ga er dan ook zeker nirt naar toe.
Maar snap wel dat mensen daar hun paarden kopen.
Hoe sneller ze daar weg kunnen hoe beter.
*\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:58

De Zuidlaardermarkt is inderdaad al veel beter verzorgd (en daarmee ook de paarden en ponies) dan pakweg een jaar of drie terug, laat staan 10 jaar terug (toen ik er voor het eerst kwam).

De "wrakken" komen nu door de toelatingskeuring niet eens de Markt meer op.

Ook het publiek is sneller met het aankaarten/melden van niet door de beugel kunnende zaken.

De handelaars echter zijn merendeels nog steeds van het antieke slag, wat je in het Shet-filmpje dus ook weer zag, idd. wil je niet weten wat er bij dergelijke handelaars/vermeerderaars thuis in en rond de stallen gebeurt.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:16

Bah, dat filmpje; krijg er gewoon kippenvel van.

Amaris schreef:
gewoon kappen met dat achterlijk middeleeuwse gedoe

Mee eens. Ik heb opzich niets tegen markten, maar het kan schijnbaar niet op een normale manier, dus dan maar gewoon niet.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:23

Ik kan dr ook helemaal niks mee met die markten , tis een ware gebeurtenis hier in Drenthe op diverse plekken. Als ik op het nieuws hoor dat de aanvoer van paarden ieder jaar minder wordt denk ik alleen maar holeee.... Ik ben het er mee eens, achterlijk middeleeuws gedoe... ik wil niet weten wat er met ze (paarden, ezels, geiten, koeien, schapen) gebeurd als de toezichten en regels van de markten weg zijn. ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:41

Echt serieus, waarom word dit nog elk jaar gehouden en de dieren zoveel stress gegeven? Zolang er maar mensen blijven komen en onder andere ook bokkers zal dit in stand gehouden blijven met alle gevolgen van dien... Het moet afgeschaft worden, traditie of niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:46

Dit is een wel erg naieve opstelling... menigeen gaat immers naar de Zuidlaardermarkt omdat er ook 400 vreet- en warenkramen staan en er een kermis naast is, niet eens uitsluitend voor de paarden of ponies.
Zolang er zo veel geld mee gemoeid is zal het ältijd onder het mom van traditie de paardenmart in het kielzog meeslepen. Vroeger GING het om die paardenmarkt, dat is allang niet meer zo. Voor se gemeente wordt het geld gehaald bij de warenkramen en de kermis.

Overigens het plots ervan afschaffen zal resulteren in een overschot op de andere Noordelijke markten, zoals Hedel e.d., dus lost niets op.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:47

purny schreef:
Echt serieus, waarom word dit nog elk jaar gehouden en de dieren zoveel stress gegeven? Zolang er maar mensen blijven komen en onder andere ook bokkers zal dit in stand gehouden blijven met alle gevolgen van dien... Het moet afgeschaft worden, traditie of niet.

Helemaal met je eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:51

Dit is absoluut niet goed te praten echt niet. Maar wat veel mensen niet beseffen dat het leed niet ophoud door een markt te verbieden. De markt is slechts een heel klein deel van al het leed in ons land. Hoeveel paarden staan er ik weet niet hoelang op een kleine vrachtwagen op weg naar buitenlandse slachthuizen.

Hoeveel manegepaarden zijn er wel niet die 24/7 in kleine donkere hokjes staan , uren per dag in de lessen moeten lopen met kapotte ruggen en niet passende zadels.

Hoeveel paarden van particulieren worden er wel niet slecht behandeld...

De kern van het probleem ligt veel dieper en met alleen het afschaffen van de markt ben je er niet deze praktijken zetten zich dan gewoon elders voort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:05

maar omdat er veel ander leed is hoef je hier niets aan te doen?Die snap ik niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:09

Nee maar alles wat er gedaan wordt helpt..Van mij mogen ze die belachelijke stressvolle paardenmarkten ook verbieden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:10

Dat zeg ik toch nergens Geerke :?

Ik zeg alleen dat er ook zoveel ander leed is dus er niet moet worden gedaan alsof met het afschaffen van een markt al het leed direct weg is iets wat in de social media schijnbaar veelvuldig gedacht wordt. Dus dat er niet alleen een oplossing moet komen voor de markten maar voor de hele paardensector om al het leed tegen te kunnen gaan.

Ken meerdere handelstallen waar het er vele malen erger aan toe gaat dan om de markt, die gedragen zich op de markt dan wel redelijk maar thuis.... Maar daar schijnt men zich wat minder druk om te maken want dat zien ze niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:12

Door niet meer naar dit soort dingen te gaan bespaar je wel veel leed... Dat zou hetzelfde zijn als we geven niks meer aan Afrika ofzo want dan help je de mensen niet. Elke beetjes helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:16

Nee door niet meer te gaan bespaar je geen leed je ziet het zelf dan niet meer... Dat is wezenlijk wat anders. Pas als er een verbod op komt en duidelijke regelgeving over dierwelzijn dán bespaar je leed...

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:37

Filmpje is niet prettig om te zien idd. Maar dit gebeurt net zo goed bij een shetlander keuring etc. Daar zie ik dit soort dingen ook gebeuren. Door de markt af te schaffen houd het 'leed' echt niet op hoor. Dat van die ezels vind ik wel kwalijk!
Wij gaan altijd naar de hedel paardenmarkt, als ik het er niet mee eens ben Hoe een dier daar word behandeld zeg ik er wat van, maar of die eigenaar er zich wat van aantrekt betwijfel ik.
Kortom dat er zo word omgegaan met deze pony gebeurt niet alleen op zn markt
!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:49

sorry hoor...maar optillen aan de staat vind ik echt niet kunnen!

Een paard sturen aan de staart oke..... maar dit is echt een paar cm optillen.... lekker voor zijn rug! Doe dan een halstertouw achter zijn kont langs en dan mee trekken.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:08

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Vind het filmpje anders best schokkend. Ik snap nooit dat iemand dat dan maar gewoon staat te filmen, ipv effe in te grijpen! Ramptoerisme ook altijd...

inderdaad...dat vind ik nog het ergste.
Heel internet staat vol met ellende terwijl iemand dat gewoon staat te filmen,vervolgens op het net pleurt en ooh en aahh wat zielig.Maar niets doen op het ''moment supreme''onbegrijpelijk.
Mensen zijn ziek in hun hoofd lijkt wel,en niet alleen degene die mishandelt.

Er is op dumpert nog een filmpje van het zelfde ritueel. Deze persoon die filmt zegt er wel iets van.... op zich vind ik het prima dat het gefilmd wordt..... zo staan ze mooi te kijk. Reken maar dat ze zich ongemakkelijk voelen met alle mobiele telefoons van tegenwoordig.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:12

Ik noem dit geen verbetering walgelijk. Zo ontzettend zielig.