Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juultje_Lady
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Flevoland

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:54

En dat kanker toen ook al bestond stomme *** ziekte :(

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:54

vind de conclusie waarom ze van een paard zou zijn gevallen wat magertjes.
Maar geloof dat het aan deze maand ligt, zie laatste tijd erg vaak van die vage onderzoekjes zonder goede conclusies of redenen voorbij komen. Ik zeg stoptober.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:54

Hoe is het mogelijk....borstkanker en tattoo's?Ik dacht dat dat echt iets was van nu?
Wel grappig dat ze toen ook al doorhadden dat canabis tegen pijn werkte.Daar moeten ze nu nog achterkomen,of tenminste...ze weten het wel...maar ja,die patenten he?

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:57

geerke schreef:
Hoe is het mogelijk....borstkanker en tattoo's?Ik dacht dat dat echt iets was van nu?
Wel grappig dat ze toen ook al doorhadden dat canabis tegen pijn werkte.Daar moeten ze nu nog achterkomen,of tenminste...ze weten het wel...maar ja,die patenten he?



misschien vinden ze na wat grondiger onderzoek ook nog wel een pessarium. :+

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:58

:') of een pacemaker?

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:00

geerke schreef:
:') of een pacemaker?



:')
who knows? }:0

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:51

woaw... even terug in de tijd mogen gluren is echt wel bijzonder zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 01:30

ThreeFingers schreef:
Het lijkt erop dat ze ook tatoeages heeft.


haha dat staat inderdaad ook in de tekst. :p Maar je ziet ze ook op de huid, dat is wel bijzonder na zoveel jaar! opvallend! :)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 01:59

Het is een ontzettend intressant stuk, net als anderen hier zat ik ook met verbazing te lezen.

Maar komt dit nu op de voorpagina alleen omdat zij ooit een keer van een paard is gevallen?
Soms vraag ik me echt af wat de kriteria zijn om nieuws te mogen zijn op bokt, helemaal als je kijkt wat de originele titel was. Daarnaast vind ik de vertaling bijzonder, heb je meerdere site's gebruikt als bron of komt dit puur van ifls?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:43

geerke schreef:
Hoe is het mogelijk....borstkanker en tattoo's?Ik dacht dat dat echt iets was van nu?
Wel grappig dat ze toen ook al doorhadden dat canabis tegen pijn werkte.Daar moeten ze nu nog achterkomen,of tenminste...ze weten het wel...maar ja,die patenten he?


Oetzi had ook tattoos. Hij had deze waarschijnlijk als onderdeel van medische behandeling.

Het symbool op mijn website is een tattoo van haar. Heb ik toen ik op Bokt kwam als avatar gebruikt.

Het gebruik van cannabis was destijds HEEL wijdverbreid; ook de germaanse stammen gebruikten het.
Herodotus beschrijft het gebruik en de rooktentjes uitgebreid.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:07

eclair98 schreef:
Kortom, draag altijd een cap :+ :+ :+


Ditte!

En ja, heel leuk om te lezen hoe geschiedenis uitgeplozen kan worden :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:21

Huertecilla schreef:
geerke schreef:
Hoe is het mogelijk....borstkanker en tattoo's?Ik dacht dat dat echt iets was van nu?
Wel grappig dat ze toen ook al doorhadden dat canabis tegen pijn werkte.Daar moeten ze nu nog achterkomen,of tenminste...ze weten het wel...maar ja,die patenten he?


Oetzi had ook tattoos. Hij had deze waarschijnlijk als onderdeel van medische behandeling.

Het symbool op mijn website is een tattoo van haar. Heb ik toen ik op Bokt kwam als avatar gebruikt.

Het gebruik van cannabis was destijds HEEL wijdverbreid; ook de germaanse stammen gebruikten het.
Herodotus beschrijft het gebruik en de rooktentjes uitgebreid.

In de originele tekst staat dat ze waarschijnlijk een sjamaan of iets dergelijks was.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:32

Heel interessant hoeveel ze na al die jaren nog kunnen herleiden.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:13

Was net als velen hier echt stomverbaasd dat kanker blijkbaar toen ook al bestond. Blijkbaar komt ze uit een stam van paardenvolkeren. Dat zou verklaren waarom paarden mee geofferd werden. Mij verbaasd het niet van dat er toen ook al tatoeages bestonden. De chinezen kenden het ook al en ook veel zuid amerikaanse indianenstammen gebruikten dat. Tatoeagekunst is dus heel oud.

A_nouk

Berichten: 11640
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:35

Mooi artikel wel om te lezen, alleen inderdaad magere onderbouwingen maar kan me voorstellen dat de diepere onderbouwingen misschien niet 'boeiend' en teveel van het goede zijn om in een dergelijk artikel te publiceren :)

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:28

Oh super interessant zeg. Ik zeg; tijd voor een reconstructie op NG/Discovery

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:04

Niniane schreef:
Oh super interessant zeg. Ik zeg; tijd voor een reconstructie op NG/Discovery


Dat is al gelijk na de ontdekking gedaan.
Het is uitgebreid gepubliceerd alweer bijna 20 jaar geleden.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:47

Heel interessant! Geweldig dat dit allemaal te herleiden valt na zoveel jaren!

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:54

Tattoo kunst en cannabis is al heel erg oud. Kanker is ook gevonden bij de slaven in de tijd van Toetanchamon (hoe je het ook schrijft) en Cleopatra, dus dat is al heul erg oud. Alleen had je er toen nog geen weet van en ging je gewoon dood. De medische wetenschap wil alleen maar allopathische geneesmiddelen (uit een pillenfabriek) gebruiken, terwijl de 'oervolken' heel goed wisten welke kruiden waarvoor dienden. Dit laatste noemt met tegenwoordig homeopathie en is volgens heel veel mensen kwakzalverij.... Wel interessant dat ze de verwondingen kunnen herleiden naar een val van een paard...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:02

wizewo schreef:
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat de rechterhand onbeschadigd is. Als je je teugel vasthoudt, knal je eerst met andere delen tegen de grond.

Zo een jonge leeftijd is echt wel een genetische vorm van kanker.

vergeten we niet dat 20 toen helemaal niet zo jong was? :)

Vindt het interessant om te lezen hoeveel ze kunnen terug vinden en hoe inmens goed die mensen toen, zonder al onze technologie al lichamen wisten te bewaren is ronduit fascinerend!

Het verbaast me dat er mensen zijn die niet wisten dat tattoo's al haast even lang bestaan als de mensen zelf... Tattoo's is echt niks van nu. Dat mensen er debiel om doen, dát is wel iets van nu. :(:)

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:16

Huertecilla schreef:
Niniane schreef:
Oh super interessant zeg. Ik zeg; tijd voor een reconstructie op NG/Discovery


Dat is al gelijk na de ontdekking gedaan.
Het is uitgebreid gepubliceerd alweer bijna 20 jaar geleden.

Oeh bedankt voor de mededeling! Ik hou van zulke programma's.

kimbrrr

Berichten: 134
Geregistreerd: 26-03-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:38

superinteressant zeg! Dat er zoveel af te leiden is nog van iets dat 2000 jaar geleden is gebeurd _/-\o_

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:56

Ayasha schreef:
vergeten we niet dat 20 toen helemaal niet zo jong was? :)

Vindt het interessant om te lezen hoeveel ze kunnen terug vinden en hoe inmens goed die mensen toen, zonder al onze technologie al lichamen wisten te bewaren is ronduit fascinerend!

Het verbaast me dat er mensen zijn die niet wisten dat tattoo's al haast even lang bestaan als de mensen zelf... Tattoo's is echt niks van nu. Dat mensen er debiel om doen, dát is wel iets van nu. :(:)

20 j. was toen ook jong hoor, een vrouw in de fleur van haar leven.
Ze is zo goed bewaard gebleven omdat ze begraven was in de permafrost (en vandaar de bijnaam 'Ice Maiden').
Docu uit 2010: http://www.youtube.com/playlist?list=PLBA1CFCB3B453A30F

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:02

Ten tijde van het oude Egypte was 40 jaar naar mijn weten een behoorlijke leeftijd...
Gemiddeld werden ze tussen de 20 en de 30 (mede door de hoge kindersterfte dat gemiddelde) maar hoe dan ook was 40 een erg mooie leeftijd in die tijd wat maakt dat deze vrouw niet uitzonderlijk jong gegaan is. Ze is ook niet oud geworden, maar ook niet zo jong gestorven als 20 in "onze tijd" zou zijn.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:05

Ayasha schreef:
Ten tijde van het oude Egypte was 40 jaar naar mijn weten een behoorlijke leeftijd...
Gemiddeld werden ze tussen de 20 en de 30 (mede door de hoge kindersterfte dat gemiddelde) maar hoe dan ook was 40 een erg mooie leeftijd in die tijd wat maakt dat deze vrouw niet uitzonderlijk jong gegaan is. Ze is ook niet oud geworden, maar ook niet zo jong gestorven als 20 in "onze tijd" zou zijn.


Klopt aardig :j
http://www.rmo.nl/onderwijs/museumkenni ... gyptenaren