Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Horsa schreef:Dank voor de video.
Ik heb mijn kennis van Patrick.
En ik ben er zo blij mee op de buitenritten. Het paard dat dan soepel beweegt, zich uitstrekt, en wil gaan!
[ Video ]
listiglistje schreef:Zoolgangster schreef:Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was.
Die lui zijn tegenwoordig echt het toonbeeld van perfectie![]()
[ Video ]
listiglistje schreef:Zoolgangster schreef:Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was.
Die lui zijn tegenwoordig echt het toonbeeld van perfectie![]()
[ Video ]
Janine1990 schreef:Zooo die ene stapt nog slechter dan Bonfire....
saskiakefie schreef:Wat een gezeur over loodlijn... Als het nou over kin tegen de borst ging begrijp ik het, maar er is toch niks mis mee als het paard wisselend iets achter de loodlijn loopt pff.. Per paard wisselt het wat een goede comfortabele houding is en je gaat een paard niet direct in de oprichting laten lopen, als je niet achter de loodlijn mag komen dan moet je je paard dus: Of vw nw rijden of opgericht...
Horsa schreef:Dank voor de video.
Ik heb mijn kennis van Patrick.
En ik ben er zo blij mee op de buitenritten. Het paard dat dan soepel beweegt, zich uitstrekt, en wil gaan!
[ Video ]
Janine1990 schreef:Zoolgangster, dat wordt anders wel in de reguliere dressuursport verwacht.... Zeker als je menig reactie in dit topic leest...
Daarbij, ik meende dat ze pas optraden als ze volledig opgeleid waren... Als dat niet het geval is, worden ze wel overvraagd. Passageren als een paard er nog niet aan toe is... Toonbeeld van scholing. Lol
Emerald schreef:Ik heb het geluk gehad dat ik ben opgeleid door een vrouw die de 'duitse' slag van dressuur beoefende. Dit betekent eigenlijk de echte klassieke dressuur, waarbij de paarden hoofd vrijheid hebben, (in proportie) en zich richtten op de echte verzameling. Dus neusje voor de loodlijn, geen druk op de stang en zakken in de achterhand voor de echte passage, piaffe, etc. Zit, zit, zit... dat was wat we elke week weer te horen kregen. Niet hangen aan de teugels, maar zit en benen. Als ik dan vergelijk met de dressuur van tegenwoordig, moet ik bijna huilen. Het lijkt echt nergens op. Paarden vast in de rug, zakken niet behoorlijk, en de teugels zijn zo kort...... echt niet goed. Ik mag hopen dat er in de jurering iets gaat veranderen in de nabije toekomst
Zoolgangster schreef:Janine1990 schreef:Zoolgangster, dat wordt anders wel in de reguliere dressuursport verwacht.... Zeker als je menig reactie in dit topic leest...
Daarbij, ik meende dat ze pas optraden als ze volledig opgeleid waren... Als dat niet het geval is, worden ze wel overvraagd. Passageren als een paard er nog niet aan toe is... Toonbeeld van scholing. Lol
Bezoekers konden vroeger ook de trainingen bekijken en bestaan ook filmpjes van. Op sommige dagen is daar ook muziek bij, maar het kan veranderd zijn.
Een vriendin is ook nog bij zo'n training wezen kijken en daar zaten ook de minder ervaren paarden bij.
Janine1990 schreef:Vroegah... Maar dit is duidelijk geen filmpje van vroegah... Je kan zo zien dat dit digitaal gefilmd is.
Zoolgangster schreef:Janine1990 schreef:Vroegah... Maar dit is duidelijk geen filmpje van vroegah... Je kan zo zien dat dit digitaal gefilmd is.
Het ging mij erom dat de Spaanse rijschool eeuwenlang de klassieke rijkunst bewaarde. Daar kunnen een paar digitale filmpjes met een mislukte passage of wat dan ook in de moderne tijd niets aan veranderen. Ik had toch ook al getypt dat de moderne tijd niet voorbijgaat aan de Rijschool?
En ja, er zal altijd een paard tussen zitten dat een stapje scheef zet, dat zal vroeger ook al zijn gebeurd en dat gebeurd in iedere dressuurstal en in de dressuurring ook. Het blijven paarden, geen machines..
I rest my case denk ik... krijg de indruk dat je bijzonder graag je gelijk wil halen.
KPet schreef:Normaal gesproken probeer ik deze rollkur discussies te vermijden, maar ik wil toch een klein detail toevoegen. Ik ben geen fan van LDR en ben in principe van de klassieke dressuur. Neus net voor de loodlijn is dus het ideaal.
MAAR
we moeten volgens mij een onderscheid maken tussen een paard dat achter de loodlijn gereden wordt en een paard dat met losse teugel opkrult en achter de teugel kruipt. Dat eerste keur ik ten alle tijden af, behalve als je een jong paard laag en nageeflijk rijd (dat is dus neerwaarts en rond met een lange nek, niet in de krul)
Het tweede is iets dat een onderdeel is van training. Sommige paarden kruipen nu eenmaal graag achter de loodlijn als ze iets moeilijk vinden, bijvoorbeeld verzamelen of zijgangen. Zolang dat gebeurt met een losse teugel vind ik het geen ramp. Dat is opkroppen en dat moet eruit getraind worden. Op zo'n moment laat ik de teugel los (als in boogje) en probeer ik weer voorwaarts te rijden. Dan komt die neus er vanzelf wel weer uit. Alleen hoofd-halshouding is niet alles. Je moet - naar mijn mening - paarden de gelegenheid geven om zelf uit te vinden hoe ze een bepaalde lastige oefening het beste kunnen aanpakken. Dit doe je vanuit de achterhand en wat tegenhouden aan de voorhand, maar niet door het hoofd altijd in de perfecte positie te houden. Ze komen er vanzelf wel achter de opkrullen niet de makkelijkste weg is.
saskiakefie schreef:Wat een gezeur over loodlijn... Als het nou over kin tegen de borst ging begrijp ik het, maar er is toch niks mis mee als het paard wisselend iets achter de loodlijn loopt pff.. Per paard wisselt het wat een goede comfortabele houding is en je gaat een paard niet direct in de oprichting laten lopen, als je niet achter de loodlijn mag komen dan moet je je paard dus: Of vw nw rijden of opgericht...