Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:00

Maar er gebeurde helemaal niks, Ben Maher maakte een flinke ophouding om niet de steward te overrijden, paard schrikt in de achteruit en struikelt over zn eigen benen....
Zo'n drama is dat toch niet?
Kan me veel ergere dingen voorstellen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:03

Jennyj01 schreef:
Maar omdat een ander het erger doet maakt dit het nog niet oké. Ik vind dat de paarden in de sport te weinig worden beschermd door de knhs en de FEI.

Maar waar moet ie tegen beschermd worden? Ruiter zegt "ho" paard reageerd overdreven beledigd en zijn achterbenen kunnen niet volgen waardoor ie valt. Tegen zichzelf dus?
Heb thuis de vos ook wel eens sneller achteruit willen zien gaan dan die kon waardoor die een paar passen later een beetje stom voor zich uit zat te kijken van "tha f*ck just happened?"
Soms doen paarden gewoon niet zulke handige dingen. Zo ook deze. Had ie gewoon normaal gedaan en gaan stilstaan was er niks aan de hand geweest.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:04

Paard rent echt niet voor de lol zelf achteruit hoor. Dit komt gewoon door de "inwerking" van de ruiter.
Niet zo'n reclame voor de beste meneer. De inwerking is blijkbaar zo heftig dat het paard erop reageert met zo hard achteruit gaan dat hij zijn balans verliest. Eigenlijk gewoon triest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:06

Nee, hij is boos/beledigd/overreageerd. Dat heb je wel es met bloedpaarden als je een flinke ophouding geeft.
Denk je echt dat deze mannen de beesten waar ze hun brood mee verdienen niet belangrijk vinden? ;)
Dat doen de "net-nietjes". Niet degene die aan de top staan. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:07

Ik denk dat je wat overdrijft Coloured. Deze paarden staan veel hoger in het bloed als onze paarden, ze zijn heftiger, sensibeler en heter. Dat heb je nodig op dit niveau. Als ik bij mijn paard dezelfde ophouding zou geven, zou ze niet zo reageren. Gewoon, omdat ze niet zo heet en zo snel beledigd is....

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:08

Als een paard zo in de volle achteruit gaat moet de inwerking van de ruiter toch behoorlijk heftig zijn geweest. Lijkt me niet fijn voor dat beest, dus een waarschuwing vind ik persoonlijk wel op zijn plaats.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:13

Nee hoor, als ze heet genoeg zijn (en dat zijn ze wel in zo'n parcours) dan is een simpele "Nee je mag níet" best wel eens voldoende dat ze zo gaan, zeker als ze in het "hupsen" tot de conclusie komen dat er nóg een sprong staat waar ze dan enigszins van "schrikken".

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:14

Ayasha schreef:
Nee, hij is boos/beledigd/overreageerd. Dat heb je wel es met bloedpaarden als je een flinke ophouding geeft.
Denk je echt dat deze mannen de beesten waar ze hun brood mee verdienen niet belangrijk vinden? ;)

Een goede ruiter kan ook zijn bloed-paard goed inschatten. In mijn ogen is dit een duidelijke over-reaktie van de ruiter op de weigering en komt het paard daar uiteindelijk door ten val.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:14

Coloured schreef:
Ayasha schreef:

Een goede ruiter kan ook zijn bloed-paard goed inschatten. In mijn ogen is dit een duidelijke over-reaktie van de ruiter op de weigering en komt het paard daar uiteindelijk door ten val.

In mijn ogen is dit een poging om de steward niet aan te rijden.....

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:16

Ayasha schreef:

Ze vinden hun paard heel belangrijk, omdat ze er mee kunnen winnen. Maar dat winnen is wel het uiteindelijke doel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:18

Coloured schreef:
Ayasha schreef:

Ze vinden hun paard heel belangrijk, omdat ze er mee kunnen winnen. Maar dat winnen is wel het uiteindelijke doel.

Oh, heb je dat filmpje ook gezien dat Hickstead dood neerviel in het parcours? Heb je ook gezien hoe de ruiter er toen bijstond? Die liep echt niet schouderophalend weg, zo van: morgen pak ik wel een andere....
Sorry hoor, maar ik vind dat je erg kinderachtig en bekrompen reageert....

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:19

Ayasha; naar jou woorden zijn deze paarden dus zodanig heet dat ze heftiger reageren. Maar dan reageren ze op een kleine hulp dus ook al heftiger dan een huis, tuin en keuken paard. Dan geeft je die kleine hulp toch. Als het goed is moet hij z'n paard prima in kunnen schatten, dit is z'n eerste keer springen niet, zal ook vast zijn eerste weigering niet zijn geweest.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:20

Misschien wel de eerste steward die in de weg liep....

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:22

Maar als hij z'n paard een beetje kent weet 'ie hoe hij zijn paard in stilstand kan krijgen zonder dat zijn dier achterover valt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:23

Wat een gezeur weer! Hij zet zijn paard gewoon op ietwat bruusk op zijn plek nadat deze na de weigering blindelings op een andere hindernis + persoon af rende. Het is geen reactie op de weigering, maar op dat wat erna gebeurd. Dat het paard vervolgens overdreven op die correctie reageerd en zich daarbij niet ter been kan houden is nog steeds geen rede voor een waarschuwing. Als het paard gewoon gestopt was na die correctie zou er helemaal geen ophef geweest zijn, niet in de media en niet op bokt. En net alsof diegenen die hier het hardste roepen nog nooit eens een harde ruk aan de teugels hebben gegeven bij noodzaak, laat me niet lachen. Ik sta momenteel op een kleinschalige fokkerij, Zwisterse warmbloeden maar met een grote voorkeur voor veel bloed. Er staan hier twee of drie die in staat zijn op dezelfde manier te over-reageren als ze het niet eens zijn met de gegeven hulp. Stil staan op buitenrit? Waarom niet even 5 meter hard in zijn achteruit omdat ze daar geen zin in hebben? En precies dat zie ik hier ook gebeuren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:25

Ach, kom toch op, paarden zijn vluchtdieren, geen robots. Ze kunnen altijd anders reageren als je verwacht. ik heb een superbraaf paard, kijkt helemaal nergens naar buiten, loopt langs trekkers, vrachtwagens, onder viaducten door en schrikt nergens van, maar kan hysterisch doen op een rare veeg op het schot in de bak. Dat zijn paarden, die doen dat....

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:29

pff wat een gedoe om NIKS. Kan gebeuren, ho is ho en moet dan die steward maar overreden worden. Niks aan de hand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:32

Maar je ziet toch duidelijk dat de ruiter eerst helemaal naar achter gaat leunen om vervolgens harder aan de teugels te kunnen trekken. En je weet niet wat voor bit dat paard in heeft. Stel dat hij een hackamore in heeft die wat laag hangt, dan kan zo'n paard zijn neusbotje breken met zo'n ophouding. En als het paard een laag hangend gehemelte heeft en door die druk prikt het bit er flink hard in, logisch dat zo'n paard dan in paniek achteruit schiet.. Als hij echt die persoon wilde ontwijken dan had hij het paard gewoon opzij kunnen sturen of om kunnen trekken.
In mijn ogen deed hij dit echt als straf voor het weigeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:33

Hij had gewoon de pech dat er mensen bij stonden; liever even een harde ophouding dan een platte steward. Had het anders gekund? Misschien, maar achteraf is de koe in de kont kijken. Hij heeft geen waarschuwing gekregen en dat vind ik ook zeker terecht. Was gewoon even een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ayasha
Blogger

Denk dat Ben Maher zijn paard beter kan in schatten dan eender wie van de moraalridders hier. Maar het blijven dieren. En soms heb je geen keuze (tenzij je steward verongelukken of hem zich in de hindernis laten storten een keuze vindt) en moet het effe iets sneller en dat gaat vaak ook wat bruter en als ie dan ook nog schrikt (paard dus) van zijn eigen actie.

Ik zie zo heel veel niet op dat filmpje. Mijn ogen zijn thans in september nog getest..

Billy

Oeh, over aannames gesproken.....nou, eerlijk gezegd denk ik dat je er ver naast zit 8nnemiek...hij had helemaal geen tijd om over dit soort dingen na te denken, hij reageerde gewoon op een plotseling ontstane situatie....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:36

Jammer dat het filmpje zo klein is, maar ik ken het gevoel van de ruiter helemaal. Allemachtig, die moet in tienden van seconden reageren op feit dat paardlief weigert, vervolgens door wil lopen richting een steward in behoorlijke vaart en dan moet hij ook nog de tijd hebben om na te denken over hoe het paard zou kunnen reageren als hij wat steviger doorkomt met een ophouding?
Wat nou als hij aanzienlijk zachter was ingekomen en dier was doorgelopen op de persoon in kwestie? Dan was daar de poppen aan het dansen geweest.
En dat een bloedpaard wat heftig kan reageren ben ik ook achter gekomen vorig jaar. Dier schrikt van een schaap in de wei naast de bak, komt daardoor wat omhoog, draait zich 90 graden om de as op de achterbenen, struikelt over zijn eigen pootjes daardoor en we liggen samen plat in het zand. Geloof me, snel reageren is best mogelijk, helemaal voor topruiters die over het algemeen meer gevoel hebben dan een amateur zoals ik, maar dit ging zo snel, daar was geen tijd voor denken meer.
Storm in een glas water dit, nergens voor nodig.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:36

Billy schreef:
Oeh, over aannames gesproken.....nou, eerlijk gezegd denk ik dat je er ver naast zit 8nnemiek...hij had helemaal geen tijd om over dit soort dingen na te denken, hij reageerde gewoon op een plotseling ontstane situatie....

eens. ho is ho, ook op dit niveau, ook als er mensen met filmende smartphones in het publiek zitten, ook met een bloedpaard. Dat het dan een keer leidt tot evenwicht verliezen, is spijtig, maar niet anders. Als je op een steward afkomt, ga je niet eerst rustig denken hoe of wat, dan prevaleert het ho is ho beginsel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:38

Maar ik vind het wel grappig om te zien hoe mensen reageren op zo'n filmpje... Dan zie je toch wel het onderscheid tussen pennymeisjes en paardenmensen mbt het inschatten van paarden :D natuurlijk ben ik een pennymeisje, en heb ik er geen verstand van :D :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:47

Die steward loopt rustig opzij zodra de knol weigert, zie hem niet vluchten voor zijn leven, volgens mij staat hij enkele meters verderop ook. :+ Daar loopt een paard normaal ook niet zomaar overheen, zeker niet een paard dat al zo voorzichtig is om te weigeren als het net niet lekker past.

Over de reacties van Ben Maher kan je niets zeggen aangezien het filmpje daar niet duidelijk genoeg voor is. In ieder geval naar dat het zo loopt en hopelijk alleen maar met de schrik vrijgekomen.