Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:01

Crypto schreef:
dank voor je uitleg ik dacht dat enkel wanneer je met 2 merles dus mama en papa meer kans had op afwijkingen
ik vindt de kleur namelijk ook erg leuk, echter zou t echt kans op afwijkingen etc geven zou ik er dus geen een aanschaffen (in de toekomst ik heb nu nog 2 honden en n derde hoef ik niet 2 is genoeg :)

Dat klopt ook; alleen het kruisen van twee merles geeft homozygote nakomelingen.
Je kunt merles "veilig" fokken zolang je ervoor zorgt dat slechts één ouder merle is, je krijgt dan 50% heterozygote merles als nakomelingen. Maar het bestaan van merles betekent dat er altijd risico bestaat op homozygoten (oeps nestjes bij fokkers met meerdere merle´s in het huishouden bv.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:03

Leonoor schreef:
Als we bijvoorbeeld merle bij honden willen 'verwijderen' uit de populatie, zou je dit ook met Roan moeten doen bij de paarden.

Bij mijn weten komt homozygoot Roan gewoon niet tot ontwikkeling (maar ik kan het mis hebben), is toch een lethaal factor? Geen kans op gehandicapte paarden dus itt het merle verhaal.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:06

Kuggur schreef:
Crypto schreef:
dank voor je uitleg ik dacht dat enkel wanneer je met 2 merles dus mama en papa meer kans had op afwijkingen
ik vindt de kleur namelijk ook erg leuk, echter zou t echt kans op afwijkingen etc geven zou ik er dus geen een aanschaffen (in de toekomst ik heb nu nog 2 honden en n derde hoef ik niet 2 is genoeg :)

Dat klopt ook; alleen het kruisen van twee merles geeft homozygote nakomelingen.
Je kunt merles "veilig" fokken zolang je ervoor zorgt dat slechts één ouder merle is, je krijgt dan 50% heterozygote merles als nakomelingen. Maar het bestaan van merles betekent dat er altijd risico bestaat op homozygoten (oeps nestjes bij fokkers met meerdere merle´s in het huishouden bv.)

Maar daar ben je zowel als fokker als koper gewoon bij. En stel dat je een oepsnestje hebt, kun je prima bij de pups die merle zijn een test laten uitvoeren (http://www.biofocus.de/) en voor de homozygote je verantwoording nemen als fokker.
En als koper kun je een dergelijk nest ook simpelweg overslaan.

Kuggur schreef:
Leonoor schreef:
Als we bijvoorbeeld merle bij honden willen 'verwijderen' uit de populatie, zou je dit ook met Roan moeten doen bij de paarden.

Bij mijn weten komt homozygoot Roan gewoon niet tot ontwikkeling (maar ik kan het mis hebben), is toch een lethaal factor? Geen kans op gehandicapte paarden dus itt het merle verhaal.

Klopt, maar het fokken van een dergelijke combinatie heeft dus wel gevolgen in sommige gevallen. Dat zou je dan dus ook niet moeten willen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:17

Het is maar een kleur...
En niet eens zo´n mooie ook...
Uiteraard geldt dit in principe voor roan ook (waarom is dat een soort van rechtvaardiging?) Maar ik blijf erbij dat de gevolgen voor de homozygote merles beroerder zijn (wat bedoel je trouwens met de fokker moet zijn verantwoording nemen; de dubbele om het hoekje helpen...?)

Enfin, bekijk morgen je antwoorden wel, nu hoog tijd te gaan pitten, morgen vroeg op, schapen van het hoogland halen met m´n zwart witte bordercollie (raad eens wat ik de enige acceptabele selectie criteria voor het fokken van deze honden vind ;) )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 04:36

Crypto schreef:
Kuggur schreef:
De kleur op zich niet zozeer, maar als dit (dominante) gen in een individu homozygoot is dan veroorzaakt het gehoor- en oogstoornissen.
Mijn mening is dat je dit gen uit de populatie zou moeten selecteren (heel gemakkelijk, omdat het een dominante eigenschap is; nooit verborgen), maar nee, het is zo´n coole kleur :roll:

Merle x merle mag inderdaad niet dan kriig je afwijkingen,zo als krugger zegt.maar als je fokt hoor je dat te weten vind ik.

pipo

Re: Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 05:47

Controle zal vrij moeilijk zijn, maar denk persoonlijk dat je dan gewoon veel sterker staat als je dier iets blijkt te hebben na opgroeiperiode. Dus het "verhaal" aspect een stuk makkelijker word. Sommige dingen zie je gelijk maar bv patella Luxatie of hd komt pas na een poosje "uit" Als dan dus blijkt dat er geen onderzoeken zijn gedaan bij de ouders heb je tenminste een poot om op te staan. Of zie ik het te simpel? Het zal de fokker dus voorzichtiger moeten maken. Maar goed paard en hond moeten gechipt zijn geitjes en varkens ed oormerken in en ook daar word nog steeds niet altijd aan voldaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:27

Leonoor schreef:

En ook zilver bij de paarden, in homozygote vorm zorgt het voor fikse oogproblemen. Ook een zeer geliefde kleur.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:35

Ook het dwerg gen geeft een hoop narigheid bij paarden.
T geeft afwijkingen aan t gehele lijf.

Maar ben altijd van al wil men dingen tegen gaan zoals lwo, dwerg, etc
Dat men zoiezo een algemeen verbod zou moeten gooien op fokken met dieren die niet in orde zijn.

Of dit nou een hond, kat of paard is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:27

Kuggur schreef:
Het is maar een kleur...
En niet eens zo´n mooie ook...
Uiteraard geldt dit in principe voor roan ook (waarom is dat een soort van rechtvaardiging?) Maar ik blijf erbij dat de gevolgen voor de homozygote merles beroerder zijn (wat bedoel je trouwens met de fokker moet zijn verantwoording nemen; de dubbele om het hoekje helpen...?)

Enfin, bekijk morgen je antwoorden wel, nu hoog tijd te gaan pitten, morgen vroeg op, schapen van het hoogland halen met m´n zwart witte bordercollie (raad eens wat ik de enige acceptabele selectie criteria voor het fokken van deze honden vind ;) )

Dat is jouw mening, dat merle niet een mooie kleur is. Ik (en anderen) vinden het wel mooi. En nee, je leest wat je wil lezen, ook roan en zilver inderdaad is maar een kleur, maar wel die vele liefhebbers hebben binnen de paarden.
En de fokker hoeft een dergelijke pup niet het hoekje om te helpen, nonsense. Maar wel maatregelen nemen, je weet dat je een homozygoot dier hebt en dat deze problemen kan krijgen. Hoe je dat dan als fokker invult, dat kan ik niet voor een ander beslissen. En dat jij de enige selectie criteria vindt dat een BC moet kunnen drijven is ook persoonlijk.

Maar goed, dit topic gaat niet over mij en mijn voorkeuren en niet over jou en jouw voorkeuren. Het gaat over een fokverbod voor dieren met een ernstige afwijking.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:05

Dat is een goede zaak!

Ik hoop dan ook dat het fokken met Engelse Bulldoggen en Cavalier King Charles spaniëls stopt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:09

Bambi1995 schreef:
Dat is een goede zaak!

Ik hoop dan ook dat het fokken met Engelse Bulldoggen en Cavalier King Charles spaniëls stopt!

Ja maar ja dat gaat natuurlijk nooit gebeuren..
Bovendien waar leg je de grens? Geldt een hartruis ook als levensbedreigend? Dan mogen we namelijk bijna alle hondenrassen inleveren en opnieuw beginnen met wolven tam maken..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:15

Kuggur schreef:
Mooi, geen merle bordercollies meer.
Ik zie het echter nog niet gebeuren, ik kan me de storm van verontwaardiging uit de rassenverengingen levendig voorstellen...

Want?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:18

Ik vraag me idd ook af hoe ze dat willen controleren. En het fokken met OLWS dragers, betekend dat dat je dan een vlekpatroon dat specifiek voor dat ras is, om zeep wilt helpen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:26

En aan de reacties hier kun je zien dat er niets zal veranderen, de rassenstandaard is heilig.
Uiterlijk voor alles, en gezondheid ach de dieren die ziek worden als direct gevolg van zo een fokbeleid nemen we op de koop toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:34

Geen aannames doen. Als je bewust fokt houdt dat in dat je je ouderdieren laat testen en geen combinaties maakt die ernstige afwijkingen ten gevolgen kunnen hebben. En waarom zou je dat ook doen? Uiteindelijk ben je wel de dief van je eigen portemonnee want een dergelijk dier is niet te verkopen, je hebt de moeder wel zoveel tijd te eten gegeven, en als je echt om dieren geeft, hanteer je dit soort praktijken niet. Maar dan had deze wetgeving ook niet gehoeven. En dacht je nu echt dat degenen die zich niet bekommeren om het welzijn van een dergelijk fokproduct, zich ook maar iets gaan aantrekken van een wetgeving?

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:38

Mogen dieren die niet meer natuurlijk van hun nakomelingen kunnen bevallen ook niet meer?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:44

Cassidy schreef:
Geen aannames doen. Als je bewust fokt houdt dat in dat je je ouderdieren laat testen en geen combinaties maakt die ernstige afwijkingen ten gevolgen kunnen hebben. En waarom zou je dat ook doen? Uiteindelijk ben je wel de dief van je eigen portemonnee want een dergelijk dier is niet te verkopen, je hebt de moeder wel zoveel tijd te eten gegeven, en als je echt om dieren geeft, hanteer je dit soort praktijken niet. Maar dan had deze wetgeving ook niet gehoeven. En dacht je nu echt dat degenen die zich niet bekommeren om het welzijn van een dergelijk fokproduct, zich ook maar iets gaan aantrekken van een wetgeving?

Ben je zo naief of doe je alleen maar zo? Je argumenten zijn alleen geldig in een perfecte wereld waar mensen fokken uitsluitend uit dierenliefde en niet om het geld. Natuurlijk zijn er genoeg van de eerste groep (gelukkig), maar jammer genoeg ook meer dan genoeg van de tweede.

Om het merle voorbeeld nog eens aan te halen, er is veel navraag geweest naar merle dieren, en die werden duurder verkocht dan de zwart witte standaard (ik heb het hier over bc´s).
Dan is het interessant voor een fokker een homozygoot ouderdier te hebben; alle nakomelingen als gekruist met een niet merle, gegarandeerd hetrozygote merles...Ka-ching, KASSA.
En dat gebeurde dus op grote schaal bij puppymill-achtige fokkers.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 18-10-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:48

Einder schreef:
Mogen dieren die niet meer natuurlijk van hun nakomelingen kunnen bevallen ook niet meer?

Zou mooi zijn, maar ik heb nog geen precieze definitie van "ernstige afwijkingen" gezien.
Hierboven kun je zien hoe verdeeld de meningen daarover zijn ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:53

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

Ben je zo naief of doe je alleen maar zo? Je argumenten zijn alleen geldig in een perfecte wereld waar mensen fokken uitsluitend uit dierenliefde en niet om het geld. Natuurlijk zijn er genoeg van de eerste groep (gelukkig), maar jammer genoeg ook meer dan genoeg van de tweede.

Om het merle voorbeeld nog eens aan te halen, er is veel navraag geweest naar merle dieren, en die werden duurder verkocht dan de zwart witte standaard (ik heb het hier over bc´s).
Dan is het interessant voor een fokker een homozygoot ouderdier te hebben; alle nakomelingen als gekruist met een niet merle, gegarandeerd hetrozygote merles...Ka-ching, KASSA.
En dat gebeurde dus op grote schaal bij puppymill-achtige fokkers.

Puppymill-achtige fokkers gaan zich van een dergelijke regelgeving niets aantrekken....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:00

Sterkste argument een wetgeving niet in te stellen; Hij wordt toch niet gehoorzaamd door degenen die hem willen breken...?
Heel apart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:02

Wetgeving is al ingesteld, handhaving gaat een probleem worden. En dan hoef ik idd alleen maar naar het al eerder aangehaalde voorbeeld van het couperen van de trekpaardenstaarten te kijken om te weten dat dit niet haalbaar gaat zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:04

Nog nooit meer betaald voor een merle met stamboom. Dat zie je wel in de broodfok maar ja die doen niets met regels.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:05

Kuggur schreef:
Sterkste argument een wetgeving niet in te stellen; Hij wordt toch niet gehoorzaamd door degenen die hem willen breken...?
Heel apart.

Maar ja als uit het verleden blijkt dat men na een wet achterover leunt een sigaar opsteekt en verder filosofeerd over andere kwaden zonder eea af te dwingen, zie de kortstaarten op een trekpaard keuring, dan is toch logisch dat er geen vertrouwen is in een nieuwe wet? En al helemaal geen motivatie om het te gaan uitvoeren. Ik vind het op deze manier echt zonde van onze belastingcenten..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:06

Wel Cassidy, eerlijk gezegd deel ik je pessimisme, maar ik vind dat geen reden niet te proberen er iets aan te doen.
En we zijn het vermoedelijk ook eens over de complexiteit van een werkzame praktische uitvoering.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:35

BMHP schreef:
.............
ik verwijs bv naar het touperen van de staart van trekpaarden.
.....

Hihi touperen is niet zon probleem, couperen bedoel je :)