Groot verlies voor de racewereld na dood van drie jockeys

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:21

ruitje schreef:
demo_love schreef:
Tevens staat de rensport wel bekend om zijn vele ongelukken. Vooroordeel, heb je cijfers? Ongetwijfeld wordt er geprobeerd het veiliger te maken, maar dat lijkt nog niet erg te lukken. Cijfers? Springen en dressuur zijn wat dat betreft veel verder kwa veiligheidseisen, hoewel het ook daar incidenteel misgaat. Welke veiligheidseisen? Maar ik vind dat het bij de rensport wel de spuigaten uitloopt. Jij vind ja....

[VN] Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*
[VN] Hoofd niet wegdraaien wanneer paard sterft in de rensport

Gelukkig treden ze bij de military en SGW tegenwoordig wel goed op. Dat is ook een proces geweest waar jaren overheen zijn gegaan. serieus?

Jij noemt sporten die naar jouw idee veiliger zijn, waar meer wedstrijd ongelukken gebeuren dan in de rensport, doet net alsof jouw mening een feit is en onderbouwt dat met nieuwsberichten? Open een eigen topic, lees je in, ga eens langs op een renstal. Maar ga hier geen mening lopen verkondigen die niet klopt, vind dat echt respectloos....

Edit: ik ga temmen, als we hier dit soort filmpjes gaan gebruiken om te laten zien hoe het er aan toe gaat in de rensport, kan ik ook nog honderden filmpjes van paardensport in het algemeen laten zien. En ieder weldenkend mens weet dan dat dat niet is " hoe het er vaak aan toe gaat"

Een mening die niet klopt... :+
Die moet nog ontdekt worden, een mening is altijd waar. Je kunt het er niet mee eens zijn, dat is jouw probleem. Ik breng het als een mening en niet als een feit.

En als je dat tweede nieuwsbericht zou lezen zou je ook merken dat ik geen alleenstaand individu ben die deze mening heeft...

Het filmpje ga ik niet opzoeken, ik weet wel weer wat ik dan te zien krijg en daar heb ik geen behoefte aan.

Blaze_C

Re: Groot verlies voor de racewereld na dood van drie jockeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:27

Jeetje wat heftig! Sterkte voor de nabestaanden!
En uiteraard ook zeer triest voor de paarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:33

x_Irisje_x schreef:
Paard breekt beide benen.... paard breekt been... brr.
Hoe kan dat toch zo mis gaan?

Omdat de paarden op te jonge leeftijd te grote prestaties moeten leveren en soms zelfs geblesseerd worden getraind/ geracet.
Triest voor de jockeys, daar niet van, maar het is voor hen een "occupational hazard" ( beroepsrisico), de paarden echter is een ander verhaal.

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:34

Wat een vreselijk domme reacties op bovenstaand bericht, als je niet weet waar je over praat demo-love hou dan lekker je mond. Zit wel een verschil of een paard 60 km per uur loopt en een misstap maakt of dat hij 10 km per uur loopt. Trouwens er gaan net zo veel paarden stuk in de dressuur en springsport als in de rensport en deze paarden hebben er ook niet voor gekozen om in de krul te lopen of hindernissen te moeten springen.

En dan de reactie die paarden dan tov de mensen, ik ken de mensen niet maar vind een mensenleven toch wel net wat belangrijker als een paard hoe triest het ook voor beiden is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:38

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:39

Oh is het nu ineens een mening? Is lastig he, als er ineens iemand komt die om feiten vraagt om jouw mening te onderbouwen. :(:)

Een mening is niet altijd waar. Een feit is altijd waar.

( nooit gedacht dat ik bovenstaande ooit nog moest uitleggen aan iemand :+ )

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:43

ruitje schreef:
Oh is het nu ineens een mening? Is lastig he, als er ineens iemand komt die om feiten vraagt om jouw mening te onderbouwen. :(:)

Een mening is niet altijd waar. Een feit is altijd waar.

( nooit gedacht dat ik bovenstaande ooit nog moest uitleggen aan iemand :+ )

Blijf vooral denken dat je superieur bent en dat alles wat jij zegt wel waar moet zijn. Hoe hoger je voetstuk, hoe harder je kan vallen. Ook weer opgelost. Ik ga hier geen tijd aan verspillen. Struisvogelpolitiek doe ik niet aan.

ElCid schreef:
Zo denken de jockeys en vooral de eigenaren er meestal ook over; de paarden zijn vervangbaar en moeten hun geld bij elkaar verdienen, daarna kunnen ze weg.............
http://www.horsedeathwatch.com/
http://horseracingwrongs.com/ etc. etc. etc.

_/-\o_

Tja, ik dus niet, maar dat mag je hier niet zeggen :7

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:48

ElCid schreef:
Zo denken de jockeys en vooral de eigenaren er meestal ook over; de paarden zijn vervangbaar en moeten hun geld bij elkaar verdienen, daarna kunnen ze weg.............
http://www.horsedeathwatch.com/
http://horseracingwrongs.com/ etc. etc. etc.

Ooit wel eens een Jockey of eigenaar gesproken? Een keer op een trainingsbaan geweest of op een renstal?
Of ga je alleen af op websites die een gekleurd beeld geven?

In deze link staat een heel erg boeiend verhaal over mensen die hun dure springpaarden verzekerden en daarna hun paard vermoorden of expres een blessure lieten oplopen om het geld te incasseren. Ik vind die individuen verschrikkelijk, maar dat betekend niet dat ik iedereen die in de springsport zit, of zijn paard verzekerd over 1 kam scheer.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Horse_murders

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:56

Heel jammer dat dit topic weer in een rel topic veranderd. Waar blijven de mod's? Er zijn hier mensen en paarden dood gegegaan en sommigen lopen hier respectloos een tak van sport af te branden.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 16-10-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:58

@ruitje laat maar, dit zijn mensen die niet verder kijken als hun neus lang is en te dom zijn om iemand anders zijn mening te respecteren. Zijn nog nooit op een renbaan geweest en hebben hun mening al klaar voordat ze weten waar ze over praatten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:04

demo_love schreef:
Blijf vooral denken dat je superieur bent en dat alles wat jij zegt wel waar moet zijn. Hoe hoger je voetstuk, hoe harder je kan vallen. Ook weer opgelost. Ik ga hier geen tijd aan verspillen. Struisvogelpolitiek doe ik niet aan.

Jammer, ik keek zo uit naar feiten die jouw mening onderbouwen. Ik denk helemaal niet dat ik superieur ben, als jij bij de opmerkingen waar ik vetgedrukt om cijfers vraag, met goede onderzoeken komt, kan ik niet anders dan je gelijk geven. En dan bedoel ik geen Peta filmpjes of websites met alleen maar een lijst met overleden paarden zonder enige context :)

Ik ben oprecht geboeid of iemand een onderzoek heeft waaruit blijkt dat renpaarden vroeger sterven?

Jouw laatste onderbouwing is overigens hilarisch, je doet precies wat je zegt niet te willen doen :')

' Struisvogelpolitiek dankt zijn naam aan de vermeende analogie met het vluchtgedrag van een struisvogel. '

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:06

jeetje....

Eventjes over dat de rensport en drafsport zo negatief in het daglicht wordt gezet... Ben je zelf al eens op de baan geweest? Heb je me trainers en of eigenaren gesproken? Nee, dus hou dan gelieve je mond dan alleen maar vooroordelen te roepen want daar bereik je niets mee.

Edit: ik sluit mij bij Ruitje aan.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:23

+1

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:43

Mij valt de mond letterlijk open als ik sommige reacties hier lees. Jullie stellen zowaar een paard gelijk aan een mensenleven. Zijn jullie niet normaal of zo ?
En ja, ik weet waarover ik praat want ik heb nog renpaarden gehad. Die beesten worden prima verzorgd, super getraind en opgevolgd en doen wat ze graag doen, namelijk rennen.
Paardensport is gevaarlijk. Er sterven ook mensen en paarden in de spring-, military- en laatst zelf twee mensen in de endurancesport. En ja, ook af en toe eens een recreant. En dan vind ik het voor de nabestaanden van de mensen nog net iets erger dan voor de paarden.
Lees je eerst even in in plaats van hier vanalles te komen blèren, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik kan ook getinte youtube filmpjes plaatsen van arme paardjuhs in gelijk welke tak van de sport. Of ga ergens een boom knuffelen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:47

sevke schreef:
Mij valt de mond letterlijk open als ik sommige reacties hier lees. Jullie stellen zowaar een paard gelijk aan een mensenleven. Zijn jullie niet normaal of zo ?
En ja, ik weet waarover ik praat want ik heb nog renpaarden gehad. Die beesten worden prima verzorgd, super getraind en opgevolgd en doen wat ze graag doen, namelijk rennen.
Paardensport is gevaarlijk. Er sterven ook mensen en paarden in de spring-, military- en laatst zelf twee mensen in de endurancesport. En ja, ook af en toe eens een recreant. En dan vind ik het voor de nabestaanden van de mensen nog net iets erger dan voor de paarden.
Lees je eerst even in in plaats van hier vanalles te komen blèren, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik kan ook getinte youtube filmpjes plaatsen van arme paardjuhs in gelijk welke tak van de sport. Of ga ergens een boom knuffelen.

_/-\o_ Amen! +1

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:03

Vreselijk nieuws. Ik hoorde hier gisteren al op het nieuws dat er een jockey overleden was. Maar hoorde het maar half. Nu lees ik dus dat het in Rockhampton gebeurd is. Waar ik toevallig ook was, niet op de renbaan overigens. Heel akelig nieuws bah...

En laten we allemaal een beetje netjes blijven en geen onnodoge discussies voeren. Het feit dat er mensen en waarschijnlijk ook paarden bij omgekomen zijn is al erg genoeg.......

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:17

Ik ben geïnteresseerd in de rensport en vaak irriteer ik mij aan de discussies die worden gevoerd door mensen die er weinig tot niks vanaf weten. Al moet ik eerlijk toegeven dat als je de bovenstaande links bekijkt die ElCid in het topic plaatst, je toch echt schrikt hoeveel paarden er dood gaan. Tuurlijk gebeuren er in elke tak van de paardensport wel ongelukken, maar er is volgens mij geen één sport waar het aantal dode paarden zo hoog is en dan kijk ik nog niet eens naar de leeftijden van de paarden.

Ik vind rensport ontzettend gaaf om te zien en uiteraard worden deze paarden als topsporters verzorgd, maar het zou geweldig zijn als het aantal dode paarden omlaag zou kunnen. 165 paarden per jaar in Groot Brittannië (de gevallen die bekend zijn), ik vind dat persoonlijk erg veel.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:49

Voor je hier vanalles loopt de schreeuwen, denk hier eens aan:

https://www.facebook.com/scott.westover.3?fref=ts

Vreselijk!
Sterkte aan alle nabestaanden.

(Dat die paarden het graag doen: daar ben ik 200% zeker van. Ik ben zelf eigenaar van een halve volbloed/springpaard, en ho maar, dat beestje wil niks liever dan vooruit)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:06

Er zijn verdorie 3 mensen dood, dan ga je toch niet lopen rellen? Risico van het beroep....tssss.... Elke keer dat wij een paard stappen is het een risico. Maakt het het niet minder erg als opeens je broer, zus, vader of moeder of jijzelf met paard ongelukkig valt en dood gaat. Dat je niets met de sport hebt, oke prima maar er zijn wel mensen hun dierbare en hun dieren kwijt. Dat is gewoon erg, maak dit topic aub geen platform voor de anti-rensport. Open dan fijn een apart topic erover en laat dit topic dan met rust.

Het is vreselijk, het is tragisch; voor nabestaanden van de mensen, voor trainers, voor de eigenaren van de paarden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-10-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:06

VinandoW schreef:
Ik ben geïnteresseerd in de rensport en vaak irriteer ik mij aan de discussies die worden gevoerd door mensen die er weinig tot niks vanaf weten. Al moet ik eerlijk toegeven dat als je de bovenstaande links bekijkt die ElCid in het topic plaatst, je toch echt schrikt hoeveel paarden er dood gaan. Tuurlijk gebeuren er in elke tak van de paardensport wel ongelukken, maar er is volgens mij geen één sport waar het aantal dode paarden zo hoog is en dan kijk ik nog niet eens naar de leeftijden van de paarden.

Ik vind rensport ontzettend gaaf om te zien en uiteraard worden deze paarden als topsporters verzorgd, maar het zou geweldig zijn als het aantal dode paarden omlaag zou kunnen. 165 paarden per jaar in Groot Brittannië (de gevallen die bekend zijn), ik vind dat persoonlijk erg veel.

Dit is veel maar ik denk dat we veel meer ongevallen met race paarden zien dan met dressuur- en springpaarden. persoonlijk denk ik dat er dagelijks paarden naar de slager gaan omdat ze niet meer kunnen presteren zoals de eigenaar wil. Zowel in de spring- als dressuursport maar dit gebeurt niet voor het oog van de camera, ongevallen tijdens de races wel. Dit meisje waar naar word verwezen was een zeer getalenteerde amazone, reeds meer dan 50 overwinningen en dan inderdaad , een klein struikeltje is voldoende voor haar en haar paard om te verongelukken. Dat is erg maar wel een risico van de racesport want het gaat zo hard, lig je aan kop, zoals zij dan krijg je iets over je heen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:19

X__Trees schreef:
Voor je hier vanalles loopt de schreeuwen, denk hier eens aan:

https://www.facebook.com/scott.westover.3?fref=ts

Vreselijk!
Sterkte aan alle nabestaanden.

(Dat die paarden het graag doen: daar ben ik 200% zeker van. Ik ben zelf eigenaar van een halve volbloed/springpaard, en ho maar, dat beestje wil niks liever dan vooruit)

Is dit tegen mij bedoelt?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:16

Sterkte voor alle familieleden,collega's en andere mensen die de jockeys kenden.

Wat betreft het paardenleed. Elke dag staan er duizenden afgekeurde paarden en pony's bij de slacht, dat zijn helaas niet allemaal renpaarden.
Per dag zijn er duizenden paarden aan het trainen voor welke sport dan ook. dan is 3 op de zoveel duizend nog niet eens zo'n supergek aantal.
voor de rest houd ik mijn mond hierover, vind het niet respectvol.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:21

Wat een trieste gebeurtenissen.
En ontzettend jammer dat de rensport weer de grond ingeboord wordt.
Deze paarden hebben benen gebroken, erg triest inderdaad. Maar deze paarden hebben een goed leven gehad. Hoeveel paarden tekenen in de dressuur en springsport indirect ook voor hun dood door blessures die hen niet meer geschikt maakt voor de sport? Heel veel.
Hoe dan ook, in iedere tak van sport is het vreselijk al een ruiter of paard het met de dood moet bekopen. Maar dat is voor niemand een uitgangspunt geweest.
Sterkte voor alle betrokkenen!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:22

Jolliegirl schreef:
Diep in rouw om de jockeys... Maar over de paarden..ho maar...

Triest dat mens en dier het leven moeten laten om een stomme sport...

Jammer weer dit.. Dat dieren hier de dupe van zijn.
Maak de sport toch eens wat veiliger!! Als het al mis gaat op de trainingen!

Ik ben het met je eens, ik vind ook dat deze sport weinig evolueert.
Of laat ik het zo zeggen, ik ben van mening dat deze sport meer regels moet instellen ter bescherming van het dier!
Dit vind ik overigens ook van dressuur en springsport!

Er gebeuren jaarlijks teveel ongelukken waar uiteindelijk het dier de dupe van is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:23

Popke, ik vind een goed leven te hebben gehad geen excuus om op jonge leeftijd dood te gaan.