Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:17

afgelopen winter was toch een droge en goede winter voor de dieren? geen sneeuw en niet eens zo koud. Ik ben er wel eens tijdens een strenge winter geweest en erna, toen waren er veel karkassen. op dat kleine stukje wat wij liepen heb ik er 36 geteld (herten) en 1 paard dat op sterven na dood was.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:19

Maureen95 schreef:
Ben benieuwd hoe de dieren de winter doorkomen :=

Ja erg grappig.... >;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:20

Caily: Hoe kan je nou stellen dat ze het percentage gehaald hebben wanneer je het over aankomende winter hebt :?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:20

beaversrun schreef:
Maureen95 schreef:
Ben benieuwd hoe de dieren de winter doorkomen :=

Ja erg grappig.... >;)

Dat is geen lach smiley. Dat moet een poppetje voorstellen die nagel bijt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

Air schreef:
Caily: Hoe kan je nou stellen dat ze het percentage gehaald hebben wanneer je het over aankomende winter hebt :?

Nee, er wordt juist gesteld dat ze het niet (gaan) halen, en ik reageer daarom met dat weet je helemaal niet want het moet nog komen. OP DIT MOMENT gaat het prima met de dieren die er zijn, en ja, er gaan er van de winter veel sterven, zolang die op tijd worden afgeschoten kan ik daar niet mee zitten.

Gevolg van sterven van de winter is minder veulens in het voorjaar en dus een inkrimping van de populatie. Voordat er evenwicht is gevonden met het beschikbare gebied zijn we nog heel wat jaren verder op deze manier. Of dat is wat we in NL moeten willen laat ik mij niet over uit, maar het werkt wel zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

Caily schreef:
xSogno schreef:
Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt :r .

Daarom schiet Staatsbosbeheer zulke dieren nu toch af?

Ja zo begrijp ik het ook. Ze wachten wel totdat duidelijk is welke dieren niet meer mee kunnen komen, om welke reden dan ook en grijpen dan in.

Ik denk ook niet dat je zelf al moet gaan selecteren. Laat dat aan de natuur over, maar geef de zwakkere dan wel een snelle dood door ze af te schieten.

Aan de andere kant vind ik het gebied ook te klein en de populatie te groot. Voor mij had die hele kudde er gewoon niet moeten zijn.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:25

MAAR.... Als dieren werkelijk uithongeren...
Natuurgebied oke,maar overal zijn wildroosters geplaatst
en dan zijn ze toch gehuisvest?? Dan is het toch strafbaar??

Oke,dank je PenP2014 ik dacht altijd dat dat poppetje grinnikte,haha.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:28

lifaya schreef:
afgelopen winter was toch een droge en goede winter voor de dieren? geen sneeuw en niet eens zo koud. Ik ben er wel eens tijdens een strenge winter geweest en erna, toen waren er veel karkassen. op dat kleine stukje wat wij liepen heb ik er 36 geteld (herten) en 1 paard dat op sterven na dood was.

Was een prima winter aan deze hengst te zien afgelopen zondag :')
Afbeelding

Yipee

Re: Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:33

Ik noem de Oostvaarders plassen niet echt natuur. Gemaakte natuur allemaal, die grazers zijn er allemaal geplaatst en er zijn geen roofdieren om de zwakkeren eruit te halen. Als je natuur wilt dan moet je gewoon met je handen overal van af blijven en alles zijn beloop laten gaan. Dan ontstaat er vanzelf een evenwicht. Maar ja, we hebben zelf die dieren er geplaatst en willen ze daar graag hebben, dan moeten we ze ook gewoon verzorgen vind ik. Het is gewoon een grote dierentuin.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:48

Juist die dikke paarden, leggen eerder het loodje.... Het is niet voor niks dat een paard langzaam moet afvallen. Dus niks reserve....

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:49

Ashkerlon schreef:
in het wild, in de echte natuur zijn er roofdieren die de populatie inperken.
als je een ecosysteem wil opbouwen zonder zijn hoekstenen (de grote rovers) dan valt heel de boel in elkaar.

Dit is wat een paar wolven kunnen doen met een volledig natuurreservaat:
http://youtu.be/ysa5OBhXz-Q

simpelweg afknallen van de zwakste dieren die uitgehongerd raken door voedseltekort lost het probleem van de oostvaardersplassen nog niet op.

gaaf filmpje!
zou dat hier ook werken? Yellowstone is natuurlijk wel een stukje groter dan wat we hier in Nederland hebben...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:51

Die beheerders van dat zogenaamde natuur/wild mogen trouwens wel hun schoolgeld terug halen, want op school leer je al tijdens biologie wat een ecosysteem inhoud en wat de gevolgen zijn als je ook maar 1 schakeltje eruit haalt.

Die gasten waren zeker allemaal ziek thuis toen die les tijdens hun schooltijd voorbij kwam.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:54

kim345 schreef:
Ashkerlon schreef:
in het wild, in de echte natuur zijn er roofdieren die de populatie inperken.
als je een ecosysteem wil opbouwen zonder zijn hoekstenen (de grote rovers) dan valt heel de boel in elkaar.

Dit is wat een paar wolven kunnen doen met een volledig natuurreservaat:
http://youtu.be/ysa5OBhXz-Q

simpelweg afknallen van de zwakste dieren die uitgehongerd raken door voedseltekort lost het probleem van de oostvaardersplassen nog niet op.

gaaf filmpje!
zou dat hier ook werken? Yellowstone is natuurlijk wel een stukje groter dan wat we hier in Nederland hebben...

Ik heb er vorig jaar een schoolopdracht over gemaakt en onze conclusie was toen dat er als je puur af zou gaan op de hoeveelheid ruimte die een kleine roedel wolven (bestaande uit 3 dieren) nodig heeft, het zou kunnen om wolven te introduceren. Maar hoeveel zouden 3 of hooguit 4 wolven (die dus niet kunnen voortplanten want dan hebben de wolven niet genoeg ruimte) kunnen doen in zo'n gebied met zo'n grote kudde?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:08

Die wolven hadden er al moeten komen voor het probleem zo uit de hand liep.
Je hebt nu kuddes die gigantisch groot zijn en een gebied dat volledig zijn balans kwijt is... ik denk dat je eerst hopen vee moet weg vangen voor je weer iets toonbaars van het gebied kan maken.
Wat kunnen 3 of 4 wolfjes nu gaan aanvangen in een gebied dat al 4x zijn draagbare populatie aan vee huisvest?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:10

Ik wilde net zeggen, voor 3 - 4 wolfjes loslaten om de balans te brengen is het nu iets te laat :=

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:13

Daarom. Opdracht ging overigens om een discussienota over de situatie en wat er nou moet gebeuren. We hebben dan ook niet voor de optie roofdier introduceren gekozen, dat heeft nu toch geen zin :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:18

Smee__ schreef:
lifaya schreef:

Was een prima winter aan deze hengst te zien afgelopen zondag :')
[ Afbeelding ]

die is altijd al dik geweest lol. Heb nog wel foto's van hem in een dik pak sneeuw :D

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:31

Nu discussie op tv op Nederland 1 hierover

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:32

xSogno schreef:
LotTj3 schreef:
Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?

Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt :r .

Hoe kom je hierbij? In de praktijk wordt maar 20% gedood door een roofdier en sterft 80% een hongerdood. Natuur is niet lief en schattig maar gewoon keihard en koud.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:33

Welja, laten we er nog maar een paar wolven bijgooien...
die zogenaamde natuurbeheerders ( natuurmaffia?) zijn echt van god los.. -:(-

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:33

Caily schreef:
Ik wilde net zeggen, voor 3 - 4 wolfjes loslaten om de balans te brengen is het nu iets te laat :=

ja en over 3 jaar zijn die 3-4 wolfjes er 150 geworden en is er geen grazer meer over haha.

ik snap niet dat ze niet zoals in het filmpje word gezegd, de overbevolking al vast afschieten. dan kunnen ze zich daarna richten op de zwakke dieren in de winter maar gewoon vast beginnen. als er voedsel is voor ongeveer 2000 grazers dan komen de ganzen enzo heus nog wel want die grazen met zijn allen genoeg om het kort te houden. vol is vol. nu sterven gezonde dieren van de honger en krijg je meer dat de dominantste genoeg te eten hebben. daarna een hele groep matig (dus conditioneel en lichamelijk al slechter) een groep echt slechte eters (hele groep broodmager ziek voelende dieren die het op het kantje redden) en een groep die het gewoon niet red (sterft na lang hongerlijden aan voedselnood) terwijl dat echt niet nodig is allemaal. die hongerlijdende groep kan zich in de zomer weer volproppen waardoor ze in een jojo systeem leven dus nooit geen optimale weerstand hebben. hierdoor worden ze sneller zien en krijg je dus meer zieke dieren dan nodig.

nee ik ben echt voor afschieten en dan de groep gezond in stand proberen te houden. je kan niet meer dieren hebben dan voer in de natuur als je niet bij wilt voeren. en bij voeren moet je ook niet willen in een natuur gebied want dan gaan de zwakken ook overleven en is de chaos straks niet meer te overzien aan de hoeveelheid dieren.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:36

trouwens ik zit te denken maar ik ben ook best voor uitzetten ipv afschieten. ze kunnen vast wel op de Veluwe en andere gebieden verdeeld worden

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:37

Caily schreef:
Beetje flauwekul als je het mij vraagt. Ik vind met de verandering en streven om 90 procent voor de natuurlijke dood te verlossen een boel verbeterd. De natuur is niet altijd lief en leuk, alleen maar omdat het grote dieren zijn gaat men zeuren over enkele individuen, kom op zeg. Nog even en ze eisen een opvang voor de verzwakte koniks en andere grazers, soort pieterburen voor hoefdieren?

Inderdaad. Je haalt me de woorden uit me mond.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:38

Air schreef:
Paard met bevroren been wat nog een stuk loopt te struinen, de kudde niet meer bij houdt en vervolgens langzaam verder doodvriest... het zwarte veulen wat een langzame dood sterft... ik heb niets voortijdigs gezien.

En dat is dus niet echt gebeurd. Het veulen is afgeschoten toen hij niet meer met de kudde mee kon komen. Alleen omdat het om een natuur film ging hebben ze het laten zien zoals het normaal in de natuur zou gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:42

Caily schreef:
Smee__ (en de rest) daar zit je mis, ook in de echte natuur kan je een denkbeeldig hek plaatsen, denk aan wateren, klimaatovergangen of iets anders, dat heet de habitat van de soort. OVP zijn weliswaar niet zo groot als een natuurlijke habitat, maar zoals LotTj3 al zegt, als er teveel dieren zijn in een habitat dan sterven de zwaksten, dat is de natuur en gebeurd echt overal. Natuurlijke selectie. In de OVP hoort dit er ook gewoon bij. Ik vind het al heel wat dat Staatsbosbeheer de verzwakte dieren helpt door ze voortijdig uit hun lijden te verlossen. Als ze daarnaast de populatie een handje helpen met de selectie door een aantal merries uit het gebied te vissen ben ik helemaal tevreden.

Zoals jij zelf al schrijft OVP is geen echte natuur maar een soort safariapark...

Het hele gebied heeft te lijden onder de overbegrazing niet alleen de grote grazers zelf.

Een beter idee is om alle grote grazers weg te vangen, stoppen met beheren het hek weg en de natuur echt zijn gang te laten gaan. Dan hebben we echt een stukje wildernis en ben ik benieuwd hoe het gebied zich gaat ontwikkelen
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 15-10-14 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt