Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Air schreef:Caily: Hoe kan je nou stellen dat ze het percentage gehaald hebben wanneer je het over aankomende winter hebt
Caily schreef:xSogno schreef:Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt.
Daarom schiet Staatsbosbeheer zulke dieren nu toch af?
lifaya schreef:afgelopen winter was toch een droge en goede winter voor de dieren? geen sneeuw en niet eens zo koud. Ik ben er wel eens tijdens een strenge winter geweest en erna, toen waren er veel karkassen. op dat kleine stukje wat wij liepen heb ik er 36 geteld (herten) en 1 paard dat op sterven na dood was.
Ashkerlon schreef:in het wild, in de echte natuur zijn er roofdieren die de populatie inperken.
als je een ecosysteem wil opbouwen zonder zijn hoekstenen (de grote rovers) dan valt heel de boel in elkaar.
Dit is wat een paar wolven kunnen doen met een volledig natuurreservaat:
http://youtu.be/ysa5OBhXz-Q
simpelweg afknallen van de zwakste dieren die uitgehongerd raken door voedseltekort lost het probleem van de oostvaardersplassen nog niet op.
kim345 schreef:Ashkerlon schreef:in het wild, in de echte natuur zijn er roofdieren die de populatie inperken.
als je een ecosysteem wil opbouwen zonder zijn hoekstenen (de grote rovers) dan valt heel de boel in elkaar.
Dit is wat een paar wolven kunnen doen met een volledig natuurreservaat:
http://youtu.be/ysa5OBhXz-Q
simpelweg afknallen van de zwakste dieren die uitgehongerd raken door voedseltekort lost het probleem van de oostvaardersplassen nog niet op.
gaaf filmpje!
zou dat hier ook werken? Yellowstone is natuurlijk wel een stukje groter dan wat we hier in Nederland hebben...
Smee__ schreef:lifaya schreef:afgelopen winter was toch een droge en goede winter voor de dieren? geen sneeuw en niet eens zo koud. Ik ben er wel eens tijdens een strenge winter geweest en erna, toen waren er veel karkassen. op dat kleine stukje wat wij liepen heb ik er 36 geteld (herten) en 1 paard dat op sterven na dood was.
Was een prima winter aan deze hengst te zien afgelopen zondag![]()
[ Afbeelding ]
xSogno schreef:LotTj3 schreef:Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?
Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt.
Caily schreef:Ik wilde net zeggen, voor 3 - 4 wolfjes loslaten om de balans te brengen is het nu iets te laat
Caily schreef:Beetje flauwekul als je het mij vraagt. Ik vind met de verandering en streven om 90 procent voor de natuurlijke dood te verlossen een boel verbeterd. De natuur is niet altijd lief en leuk, alleen maar omdat het grote dieren zijn gaat men zeuren over enkele individuen, kom op zeg. Nog even en ze eisen een opvang voor de verzwakte koniks en andere grazers, soort pieterburen voor hoefdieren?
Air schreef:Paard met bevroren been wat nog een stuk loopt te struinen, de kudde niet meer bij houdt en vervolgens langzaam verder doodvriest... het zwarte veulen wat een langzame dood sterft... ik heb niets voortijdigs gezien.
Caily schreef:Smee__ (en de rest) daar zit je mis, ook in de echte natuur kan je een denkbeeldig hek plaatsen, denk aan wateren, klimaatovergangen of iets anders, dat heet de habitat van de soort. OVP zijn weliswaar niet zo groot als een natuurlijke habitat, maar zoals LotTj3 al zegt, als er teveel dieren zijn in een habitat dan sterven de zwaksten, dat is de natuur en gebeurd echt overal. Natuurlijke selectie. In de OVP hoort dit er ook gewoon bij. Ik vind het al heel wat dat Staatsbosbeheer de verzwakte dieren helpt door ze voortijdig uit hun lijden te verlossen. Als ze daarnaast de populatie een handje helpen met de selectie door een aantal merries uit het gebied te vissen ben ik helemaal tevreden.