Online verkoop van embryo open gesteld voor publiek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:20

Dat begrijp ik, maar zelfs als je kloont heb je geen garantie op een tweede topper. Ook topveulens kunnen verworpen worden of een resistente worm te pakken krijgen of doodgaan van koliek, een peesblessure krijgen etc etc.

Hoe je het ook wend of keert, je koopt een hele dure kans.
Het duurt immers gemiddeld 8-10 jaar voor je van veulen GP bent. Dat zijn 10 gevaarlijke jaren die veel toppers niet redden, al waren ze nog zo goed en zo duur.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-10-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:24

CaPrIoLe`79 schreef:
Het gaat niet om zomaar embryo`s, maar embryo`s van een stal, waarvan de bloedlijnen al extreme successen hebben behaald waar de meeste fokkers alleen maar van kunnen dromen. Je zou eens moeten tellen hoeveel GP-paarden op de wereld daar vandaan komen. Als je zomaar een willekeurig embryo neemt is dat natuurlijk heel anders.

Inderdaad als je in Horsetelex kijkt hoeveel nakomelingen van bijv. Qerly Chin en Fragance de Chalus kijkt (want om dit soort stammen gaat het val je helemaal achterover hoeveel 160 paarden uit deze stammen komen. (de gekeurde hengsten helemaal nog niet genoemd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:27

Sizzle schreef:
Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen :?

Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.

het heeft eigenlijk geen zin om dat aan gewone mensen ( bokt parade ) uit te leggen als je je daar niet wil in verdiepen

ik neem zijn 2 stammerries
1.FRAGANCE DE CHALUS als ik de 29 nakomelingen neem van de merrie die de leeftijd hebben om 1.40+ te lopen ( dus geb tot 2005 ) dan zijn dat 14 op 29 nakomelingen dus ongeveer 1 op 2
2.Qerly chin ( minder gespoeld ivm intensieve sportcarriere ) toch ook 7 nakomelingen Gp op 13

en dan heb ik het nog niet over goedgekeurde hengsten en al de kleinkinderen en hun nakomelingen die 1.40 + springen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:29

Laat maar, we praten langs elkaar heen.

Er zit namelijk ook nog een groot verschil tussen drachtig zijn en op horse telex te vinden zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-10-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:29

Inderdaad Besita, ik denk niet dat op Horsetelex een stammetje te vinden is met meer internationale paarden. Tis dat ik het geld er niet voor heb anders zou ik zo een aantal embryo's kopen. De kans op winst is namelijk een stuk groter dan bij de Lotto

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:30

Sizzle schreef:
Dat begrijp ik, maar zelfs als je kloont heb je geen garantie op een tweede topper. Ook topveulens kunnen verworpen worden of een resistente worm te pakken krijgen of doodgaan van koliek, een peesblessure krijgen etc etc.

Hoe je het ook wend of keert, je koopt een hele dure kans.
Het duurt immers gemiddeld 8-10 jaar voor je van veulen GP bent. Dat zijn 10 gevaarlijke jaren die veel toppers niet redden, al waren ze nog zo goed en zo duur.

net daarom loont het meer om in een goeie te investeren ..dan zijn die 10 jr investeren de moeite waard geweest
voor abortus en koliek kan je verzekeren ..
resistente worm is flauwe kul ..
een peesblessure kan inderdaad iedereen tegenkomen ..maar een fokmeerie uit die stam is nog altijd 50+ waard dus daar liggen de meeste kopers niet wakker van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:36

Als je het geld hebt en over het juiste management beschikt dan is het inderdaad een kansrijke investering. Daar hoor je mij niet over. Maar het is toch jammer als je 15000 euro in de 8e maand verworpen wordt. Snappie?

Daarnaast is horsetelex handig, maar er mist een hoop informatie.
Een goede kennis had een kneiter goede dure merrie uit een hengst die alleen beschikbaar was voor uitzonderlijk goede merries. Paard is als 2 jarige overleden aan een hardaanval.
Dit paard is ook echt niet op horsetelex te vinden hoor :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:50

Sizzle schreef:
Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen :?

Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.

Qua genetisch materiaal is de potentie er bij 1 op de 2.5/3, of hij/zij het ook daadwerkelijk wordt is een tweede.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:54

zoals ik zei : ze verzekeren het embryo ..kost 300 € extra dus daarvoor hoef je het niet te laten
je 2 e opmerking : ik baseer me niet enkel op HT ..ik zie wekelijks deze nakomelingen op Grote concoursen , in de uitslagen , op youtube en de jonge beloften zie ik op cc
snap niet echt wat de omerking over je kennis met dit topic te maken heeft ..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:59

Sizzle schreef:
Daarnaast is horsetelex handig, maar er mist een hoop informatie.
Een goede kennis had een kneiter goede dure merrie uit een hengst die alleen beschikbaar was voor uitzonderlijk goede merries. Paard is als 2 jarige overleden aan een hardaanval.
Dit paard is ook echt niet op horsetelex te vinden hoor :+

Klopt dat niet alles op Horsetelex staat maar bijna alle internationale sportpaarden wel.
Dat de 2 jarige er niet op staat kan natuurlijk maar het feit dat dit paard is overleden aan een hartaanval doet niets aan de kwaliteit van de stam af.
Zoals boven al vaker gemeld is dat ook niet alle jonge paarden uit de stam van stammen van de Brabander op Horsetelex zullen staan dus een directe vergelijking van er staan 20 nakomelingen op Horsetelex en daarvan lopen er 10 internationaal kun je niet zeggen 50% loopt internationaal. Want de ppaarden die niet op Horsetelex staan kun je dus niet meetellen.

cjb

Re: Online verkoop van embryo open gesteld voor publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:48

Stel 500 veulens per jaar.
Betekend in het slechtste geval 100 GP paarden op 8 jarige leeftijd.
GP paarden lopen tot een leeftijd van on 16.
Dan praat je over 16 jaar dus over 800 paarden die op deze manier zijn verwekt.

En dan heb je natuurlijk nog de "normale"" dekkingen waar ook GP paarden vandaan komen.
Wie gaat deze paarden allemaal rijden.
Want een gemiddeld ruiter krijgt die paarden ook niet over 1,60 heen.

En als blijkt dat het echt een succes is op 5/6 jarige leeftijd wordt het meer toegepast. Wat nog meer GP paarden geeft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:06

kunnen der niet genoeg van zijn !

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:09

cjb schreef:
Stel 500 veulens per jaar.

Ik denk niet dat de fokkers waaronder hier de JDB zo stom zijn om 500 veulens per jaar te laten komen.
Op die manier hou je je stammetje niet exclusief genoeg en zullen de prijzen enorm dalen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:13

Dat dacht ik van een dekking van €8000 euro ook :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:09

Als die potentiele GP paarden terecht komen met mensen met veel te veel geld maar geen kunde dan wordt het ook geen GP paard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:40

snap niet waarom mensen met veel geld altijd met onkunde en weinig kennis geassocieerd moeten worden :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:22

Dat doe ik helemaal niet.
Gewoon lezen wat er staat.
Als het bij iemand met geld EN kunde komt, komt een paard het meeste ver. Maar daar zijn er uiteindelijk niet vreselijk veel van.
Maar er zullen ook mensen zijn met veel geld die de kunde niet hebben die er best leuk mee zouden willen pochen en vervolgens geen ruiter vinden.
Ken namelijk aardig wat voorbeelden van vreselijk goede paarden die met 8 jaar nog geen balk of witte hekjes gezien hebben helaas.
Ondertussen sta je je te schamen als je zo iemand hoort blaten bij de vip afdeling over de fantastische dieren waarvan een aantal met 6 jaar nog niet eens zadelmak is omdat de eigenaar idiote eissen stelt. Het dan vervolgens gek vinden dat niemand er veel geld voor wik geven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:15

Sizzle schreef:
Dat doe ik helemaal niet.
Gewoon lezen wat er staat.
Als het bij iemand met geld EN kunde komt, komt een paard het meeste ver. Maar daar zijn er uiteindelijk niet vreselijk veel van.
Maar er zullen ook mensen zijn met veel geld die de kunde niet hebben die er best leuk mee zouden willen pochen en vervolgens geen ruiter vinden.
Ken namelijk aardig wat voorbeelden van vreselijk goede paarden die met 8 jaar nog geen balk of witte hekjes gezien hebben helaas.
Ondertussen sta je je te schamen als je zo iemand hoort blaten bij de vip afdeling over de fantastische dieren waarvan een aantal met 6 jaar nog niet eens zadelmak is omdat de eigenaar idiote eissen stelt. Het dan vervolgens gek vinden dat niemand er veel geld voor wik geven.

Ach het is goed voor de handel zullen we maar zeggen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:22

Haha, ja dat wel :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:46

cjb schreef:

:')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:49

Ailill schreef:
cjb schreef:

:')

das net het verschil tussen springen en dressuur ..wereld van verschil !!
kijk alleen al naar Totilas is nu al 2 jaar verkocht en nog steeds haalt ie pagina's nieuws als ie ook maar een verkeerde scheet lost :+
met de verkoop van een Paloubet , Bella donna , Okidoki haalt dit één pagina en is het klaar