Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CaPrIoLe`79 schreef:Het gaat niet om zomaar embryo`s, maar embryo`s van een stal, waarvan de bloedlijnen al extreme successen hebben behaald waar de meeste fokkers alleen maar van kunnen dromen. Je zou eens moeten tellen hoeveel GP-paarden op de wereld daar vandaan komen. Als je zomaar een willekeurig embryo neemt is dat natuurlijk heel anders.
Sizzle schreef:Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen![]()
Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.
Sizzle schreef:Dat begrijp ik, maar zelfs als je kloont heb je geen garantie op een tweede topper. Ook topveulens kunnen verworpen worden of een resistente worm te pakken krijgen of doodgaan van koliek, een peesblessure krijgen etc etc.
Hoe je het ook wend of keert, je koopt een hele dure kans.
Het duurt immers gemiddeld 8-10 jaar voor je van veulen GP bent. Dat zijn 10 gevaarlijke jaren die veel toppers niet redden, al waren ze nog zo goed en zo duur.
Sizzle schreef:Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen![]()
Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.
Sizzle schreef:Daarnaast is horsetelex handig, maar er mist een hoop informatie.
Een goede kennis had een kneiter goede dure merrie uit een hengst die alleen beschikbaar was voor uitzonderlijk goede merries. Paard is als 2 jarige overleden aan een hardaanval.
Dit paard is ook echt niet op horsetelex te vinden hoor
Sizzle schreef:Dat doe ik helemaal niet.
Gewoon lezen wat er staat.
Als het bij iemand met geld EN kunde komt, komt een paard het meeste ver. Maar daar zijn er uiteindelijk niet vreselijk veel van.
Maar er zullen ook mensen zijn met veel geld die de kunde niet hebben die er best leuk mee zouden willen pochen en vervolgens geen ruiter vinden.
Ken namelijk aardig wat voorbeelden van vreselijk goede paarden die met 8 jaar nog geen balk of witte hekjes gezien hebben helaas.
Ondertussen sta je je te schamen als je zo iemand hoort blaten bij de vip afdeling over de fantastische dieren waarvan een aantal met 6 jaar nog niet eens zadelmak is omdat de eigenaar idiote eissen stelt. Het dan vervolgens gek vinden dat niemand er veel geld voor wik geven.
Ailill schreef:cjb schreef:Dat dacht ik van een dekking van €8000 euro ook