Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce B schreef:Hier krijgen we van de dierenarts spuiten Equest Pramox mee die maar tot 575 kg gaan. Niet handig met volwassen grote paarden die volgens meetlint daar al net boven zitten. We hebben het nu opgelost met een beetje van een pony die de 500kg nog niet haalt er bij te spuiten, maar liever had ik dat ze de inhoud van de equest spuiten ophogen tot 700kg... Zo werken de fabrikant en dierenarts zelf resistentie in de hand aangezien mensen liever niet een extra spuit er bij kopen die ze dan weer voor 3/4 weg moeten gooien... Na opening slecht aantal maanden houdbaar .
.
creabea schreef:joyce B schreef:Hier krijgen we van de dierenarts spuiten Equest Pramox mee die maar tot 575 kg gaan. Niet handig met volwassen grote paarden die volgens meetlint daar al net boven zitten. We hebben het nu opgelost met een beetje van een pony die de 500kg nog niet haalt er bij te spuiten, maar liever had ik dat ze de inhoud van de equest spuiten ophogen tot 700kg... Zo werken de fabrikant en dierenarts zelf resistentie in de hand aangezien mensen liever niet een extra spuit er bij kopen die ze dan weer voor 3/4 weg moeten gooien... Na opening slecht aantal maanden houdbaar .
.
De equest is er al een tijdje in 700 kg, ideaal! Ik bestel ze ook in Ierland.
Syrianda schreef:Daarom is alleen mest onderzoek niet goed.
Altijd in combi met bloedonderzoek in het najaar.
Dan zie je hoe het staat met de bloedworm/larven.
Dan zie je het beste hoe het ervoor staat.
Maar op een gegeven moment Kon je typen als brugman......mestonderzoek was het.
Het is de combi die het doet. Dus bloed en mestonderzoek.
Jet schreef:Ikzelf ben er groot voorstander van om in november met Equest Pramox te ontwormen en in februari met de gewone Equest. Juist in het vroege voorjaar komen die ingekapselde wormen/larven naar buiten en veroorzaken ze grote schade aan de darmen. En dan wat mij betreft de andere kwartalen ook met de gewone Equest. Alleen op stal wordt er wel vier keer per jaar gezamenlijk ontwormd, maar wel steeds met andere middelen uit andere groepen. Dus daar doe ik dan maar aan mee, hoewel het wel heel erg tegen mijn gevoel in gaat.
Mijn eerste paard heb ik ooit verloren aan koliek op 17-jarige leeftijd. Het was half maart. Ik ontwormde met de voor die tijd goede ontwormmiddelen ( 1994). Weidegenoten deden het wat minder precies, waardoor ze toch steeds weer wormen opliep. Na autopsie bleek dat ze een ontsteking aan de buitenkant van de dikke darm had, destijds was niet te vinden wat het was, maar toen ik eenmaal wist van ingekapselde bloedwormlarven wist ik het wel...
Grit schreef:Coloured schreef:De Equest Pramox is tot 700 kilo.Heb je een linkje voor mij naar een Equest voor 700 kg? Die heb ik nl. nog niet langs zien komen. Wel bij Equimax en de ivermectine-varianten.
Karuna had gelijk, ik kan nu voor elk paard een pramox of equimax bestellen.
R12312 schreef:Syrianda schreef:Daarom is alleen mest onderzoek niet goed.
Altijd in combi met bloedonderzoek in het najaar.
Dan zie je hoe het staat met de bloedworm/larven.
Dan zie je het beste hoe het ervoor staat.
Maar op een gegeven moment Kon je typen als brugman......mestonderzoek was het.
Het is de combi die het doet. Dus bloed en mestonderzoek.
2 keer per jaar goed ontwormen en vooral iets overdoseren met in het najaar de pramox en in het voorjaar de equest.
Dan hoef je bij oudere paarden ook geen onnodige mestonderzoeken die niet betrouwbaar zijn te doen.