Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:11

Ik doe ook geen mestonderzoek. Sinds ze dat ingevoerd hebben zie ik veel meer ellende met wormbesmettingen.

Wat ik wel raar vind, waarom moet de DA wel alles regelen maar zet hij niet in het paspoort dat ze ontwormd zijn. Net als met een enting.

MarChak

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:19

Als bij ons de najaarsontworming ivermectine is (zoals pas weer bleek) dan doe ik er zelf een maand later nog een kuur tegen bloedworm achteraan. Mijn paard is al eerder in slechte conditie geweest door een bloedwormbesmetting terwijl ze toch met de groep mee ontwormd wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:29

Wij ontwormen elk jaar alle paarden in dec met Equest pramox op advies van de dierenarts, de rest van het jaar mestonderzoek

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:40

Goed te weten Karuna! Ik heb ze nu al van de DA gekregen, maar dan weet ik dit in het vervolg.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:41

Ik vind het huidige systeem echt WAARDELOOS!

Je baseert je complete anti wormen beleid op 1 momentopname.
Wat ik wel veels te veel zie, is dat mensen onder doseren!

Ik over doseer altijd tot wel 150kg zelfs, dan hebben die krengen geen kans op overleven.
Ik probeer al tijden gewoon wormenkuren te krijgen voor mijn paard zonder al dat geneuzel, maar ik kan maar niks vinden helaas.

-O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:51

Hier krijgen we van de dierenarts spuiten Equest Pramox mee die maar tot 575 kg gaan. Niet handig met volwassen grote paarden die volgens meetlint daar al net boven zitten. We hebben het nu opgelost met een beetje van een pony die de 500kg nog niet haalt er bij te spuiten, maar liever had ik dat ze de inhoud van de equest spuiten ophogen tot 700kg... Zo werken de fabrikant en dierenarts zelf resistentie in de hand aangezien mensen liever niet een extra spuit er bij kopen die ze dan weer voor 3/4 weg moeten gooien... Na opening slecht aantal maanden houdbaar .

Ik kwam overigens een cursus tegen met aankoop materiaal dat je zelf je mestonderzoeken leert doen. Dat wil ik graag gaan doen over een tijdje. Dan kan ik elk pard individueel zeer regelmatig testen en heb de cursuskosten en microscoop etc. er zo uit met 12,85 per mestonderzoek per paard.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:54

Als je een aantal keer mestonderzoek laat doen bij VPL kun je 1x per jaar Equest Pramox of Equimax bestellen.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:56

joyce B schreef:
Hier krijgen we van de dierenarts spuiten Equest Pramox mee die maar tot 575 kg gaan. Niet handig met volwassen grote paarden die volgens meetlint daar al net boven zitten. We hebben het nu opgelost met een beetje van een pony die de 500kg nog niet haalt er bij te spuiten, maar liever had ik dat ze de inhoud van de equest spuiten ophogen tot 700kg... Zo werken de fabrikant en dierenarts zelf resistentie in de hand aangezien mensen liever niet een extra spuit er bij kopen die ze dan weer voor 3/4 weg moeten gooien... Na opening slecht aantal maanden houdbaar .

.

De equest is er al een tijdje in 700 kg, ideaal! Ik bestel ze ook in Ierland.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:03

In okt krijgt die van mij de pramox, in april de gewone equest. Voorheen tussendoor ivermectine maar ivm zijn gezondheid laat ik die nu achterwege. Geeft meer risico's om de ivermectine te geven dan 2x per jaar te ontwormen met equest.
Voor mij geen mestonderzoek overigens maar gewoon standaard ontwormen, tenzij daar aanleiding voor is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:04

Laatst bijgewerkt door Coloured op 13-10-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:07

amj schreef:
Als je een aantal keer mestonderzoek laat doen bij VPL kun je 1x per jaar Equest Pramox of Equimax bestellen.

Dan pak je met Equimax nog steeds niet de ingekapselde larven van de rode bloedworm. Met Equest Pramox wel.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:08

Nouvel schreef:
Wij ontwormen elk jaar alle paarden in dec met Equest pramox op advies van de dierenarts, de rest van het jaar mestonderzoek

Die dierenarts weet dan tenminste waar hij het over heeft. :D

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:13

Ik schrijf toch dat je toch ook de Equest Pramox kunt bestellen...

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:14

Mij is vertelt dat je beste 1 keer per jaar kunt ontwormen met Equest Pramox op de eeste dag dat het goed vriest. Daarnaast is mij verteld dat mest onderzoek in de winter de grootse onzin is omdat de wormen in die tijd van het jaar geen eitjes leggen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:15

creabea schreef:
joyce B schreef:

.

De equest is er al een tijdje in 700 kg, ideaal! Ik bestel ze ook in Ierland.

Heb je een linkje voor mij naar een Equest voor 700 kg? Die heb ik nl. nog niet langs zien komen. Wel bij Equimax en de ivermectine-varianten.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:16

amj schreef:
Ik schrijf toch dat je toch ook de Equest Pramox kunt bestellen...

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar met het of Equimax kun je mensen wel op het verkeerde been zetten. Omdat het topic gaat over de ingekapselde larven van de rode bloedworm. :)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:49

Daarom is alleen mest onderzoek niet goed.
Altijd in combi met bloedonderzoek in het najaar.
Dan zie je hoe het staat met de bloedworm/larven.
Dan zie je het beste hoe het ervoor staat.
Maar op een gegeven moment Kon je typen als brugman......mestonderzoek was het.
Het is de combi die het doet. Dus bloed en mestonderzoek.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:51

Syrianda schreef:

2 keer per jaar goed ontwormen en vooral iets overdoseren met in het najaar de pramox en in het voorjaar de equest.

Dan hoef je bij oudere paarden ook geen onnodige mestonderzoeken die niet betrouwbaar zijn te doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:53

De paarden op de pensionstal waar mijn paard staan, worden verplicht collectief ontwormd. Afgelopen zaterdag zijn ze ontwormd met Pramox. Ook is de paardenweegschaal net geweest: mijn Tinkertje van 1,37m woog al 545 kg, een grote Fries 636 kg. Dus ik denk dat er idd vaak ondergedoseerd wordt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:55

Enkel moxidectine (equest of equest pramox) werkt tegen ingekapselde bloedwormen.

Hier net mestonderzoek laten uitvoeren, eentje moest behandeld worden voor bloedworm, hier adviseerden ze ivermectine.
Voor de anderen mocht ik Equest Pramox bestellen.
Heb dan maar gelijk Equest pramox besteld voor allemaal, aangezien dit ook werkt tegen bloedwormen, en het "besmette" paard in de kudde loopt.

Hier ontworm ik sowieso erg weinig chemisch (was denk ik de 2de keer in 3 of 4 jaar tijd), dus ik was blij dat er maar één te behandelen wormbesmetting bij was, en dan nog geen heel ernstige.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:57

Coloured schreef:
Heb je een linkje voor mij naar een Equest voor 700 kg? Die heb ik nl. nog niet langs zien komen. Wel bij Equimax en de ivermectine-varianten.
De Equest Pramox is tot 700 kilo.

Karuna had gelijk, ik kan nu voor elk paard een pramox of equimax bestellen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:01

Ikzelf ben er groot voorstander van om in november met Equest Pramox te ontwormen en in februari met de gewone Equest. Juist in het vroege voorjaar komen die ingekapselde wormen/larven naar buiten en veroorzaken ze grote schade aan de darmen. En dan wat mij betreft de andere kwartalen ook met de gewone Equest. Alleen op stal wordt er wel vier keer per jaar gezamenlijk ontwormd, maar wel steeds met andere middelen uit andere groepen. Dus daar doe ik dan maar aan mee, hoewel het wel heel erg tegen mijn gevoel in gaat.

Mijn eerste paard heb ik ooit verloren aan koliek op 17-jarige leeftijd. Het was half maart. Ik ontwormde met de voor die tijd goede ontwormmiddelen ( 1994). Weidegenoten deden het wat minder precies, waardoor ze toch steeds weer wormen opliep. Na autopsie bleek dat ze een ontsteking aan de buitenkant van de dikke darm had, destijds was niet te vinden wat het was, maar toen ik eenmaal wist van ingekapselde bloedwormlarven wist ik het wel...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:03

Jet schreef:
Ikzelf ben er groot voorstander van om in november met Equest Pramox te ontwormen en in februari met de gewone Equest. Juist in het vroege voorjaar komen die ingekapselde wormen/larven naar buiten en veroorzaken ze grote schade aan de darmen. En dan wat mij betreft de andere kwartalen ook met de gewone Equest. Alleen op stal wordt er wel vier keer per jaar gezamenlijk ontwormd, maar wel steeds met andere middelen uit andere groepen. Dus daar doe ik dan maar aan mee, hoewel het wel heel erg tegen mijn gevoel in gaat.

Mijn eerste paard heb ik ooit verloren aan koliek op 17-jarige leeftijd. Het was half maart. Ik ontwormde met de voor die tijd goede ontwormmiddelen ( 1994). Weidegenoten deden het wat minder precies, waardoor ze toch steeds weer wormen opliep. Na autopsie bleek dat ze een ontsteking aan de buitenkant van de dikke darm had, destijds was niet te vinden wat het was, maar toen ik eenmaal wist van ingekapselde bloedwormlarven wist ik het wel...

Maar waarom doe jij het gewoon niet tegelijk met de rest maar met je eigen wormmiddelen.

Ik geef de enorm grote bij mij voor 850 kg, zal ie niet wegen, maar gaat toch echt wel dik naar de 700

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:16

Grit schreef:
Coloured schreef:
De Equest Pramox is tot 700 kilo.

Karuna had gelijk, ik kan nu voor elk paard een pramox of equimax bestellen.

Je hebt blijkbaar 2 varianten in omloop van de Equest Pramox. Die ons gegeven werden waren toch echt tot 575. Leuk voor pony's, maar niet voor volwassen grote paarden. Zal de dierenarts er nog een keer op wijzen dat hij beter die tot 700kg kan bestellen. Iets duurder, maar geen 2 spuiten nodig dus dan weer goedkoper en minder kans op onderdoseren..

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:45

R12312 schreef:
Syrianda schreef:

2 keer per jaar goed ontwormen en vooral iets overdoseren met in het najaar de pramox en in het voorjaar de equest.

Dan hoef je bij oudere paarden ook geen onnodige mestonderzoeken die niet betrouwbaar zijn te doen.

Wil je geen ontworming geven dan is de combi mest bloed noodzakelijk. Dan ontworm je op basis van die uitslagen.
Maar je kunt nooit enkel op mestonderzoek afgaan. En dat deden vele mensen wel.

Ik ontworm sowieso. Maar met mindere mate. En altijd de bloedworm in achterhoofd houdende. Dus wat jij typt is ook goed.