Reclamebord met dood paard wordt niet gewaardeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:20

bakkabouter schreef:
Ik kan er niet aan doen, maar ik ben nog geen enkele dierenactivistenorganisatie tegengekomen waarvoor ik enige sympathie kan opbrengen. Niet omdat het me niet kan schelen, maar omdat ik er niet tegen kan dat ze proberen om op mijn emoties/geweten/gevoelens/whatever in te spelen, en vervolgens onrechtstreeks impliceren dat je een slecht mens bent als je niet spontaan begint te huilen en al je geld doneert. Als je daarbij optelt dat ze heel vaak niet veel meer doen dan de boel blokkeren en heel hard NEE roepen, zonder met een realistisch voorstel te komen van hoe het dan wél kan. Mjah, sorry, ik snap het hele punt niet volgens mij, zien ze dan zelf niet dat ze meer mensen wegjagen dan aantrekken met dat soort gedoe?

Bedankt voor het opschrijven....ben het totaal met je eens!

Laat ze met oplossingen komen ipv schoppen en geld ophalen.
Als ik zie dat ze daadwerkelijk oplossend werken- dus structurele oplossingen - kunnen ze daar beter reclame van maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:38

Lusitana schreef:
Er is ook zoveel onwetendheid bij activisten. Ik had laatst nog een discussie over het euthaniseren van een paard met gebroken been op de renbaan, omdat, dacht de poster van de foto´s, zo´n eigenaar geen geld over heeft voor herstel.
Ik heb kalm uitgelegd dat euthanasie in de meeste gevallen genadiger is dan maandenlang lijden en alsnog moeten worden afgemaakt omdat de genezing van gebroken benen bij paarden niet zo simpel gaat. Gelukkig was er ook meteen een dierenarts bij die dit bevestigde en er nog dieper op in ging.

ik vermoed dat het in dit geval meer een financiele kwestie is....paard gaat met een gerepareerd been geen geld meer verdienen op de renbaan.In geval goed presterende hengst of merrie word vaak wel tot opereren overgegaan.Ook weer vanwege het geld,niet omdat het een schattig paard is. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:17

geerke schreef:
Lusitana schreef:
Er is ook zoveel onwetendheid bij activisten. Ik had laatst nog een discussie over het euthaniseren van een paard met gebroken been op de renbaan, omdat, dacht de poster van de foto´s, zo´n eigenaar geen geld over heeft voor herstel.
Ik heb kalm uitgelegd dat euthanasie in de meeste gevallen genadiger is dan maandenlang lijden en alsnog moeten worden afgemaakt omdat de genezing van gebroken benen bij paarden niet zo simpel gaat. Gelukkig was er ook meteen een dierenarts bij die dit bevestigde en er nog dieper op in ging.

Ik vermoed dat het in dit geval meer een financiele kwestie is....paard gaat met een gerepareerd been geen geld meer verdienen op de renbaan.In geval goed presterende hengst of merrie word vaak wel tot opereren overgegaan.Ook weer vanwege het geld, niet omdat het een schattig paard is. ;)

Ik weet niet waar je dat idee vandaan haalt dat het vaak gebeurd. Bij een miljoenenhengst wordt er wel eens wat geprobeerd ja, maar over het algemeen is een gebroken been een doodvonnis omdat het meestal niet te repareren valt en de kans dat het goedkomt te klein is (bijna nihil). Als je om je paard geeft, gun je het een genadige dood en geen lijdensweg. Een DA zal dat advies ook geven.
Paarden met een geamputeerd been en prothese zijn nog steeds zeer zeldzaam en toevallig wel juist gewoon huisdieren.
Wat betreft andere blessures, in alle andere sporten schuift een eigenaar zo´n paard dan meestal ook van zich af. Vaak worden ze afgekeurd voor de verzekering en dat was vroeger ook meteen een doodvonnis. Tegenwoordig gaan die arme dieren van hand tot hand als "recreatie paard".

Iets anders is het met het slachten van paarden die de gewenste tijd (snelheid) niet halen (zie je ook bij dravers). Daar makeert verder niks aan en met omscholing kunnen dat fijne rijpaarden worden.
Gerlukkig zijn er diverse stallen en instanties die zich daar mee bezighouden.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:30

Lusitana schreef:
Het werkt niet. Het mist zijn doel volledig. Discussie was er, is er en zal er altijd zijn, ook zonder dergelijke acties.
Maar die discussies raken de rensport niet.
Een liefhebber blijft echt niet weg, een renpaardfokker stopt echt niet fokken, een trainer stopt echt niet met trainen en een jockey geeft ook echt zijn baan niet op, omdat er tegenstanders bestaan.

En eh, dergelijke praktijken komen we in alle takken van paardensport tegen. Maar het is zo fijn om net te doen alsof het niet bestaat in de tak die je dan toevallig zelf beoefend. :+

Het doel is om mensen bewust te maken van het feit dat er paarden sterven gedurende de race én een verbod door de overheid op de steeplechase.....
Want dat zijn de races waar het hier om gaat!

En ik geloof niet er in een andere tak van de paardensport meer paarden sterven dan tijdens een steeple.....
Check de Grand National maar eens....
Steeples zijn in Nederland al jaren geschrapt als onderdeel van de military en dat is niet voor niks!

Bekijk eens een race waarin de paarden ter aarde storten, benen of nek breken....
Dit komt toch echt niet voor innde dressuur- spring- western- of racesport.
Zelfs niet in de eventingsport!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:31

Sorry, ik ben tegen een verbod op steeplechase.

De Grand National is een keer per jaar en een buitengewone hindernisren.
Het is niet zo dat er dagelijks doden vallen in de steeplesport.
Er vallen zelfs niet altijd doden in de Grand National (dit jaar bv geen).

Steeple is niet meer dan horden springen. En een paard hoeft niet eens de hele hoogte te springen. Ik zie niet wat daar mis aan is.

De Grand National is niet de typische steeple, maar een heel speciale hindernisren.

En een paard dat "ter aarde stort" of zelfs over de kop gaat hoeft daarvan niet meteen dood te gaan of iets aan over te houden...
De jockeys lopen veel hogere risicos.

Op Aintree kan er ter plekke ook van alles gedaan om een paard te redden. Zo´n operatiekamer en paarden ambulance voor vervoer naar verderop gelegen paarden ziekenhuis bv hoeft er niet te zijn als zogenaamd alle eigenaren hun paarden meteen maar af laten schieten....

Maar de discussie is meer of zo´n bord al of niet iets doet.