Onderzoek: Wat veroorzaakt Grass Sickness?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:37

Kuggur schreef:
Mijn beste [naam]. ik ben werkzaam in de gezondheidszorg. Ik heb een redelijke basiskennis wat betreft vaccinatie.

Jouw posts hier zijn het plompverloren neerzetten van een ononderbouwde mening. "Dat moet je inzien" is een inhoudsloze mededeling, en een vrij pathetische poging tot neerbuigendheid.

Kun je je mening onderbouwen, dan ben ik daar in geinteresseerd (vandaar mijn eerste vraag aan je), als je met niets beters kan komen dan bovenstaande dooddoener, dan zijn we wat mij betreft uitgepraat.

Ga het nieuws maar eens bijhouden, er is niks plompverlorens aan hoor.
De vaccins schieten als paddestoelen uit de grond. En ja, ik heb wat tegen vaccins. Komt mischien omdat ik niet een door big pharma gesponsorde opleiding heb gehad.

Anoniem

Re: Onderzoek: Wat veroorzaakt Grass Sickness?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:45

http://www.horses.nl/welzijn/groot-brit ... -sickness/

De andere groep wordt ingespoten met een inactieve placebo injectie. En wat zit daarin dan? Ik hoop toch alleen water en niet zoals bij alle menselijke studies water met hulpstoffen waaronder aluminium en andere toxische stoffen want dmv zo'n zogenaamd placebo kun je juist ziekteverschijnselen opwekken. Dus dan zou dit onderzoek al net zo "eerlijk"" zijn als dat op het humane gebied.

anj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:57

Marise01 je kan bij de planten-ziekte-kundige dienst (PD) aanvragen om je gras/bodem te laten onderzoeken of er fusariumschimmel in de bodem voor komt

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:42

Hier zelfs iets waardoor de paarden 'gewoon' overleden aan bloedingen door het eten van gras. Gewoon gras, geen bacterie en niks. :+ Maarja, daar ga je niet alles voor binnen zetten.

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:36

Ik vond het artikel wel interessant, ik hoor weinig over deze ziekte. Een jaar of 15 geleden zijn wij op de manege er twee paarden, een kleine Shet en een volbloeddraver, een paar weken na elkaar aan kwijtgeraakt. Ik heb het altijd een vaag verhaal gevonden, en zou graag willen weten waar het nou precies door kwam.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:24

Zijn die paarden ook getest, firesolo?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:56

Heel vaag artikel en ben er nog niet goed aan uit...
Kunnen paarden als ze in groep staan, eentje het bijvoorbeeld alleen krijgen?
Gaat dat nog weg of hoe zit dat? Snap er niets van..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:02

Anoniem schreef:
Kuggur schreef:
Heb je iets tegen vaccins...?

Het is de oplossing voor alles tegenwoordig. Het gat in de markt is gevonden.

Toch wel fijn dat ze een ebola vaccin ontwikkelen. :D

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:01

Snoevie schreef:
Intressant...........mijn jaarlinghengst had zo'n acute vorm,zo erg hadden ze het in NL nog nooit gezien,overleden binnen een dag,was een heel heftig ziekteverloop

Ik ben benieuwd of er ooit een echte oorzaak en oplossing voor komt

Wat ik heb begrepen van de kliniek is dat het ongeveer 3x per jaar in de Benelux voorkomt.

Ik weet niet hoe lang dit geleden is, maar doe er daar nog maar een stuk of 97 bij... Het vervelende is vooral de diagnose. 100% zekerheid kent men alleen na post-mortem onderzoek. Het is vooral het op een bepaalde manier doodgaan van bepaalde zenuwcellen, die typisch is. Maar dit is enkel te bepalen als het verse kadaver kan worden onderzocht. Hierdoor is de ziekte hoogstwaarschijnlijk sterk ondergediagnostiseerd, de symptomen lijken immers vaak op een erge koliek.

Helaas weinig nieuws in dit artikel ja...

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:40

Vorig jaar hadden ze het nog over die 3 acute varianten per jaar in de kliniek.

Ik heb mijn paard na het inslapen wel vrij gegeven voor onderzoek. Hierdoor heb ik ook de bevestiging gekregen dat het hier echt om ging. Hopelijk komen ze er nog eens uit waardoor het precies veroorzaakt wordt. Vooral waarom het ene paard het wel krijg en het andere/rest niet en dat op 1 plek/weide toch af toe een paard dit krijg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:14

Inderdaad evelyntje,3 acute gevallen per jaar. Na onderzoek. Waar komen jouw cijfers vandaan?

alleen zeker weten doe je het na een post mortem onderzoek. Veel roepen misschien wel dat hun paard dit had zonder onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:11

Babootje schreef:
[naam] schreef:

Het is de oplossing voor alles tegenwoordig. Het gat in de markt is gevonden.

Toch wel handig dat ebola zich nu pas wereldwijd gaat verspreiden nu het vaccin net klaar is. Netjes dat het virus daarmee zo lang wilde wachten. Dat siert het wel :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 01:13

Anoniem schreef:
Babootje schreef:

Toch wel handig dat ebola zich nu pas wereldwijd gaat verspreiden nu het vaccin net klaar is. Netjes dat het virus daarmee zo lang wilde wachten. Dat siert het wel :+

Ten eerste is ebola bepaald geen "nieuw" virus, het heeft eerdere uitbraken gehad.
Ten tweede is het vaccin jammer genoeg niet klaar.
Ten derde is de markt voor een ebola vaccin helemaal niet zo verleidelijk (arme mensen in arme landen die voor de medische zorg grotendeels op ontwikkelingshulp zijn aan gewezen).
Ten vierde, er is therapie te krijgen voor paranoide persoonlijkheidsstoornissen, wellicht een overweging waard.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:27

Wat onvolwassen kugger...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:57

Dat mag je onvolwassen vinden, het was echter geen sneer.
De complottheorie dat de recente ebola virus uitbraak en het juist op dat moment beschikbaar zijn van het vaccin daartegen (nogmaals dit laatste is jammer genoeg niet het geval, er is nog niemand ingeent) een opzettelijk plan is, is een aanwijzing voor (hopelijk milde) paranoia.
Het idee heeft er alle kenmerken voor.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:10

Maar om nu te doen alsof iemand paranoïde is...
Om een complottheorie te geloven hoef je geen persoonlijkheidsstoornis te hebben hoor, wat ze zeggen in complottheorieën KAN best kloppen.

Maar goed, hoe kan het zijn dat ze de oorzaak van de ziekte eigenlijk niet vinden? Moet ik dan denken zoals wiegendood (vroeger)? Dat dat gewoon zomaar gebeurd?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:22

SFC schreef:
Maar om nu te doen alsof iemand paranoïde is...
Om een complottheorie te geloven hoef je geen persoonlijkheidsstoornis te hebben hoor, wat ze zeggen in complottheorieën KAN best kloppen.

Ah, maar iedere complottheorie, (hoe paranoide of vergezocht ook) kán kloppen, daar gaat het niet om.
SFC schreef:
Maar goed, hoe kan het zijn dat ze de oorzaak van de ziekte eigenlijk niet vinden? Moet ik dan denken zoals wiegendood (vroeger)? Dat dat gewoon zomaar gebeurd?

Hoe kom je erbij dat ze de oorzaak van deze ziekte niet zouden vinden? Die is al bekend sinds de jaren zeventig. Het is (in tegenstelling tot wiegedood) een virus. De twee zijn niet vergelijkbaar.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:40

Mijn fout, lees wat vlugger via mijn telefoon. Dacht dat met oorzaak meer bedoeld werd WAT de ziekte 'maakt'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:58

Kuggur schreef:
Hoe kom je erbij dat ze de oorzaak van deze ziekte niet zouden vinden? Die is al bekend sinds de jaren zeventig. Het is (in tegenstelling tot wiegedood) een virus. De twee zijn niet vergelijkbaar.

Ik denk dat SFC met 'de ziekte' niet Ebola virus disease (voorheen Ebola haemorrhagic fever) maar Grass Sickness bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:17

Ach kuggur snapt niet wat er staat. Dat geeft niet.
Er staat wereldwijde uitbraak. Dat er in de arme landen eerder uitbraken waren is wat anders.
De eerste mens is al gevaccineerd dus dan duurt het gemiddeld nog een maand of 2 voor het goedgekeurd wordt.

http://www.theguardian.com/society/2014 ... ine-oxford

Als ze nog even zo doorgaan met besmette mensen terug halen naar hun landen met het beleid waarmee ze dat nu doen dan duurt grootschalige besmetting wereldwijd ook niet zo lang meer, daarvoor hoef je alleen maar een beetje logisch na te kunnen denken en hoef je geen persoonlijkheidsstoornis te hebben of in complottheorieën te geloven. Ik leef niet in een afgelegen sprookjesland zoals kuggur maar in de drukke ondernemerswereld waar mensen geld willen verdienen en er ingespeeld wordt op de markt en waar marketing niet altijd even "fair" gaat.

Wat grass sickness betreft zou ik mij eerder op een goed weidebeleid storten ipv mijn paard iets in te spuiten waarvan niet eens onomstotelijk bewezen is waar het voor werkt in een situatie waarvan men niet eens volledig begrijpt hoe het nou werkelijk zit.

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:41

Snoevie schreef:
Inderdaad evelyntje,3 acute gevallen per jaar. Na onderzoek. Waar komen jouw cijfers vandaan?

alleen zeker weten doe je het na een post mortem onderzoek. Veel roepen misschien wel dat hun paard dit had zonder onderzoek.

Tijdens 'het seizoen' hadden wij op kliniek er makkelijk een 5-tal per week... Ok, ik neem acuut en subacuut samen, maar daar is dan ook geen rechte lijn tussen te trekken. Gaat over universiteitskliniek in België, maar wij waren niet de enige die Grass disease-patiënten binnenkregen in de Benelux denk ik...
Praktijkvoorbeeld: merrie met veulen aan de voet, merrie doet ernstige koliek, vermoeden dundarmproblematiek, gaat op tafel, weinig uit op te maken (en dat heb je wel vaker), maar blijft refluxen, komt niet op gang en wordt geeuthanaseerd. Veulen gaat bij adoptiemerrie, op de weide waar ze eerder al stonden. Enkele weken later komt deze adoptiemerrie binnen met ernstige koliek. Pas dan ging er bij ons een belletje rinkelen. Van dit paard zijn dan ook biopten genomen op tafel (zeer gemotiveerde eigenaars!) waaruit grass disease kwam. Ook deze merrie is uiteindelijk ingeslapen. Zijn dan al 2 acute gevallen in 4 weken tijd. In een kliniek. En zij waren NIET de enige...
En met weidebeleid alleen kom je d'r helaas niet...

Collegaatje van me schreef hier in 2009 een masterproef over, daarin wordt een kaartje gepubliceerd uit onderstaand artikel, waarin de in 2009 histopathologisch bevestigde gevallen per regio vermeld staan, en dan gaat het over een 70-tal paarden in de benelux. En ik weet uit ervaring dat niet alle eigenaars de kost van pathologie nog eens willen opbrengen (voor een dood dier...).

Wylie C.E., Proudman C.J. (2009). Equine grass sickness: epidemiology, diagnosis, and global distribution. Veterinary Clinics of North America-Equine Practice 25, 381-399.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:02

Met weidebeleid bedoel ik ook dat wanneer in mijn weide zich dit voor zou doen ik de hele boel zou laten onderzoeken op bodemgesteldheid, zo nodig behandelen, omploegen, een deel afvoeren en nieuw aanvoeren en opnieuw inzaaien. Hoe vaak is dat door paardeneigenaren gedaan?
Toen wij hier kwamen wonen hebben we dat met alle weidegrond standaard gedaan. Gelukkig was afvoeren niet nodig.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:10

Anoniem schreef:
Tuurlijk, ik zat er al op te wachten dat ze weer met een vaccin op de proppen zouden komen. Dat zou ook eens niet dé oplossing zijn tegenwoordig :roll:

Leg mij eens uit hoe je een vaccin kunt ontwikkelen ter bestrijding van een ziekte(-beeld) die/dat het gevolg is van iets dat mij persoonlijk het dichtst in de buurt van vergiftiging lijkt te komen? Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar zover ik weet kun je een vergiftiging pas nádat deze is opgetreden bestrijden dmv. het toedienen van een medicijn/tegengif en niet preventief.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:12

Kuggur schreef:
Ten vierde, er is therapie te krijgen voor paranoide persoonlijkheidsstoornissen, wellicht een overweging waard.

:')

Wellicht wordt ook daar ooit een vaccin tegen ontwikkeld, Kuggur. _O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:56

Evelyntje,wellicht dat ze het dan puur hadden over de geteste acute gevallen? Ze zullen het toch niet verzonnen hebben hoop ik.

Ik denk alleen dat er vaak gezegd wordt dat een paard het heeft zonder te testen

Met mijn jaarling is het in 2012 gebeurd,dus nog niet gek lang geleden. Die is ook getest na het inslapen en toen wisten ze het 100% zeker