Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LBLGypsyCobs schreef:Rem en bit lopen ze bij paniek gewoon doorheen, geloof me.
De organisatie nodigt zowel paarden als fanfare uit en hoort te overleggen of het handig is als die 2 bij elkaar in de buurt komen.
En zo ja onder welke voorwaarden.
safina schreef:FriesWytske schreef:Weet dat ze hier hun paarden niet eens onbeheerd laten als ze vast staan. Staat dan altijd wel iemand bij, om ze in de gaten te houden.
Ik ken geen enkele menner die zoiets zou doen. Echt niet.
janouk schreef:Zoiets noem je een ongeluk.
Citaat:Paard op hol: acht gewonden
28-09-2014 | 13:38
Tijdens de Zuiderparkspelen in Rotterdam zijn zondagmiddag acht mensen gewond geraakt toen een paard op hol sloeg en het publiek in rende. Drie gewonden, onder wie twee kinderen, zijn ter controle naar een ziekenhuis gebracht.
Een van de kinderen leek er ernstig aan toe te zijn. Het meisje bleek uiteindelijk een rib en een sleutelbeen te hebben gebroken. De overige gewonden zijn inmiddels naar huis, meldt de politie.
Lawaai van trommels
Het paard trok een koets met bezoekers. Het dier had net even pauze gehad toen het schrok van het lawaai van trommels. Het schoot met wagen en al een grasveld op en kwam pas weer tot stilstand toen het een indianentent in rende.
Parkmanager sprong ervoor
Er zaten geen mensen in de wagen en de koetsier zat niet op de bok op het moment dat het gebeurde. Parkmanager Joop van der Hor heeft geprobeerd om het paard tegen te houden door ervoor te springen. Hij werd een stuk meegesleept, maar raakte niet ernstig gewond.
Zuiderparkspelen niet afgelast
Het cowboy- en indianenevenement in het Zuiderpark is niet afgelast. Wel zijn alle paarden afgevoerd. Veel bezoekers zijn van streek door de gebeurtenissen. Ze zijn opgevangen door de politie en hulpverleners.
Maisie schreef:@yvje86 dan heb jij wel bizar goede remmen of hele slappe paarden.
In blinde paniek trekken ze volgens mij altijd door de rem en leidsels heen. Dit is gewoon een naar
ongeluk en ik hoop dat het mee valt met de geworden en het paard en de koetsier.
savanjola schreef:Gebeurd wel erg vaak de laatste tijd! Gaat geen week voorbij of het is weer mis. Waar ligt dit aan? Ben zelf menner van jongs af aan en nog nooit iets gehad. Wel vaak mis zien gaan om me heen. Oorzaken zijn vaak ongetrainde groene paarden, onervaren menner. verkeerd aanspannen enz... Paarden in publiek zijn altijd een risico. Zorg dat je tijdig van een kar af bent om je paard te helpen in lastige situaties. Ken je paard voor je je in het publiek begeeft. Zeg niet dat er nooit iets fout kan gaan, maar gedegen training en kennis van zaken zou denk ik een hoop voorkomen.
Heb eens voor me een kar zien verongelukken. paard had nooit voor een kar gestaan. Man was ruiter en dacht dat het wel leuk was hem eens voor de wagen te zetten en mee te doen aan een rit. Paard trok koets op het bit, aanspannen kon deze meneer niet. Toen kwam er een stukje met een speaker en weg was paard. Dwars over zittende kindjes heen en de mensen op de koets werden gelanceerd. Kar op de kop. Ik toch blij dat hij voor me zat en niet erachter...
En das maar een van de vele voorbeelden die ik kan noemen dat ongelukken door gebrek aan kennis en gemakzucht ontstaan. Paard blijft een vluchtdier en je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Jammer dat de mensport in een slecht daglicht komt zo...
yvje86 schreef:Maisie schreef:@yvje86 dan heb jij wel bizar goede remmen of hele slappe paarden.
In blinde paniek trekken ze volgens mij altijd door de rem en leidsels heen. Dit is gewoon een naar
ongeluk en ik hoop dat het mee valt met de geworden en het paard en de koetsier.
Ik heb een behoorlijk zware marathonwagen met goede remmen.
Maar alleen op het asfalt blijft ie staan, in t gras of op het zand trekken ze 'm wel wat makkelijker mee.
Ik zou er maar niet teveel op vertrouwen.