Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:00

Het tweespan Belgische trekpaarden waar ik mee men krijgt mijn marathonwagen nog niet eens vooruit als ik op de rem trap.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:01

Op elke ondergrond?

Vaak genoeg gezien dat de wielen inderdaad niet meer draaien, maar dat de wagen als een slee alsnog mee gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:03

yvje86 schreef:
uhhhh....rem?! :)* En daarbij kun je aan de leidsels trekken.

Denk je serieus dat dat nog helpt bij paniek of maak je nou een grapje? :+ Mijn pony van 1.32 krijgt de marathonwagen nog vooruit als ik op de rem trap. Met geblokkeerde wielen. :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:04

LBLGypsyCobs schreef:
Rem en bit lopen ze bij paniek gewoon doorheen, geloof me.

De organisatie nodigt zowel paarden als fanfare uit en hoort te overleggen of het handig is als die 2 bij elkaar in de buurt komen.
En zo ja onder welke voorwaarden.

Inderdaad.

Wij hebben toen wij begonnen met Sinterklaas rond te rijden. Ook direct gezegd dat de muziek voor ons moest. En anders deden we het niet.

Inderdaad ook een rem en leidsels helpen niet als ze op de kletter gaan voor de kar. Weet ik ook uit eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:06

Wat vervelend zo ongeluk. Veel beterschap voor de slachtoffers.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:54

safina schreef:
FriesWytske schreef:
Weet dat ze hier hun paarden niet eens onbeheerd laten als ze vast staan. Staat dan altijd wel iemand bij, om ze in de gaten te houden.

Ik ken geen enkele menner die zoiets zou doen. Echt niet. :=

Toch zag ik afgelopen weekend toch echt een koets met trouw paarden los op een parkeerplaats staan. Er waren wel mensen bezig rondom de vrachtwagen maar er stond echt niet iemand naast of met de leidsels in zijn handen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:00

Zoiets noem je een ongeluk.
Sterkte voor alle betrokkenen en ik hoop dat het paard straks weer in te spannen is. :(:)

judithwaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:05

Het is gewoon een ongeluk. Paard schrok van trommels sloeg op hol en er stonden toevallig mensen. Je had het niet kunnen voorkomen, met welke redenen je dan ook komt, je kan van alles verzinnen maar tis gewoon gebeurt. Gelukkig zijn er geen doden gevallen, het was gewoon een stom ongeluk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:01

yvje86 schreef:
Het tweespan Belgische trekpaarden waar ik mee men krijgt mijn marathonwagen nog niet eens vooruit als ik op de rem trap.

Heb je er dan nog een kar met palm biervaten achter hangen?? Echt, als jouw dieren in paniek raken dan hou je ze ook niet meer.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:50

@yvje86 dan heb jij wel bizar goede remmen of hele slappe paarden.

In blinde paniek trekken ze volgens mij altijd door de rem en leidsels heen. Dit is gewoon een naar
ongeluk en ik hoop dat het mee valt met de geworden en het paard en de koetsier.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:40

janouk schreef:
Zoiets noem je een ongeluk. :(:)

Volgens mij juist niet. Eerder gebrekkige communicatie binnen een organisatie en vervolgens weer met deelnemers. :Y)
Toevallig had bij mij vandaag iemand bedacht pal naast m'n ponnies een deel van het dorpsspel te doen, en wel in de vorm van zaklopen. Ponnies kunnen tegen trekkers, boten, vliegtuigen, muziek, vuurwerk etc, maar van al die mensen eerst sprongen en daarna omvielen, raakten ze vet in de stress. Ben als een haas naar de organisatie gegaan, die zich van geen kwaad bewust was. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:56

Ook al blokkeren je remmen de wagen volledig, dan nog kunnen ze de wagen meetrekken. Wij zijn met het tweespan ooit slachtoffer geweest van een woedende zwaan die met klappende vleugels achter ons aan vloog. Daar hielp geen rem tegen, we gingen in volle galop over het fietspad, leek wel een aflevering van McCloud. Gelukkig kwamen we geen fietsers tegen en gaf de zwaan het na een paar honderd meter op.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:21

Het nieuwsbericht op Rijnmond.nl is aangepast.

Koetsier zat NIET op de bok.

Citaat:
Paard op hol: acht gewonden

28-09-2014 | 13:38

Tijdens de Zuiderparkspelen in Rotterdam zijn zondagmiddag acht mensen gewond geraakt toen een paard op hol sloeg en het publiek in rende. Drie gewonden, onder wie twee kinderen, zijn ter controle naar een ziekenhuis gebracht.

Een van de kinderen leek er ernstig aan toe te zijn. Het meisje bleek uiteindelijk een rib en een sleutelbeen te hebben gebroken. De overige gewonden zijn inmiddels naar huis, meldt de politie.

Lawaai van trommels
Het paard trok een koets met bezoekers. Het dier had net even pauze gehad toen het schrok van het lawaai van trommels. Het schoot met wagen en al een grasveld op en kwam pas weer tot stilstand toen het een indianentent in rende.

Parkmanager sprong ervoor
Er zaten geen mensen in de wagen en de koetsier zat niet op de bok op het moment dat het gebeurde. Parkmanager Joop van der Hor heeft geprobeerd om het paard tegen te houden door ervoor te springen. Hij werd een stuk meegesleept, maar raakte niet ernstig gewond.

Zuiderparkspelen niet afgelast
Het cowboy- en indianenevenement in het Zuiderpark is niet afgelast. Wel zijn alle paarden afgevoerd. Veel bezoekers zijn van streek door de gebeurtenissen. Ze zijn opgevangen door de politie en hulpverleners.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/28-09-201 ... t-gewonden

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:31

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 01-02-22 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:46

Gebeurd wel erg vaak de laatste tijd! Gaat geen week voorbij of het is weer mis. Waar ligt dit aan? Ben zelf menner van jongs af aan en nog nooit iets gehad. Wel vaak mis zien gaan om me heen. Oorzaken zijn vaak ongetrainde groene paarden, onervaren menner. verkeerd aanspannen enz... Paarden in publiek zijn altijd een risico. Zorg dat je tijdig van een kar af bent om je paard te helpen in lastige situaties. Ken je paard voor je je in het publiek begeeft. Zeg niet dat er nooit iets fout kan gaan, maar gedegen training en kennis van zaken zou denk ik een hoop voorkomen.

Heb eens voor me een kar zien verongelukken. paard had nooit voor een kar gestaan. Man was ruiter en dacht dat het wel leuk was hem eens voor de wagen te zetten en mee te doen aan een rit. Paard trok koets op het bit, aanspannen kon deze meneer niet. Toen kwam er een stukje met een speaker en weg was paard. Dwars over zittende kindjes heen en de mensen op de koets werden gelanceerd. Kar op de kop. Ik toch blij dat hij voor me zat en niet erachter...

En das maar een van de vele voorbeelden die ik kan noemen dat ongelukken door gebrek aan kennis en gemakzucht ontstaan. Paard blijft een vluchtdier en je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Jammer dat de mensport in een slecht daglicht komt zo...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 05:54

Rijpaarden gaan ook geregeld aan de kletter. Alleen maken zij dan minder schade dan een koetspaard met koets.
Een ongeluk kan altijd gebeuren. Het rijden tussen publiek vraagt om een ervaren menner, groom en paard. Trainen trainen trainen

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:09

Maisie schreef:

In blinde paniek trekken ze volgens mij altijd door de rem en leidsels heen. Dit is gewoon een naar
ongeluk en ik hoop dat het mee valt met de geworden en het paard en de koetsier.

Ik heb een behoorlijk zware marathonwagen met goede remmen.
Maar alleen op het asfalt blijft ie staan, in t gras of op het zand trekken ze 'm wel wat makkelijker mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:23

Even nadenken dames.

Vooral schrijven dat paarden altijd potentieel levensgevaarlijk zijn en de ruiter/menner kansloos is 8)7

Als de ruiterij zélf al dergelijk onbegrip etaleert, dan is het helemaal niet zo vreemd wanneer de publieke opinie het paard wil weren uit de openbare ruimte.

Dénk nu toch even na!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:07

Ongelukken, hoe vreselijk ook, kunnen áltijd gebeuren.

En van beide partijen misschien achteraf gezien niet slim, om het paard bij tenten en bij muziekkorps te parkeren.

Maar wat het dan tóch weer even anders maakt, is het feit dat de koetsier NIET op de bok zat, zoals nu officieel bekend is gemaakt. En dát....... is toch echt een ernstige fout van de koetsier zelf. Die behoort echt op de bok te blijven zitten.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:20

Jeetje wat rot. Jammer van het gespeculeer, zoiets blijft een ongeluk.
Mijn paard is echt bomproof, maar als er net een fanfare aan de slag gaat als hij rustig stil staat zet ook hij het op een rennen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:25

savanjola schreef:
Gebeurd wel erg vaak de laatste tijd! Gaat geen week voorbij of het is weer mis. Waar ligt dit aan? Ben zelf menner van jongs af aan en nog nooit iets gehad. Wel vaak mis zien gaan om me heen. Oorzaken zijn vaak ongetrainde groene paarden, onervaren menner. verkeerd aanspannen enz... Paarden in publiek zijn altijd een risico. Zorg dat je tijdig van een kar af bent om je paard te helpen in lastige situaties. Ken je paard voor je je in het publiek begeeft. Zeg niet dat er nooit iets fout kan gaan, maar gedegen training en kennis van zaken zou denk ik een hoop voorkomen.

Heb eens voor me een kar zien verongelukken. paard had nooit voor een kar gestaan. Man was ruiter en dacht dat het wel leuk was hem eens voor de wagen te zetten en mee te doen aan een rit. Paard trok koets op het bit, aanspannen kon deze meneer niet. Toen kwam er een stukje met een speaker en weg was paard. Dwars over zittende kindjes heen en de mensen op de koets werden gelanceerd. Kar op de kop. Ik toch blij dat hij voor me zat en niet erachter...

En das maar een van de vele voorbeelden die ik kan noemen dat ongelukken door gebrek aan kennis en gemakzucht ontstaan. Paard blijft een vluchtdier en je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Jammer dat de mensport in een slecht daglicht komt zo...

Ik sluit me daar bij aan... maar het valt me op de laatste tijd dat sinds de komst van de smart Phone. Dat veel mensen de filmoptie wel eens gebruiken... en dat sommige mensen liever de film optie gebruiken dan komen helpen... met de sociale media lijken ongelukken wel in een stroomversnelling gedeeld te worden... deze week in mijn omgeving, 2 trailers die los ven de trailer zijn gekomen... 1 van een talud door een aanrijding van achter en paard dood.. en 1 over de kop en pony's het wonder boven wonder overleefd... rij en koets ongelukken idem... en bijna overal is wel een filmpje van dat de gruwelijkheid weergeeft. Zou er een mogelijkheid zijn dat dit soort zaken voorheen ook regelmatig plaats vonden maar nog niet zo rap hun weg naar de sociale media vonden als nu ?
en val nu niet per direct over me heen... ik vraag het me enkel af ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:03

nobje; ik weet wel zeker dat dat meespeelt!

Hoe vaak is er wel niet gisteren dat filmpje alleen al op TV vertoond met gruwelijke beelden van de mensen die onder die monstertruck kwamen?

Ik heb dan alleen het begin v/h filmpje gekeken; de rest hoor je qua geluid wel wat er gebeurd en hoef ik echt niet duidelijk in beeld te hebben, dat kan ik me zelf wel bedenken hoe dat eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:21

yvje86 schreef:
Maisie schreef:

Ik heb een behoorlijk zware marathonwagen met goede remmen.
Maar alleen op het asfalt blijft ie staan, in t gras of op het zand trekken ze 'm wel wat makkelijker mee.

Ik heb een setje Brembo remklauwen op mijn marathonwagen. Beter vind je niet. Daar blokkeer ik met gemak de wielen mee. Dan draait er niets meer. Maar toen meneer de pony op een dag, in een ongeduldige bui, vond dat we lang genoeg met de buurvrouw hadden staan praten, trok hij opeens de wagen gewoon met geblokkeerde wielen over het asfalt hoor! In z'n uppie, 1.32 hoog en twee man op de wagen. En dat was nog maar klieren, zonder dat er sprake was van paniek.

Trekpaarden trekken zonder blikken of blozen een ploeg diep door het land. Denk je nou echt dat die nog stoppen als ze aan de kletter willen en je drukt op de rem? := Ik zou er maar niet teveel op vertrouwen. :\

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:26

Menner die niet op de wagen zat....dan is het geen ongeluk maar nalatigheid. Vind dat daar toch eens heel hard tegenop getreden moet worden. Een loslopend paard is toch iets anders dan een paard met een bonkende en alles vernielende kar erachter. Een schrikreactie wordt dan al snel paniek.
Maar veranderd niets aan de gevolgen. Sterkte voor alle betrokkenen