Compleet wit volbloedveulen geboren in Nieuw-Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:40

Ik heb er eerder iets over gelezen, en verbaas me niet dat het weer een volbloed is die volledig wit is. Het is dacht ik geen maximuun sabino maar een andere mutatie. In Amerika is er dacht ik zelfs een heel wit ras, maar of dat dezelfde mutatie is weet ik niet. Knap stel is het zeker :)

Edit: http://en.m.wikipedia.org/wiki/White_(horse)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:46

Interessant. Had er nog nooit van gehoord terwijl ik toch wel wat over kleuren genetica gelezen heb. Vind het erg interessant.

Het heeft dus niks met het creme(perlino/cremello) te maken?

Set_Elkol

Re: Compleet wit volbloedveulen geboren in Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:47

heeft helemaal niks met verdunningen of creme te maken :j eigenlijk heeft dit paard gewoon alleen maar witte aftekeningen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:51

set_elkol schreef:
heeft helemaal niks met verdunningen of creme te maken :j eigenlijk heeft dit paard gewoon alleen maar witte aftekeningen :+

als in witte vlekken op een witte ondergrond?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:53

Hmm het mechanisme lijkt er wel wat op, het hebben van een ongepigmenteerde huid, maar waar aftekeningen ophouden gaat deze dominante mutatie dus helemaal door.
Interessant is wel dat de paarden geen blauwe ogen hebben, wat bij een witte aftekening over het oog vaak weer wel is. Denk dat het mechanisme dus niet helemaal vergelijkbaar is.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:55

Heb dit jaar ook een wit veulen gehad, uit een splash x frame overo, geen creme in de genen en zwarte ogen.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:56

Wat een leuk dier zeg! Ik ben gek op wit :D dan hebben ze meteen al zo'n sprookjes-uitstraling :D

Van kleurgenetica weet ik niks, maar ik weet wel dat er bij mutaties heel veel mogelijk is. Alle paarden die er nu rondlopen stammen immers af van het wildkleur oerpaard, dus alle andere kleuren moeten ooit ook zijn ontstaan door mutaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:56

set_elkol schreef:
maximum sabino denk ik, geen lethal white joh.

Hebben die dan geen blauwe ogen ipv zwarte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:57

al die kleurenleer gaat me mijlenver boven mn petje.... I just don't get it! :+ :n
Ik vind het mooi, dat weet ik dan weer wel!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:57

Ja maar splash x frameover is wel wat bekender (of kende ik in iiedergeval al wel xd)

Maar dit is weer iets anders toch..?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:00

Zou kunnen Lucy, ze zouden dan wel eens wat meer uitleg mogen geven over de kleurengenen van dat volbloedveulen en haar witte moeder. Ben ook wel benieuwd.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:02

Ja vind het wel interessant.
Ben ook wel benieuwd wat er dan achter zit. En of het niet gewoon iets al bekends is wat alleen niet veel voorkomt bij volbloeden ofzo..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:02

Wat een knapperds...apart om ze zo wit te zien voor volbloeds....

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:05

Wauw, apart zeg!
En waarschijnlijk ook :$ :$

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:07

Wat een knap en bijzonder stel zeg !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:10

_Lucy schreef:
Ja maar splash x frameover is wel wat bekender (of kende ik in iiedergeval al wel xd)

Maar dit is weer iets anders toch..?

Bij deze merrie is het een dominant white mutatie. Wat zoals bij haar veulen van moeders af komt, maar de mutatie kan ook spontaan ontstaan.
Er zijn voor zover nu bekend 11 vormen.
De gehele huid is ongepigmenteerd en de haren wit. Er zijn dus wel donkere ogen.

Sabino verschilt volgens mij al van locatie van het gen dat het wit veroorzaakt. Daarnaast is Sabino meer een aftekening, bij maximum sabino dus een maximale aftekening, waar Dominant white echt een pigment verlies is van de hele huid.

Daarnaast is overo x tovero ook zoiets, aftekening over aftekening die het paard wit maakt, maar genetisch niet gelijk aan dominant white.
Je hebt ook nog een stippelpaarden (:P) vorm, ik dacht fewspot, waar het paard dus volledig wit lijkt, maar soms nog een verstopte stip heeft. Ook weer andere genetische oorzaak.
Lethal white sydrome is ook weer een andere mutatie en is lethaal omdat het darmstelsel van deze paarden niet volledig is.

Albinopaarden bestaan niet. Homozygote dominant white paarden hebben 'ze' nog niet gevonden, naar wat ik lees denken ze dat dat mogelijk niet levensvatbaar is, waardoor die dieren niet geboren worden.

Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dominant_white

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:12

hoeven geen blauwe ogen te hebben nee.

RianneH schreef:
Hmm het mechanisme lijkt er wel wat op, het hebben van een ongepigmenteerde huid, maar waar aftekeningen ophouden gaat deze dominante mutatie dus helemaal door.
Interessant is wel dat de paarden geen blauwe ogen hebben, wat bij een witte aftekening over het oog vaak weer wel is. Denk dat het mechanisme dus niet helemaal vergelijkbaar is.

ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, aftekeningen zonder einde, dus een geheel wit paard.

Interessant je laatste bericht :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:19

Ja, ik vind het echt super interessante materie maar helaas nu niet de mogelijkheid er wetenschappelijker op te storen. De wikipediapagina is echt heel duidelijk en heeft nog meer foto's, dat is zeker een aanrader :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:22

Hebben dit soort paarjes in de zomer niet erg last van verbranden door ontbreken van de pigment?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:25

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:47

Wauw, wat super gaaf zeg! <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:03

JoyCiej007 schreef:
Piekosjj schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe de genetica hier achter zit, aangezien double white (wat dit naar mijn idee zou moeten zijn?) lethal is en dus doodgeboren zou worden.

Dat was ook mijn eerste idee ja...............

dit is geen schimmel, maar echt 'white', dus hoe zou dit kunnen??

Het witte gen (W1 of W11) is dominant. 1 ouder die het doorgeeft is voldoende. Het heeft ook geen enkele connectie met OLS. Ik denk als je 2 witte paart er zomaar een homozygoot witte uit kan komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:09

Bovenstaande klopt niet helemaal. W1 tot en met W11 kan een mutatie bevatten waardoor het paard wit wordt, er zijn dus 11 mutaties bekend.
Ouder dieren die beide Dominant white zijn zullen inderdaad kans geven op een homozygote nakomeling (25%), maar er zijn naar wat ik begreep geen homozygoot dominant white levende paarden en ook in de tekst van het stamboek staat dat WW niet levensvatbaar is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:50

Wat een beauty's !! Echt heel erg mooi <3 <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:55

RianneH schreef:
Bovenstaande klopt niet helemaal. W1 tot en met W11 kan een mutatie bevatten waardoor het paard wit wordt, er zijn dus 11 mutaties bekend.
Ouder dieren die beide Dominant white zijn zullen inderdaad kans geven op een homozygote nakomeling (25%), maar er zijn naar wat ik begreep geen homozygoot dominant white levende paarden en ook in de tekst van het stamboek staat dat WW niet levensvatbaar is.

In het onderzoek dat naar het gen van witte paarden is gedaan wordt niets vermeld over het niet levensvatbaar zijn van een homozygote nakomeling. Het stamboek kan dat wel roepen maar die laten zich waarschijnlijk - net zoals vele bokkers - leiden door OLS, en dat heeft hier niets mee te maken. Ze suggereren inderdaad wel dat homozygote witte paarden niet levensvatbaar zouden kunnen zijn maar dat is niet bewezen zoals ik het lees.