Paard en jongetje met beperking communiceren zonder woorden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:12

Apple schreef:
Ik heb even een google gedaan op dat syndroom. Het blijkt dat mensen met dat syndroom vaak erg sociaal en 'outgoing' zijn.
Wat dat betreft dus niet zo speciaal inderdaad dat het kind het goed kan vinden met het paard.

(een vergelijkbaar filmpje met een kindje dat zwaar autistisch is en moeilijkheden heeft met het contact maken zou anders zijn).

Hmmm erg sociaal en outgoing, ze zijn wel degelijk gehandicapt en veel en veel jonger dan hun leeftijd aangeeft. Bij ons op stal komt een jongen (van 40 jaar!) met dit syndroom en wat opvallend is dat hij bij de narrigste merries van onze stal voor hun box kan gaan staan en ze doen lief en zacht en kroelerig. Hij vindt de vervelendste merries van onze stal juist de liefste en dat komt omdat ze bij hem ook lief en gedwee zijn én heel rustig. Dat effect heeft hij op paarden als hij heel rustig voor hun box gaat staan.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:27

Ik ben het ermee eens met dat dit filmpje idd niet zoveel voorstelt. Ik zie een paard dat ongelofelijk voorzichtig is met een klein (in dit geval beperkt) jongetje en een jongetje die ook wel zichtbaar graag contact maakt met dit paard (op dit filmpje al dan niet aangestuurd, maar ik zie dat de wil er is!)

Ondanks dat dit filmpje er geen goed voorbeeld is, geloof ik ZEER zeker in de communicatie tussen een paard en een (beperkte) kind, door de openheid van kinderen. En ik geloof ook zeker dat deze communicatie JUIST voor kinderen met een beperking heel goed mee kan helpen aan de ontwikkeling van heel veel vaardigheden die kinderen zonder beperking makkelijker ergens anders kunnen ontwikkelen.

En natuurlijk, een paard blijft een dier dat niet voor de volle 100% vertrouwd kan worden, dus goede begeleiding hierbij is zeer zeker noodzakelijk!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:27

Ik zie ook niet zoveel communicatie tussen het paard en het jongetje..

Maar die met die hond. ...prachtig!!!

8nnemiek

Re: Paard en jongetje met beperking communiceren zonder woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:26

Inderdaad geen heel speciaal filmpje, maar je ziet wel dat het paard heel voorzichtig doet en niet eens een been optilt als het jongetje er tegenaan staat. Oren in de nek valt wel mee volgens mij, de oren lijken meer gericht te zijn op het jongetje ;)
Maar ik vind het idd vrij normaal gedrag. Als ik zo'n jongetje bij onze belg zet zal hij ook zo reageren :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:56

Ik zie inderdaad ook geen bozig paard in die oortjes, wel een paard die heel erg geconcentreerd en voorzichtig stil staat. Mocht het paard de aandacht van het kind echt niet leuk vinden, dan zou deze ook niet zo geïnteresseerd (zie daar de oortjes en de blik in de ogen) in het kind zijn, op het moment dat het kind weg loopt.

Blijf er ondanks dat wel gewoon bij dat je, ondanks dat het paard zo voorzichtig is, altijd GOED moet blijven opletten, het paard is en blijft een vluchtdier.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 04:51

Ik vind het altijd prachtig om te zien dat kinderen gewoon gelukkig zijn! Met beperking of zonder beperking!
En dit jongetje met zijn paardje heeft hier een fijn moment gehad, daar gaat het toch om?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 06:44

DonCamillo schreef:
Mooi filmpje. Elke keer blijkt maar weer dat paarden ontzettend gevoelig zijn voor kwetsbare mensen en er op een aangepaste manier mee omgaan. Net als honden, trouwens.
Kennen jullie dit filmpje al? Dit kindje met Down is een beetje bang en afwerend soms, maar die hond zoekt zo voorzichtig toenadering... Dit is pas echt communicatie tussen mens en dier.

[ Video ]

Excuuuuse me, maar noem je dit voorzichtig? :wow: Het eerste filmpje tja, je kan niet horen wat er allemaal gezegd wordt maar het paard houdt in elk geval nog wel netjes afstand wanneer het jongetje zich weg draait. Kan je van die hond niet zeggen, het arme kind zit met de rug tegen de muur en wil wegkruipen, maar wordt door de hond compleet gedomineerd (zelfs de poot gaat er bovenop)... dit is in feite complete miscommunicatie!
Zet er een mooi muziekje onder en de halve wereld gelooft dat ook het filmpje mooi is...

Kijk er nog maar eens naar - let goed op de communicatie van het jongetje - en je ziet iets heel anders.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:01

Nounou, rustig maar.

Om aan iets engs te wennen zul je soms wat uit je comfortzone moeten komen en dat is precies wat hier gebeurt. Dat doen wij ook als trainer bij bijvoorbeeld obstakeltraining met een paard, anders kom je er nooit. Of bij het wennen van een veulen aan het halster: als je nooit druk wil geven zal het veulen al snel (met halster of niet) gewoon weglopen, tenzij je hem tegenhoudt.

Het kindje is duidelijk nergens in paniek en de hond is op elk moment onderdanig, zelfs bij die poot op de schouder (kop naar beneden gericht). Hij doet het juist fantastisch. Dat blijkt ook wel aan het einde (en aan het begin) van het filmpje.

Ik zeg niet dat die hond nooit foutjes maakt en dat is logisch: ze spreken immers een andere taal? Maak jij nooit fouten in je training met een paard?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:09

Ben het best met je eens dat er niet heel duidelijk paniek aanwezig is, maar imo laat het jochie wel heel duidelijk zien dat hij de hond niet zo dicht bij hem wil. Dat de hond dan toch blijft aandringen vind ik niet bepaald een teken van onderdanigheid. Een hond hoort inderdaad onderdanig aan zijn baas te reageren, dus imo kan het geen kwestie zijn van 'het jochie moet er maar aan wennen, ook al vindt hij de hond eng'. Dat is de omgekeerde wereld.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:11

Ik heb op een stal gewerkt met equine therapy. Vaak zijn kinderen heel erg in hunzelf gekeerd en maken weinig contact met de buitenwereld op enervandere manieris het vaak met paarden en dolfijnen dat even buiten die bubbel zitten ik vind het dus wel prachtig om te zien ook al doet het paard niet veel. De titel is alleen niet zo toepasselijk.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:59

Wat zijn jullie allemaal ongelofelijk cynisch!! Moet ik nou met mijn 42 jaar het goede voorbeeld geven?! Een lief filmpje, schattig paard, heel voorzichtig met het kind. Dat andere paarden ook lief zijn doet niks af aan dit paard. Jullie zijn in staat om van iets moois toch weer iets lelijks te maken met jullie commentaar. Leer gewoon eens blij te zijn voor een ander in plaats van alles af te kraken. Mooi filmpje, bedankt voor het plaatsen! Ook die van de hond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:17

Ik lees trouwens iets anders in de oren naar achteren: eerder concentratie en nadrukkelijk 'ik hou afstand en wil je geen kwaad doen' en weten dat ze stil moet staan terwijl haar instinct is om te bewegen, dan boosheid of verveling. Ja, dat is wel een inspanning voor het paard en dat kan een paard niet oneindig vasthouden. Goed afwisselen dus met lekker vrij tussen andere paarden lopen. Maar dat betekent niet dat het paard dat met tegenzin doet. Dat zie ik namelijk absoluut niet.

Verder vind ik de omschrijving in de tekst inderdaad niet heel erg passen bij wat ik zie op het filmpje, maar wel een goed voorbeeld hoe gevoelig paarden kunnen zijn bij kwetsbare kinderen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:40

De gespannen onderlip, de houding van het hoofd en de verstarring verraden dat dit paard er niet blij mee is.

Ik heb zelf een paard gehad, ruin, die echt heel vaderlijk was.
Die gedroeg zich naar mijn zoon heel beschermend, alle andere paarden hield hij meters op afstand als de kleine op de wei was.
Ook nieuwe veulens nam hij gelijk onder zijn hoede en voeden ze op, beschermde ze voor de felle merrie.
Dat paard nam een hele andere houding aan als dit paard op het filmpje.

Ik zie graag filmpjes waaruit blijkt dat dieren zich vriendelijk naar kinderen, mensen gedragen maar ik schrik van de grote hoeveelheid verkeerd ingeschatte.

Enne ik ben 48, zit mijn hele leven al tussen het beestenspul.