Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judithwaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:37

Toch vind ik het niet kunnen. Ik bedoel mensen in dichtbevolkte landen worden toch ook niet afgeschoten ?!? Als het echt te veel paarden zijn, plaats er dan wat over naar een ander gebied. Zo moeilijk is dat toch niet?!? En duurder dan afgeschoten worden zal het ook niet zijn

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:38

Een Dingo zou in een groep nog wel een kans maken om een zeer zwak paard te pakken. Maar ik acht die kans nog steeds erg klein. Maar de populatie verkleinen zal die dingo's ook niet lukken.
Vergeet niet, dat veel dieren die in Australië leven toch voor een groot deel door de mens zijn meegenomen. De Reuzenpad heeft toen bijna voor een ecologische ramp gezorgd.

Of er Poema's zijn? Geen idee, kan dat niet zo snel vinden op internet (behalve wat geruchten). Maar als ze er waren, zijn het er niet genoeg om de populatie te verkleinen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:41

ze hoeven toch niet gek veel te doen anders dan de hengsten eruit halen? blijkbaar is het vangen een haalbaar iets, zorg dan dat je de kerels vangt en vis uit een ander reservaat een andere hengst over een jaar of twee en haal elk jaar in elk geval de hengst veulens weg.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:43

judithwaaike schreef:
Toch vind ik het niet kunnen. Ik bedoel mensen in dichtbevolkte landen worden toch ook niet afgeschoten ?!? Als het echt te veel paarden zijn, plaats er dan wat over naar een ander gebied. Zo moeilijk is dat toch niet?!? En duurder dan afgeschoten worden zal het ook niet zijn

Wat een vergelijking.... :r

En verplaatsen? Zodat ze op een andere plaats ook weer een probleem kunnen gaan vormen, met overbevolking, vernielen van het plaatselijke ecosysteem, overlast voor boeren en verkeer?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:45

judithwaaike schreef:

Vergeet niet dat deze dieren wild zijn geworden. Ze zullen zich niet zo makkelijk laten vangen. Daarnaast kom de vraag: waar is er plaats? En hoe ga je ze verplaatsen in een gebied wat slecht begaanbaar is met trailers etc. Sommige dieren zijn er kennelijk zo slecht aan toe dat ik mij afvraag of ze zo'n stressvolle reis wel overleven. Dan lijkt het mij humaner om ze die stres te besparen en ter plekke af te schieten.
Duurder zal het zeker worden. Je heb meer mankracht nodig om de dieren in trailers te zetten (gaat je in je uppie echt niet lukken), benzine is ook niet goedkoop. 1 jager vanaf de grond kan meer paarden afschieten voor minder geld dan het transport zou kosten (mits de geschoten dieren blijven liggen als mineraalbron, ophalen van de geschoten dieren zal ook wel wat kosten).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:49

judithwaaike schreef:
Als het echt te veel paarden zijn, plaats er dan wat over naar een ander gebied. Zo moeilijk is dat toch niet?!? En duurder dan afgeschoten worden zal het ook niet zijn

Staan jullie er ook wel eens bij stil dat dit niet een gebiedje in de oostvaardersplassen oid is? Australie is absurd groot, de gebieden waar deze dieren lopen zijn alleen al groter dan Nederland en zijn vaak moeilijk begaanbaar. Het is geen kwestie van even de trailer binnen rijden, een pony vangen en inladen.

Marloez

Re: Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:52

Ojee straks muteren deze paarden langzaam tot vleesetende monsterpaarden als dit zo door gaat.. := :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:56

Even verplaatsen is zoiets als de overvloedige koniks naar polen brengen. Het land heeft een doorsnee van zo'n 4000 km. Bovendien zijn ze overal overvloedig in het land.
Net als zoveel beesten daar hadden ze ze nooit moeten introduceren.

Als het aan de EU ligt krijgen we die ellende hier ook:
[VN] Paarden weer terug in het Europese wild?

Ik moet wel ineens denken aan de film, black sheep :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:04

Ik heb eerlijk gezegd geen mening over dit hele verhaal, maar wil alleen maar even melden dat mijn ruin boterhamworst eet.... En nee, hij is zeker niet uitgemergeld :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:13

Ik begrijp echt niet wat er op tegen is om zon populatie te reguleren dmv afschot. Dat gebeurt in een aantal Nederlandse natuurgebieden ook. Paarden van een bepaalde leeftijd worden netjes geselecteerd en komen terecht in de voedselketen. Op die manier voorkom je een hoop leed in de kuddes en verspil je niets want het vlees is van super kwaliteit en komt van dieren die een fijn en vrij leven hebben gehad zonder krachtvoer en stress van vervoer en slachthuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:15

Ze worden vanuit een helicopter niet geselecteerd, dat was het probleem. Daarnaast blijven ze dan liggen ipv voor consumptie omdat je daar niet zo even naar toe rijdt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-09-14 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:15

Boterhamworst (veel smaakmakers/zout) is niet te vergelijken met raum vlees/het opeten van een kadaver.

Maar volgensmij was er toch wel eens een topic waarin bleek dat paarden ratten/muizen ed aten? Dan is het eten van een kadaver/darminhoudt als je honger hebt natuurlijk een kleine stap.

Tja, ik snap nooit dat mensen zo hypocriet kunnen zijn dat ze afschot niet willen hebben en dat paarden dan maar langzaam moeten verhongeren (ik snap dat dit niet voorzien is). Ik denk zelfs dat de lijdensweg bij een verkeerd schot korter is dan langzaam verhongeren.

Hengsten afschieten is een leuk idee, maar pik ze er maar even uit (vanaf een helicopter/auto) en zie vooral niet die vrijgezellenkuddes over het hoofd, want anders schiet het nog steeds niks op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:18

Amandavd schreef:
Mijn question is, waar zijn de roofdieren in dat gebied?

De grootste (inheemse) roofdieren op dit continent zijn de Tasmaanse Duivel en de Dingo.
De Dingo hebben we gemakshalve gedecimeerd vanwege de schapen en de Tasmaanse Duivel valt ten prooi aan een besmettelijke/genetische vorm van kanker.
Alle boerderijdieren zijn ingevoerd en horen hier niet thuis, incluis paarden en kamelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:21

Tasmaanse duivel is sowieso te klein en zit ook niet in mainland australie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:21

Morganlefay schreef:
Amandavd schreef:
Mijn question is, waar zijn de roofdieren in dat gebied?

De grootste (inheemse) roofdieren op dit continent zijn de Tasmaanse Duivel en de Dingo.
De Dingo hebben we gemakshalve gedecimeerd vanwege de schapen en de Tasmaanse Duivel valt ten prooi aan een besmettelijke/genetische vorm van kanker.
Alle boerderijdieren zijn ingevoerd en horen hier niet thuis, incluis paarden en kamelen.

Thanks! Weer wat geleerd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:23

Voor het vergelijk, Australië versus Nederland:

Afbeelding

De micro-ecosystemen zijn zeer gebaat bij het laten liggen van karkassen. Vandaar die keus ook vaak, dat gebeurd in Nederland ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:24

Sizzle schreef:
Ze worden vanuit een helicopter niet geselecteerd, dat was het probleem. Daarnaast blijven ze dan liggen ipv voor consumptie omdat je daar niet zo even naar toe rijdt.

Maar zoveel consumptie zit er niet eens aan de beesten. Denk dat het ophalen van de dieren meer tijd en geld kost dan ze daar gewoon te laten liggen en als voedselbron voor andere dieren etc. kunnen dienen. Een karkas is een goede mineralenbron voor zijn omgeving.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:25

Er zijn genoeg kleine vleeseters die daarvan kunnen profiteren denk ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:25

Mijn eerste reactie was, ze hebben gewoon zo'n honger en dat ze dus de maag/darm inhoud van het overleden paard opeten.

Sorry misschien cru gezegd, maar beter afschieten dan langzaam aan laten verhongeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:00

Waarom zijn er zo veel mensen tegen afschieten? Dat begrijp ik echt niet.
Zo zielig is dat niet, mits je natuurlijk iemand hebt die goed kan mikken en de dieren meteen dood zijn, alleen aanschieten heeft geen zin.

Ruim maar een berg van die beesten op, das beter voor die beesten, en de rest die overblijft heeft misschien nog wat te eten. (Mag van mij op de Ov plassen ook gebeuren)

Kadavers lekker laten liggen voor prooidieren, hebben die ook weer wat te eten.

Nee ik snap niet dat mensen dat nou zielig vinden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:00

Idd afschieten die dieren. Is 1000 keer humaner dan ze van de honger om te laten komen.

Sowieso is het in het belang van de inheemse diersoorten dat die brumbiepopulatie flink uitgedund word en ook klein blijft. Die dieren zijn gewoon een plaag voor de inheemse diersoorten. Soorten die nergens anders ter wereld voor komen.

En aangezien er geen roofdieren zijn die groot genoeg zijn om dat uitdunnen door de natuur te laten doen, afschieten. Die dieren mogen daar dan een plaag zijn; een hongerdood verdiend niemand.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:03

Afschieten van uit een helikopter kan niet selectief gebeuren. Je kan wel een hoop beesten afschieten maar zonder selectie heeft dat ook geen nut.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:07

Waarom niet? Schiet de hele kudde maar af des Noods.. Er komt echt wel weer wat nieuws aangezien het voedsel dan weer een beetje opkomt

En wat wil je selecteren dan? Alleen de hengsten? Alleen merries? Alleen de oudere dieren?
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 24-09-14 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:08

Inderdaad, de situatie is uit de hand gelopen, er moet nú worden ingegrepen. Je kunt niet met je jeep even achter de paarden aan. Australië is veel groter dan bijvoorbeeld de Oostvaarderse Plassen waar dat wel kan.