Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:21

pepelien schreef:
Als dit zo'n slechte methode zou zijn, zouden de paarden van Anky niet zo oud worden en niet nog op hoge leeftijd nog in de sport lopen.
Ze heeft inmiddels 2 olympische paarden die op die manier getraind zijn en lang, gezond meegegaan zijn in de sport en nog heel erg lang van het pensioen genoten.
Wat een gezeur dit zeg, haar paarden zien er in het wet werk echt niet ongelukkig uit, integendeel, de praktijk is een betere graadmeter als al die onbenullige geldweggooiende onderzoeken.
Gaat alleen op voor mensen die op deze manier zonder ervaring deze trainingsmethode toe willen passen en het te lang of verkeerd doen.

Dit is net zo stevig weerlegd als wanneer je, nav het overlijden van een niet rokende 50 jarige, zegt dat je rokers kent die 90 werden en je van roken dus niet doodgaat.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:04

Anky gebruikt geen hyperflexie?
:roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:07

vur schreef:
Anky gebruikt geen hyperflexie?
:roll:

Appels zijn rechthoekig

Billy

Re: Studies tonen nadelige effecten aan bij hyperflexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:11

Er is blijkbaar een verschil in methodes.
Lopen jullie paarden uit zichzelf aan de teugel? Ook als je de teugel lang laat? Zo nee, ook sprake van dwang....het moest verboden worden....

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:21

LDR is low (laag), deep (diep) en round (rond). Het is een andere verwoording en vriendelijker dan het woord hyperflexie. Ik probeer hem in ontspanning laag en rond te rijden hierbij moet hij zijn hoofd iets achter of op de loodlijn houden. Hierbij behoudt hij meer lucht en zijn betere ademhaling. Ook al is het ook niet echt een natuurlijkere houding, maar wel beter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:22

Billy schreef:
Er is blijkbaar een verschil in methodes.
Lopen jullie paarden uit zichzelf aan de teugel? Ook als je de teugel lang laat? Zo nee, ook sprake van dwang....het moest verboden worden....

Ja, mijn paard loopt aan een losse teugel, zonder druk, "aan de teugel" en verzameld, net als het paard van mijn man, overigens. Een paard "aan de teugel" rijden doe je nl. niet door de teugels te gebruiken maar door oefeningen en het juist gebruik van zit en benen ( en "balance, feeling, timing"). Paard loopt ook op de bosal "aan de teugel" waar dus helemaal geen druk op staat.

Dus, inderdaad, als je een paard alleen maar met teugeldruk/ trek aan de teugel ( lees "in de krul" ) kan krijgen zou dat verboden moeten worden. Bitten/ bitloze optomingen zijn nog altijd een "communicatie" middel en geen controle of dwangmiddel, maar zo worden ze wel meestal gebruikt, o.a. omdat 99% van de ruiters niet goed rijkunstig onderlegd is :o

Paarden kunnen ook "aan de teugel" en verzameld lopen zonder teugel of hoofdstel ................

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:27

En waarom zouden ze dan niet in een diepere houding kunnen lopen zonder dat af te dwingen?

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:04

Doe het eerst maar eens na, je paard op het hoogste niveau in de sport uitbrengen en je paard tot op hoge leeftijd heel houden, voordat je kritiek levert over iemand zijn trainingsmethode!
Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal, doodziek wordt ik van al dat gemekker zonder dat ze zelf iets bereikt hebben!

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:37

Blij dat dit onderzoek tot resultaten heeft geleid, hopelijk word er wat bewuster mee omgegaan

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:50

horseyfries schreef:
En waarom zouden ze dan niet in een diepere houding kunnen lopen zonder dat af te dwingen?

De "toppers" dwingen het ook niet af, die trainen en conditioneren ernaar.
Als ze dat eenmaal kunnen, dan trainen ze meer!
Dus ik weet niet aar het hele "dwang" verhaal vandaan komt?

Ik snap het wel, GP oefeningen zijn erg zwaar en dat vraagt veel van een paard.
En daar past ook een vrij extreme training bij.

Eigenlijk zou je dan de discussie moeten houden over hoe extreem de huidige dressuursport eigenlijk is.
Zouden we niet wat minder mogen vragen van "onze" paarden, en dat daar ook naar gejureerd word.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:55

Stress bij hyperflexie? Ik krijg ook stress bij het sporten als je bepaalde spieren gaat oprekken, ik denk dat training nooit helemaal zonder stress kan. Zolang je het afwisseld met rustperiodes is dat helemaal niet slecht. No pain, no gain?

Is deze test afgenomen bij paarden die hyperflexie gewoon waren bij hun training? Of paarden die het juist nog nooit gedaan hebben? Want dan lijkt het me ook stress opleveren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:58

cherie78 schreef:
Aangezien er al vergelijkbare studie's zijn die ongeveer hetzelfde hebben aangetoond, verwacht ik dit niet.

Er wordt teveel mee "gewonnen" met deze methode van rijden om te gaan veranderen in denken en doen van deze lieden die nog steeds hyperflexie toepassen.
"

Inderdaad, er wordt teveel mee gewonnen. Een quick fix is toch makkelijker dan jaren lang trainen. En zolang jury's dit niet afstraffen hou je mensen die het toepassen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:00

pepelien schreef:
Doe het eerst maar eens na, je paard op het hoogste niveau in de sport uitbrengen en je paard tot op hoge leeftijd heel houden, voordat je kritiek levert over iemand zijn trainingsmethode!
Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal, doodziek wordt ik van al dat gemekker zonder dat ze zelf iets bereikt hebben!

En wat heb jij dan zoal bereikt? :?
Of moet elke dierenarts die studie verricht eerst zelf twee paarden in leven houden en naar de OS rijden? Wat een drogargument. :n Een verzameling vragen is een totaal andere oefening dan hyperflexie. Maar goed, sommige mensen willen niet zien dat ze hun paard doelbewust in een heel ongemakkelijke positie brengen.
Alles is te trainen, een lichaam laat zich miraculeus oprekken bij sommigen. Kijk naar de chinese turnstertjes, is dat fijn, goed, want ze halen goede prestaties? Of valt dat naar onze maatstaven onder mishandeling?
Omgekeerd vind ik een paard dermate geforceerd laten lopen ook heel naar om te zien. Ik noem het bewust geen mishandeling omdat ik dan al alle kul kan voorspellen over: dan moet je zelf ook niet rijden en jij..

Het gaat niet om boktmensen, het gaat niet om Anky, het gaat om een trainingsmethode. Probeer het dan niet persoonlijk te maken maar bediscussieer de methode en de resultaten van het onderzoek, dat is veel boeiender. Ik hoor heel graag waarom dit LDR/hyperflexie wel goed zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:02

damian23 schreef:
cherie78 schreef:
Aangezien er al vergelijkbare studie's zijn die ongeveer hetzelfde hebben aangetoond, verwacht ik dit niet.

Er wordt teveel mee "gewonnen" met deze methode van rijden om te gaan veranderen in denken en doen van deze lieden die nog steeds hyperflexie toepassen.
"

Inderdaad, er wordt teveel mee gewonnen. Een quick fix is toch makkelijker dan jaren lang trainen. En zolang jury's dit niet afstraffen hou je mensen die het toepassen.

Hyperflexie is ook iets waar je naartoe gewerkt wordt dus dat is zeker geen "quick fix".

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:08

Annemeik schreef:
Stress bij hyperflexie? Ik krijg ook stress bij het sporten als je bepaalde spieren gaat oprekken, ik denk dat training nooit helemaal zonder stress kan. Zolang je het afwisseld met rustperiodes is dat helemaal niet slecht. No pain, no gain?

Precies wat ik ook dacht, en als stress het cortisol niveau in het bloed veranderd zal dat niet alleen bij hyperflexie gebeuren. Paarden hebben tijdens training of bv op wedstrijd wel vaker stress.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:26

Dat vind ik wel een quick fix. Gaat veel sneller dan jarenlang trainen. Net als het aanleren van een tense step. Paar maanden versus jaren lange training om een echte passage te rijden.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:31

Ben ik de enige die het bizar vind dat er een endoscoop in de strot van een paard wordt geduwd voor een onderzoek?

niet heel raar dat het stress hormoon cortisol dan omhoog schiet. Ik vind het ronduit belachelijk dat t wordt gedaan.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:32

Pauline: ik heb geen kritiek op iemand zijn trainingsmethode, juist om die reden omdat ik en de meeste onder ons dat niveau nooit zullen halen, ik heb dus juist respect voor die vakmensen op dat niveau, die weten echt wel wat ze doen, anders lukt het ze nooit om op dat niveau te komen. En het is zeker geen quick fix maar een jaren lange bewuste training waar we nog veel van kunnen leren in plaats van kritiek leveren!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:42

Pauline: In antwoord op je laatste verzoek waarom LDR/hyperflexie wel goed zou zijn is mijn ervaring, dat de paarden er veel soepeler van worden!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:01

F_Orumster: gewoon oud worden is iets heel anders, als lange tijd een topprestatie kunnen neerzetten!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:09

Je rijdt zelf zo dan? Hoe bouw jij dat op dan? En wat bereik je er mee?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:26

damian23 schreef:
Dat vind ik wel een quick fix. Gaat veel sneller dan jarenlang trainen. Net als het aanleren van een tense step. Paar maanden versus jaren lange training om een echte passage te rijden.

Als je denkt dat LDR trainen een quick fix is, dan heb je geen idee wat het is en hoe het gedaan wordt. Het kost meer tijd om een paard te leren zijn evenwicht en balans te houden in alle oefeningen en alle houdingen, dus als het iets NIET is dan is het wel een quick fix.

Ik ben ook benieuwd welke paarden voor dit onderzoek gebruikt zijn en hoe ze in die houding gereden werden, want daar zit hem nu juist de hele clou waarom het voor sommige mensen werkt en voor sommige mensen een hoog "DO NOT TRY THIS AT HOME" gehalte heeft.....
En dan met name voor die mensen die denken dat dit een afgedwongen houding is en een quick fix, zolang je er niet meer van kent dan dat is het zeker iets waar je heel ver van moet blijven, dat is een feit.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:36

Ik bereik ermee dat mijn paard veel soepeler beide kanten op buigt, waardoor ze losser door het lijf gaat bewegen en ruimer gaat lopen.
Ik vind het moeilijk om goed onder woorden te brengen hoe ik dat doe, maar het komt erop neer, even kort druk vragen waarna je gelijk weer toe sta met je handen, op het moment dat ik toe sta wil ze uit zich zelf haar rug oprekken, verlengen.
Het is een kwestie van op het goede moment loslaten, met regelmatige training kom je steeds een stapje verder zonder dat je ook maar iets overvraagt of overbelast.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:12

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:18

Geen enkel paard, maar dan ook geen enkel paard, gaat vrijwillig door grenzen heen.
Een paard een beetje pushen om door grenzen heen te gaan, gaat met weerstand gepaard.
De vraag is of de PERSOON die op het paard zit, het paard met deze GRENZEN confronteerd, genoeg kennis en kunde heeft om te kunnen beslissen dat het ene wel kan, en het andere niet.
Dus uiteindelijk komt je uit bij de kennis en de kunde van de ruiter.
Genoeg mensen die denken dat je dingen klakkeloos kunt kopieren.
Is de kopie bij definitie net zo goed als het origineel?

IK ben van mening van niet.
Een kopie kan NOOIT zo goed zijn als het origineel.
Kan aardig in de buurt komen maar is NOOIT identiek.
En WAAROM?
Omdat timing, gevoel, weten wanneer je dingen toe moet passen en wanneer niet, NOOIT helemaal identiek te kopieren vallen.

Dus kopien? Komen aardig in de buurt van het origineel.
Maar identiek?
NOOIT!