Levend Paardenmuseum in Hollandsche Manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Levend Paardenmuseum in Hollandsche Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:50

Museum.. :') Vind het verschrikkelijk daar. Arme paarden. Heb er een aantal keer uitwisselingswedstrijden gereden en gezien en jeetje die beesten waren niet voorruit te branden, liepen echt heel slecht gewoon, typische manegepaarden en hartstikke ongelukkig. Is wel al een aantal jaar terug, maar veel zal er wel niet veranderd zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:51

dream_lot schreef:
1 jan 2017 zullen stands verboden zijn.

Ook daar zal wel weer wat op bedacht worden aangezien het een monumentaal pand is dat van de staat is.

Aan de andere kant, paarden hebben jaren zo gestaan, ze zullen er per 1 jan 2017 niet ineens dood aan gaan ofzo.
Tuurlijk zijn boxen beter, dat even voorop.
Maar de maten van boxen worden ook elke zoveel jaar aangepast.
Eerst 2,5 x 2,5 dan 3 x 3 straks 3,5 x 3,5
Daarna wordt een loopstal verplicht..

Er is telkens weer wat anders omdat er iemand bedenkt dat een paad veel blijer is met 1,5m2 meer ruimte bijvoorbeeld.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:05

Ik had even gegoogeld op deze manege maar zie de paarden gewoon in een lichte stal staan?
Iemand een link van waar jullie het over hebben? :o

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:29

De lange gang is wat donkerder, maar opzich hebben ze wel licht hoor.
Alleen is er bijvoorbeeld al een simpele oplossing voor de stands die ze bij 2 al hadden, omdat die pony en dat paard niet vast stonden.
Namelijk..hang er een kettinkje voor, dit werkt prima en kunnen ze iig hun kont omdraaien.
Ze moeten idd het pand zo laten ivm de monumentale regels, maar zoiets simpels mag dus blijkbaar wel. Toestemming daarvoor was er toen en zal niet ineens verdwijnen.

Maar goed...toen der tijd moesten ze de luiken op de hooizolder ook een hekje geven voor de veiligheid, is toen niet gebeurd, misschien nu eindelijk wel.

Geld uitgeven aan nieuwe dure paarden kan wel, maar de manege paarden meer ruimte geven kan niet? :roll:

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:44

Wordt tijd dat de dierenbescherming er wat aan doet.
Misschien met zn allen een petitie starten?

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:04

Rivendell schreef:

Goed idee!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:09

Stuur die eerst maar naar de SPA

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:05

Rivendell schreef:

Goed plan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:09

Er zijn nog genoeg andere maneges die ook met stands werken. Zo heeft manege Groot in Egmond stands, of ze moeten nu eindelijk eens opgedoekt zijn. Het aardige was/is, dat de paardenklas van het Clusius Castricum daar les kreeg/krijgt over paarden. :n

Te beginnen met les 1; paarden horen niet vastgebonden aan de muur te staan :(

Als ik dan kijk bij manege Beukers bij het Geestmerambacht, word ik ook niet vrolijk; welliswaar geen stands, maar eindeloze rijen boxen, kooien. Het lijkt wel een concentratiekamp. Bij goed weer gaan de paarden naar buiten. Maar het is niet zo vaak goed weer, want als ik vanuit mijn werk naar huis rijd, staan ze zelden buiten -O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:20

Op de Hollandse staan ze nooit of zelden buiten. Altijd maar in die lawaaierige vieze stad. Het is echt heel triest. Heineken heeft dan ook wel z'n paarden in de stad maar die hebben een mooie paddock. Word buitenritjes mee gemaakt en gaan naar de wei. Die worden echt als prinsen behandeld.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:24

Op de manege zelf merkte ik altijd weinig van de rumourige Overtoom als ik eerlijk ben.
Maar ideaal is het zeker niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:29

Heb ik ook nooit wat van gemerkt inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:37

Ben er ook wel eens geweest met een studenten wedstrijd. Maar besloten daar niet meer heen te gaan.
Ik wil geen sponsor zijn van zulke praktijken.
En daarbij vond ik de paarden nietleuk en geschikt voor het niveau.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:12

Halverwege de jaren vijftig heb ik daar leren paardrijden. Toentertijd waren er niet veel maneges in Amsterdam. Er was er nog een op de Amstelveenseweg tegenover de ingang/uitgang van het Vondelpark en nog een in oude boerderij waar nu de VU en de A10 zijn, deze is uiteindelijk verplaatst naar het Amsterdamse bos waar een nieuwe manege gebouwd werd. Maar daar stonden de manegepaarden ook nog in stands dat was toen normaal. Mijn opa had een kolenzaak en had paarden om de kolenwagens door Amsterdam te trekken. Deze paarden stonden op de Albert Cuypstraat, waar toen ook al de markt was, in stands in onderkomens onder de woningen. Dit was heel gewoon. Boeren hadden hun werkpaarden ook in stands stands. De paarden van de bereden politie staan weliswaar in schitterende boxen, maar komen alleen zomers 1 a 2 maanden in de wei. Kijk in een circus daar staan de paarden ook in stands.
Ik ben het verder met een ieder eens dat het niet meer van deze tijd is: stands. Maar toentertijd was het heel normaal. Maar wat staat ons nog te wachten wat betreft de grote van de boxen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:24

palousa_boy schreef:
[
Maar de maten van boxen worden ook elke zoveel jaar aangepast.
Eerst 2,5 x 2,5 dan 3 x 3 straks 3,5 x 3,5
Daarna wordt een loopstal verplicht..

Er is telkens weer wat anders omdat er iemand bedenkt dat een paad veel blijer is met 1,5m2 meer ruimte bijvoorbeeld.

Ik denk dat dat vanaf een klein hok zeker wel verschil maakt. 2,5 x 2,5 vind ik ook vrij krap, dat paard zal dan idd blij zijn met 6m2 meer (want 1,5 erbij in lengte in breedte is totaal toch weer 6)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:44

De boxen zijn daar als ik het mij goed herinner ong 3x3 of 3,5-3,5 maar dat weet ik niet meer zeker.
Weet wel dat er toen een paard was van 1,83m die zich met gemak kon draaien, liggen en doen in die box.
Staat dat niet gewoon ergens op de site?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:23

3,5x3,5 is de norm van tegenwoordig geloof ik. Bij nieuwbouw of renovatie/verbouwing moeten de boxen minimaal 3,5x3,5 zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:14

stands is nog tot daar aan toe.
Ik heb daar één keer een les gereden. Paard had die dag al 3 uur gelopen en moest na mij nog een uur. In totaal dus 5 uur.... Niemand keek ervan op, dat was daar blijkbaar normaal. Erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:16

Ik heb daar een tijd terug met een studentenwedstrijd gereden... Geen weidegang en ze staan nog in stands ook :n De binnenbak is werkelijk prachtig maar daar is alles mee gezegd. Als ze het als monument/museum willen houden zou ik de paarden weghalen en het gewoon zo tentoonstellen. Desnoods wat shows in de binnenbak maar that's it.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:29

in de stad horen toch ook gewoon geen paarden... ookal maken ze paddocks in het gebouw, dan nog staan ze altijd maar binnen/ op het beton en zooi. waardeloos

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:38

Toen ik het hoorde van het levende paardenmuseum was ik eigenlijk heel erg enthausiast, ik had graag een keer willen kijken in de stallen en naar een les. Maar als ik dat zo hoor... Jammer dat ze op die manier met de paarden omgaan terwijl ze straks een grote voorbeeld functie hebben...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:50

Ik heb er vroeger in de buurt gewoond en ben er dikwijls wezen kijken. Ik heb het altijd sneu gevonden die paarden daar op stal midden in de stad. Het is helemaal niet meer van deze tijd.. Stands al helemaal niet. Snap niet dat het nog toegelaten wordt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:02

palousa_boy schreef:
3,5x3,5 is de norm van tegenwoordig geloof ik. Bij nieuwbouw of renovatie/verbouwing moeten de boxen minimaal 3,5x3,5 zijn.

De norm is 2x de schofthoogte van het paard.
Mijn paard is 1.84. Zijn box is 4x4
Dus voor normale paarden zo'n 1.70 zal 3.5 prima zijn.

Verschrikkelijk dat zoiets nog mag bestaan

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:08

Toby schreef:
En dan entreegeld vragen aan iedereen die gewoon even op de manege wil rondkijken (dat doen ze blijkbaar al jaren)...absurd!!

Daar is niets absurds aan,het is voor de bescherming/rust voor de dieren,
Zonder entree zou het gezien de ligging,overflokt met mensen raken,
en van die roofdieren zijn er op een dag altijd wel een aantal die de paarden ook nog es willen "aaien" ..brr,...
hulde voor HM dat ze deze manier toepassen .

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:18

Geryon schreef:
Museum.. :') Vind het verschrikkelijk daar. en jeetje die beesten waren niet voorruit te branden, liepen echt heel slecht gewoon, typische manegepaarden en hartstikke ongelukkig. .

Jij kon niet paard rijden,effe niet die dieren de schuld geven JA!
Heb onderwijl (sinds een week of 6 les daar,iets gevorderde beginner)
op vier verschillende paarden gelest
pracht dieren daar en de 1 is makkelijker aan de hulpen dan de ander net als op Amstelland manege enzo
Ongelukkig paarden daar is een ongelukkige interpretatie van je....
jij projecteert je eigen ongelukkig voelen (die je niet voelt) (interpretatie van me |( )
op de dieren. <3
die "stallen" daar is ruk, mee eens....