EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:33

Dat zeggen ze. Maar daarvoor is overschrijven of controle op stal niet nodig. De enige plek waar je dan hoeft te controleren is bij de slacht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:34

Dus als je straks wormenkuren gaat halen bij de DA moet je je paspoort ophalen bij je stalhouder omdat het in het paspoort moet worden bijgeschreven? Wordt een heel boekwerk dan als je alles erin moet gaan zetten.... En als je m per ongeluk kwijtraakt, wat dan.... ??

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:42

cissy schreef:
Dus als je straks wormenkuren gaat halen bij de DA moet je je paspoort ophalen bij je stalhouder omdat het in het paspoort moet worden bijgeschreven? Wordt een heel boekwerk dan als je alles erin moet gaan zetten.... En als je m per ongeluk kwijtraakt, wat dan.... ??

nee je krijgt een medisch dossier bij de va. deze word je door gemaild zodat jij het bij het paspoort kan leggen.
Zo word het bij ons gedaan.. hoezo, zo lek als een mandje....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:03

ik heb drie dierenartsen van verschillende praktijken dus medisch dossier ligt ietwat verspreid... Ook wel eens een vel gekregen wat dan in paspoort moest maar er stond niet eens op wat er dan gedaan en geleverd was, wat moet je er dan mee?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:28

De paardenkliniek had een voorlichtingsavond en daar ook verteld over dingen als dat je inderdaad van de aan jou paard gegeven medicijnen een extra papier krijgt die je bij elkaar zou moeten bewaren zodat je een soort medisch dossier krijgt. Niet heel lang daarvoor had ik mijn paard laten castreren, daarbij werden ook middelen gebruikt die in dat dossier terecht zouden moeten komen. Ik heb helemaal niets gekregen waar maar iets op staat wat voor middelen er gebruikt zijn.
Daarnaast had ik wel verwacht dat een dierenarts bijvoorbeeld in het paspoort een aantekening zou maken dat hij gecastreerd is :') Ach heb het wel even doorgegeven bij het stamboek. Straks wil ik op wedstrijd en begint er iemand te steigeren dat ik niet mag starten met een hengst.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:55

mylittlejoy schreef:
Maar wat betekent dit nu concreet voor Nederlandse paardenhouders? Gaan er voor ons ook dingen veranderen of is het hier al in orde?

Neem eens eens een kijkje bij de Zuiderburen waar deze procedure in 2006 van start ging, dan heb je al een indruk van het systeem met de centrale databank en wat er mogelijk kan veranderen:
- http://www.cbc-bcp.be/nl.
Het is ff wennen, en zoals met veel nieuwe zaken gaan er kinderziektes mee gepaard en het systeem af en toe op de schop... Het geeft in het begin vragen en zoekwerk maar uiteindelijk wordt het wel duidelijk

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:42

Het enige dat de dierenartsen hier noteren in het paspoort zijn de inentingen en voor de rest niets. Jullie moeten echt geen voorbeeld nemen aan België hoor. :')

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:43

... Wat in NL hetzelfde geval is, mss eens castratie erin gezet, meer zal het niet zijn.
Ik doelde op het centraal registratiesysteem: in die richting moet je dan gaan denken.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 06:30

Eigenlijk blijf ik het te belagenlijk vinden dat je niet eens echt kunt bewijzen dat een paard van jou is.

Daar zou verandering in moeten komen!