Willem Wever: Hoe weet een paard hoe hoog hij moet springen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Re: Willem Wever: Hoe weet een paard hoe hoog hij moet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:28

Het staat nu op uitzending gemist voor de liefhebbers :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:00

Schoentje schreef:
Kaus schreef:
Maar een paard ziet niet op dezelfde manier als wij.
Een paard met 1 oog kan prima springen op hoog niveau. Als ik met 1 oog dicht spring gooi ik de hele sprong om. Ik heb echt 2 ogen nodig om een sprong ik in te schatten.
Overigens vind ik het van een mens of wat voor dier dan ook knap dat we afstanden zo goed in kunnen schatten. Stoepje op, stoepje af, drempeltjes, alles zonder te struikelen zonder een overdreven grote stap te nemen.

Dat moet een paard ook leren wanneer hij blind wordt aan een oog. Wanneer jij langer met maar 1 oog kunt zien, wordt dat diepte zien vanzelf weer beter.

Kaus schreef:
Het deel wat Jeroen heeft verteld snap ik. Hij zorgt er voor dat het paard goed uit komt en het paard springt dus op de goede hoogte.

Echter ben ik totaal nog niet op een niveau waar ik mijn galopsprongen kan aanpassen en kan controleren wanneer mijn paard springt (wel enigszins natuurlijk, maar niet precies) maar mijn paard springt wel hoog genoeg. En ze zorgt er echt wel voor dat ze niet te hoog springt, dat is dan weer te veel inspanning :')
Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt?

Veel oefenen veel meters maken en beginnen met balkjes op de grond.
Hier een videoblog met wat tips daarvoor.

[ Video ]

Handig filmpje. Duidelijk !! Dank!

DGK_Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:25

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:14

Vond vooral de Sjiem een briljante rol hebben :') Jeroen kan het trouwens wel duidelijk uitleggen allemaal.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:30

Heb de uitzending gemist, dus moetr hem nog even kijken :o

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:06

Ik ga het ook nog maar eens terugkijken. Heb heel de Sjiem niet gezien of gehoord op welke manier dan ook...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:24

Kaus schreef:
Maar een paard ziet niet op dezelfde manier als wij.
Een paard met 1 oog kan prima springen op hoog niveau. Als ik met 1 oog dicht spring gooi ik de hele sprong om. Ik heb echt 2 ogen nodig om een sprong ik in te schatten.
Overigens vind ik het van een mens of wat voor dier dan ook knap dat we afstanden zo goed in kunnen schatten. Stoepje op, stoepje af, drempeltjes, alles zonder te struikelen zonder een overdreven grote stap te nemen.

Ik kijk ook maar met 1 oog tegelijk, dus ik zou ook geen hoogte kunnen schatten.
Maar toch gaat dat prima hoor, zolang het niet hoog is kan ik echt wel over een hindernisje heen springen. :)
Ik weet alleen niet beter, dus ik denk dat het idd gewenning is.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:45

friendly schreef:
Ik ga het ook nog maar eens terugkijken. Heb heel de Sjiem niet gezien of gehoord op welke manier dan ook...

De Sjiem liep weg, zijn maatje achterna naar de stallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:47

Idd en hij was nog verbazingwekkend snel :D kan dus best dat je hem gemist hebt :j

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:59

Hahaha... :') Ik ga vanavond maar eens kijken dan.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:17

Schoentje schreef:
hadjewat schreef:
Paarden kunnen geen stroom krijgen als ze niet in contact staan met de grond. Hetzelfde als een vogel op een stroomdraad

Inderdaad, dat is ook nog zo.

Dat klopt niet. Als de balk in contact staat met de aarde, staat het paard wat hem aanraakt ook in contact met de aarde en kan het dus theoretisch wel... |(
niet dat deze info nuttig is hoor ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:43

Schoentje is actief in de springsport. Ik neem aan dat zij wel het een en ander weet op dat niveau. Ik hoop natuurlijk van harte dat deze manier van trainen niet gebruikt word...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:45

Maar een stroomdraad om een weiland maakt toch ook aarde? Daar moet tenminste altijd de grond in. Toch kunnen vogels daarop zitten.
Ik ben niet zo natuurkundig onderlegd, dus vergeef me als ik het verkeerd begrijp ;)

Hoe dan ook, ik weet zeker dat er geen stroom gebruikt wordt om paarden hoger te laten springen. Dat gaat namelijk nooit werken.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:46

Oh gelukkig, ik begreep juist dat jij aangaf dat dit wel zo was :+ Fijn dat dat niet zo is ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:53

Interessant! Ga vanavond even terug kijken.

Terugkomend op het stroom verhaal. De meeste balken zijn van hout of eventueel kunststof, wat dus geen stroom geleidt. Wil je daar stroom op krijgen moet je dus stroomdraden op je balken gaan maken.
Maar ik geloof wel dat er in het verleden minder vriendelijke manieren zijn gebruikt om paarden voorzichtiger te maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:57

friendly schreef:
Oh gelukkig, ik begreep juist dat jij aangaf dat dit wel zo was :+ Fijn dat dat niet zo is ;)

Haha, nee natuurlijk niet! Als je logisch nadenkt over hoe een paard reageert op de stroomdraad om de wei, dan weet je dat zo'n dier geen hindernis meer zou durven springen, als hij daar stroom op zou krijgen! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:59

Schoentje schreef:
Maar een stroomdraad om een weiland maakt toch ook aarde? Daar moet tenminste altijd de grond in. Toch kunnen vogels daarop zitten.
Ik ben niet zo natuurkundig onderlegd, dus vergeef me als ik het verkeerd begrijp ;)

Hoe dan ook, ik weet zeker dat er geen stroom gebruikt wordt om paarden hoger te laten springen. Dat gaat namelijk nooit werken.

Er is nog een andere reden waarom vogels geen stroom krijgen die me onlangs is uit gelegd maar heb nu even geen tijd om te zoeken in mijn eigen berichten. Iemand reageerde op mijn argument van vogels op de spanningskabels. Als je echt wil wil ik morgen nog wel eens zoeken (of je zoekt zelf als je daar handig in bent. Als je op "hoogspannningskabel" zoekt dan kom je normaal gesproken relatief snel bij de bewuste uitleg lijkt me gezien ik dat woord niet zo heel vaak bezig behalve toen en nu..)

Hoe dan ook of het nu kan of niet, zo ga je een paard niet hoger leren springen, je leert hem hoogstens om niet meer te springen vrees ik.

Ik heb nu ook effe geen tijd om echt terug te kijken maar ik meen dat paarden op een redelijke afstand al inschatten hoe hoog het is (dan hebben ze het gezichtsveld van de beide ogen nog ) en de sprong zelf op die inschatting doen... Maar ik kijk morgen even naar de aflevering als dat van uit België gaat lukken.

Edit; had hem toch wel snel gevonden. De uitleg over vogels en kabels:
Ayasha @ [VN] Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:01

Babybeertjes schreef:
Schoentje schreef:

Inderdaad, dat is ook nog zo.

Dat klopt niet. Als de balk in contact staat met de aarde, staat het paard wat hem aanraakt ook in contact met de aarde en kan het dus theoretisch wel... |(
niet dat deze info nuttig is hoor ;)

Wat je zegt klopt niet. Schoentje had het bij het goede eind.

Ik heb best een poosje rondgelopen in de springwereld maar ik ben deze methode nooit tegengekomen. Wel in de Penny :')