Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:06

CK88 schreef:
Ik geef mijn hond elke dag al een theelepel koud geslingerde (onbewerkte) honing, dit koop ik bij de kruitvat. Zelf doe ik het ook in mijn thee :D

kijk dus je kan het wel gewoon ergens in een winkel kopen. scheelt weer een imker zoeken

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:08

Ik heb het nog nooit bij onze kruidvat gezien.. in welke "sectie" staat de honing?

CK88

Re: Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:09

Ik kon het ook niet vinden en wist niet dat het daar te koop was, op het hondenforum zeiden ze dat. Ik heb het ook gevraagd het stond bij mij bij de zoetjes enze ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:21

Ik ga straks meteen even kijken! +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:42

bij de tuinen zul je het waarschijnlijk ook kunnen krijgen, of andere natuurwinkels, en winkeltjes met streekproducten, zoals o.a. bij sommige bezoekerscentra bij natuurgebieden.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:47

Letizia schreef:
Koop je bij de imker wel rauwe honing? Hopelijk nooit nodig, maar altijd goed om te weten!

Idd fijn dat nu bewezen is! :)

Gewoon even op de pot kijken of het koud geslagen/geslingerd is. Dan weet je dat het rauwe honing is. De Traay heeft goede koud geslingerde honing.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:04

Wow ontdekt dat werkt tegen MRSA +:)+ da's goed nieuws 8-)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:17

Je laten prikken door een bij helpt ook tegen reuma :-) Voor mensen met reuma onder ons ;-) Goedkope oplossing even naar de imker en je bent eventjes pijn vrij.. Honing werkt voor veel dingen.. Iedere imker heeft zijn eigen prijs in ieder geval goedkoper dan de winkel rotzooi..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:29

Volgens mij hebben biologische winkels zoals Ekoplaza ook koud-geslingerde honing (onbewerkte/rauwe honing).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:40

Ik heb zojuist 2 potjes honing 'besteld'. Een kennisje van mij, woont naast een oude man die imker is. Heb daar dus 2 potjes onbewerkte honing van gekocht. Op de foto zag het er gewoon uit als honing, net zoals uit de supermarkt alleen misschien iets troebeler van kleur. Klopt dat wel en kan ik dat gebruiken voor wondverzorging?
En ja honing is plakkerig, hoe kan je dat het beste erop smeren? En gaat er dan niet allemaal vuiligheid in kleven?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:42

Zou de honing wel vermengen met een zalf of klei dan, echt puur erop smeren is niet echt heel praktisch denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:46

Voor huidproblemen heb ik het gemengd met cetomacrogol! Te koop bij de apotheek. Dit is zeer geschikt om te mengen en blijft ook gewoon lang goed. In mesitran zit hypoallergene lanoline naast honing. Dat is wolvet. Mesitran is voor open wonden geschikt. Lanoline kan je online bestellen zag ik net.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:04

Kala schreef:
Letizia schreef:
Koop je bij de imker wel rauwe honing? Hopelijk nooit nodig, maar altijd goed om te weten!

Idd fijn dat nu bewezen is! :)

Gewoon even op de pot kijken of het koud geslagen/geslingerd is. Dan weet je dat het rauwe honing is. De Traay heeft goede koud geslingerde honing.

De Traay zegt met helemaal niks :o Maar er zit 4 km van waar m'n paard staat een imker en vandaag even langs gereden, honing van de imker is dus ook gewoon tien keer lekkerder :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:07

Dit is toch al lang geen nieuwe meer? Dat (rauwe)honing een anti bacteriële werking heeft...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:45

Danique_G schreef:
Dit is toch al lang geen nieuwe meer? Dat (rauwe)honing een anti bacteriële werking heeft...

En daar gaat dit artikel ook niet over. Natuurlijk geven ze voor de leek basis info. Maar over de waarom en hoe achter deze werking word vervolgens besproken. En dat is wel zeker nieuws omdat het nog nooit eerder wetenschappelijk verklaard is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:02

Paar maanden geleden ook voor het eerst een honingzalf gebruikt bij een van mijn jongens.Hij had zijn lip lelijk opengehaald en te laat ontdekt om te laten hechten.Zeker 5cm lang energ diep...had geschat dat het zeker een maand of 3 ging duren voordat het geheeld was.Maar met de honingzalf was het binnen een week of 3 wel klaar...mooi genezen en je moet heel goed kijken wil je het litteken zien.

Fijne is dat je het er gewoon op kunt smeren zonder de boel eerst schoon te hoeven maken :)

Stukje verderop woont ook een imker hier en halen altijd onze honing daar,zo lekker :9
Als je dat eenmaal geproefd hebt dan is winkelhoning smakeloos en een brok suiker...blegh

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:06

CK88 schreef:
Ik geef mijn hond elke dag al een theelepel koud geslingerde (onbewerkte) honing, dit koop ik bij de kruitvat. Zelf doe ik het ook in mijn thee :D

oke, doe je dat dan gewoon over zijn brokken of zo?
Mag ik vragen voor welke kwaal je het hem geeft?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:14

Wat een interessante ontdekking, van die melkzuren :j

Ik ken ook mensen die koudgeslagen honing voeren aan hun paard dat last heeft van zn luchtwegen :j De frequentie en hoeveelheid weet ik niet, maar dat schijnt dus ook goed te helpen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:59

Op de markt heb ik een pot honing gekocht die volgens het etiket 'koudgeslingerd' is. Kan ik daaruit afleiden dat de honing helemaal niet verhit is geweest en de melkzuurbacteriën er dus nog in zitten? De dame achter het kraampje, die op mijn vraag reageerde met "Ken u daar niet tegen dan?" kon het me niet vertellen.

Ook las ik dat rauwe honing in principe hard wordt. Dan is mijn vloeibare honing dus wel bewerkt of vermengd met iets?

Het is in ieder geval wel veel lekkerder dan honing uit de supermarkt, dus die 7(!) euro is niet helemaal weggegooid geld.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:00

luf_horses schreef:
Op de markt heb ik een pot honing gekocht die volgens het etiket 'koudgeslingerd' is. Kan ik daaruit afleiden dat de honing helemaal niet verhit is geweest en de melkzuurbacteriën er dus nog in zitten? De dame achter het kraampje, die op mijn vraag reageerde met "Ken u daar niet tegen dan?" kon het me niet vertellen.

Ook las ik dat rauwe honing in principe hard wordt. Dan is mijn vloeibare honing dus wel bewerkt of vermengd met iets?

Het is in ieder geval wel veel lekkerder dan honing uit de supermarkt, dus die 7(!) euro is niet helemaal weggegooid geld.

Ik denk dat je er vanuitdat alles wat je niet rechtstreeks bewerkt word hoe dsn ook een beetje bewerkt is

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:39

Normaal gesproken worden bij de imker de honingraten geslingerd en die honing in potjes gedaan, etiket erop en klaar.

Als een verkoopster je niet kan vertellen hoe of wat dan zou ik mij bedenken en niet overgaan tot koop ;)

Honing is er in verschillende samenstelling. Ligt er net aan waar de bijen de nectar vandaan kunnen halen.

Toen we nog in Almelo woonden hadden we altijd heldere honing, nu buitenaf veel donkere en vaak troebele gele honing.

Maar smaakt net zo lekker!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:58

7 euro voor een potje !? Mijn vader vraagt maar 3,50 euro voor zijn potjes honing.. En sommige honing wordt hard even in de magnetron en het wordt weer vloeibaar..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:10

Ik kreeg juist te horen: nooit in de magnetron doen, want dat wordt te warm!
Wel even je potje in handwarm water zetten :)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:24

Je moet hem ook geen 5 minuten er in zetten maar gewoon tot die smeerbaar is :-D