Topruiters helpen talenten verder op weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Topruiters helpen talenten verder op weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:59

Euhmmmm nou ik ken verschillende middelmatige ruiters die op een heel goed paard ver komen hoor. Zijn er best wat die in de 1* rondrijden die (naar mijn mening) niet vallen onder de naam goede ruiter. Maar een goed en behulpzaam paard kan veel doen.

En ik ken ook een topruiter waarvan wij altijd zeggen dat hij met een ezel met 3 benen nog Boekelo kan rijden. Hij heeft Boekelo gereden met paarden die de meeste nog niet de 1* rond kunnen of durven rijden.

En laten we duidelijk zijn het onderste voorbeeld is veel zeldzamer dan bovenste voorbeeld ;)

Goed materiaal is vaak doorslaggevend. En met geld koop je goed materiaal.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:07

Er zijn genoeg paarden die onder goede ruiters M/ 1* of hoger lopen waar gewone ruiters niks mee kunnen.. Er zijn ook genoeg goede paarden die M/1* of zelfs hoger lopen onder minder goede ruiters.... Hoef je alleen maar voor een wedstrijd te bezoeken. :)
Het gaat idd om de combinatie maar herken je daarmee talent? Als je dingen helder voor ogen ziet...
Al heb je 1 winstpunt in de M op een bepaalde leeftijd dan word je al uitgenodigd. Ik noem dat niet serieus aan de weg timmeren. En een kans van 1 op 50 lijkt me niet mogelijk, want zoveel eventing ruiters zijn er niet.
Maar ik snap dat je als moeder van een deelnemer rooskleuriger dingen bekijkt en het is super leuk dat je daaraan mee mag doen, dat zeg ik ook. Hoe het voor de overige disciplines is weet ik niet, maar iedereen met fanatieke ouders, geld en een fatsoenlijk paard kan de behaalde eis van M sgw halen. Als je dan nog de juiste connecties hebt kom je een heel eind.
Dus daarom super leuk dat het er is en je er aan mee kan doen. Maar of alles wat daar rijd talent is? Maar goed als iedereen daar zo goed is als gedacht wordt horen we over een x aantal jaar genoeg!
Leuk zelfs! :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 11-09-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:07

Misschien moeten degenen met commentaar en opmerkingen over talentvolle manegeruiters, eerst eens kijken naar het (lange termijn) doel van dit plan. Dat is namelijk om jonge mensen door te laten stromen naar de nationale en internationale topsport. Om een stukje begeleiding te geven in de (moeilijke!) overstap van leuk regionaal Z of nationaal ZZ rijden, naar nationaal en internationaal GP starten. Dat is het idee, daar komt ook de sponsoring uit voort. Voor dat doel, moet je dus zoeken naar mensen die inderdaad al op een bepaald niveau rijden. Het opleiden van een manegeruiter naar internationale GP topper op kosten van de bank en de KNHS, is natuurlijk niet echt een realistisch plan.

Gelukkig zijn er voor manegeruiters wel voldoende andere mogelijkheden om zich te laten zien, zoals de zitcompetitie incl finale op horse-event...Roepen dat er helemaal geen mogelijkheden zijn als je geen geld hebt, is dus eigenlijk ook niet echt reëel. Maar je moet inderdaad op zijn minst laten zien dat je een deel van de lange, lange weg naar de topsport zelf af hebt kunnen leggen om in aanmerking te komen voor Rabo Talent. Imo met dit doel in het achterhoofd, geheel terecht.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:21

:n :n :n

Talent en succes zijn niet te koop. Men neme Totilas.....

Laat dat nou het enige zinnige aan die hele verkoop geweest zijn; dat dit voor eens en voor altijd duidelijk is.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:34

Wat mij ook opvalt is dat mensen de hele tijd over geld, echter is het zekers wel mogelijk om met wat minder geld omhoog te komen. Je moet alleen zeer hard werken, je ouders moeten achter je staan ( Je in ieder geval niet tegenhouden) en je moet écht talentvol zijn.

Ik ben ook van mening dat een manegeruiter ook kansen krijgt, zoals hierboven benoemd, de zitcompetitie. Vaak zit er in de manegeruiters ook gewoon een compleet andere instelling, je kunt daar wel enorm in investeren maar als puntje bij paaltje komt stoppen ze er vaak mee. Manegeruiters hebben vaak een enorm mooi beeld van de paardenwereld maar als ze die beesten 24/7 per dag moeten verzorgen,trainen,plannen noem het maar op, naast hun school of studie dan word het toch wel erg veel. Ze moeten nog een enorme weg af leggen voor dat ze überhaupt op het niveau zitten van een L ruiter. Immers moet je voor de Rabotalentendagen ook minimaal M of Z zijn.

Volgensmij is het nogal warrig geworden :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:38

saral schreef:
:n :n :n

Talent en succes zijn niet te koop. Men neme Totilas.....

Laat dat nou het enige zinnige aan die hele verkoop geweest zijn; dat dit voor eens en voor altijd duidelijk is.

Nee maar om aan de top te komen heb je eigenlijk 3 dingen nodig.

Doorzettingsvermogen,talent en geld.
Die 3 kun je eigenlijk bijna niet zonder elkaar zien.

Echter kun je je wel in de picture rijden met wat minder geld.
Je hebt alleen geen kant en klare pony maar die moet je succesvol opleiden, in de picture rijden en verkopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:39

Och het idee is leuk, en zeker voor degenen die minder geld hebben te spenderen, maar helaas kun je hierop niet selecteren als organisatie zijnde. Kijk een goed paard doet ontzettend veel, en goed les ook, maar kun je iemand met talent weigeren omdat ze teveel centen hebben ...wordt lastig als bank zijnde :D

Maar er zou idd best iets landelijks mogen zijn voor talentvolle ruiters zonder paard.
En laat de F maneges maar achterwege, niveau van de F proeven en diens jurering ligt ver onder de maat bvan de knhs . Er zijn idd ook manege's met hoger niveau van lessen en met gewoon B proeven met KNHS juryleden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:02

Sannn, ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt over het hoe en wat. Op jonge leeftijd succesvol in de M eventing rijden maakt je geen talent maar er zijn maar weinigen die dat kunnen en doen en dus is de spoeling dunner. Mij hoor je niet over talent, het is een talentenplan en van daaruit worden de talenten geselecteerd.

Mijn dochter bijvoorbeeld had geen super fanatieke ouders, oké, in de regio rijden was goed. Geld hebben we uiteraard want anders konden we niet leven maar we moeten echt wel zien waar we het geld aan uitgeven, we zijn niet rijk en het fatsoenlijke paard heeft mijn dochter gevonden en die heeft de hoofdprijs niet gekost indertijd.

Het is een stukje geluk maar het is voornamelijk het doorzettingsvermogen van de ruiter. Het is werken, keihard werken en dan nog een tandje bijsteken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:16

Sorry volgens mij zijn er niet zoveel jonge M eventingruiters omdat er zowiezo niet veel eventingruiters zijn :)
(Bijna) Iedereen met een meewerkend paard kan M rijden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:45

Hard werken is het in de gehele paardenwereld, met of zonder talent en op hoger of lager niveau, maar daar gaat het hier niet over.
Er zijn er idd weinig die in het M rijden, niet alleen op jonge leeftijd maar ook op oudere leeftijd. En wat is succesvol in het M rijden als je feitelijk al met 1 winstpunt in het M mee mag doen. Ben je dan succesvol? Daarom klopt het ook niet dat het een kans van 1 op 50 is zoals eerder werd gezegd. ;)
Veel gaan er door en er vallen er vrij weinig af. De vijver om uit te vissen is al vrij klein.....
Het ging om de combinatie... Wie zegt dat de combinatie succes vol is door de ruiter? Is het de ruiter of het paard met de talent? Of allebei?
Maar dan nog... Als je heel realistisch kijkt kom je zonder geld nergens. Een internationale start is al gauw 200 euro.... En dan start je enkel nog maar in Nederland alleen, zonder FEI paspoort en reiskosten die de pan uit vliegen.
Ik denk dat de rollen hier omgedraaid worden want ik ben niet degene met het verkeerde beeld. Ik ben misschien wel degene met een objectiever beeld. :)

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:56

Interessante discussie.

Hier in de VS is het lessen en wedstrijdrijden echt onzinnig duur. Allereerst kent men het concept rijvereniging niet. Waar ik vroeger in Nederland bij een rijvereniging voor rond 300 gulden per jaar 2 keer per week les kreeg van een echt goede Grand Prix instructrice (weliswaar waren er meerdere paarden tegelijk in de les, wat voor mij prima is), moet ik hier zoeken naar iemand die mij op FEI niveau echt goed kan begeleiden. En daarvoor moet ik ook nog eens flink in de beurs tasten, gemiddeld 130 dollars voor 45 minuten! Dan heb je wel een prive les, maar ik zou graag mijn les willen delen om de prijs omlaag te krijgen, echter dat wordt hier niet gedaan. Die lesprijs is overigens hetzelfde als ik gewoon een jong paard in de les meebreng.

Een wedstrijd op gewoon nationaal niveau kost mij al gauw tussen de 300 en 600 dollars per weekend, zaterdag en zondag en als ik op FEI niveau start dan is het zelfs meer. En dan heb ik het over het rijden van slechts een paard, als je er meerdere meebrengt, dan loopt het nog meer in de papieren.
De kosten voor het rijden van een proef zijn minstens 45 dollars per keer en dan betaal je nog een aanzienlijke "office fee" van 30 dollars, daarbij nog een variatie aan andere kosten en de stalling van rond de 30 dollar per dag of als je alleen maar met je aanhanger wil komen en geen stal wil, dan is dat rond de 25 dollar per dag. Neem daarbij nog de aanzienlijke reiskosten om er te komen en vaak ook nog hotel kosten voor twee nachten en het plaatje is rond.

Hier is vaak wedstrijdrijden dus echt alleen weggelegd voor diegene die genoeg financiele middelen heeft. Ik moet zeggen dat ik de relatieve toegankelijkheid van educatie en wedstrijden in Nederland ook behoorlijk mis.