Kalmerende stem helpt paarden niet om iets te leren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 01:03

Rider01 schreef:
'Als de dieren er meer dan tien minuten over deden om voor het eerst over het dekzeil te stappen, slaagden ze niet in de test. '

Sommige paarden hebben van zichzelf al meer tijd nodig dan andere
Beetje vaag om tijd mee te nemen als bepalende factor ipv de reactie van het paard op de stem zelf

Stem helpt niet direct om iets te leren maar kan mijn inziens wel een kalmerende werking hebben, waardoor de hersenen eerder overgaan in het denken/onderzoeken dan in vluchten.
Die indirecte werking zie ik zelf wel.

uiteraard mag ieder daar zijn mening over hebben

Zo raar is dit toch niet? Tuurlijk is elk paard anders, maar daarom neem je een grote groep paarden zodat je een gemiddelde kan bepalen.

Punt van de test is: streng of kalm tegen het paard praten blijkt geen effect te hebben op de snelheid waarop ze over het zeil willen stappen. Er is namelijk geen duidelijk verschil te zien. Ook het effect van kalm of streng praten op de houding van de geleider heeft dus blijkbaar geen invloed op hoe snel het paard het obstakel wil nemen.

Ik weet niet zeker of ik de groep groot genoeg vind eigenlijk. Tot dusver lijkt het wel een betrouwbaar onderzoek maar er zijn zoveel factoren dat je er niet per se een conclusie uit kunt trekken... Aan de andere kant, de conclusie bevestigt wel wat mijn persoonlijke ervaring is, dus er zal wel een kern van waarheid in zitten :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:52

Poiuytrewq

Re: Kalmerende stem helpt paarden niet om iets te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:14

Een paard kan trouwens niks leren enkel op stem. Heel de sfeer en het paard zelf moet ontspannen zijn
Heb je een gestrest paard dan helpt een kalmerende stem niks om hem wat nieuws te leren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:16

Weet je wat het mooie is van een kalmerende stem? Je eigen hartslag/ademhaling gaat ook omlaag en je ontspant je spieren... Dus die kalmerende stem helpt écht wel, maar vooral op jouw houding waar je paard weer op reageert :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:18

Ja en dat is al veel meer dan enkel de stem. Daarom vind ik het onderzoek ook een beetje apart.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:22

Enkel stem geloof ik niet zo in... Ik geloof zeker dat een paard klanken kan gaan herkennen (merk ik enorm bij de VD trainingen) maar de sfeer en het gevoel dat bij een stem hoort zegt veel meer voor een paard dan een enkele stem.

Al weten ze verdraaid goed wat het betekend als ik "HEY!!!" roep, dan zijn ze fout bezig en stoppen ze ook gelijk _O-

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:25

Ik gebruik mijn kalme stem altijd voor mezelf. Wordt ik zelf ook rustig van, en ik kan vaak ook geduldiger werken. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:26

hmm toch wat issues met dit onderzoek...

want de paarden die gebruikt werden waren niet hetzelfde, het resultaat hangt dus mede af van het paard dat je in handen hebt. Hetzelfde paard gebruiken is ook niet nuttig, omdat het paard dan went aan de test.. en dan ook nog eens verschillende locaties.. dit maakt de proef wel ernstig klein kwa groepen die gelijkwaardig zijn.. dat is een van de vereisten van een proef, dat het herhaalbaar is en dezelfde resultaten geeft. Daarmee is de lichaamshouding van de begeleider nog belangrijker dan de stem en dat wordt buiten beschouwing gelaten.. en de groepen zijn dus te klein om dan ook te kijken wat de lichaamshouding is bij degene die 'streng' is en bij iemand die 'kalm' is..

en natuurlijk kalmeer je een paard niet voordat ie op een zeil moet stappen.. daarmee 'bevestig' je immers dat er een reden is om je zorgen te maken. kalme uitstraling en geen stemhulp direct voor het erop stappen is totaal niet getest? dus eerst een kalmerend rondje wandelen. en dan zelfbewust zonder verdere toeters of bellen erop stappen.

tenslotte..

er is alleen gekeken naar strenge toon en corrigeren.. en kalme stem en belonen..

waar is de kalme(rende) correctie? het meest logische.. gewoon op kalme toon: nee, klaar en vervolgens gewoon doorlopen.. dat is buiten beschouwing gelaten?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:40

Werden de strenge en kalmerende stemmen ondersteund/versterkt door strenge en kalmerende acties? Klopjes, aaitjes, aansporen, zweepje?