Rider01 schreef:'Als de dieren er meer dan tien minuten over deden om voor het eerst over het dekzeil te stappen, slaagden ze niet in de test. '
Sommige paarden hebben van zichzelf al meer tijd nodig dan andere
Beetje vaag om tijd mee te nemen als bepalende factor ipv de reactie van het paard op de stem zelf
Stem helpt niet direct om iets te leren maar kan mijn inziens wel een kalmerende werking hebben, waardoor de hersenen eerder overgaan in het denken/onderzoeken dan in vluchten.
Die indirecte werking zie ik zelf wel.
uiteraard mag ieder daar zijn mening over hebben
Zo raar is dit toch niet? Tuurlijk is elk paard anders, maar daarom neem je een grote groep paarden zodat je een gemiddelde kan bepalen.
Punt van de test is: streng of kalm tegen het paard praten blijkt geen effect te hebben op de snelheid waarop ze over het zeil willen stappen. Er is namelijk geen duidelijk verschil te zien. Ook het effect van kalm of streng praten op de houding van de geleider heeft dus blijkbaar geen invloed op hoe snel het paard het obstakel wil nemen.
Ik weet niet zeker of ik de groep groot genoeg vind eigenlijk. Tot dusver lijkt het wel een betrouwbaar onderzoek maar er zijn zoveel factoren dat je er niet per se een conclusie uit kunt trekken... Aan de andere kant, de conclusie bevestigt wel wat mijn persoonlijke ervaring is, dus er zal wel een kern van waarheid in zitten