Manege in Assendelft opnieuw in opspraak door ponyverloting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:07

LIH schreef:
de pony word geveild de eigenaar begint bij 1000 en als iemand daarover heen bied is het paard van die gene en de gene met het lootje wint het bedrag ;)

Precies, en van het gewonnen bedrag kan de pony gekocht worden

Happy_Joy

Re: Manege in Assendelft opnieuw in opspraak door ponyverloting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:10

Dat is dus niet waar Lizzyy.

De pony wordt geveild en is dus voor degene met het hoogste bod, het bedrag dat geboden en dus betaald is, gaat naar het winnende lot. ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:18

Ik wil even zeggen dat ik dit weer heel typerend vind voor hoe bokt nu is. Lekker zeiken op niks af.
Voor zover ik weet is het inderdaad altijd netjes verlopen. De pony kan bijvoorbeeld niet verkocht worden voor de slacht of iets in die richting. En wat is er mis met iemand heel blij maken en daarbij je manege in goed daglicht stellen? Ik ben zelf drie keer op de manege geweest, er heerst een leuke sfeer en ik denk echt dat dit enorm uit z'n verband word getrokken. Ik heb al vanaf mijn 18e eigen paarden en ik haat maneges dus het is niet zo dat ik persé fan ben, maar zelfs ik zie hier de lol van in. Het is toch prachtig om blije mensen te zien, als dat dan ook nog op een nette manier gebeurd, helemaal mooi.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:31

Happy_Joy schreef:
Dat is dus niet waar Lizzyy.

De pony wordt geveild en is dus voor degene met het hoogste bod, het bedrag dat geboden en dus betaald is, gaat naar het winnende lot. ;)

Degene die het winnende lot heeft, kan toch ook kiezen of ze van dat geld de pony kiezen? Zo begreep ik het altijd van Ron

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:33

Axel_Valerie schreef:
Ik wil even zeggen dat ik dit weer heel typerend vind voor hoe bokt nu is. Lekker zeiken op niks af.
Voor zover ik weet is het inderdaad altijd netjes verlopen. De pony kan bijvoorbeeld niet verkocht worden voor de slacht of iets in die richting. En wat is er mis met iemand heel blij maken en daarbij je manege in goed daglicht stellen? Ik ben zelf drie keer op de manege geweest, er heerst een leuke sfeer en ik denk echt dat dit enorm uit z'n verband word getrokken. Ik heb al vanaf mijn 18e eigen paarden en ik haat maneges dus het is niet zo dat ik persé fan ben, maar zelfs ik zie hier de lol van in. Het is toch prachtig om blije mensen te zien, als dat dan ook nog op een nette manier gebeurd, helemaal mooi.

bokt was niet degene die zeurt he dat is de partij van de dieren

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:34

Partij van de dieren is de enige die zeurt, Bokt begrijpt het gewoon niet (door de vele en ook verkeerde uitleg)

En Lizzyy, dat is dus het gene wat juist niet mag, het direct of indirect verloten van een dier.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:37

Bliver, bokt kiest er wel voor om het verhaal op deze manier hier neer te zetten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:56

Axel_Valerie schreef:
Bliver, bokt kiest er wel voor om het verhaal op deze manier hier neer te zetten.

is gewoon overgnomen van een nieuwsbericht. Staat toch ook een bronmelding bij en er staat dat de partij van de dieren die mening heeft.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:00

Nou snap ik t niet meer word ie nou weg gegeven of verkocht.

De partij voor de dieren heeft altijd wel wat te zeiken :+

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:00

Hij wordt geveild, verkocht dus..

Partij van de dieren zou zich eens moeten bemoeien met de dieren die het echt nodig hebben!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:07

Wat voor pony gaat het eigenlijk om een rijpony of een shetje?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:08

Dus hij word niet zomaar weggegeven maar gewoon geveild. Weet je hoeveel paarden er op een dag geveild worden :')

Ik snap t hele probleem niet. Vooral met de begeleiding erna. Prima toch? Idd een hele slimme marketing en reclame truuk.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:14

nee het is geen gewone veiling. Ze hebben er gewoon een soort constructie van gemaakt met lootjes en een veiling om zo de wet te omzeilen. Degene die met de pony overblijft heeft een goede deal te pakken zeg maar

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:15

Happy_Joy schreef:
Hij wordt geveild, verkocht dus..

Partij van de dieren zou zich eens moeten bemoeien met de dieren die het echt nodig hebben!

De constructies worden met de jaar lastiger te begrijpen lol.
Vroegah, toen ik nog regelmatig op die manege kwam, een aantal jaar geleden dus, was het zo dat het winnende lot een cheque kreeg, met deze cheque kon de pony gekocht worden, of ze konden de cheque houden en dus voor het geld kiezen.
Als ze niet voor de pony kozen, werd de cheque verkocht aan mensen in het publiek die tegen elkaar opboden.
Bij het voorbeeld wat ik nu in mijn hoofd heb van een aantal jaar geleden was de cheque volgens mij 1500 euro (oid), welke dus ingewisseld kon worden voor de pony incl. toebehoren, het winnende lot koos niet voor de pony, dus werd de cheque geveild onder het publiek en het uiteindelijke bedrag kwam rond de 3000-3500 uit.
(weet alleen niet of de winnaars nu de 1500 kregen of 3000/3500)

En ja, natuurlijk is het puur publiciteit, de kosten van de aanschaf van de pony en stalling/onderhoud tot aan de trekking wegen niet op tegen de opbrengst van de loterij op zich.

De bingo pony werd/wordt tot de dag van de trekking vertroeteld en bewonderd door alle mensen die op stal rondlopen.

Verplichting om daar op stal te blijven staan voor een jaar? Lol dan mogen de stalkosten wat mij betreft wel wat omlaag, het is niet zo dat ik (als voorbeeld even dan hè) het niet kan opbrengen, maar ik ga liever voor een goedkopere stalling zodat ik mijn geld aan andere dingen (rondom het paard) uit kan geven.

En tja, Partij van de dieren schreeuwt altijd om iets, soms zeker nuttig hoor... maar soms ook echt niet, maar daarmee krijgen ze wel de aandacht van het grote publiek. En daar is het hun weer om te doen.
Als voorbeeld noem ik maar even de veiling van de 20 paarden van de failliete zorgboerderij die door inmeng van de Partij van de Dieren (en Piep) voor achterlijk hoge prijzen van hand zijn gewisseld.. zodat ze niet naar de slacht zouden gaan, waar in eerste instantie al geen sprake van was aangezien de bodemprijs + veilingkosten al ver boven de slachtprijs lagen :+

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:18

Inderdaad, pony wordt gewoon geveild en het bedrag dat voor de pony betaald wordt is voor degene die het winnende lootje heeft.
Als je je paard verkoopt via Marktplaats, Bokt or whatever, dan ben je ook nooit zeker van waar hij terecht komt.
Gaat om een rijpony, incl. zadel, hoofdstel, etc, etc.

Het is niet waar dat er een constructie is gemaakt om de wet te omzeilen, wat wordt er omzeild bij het veilen van een pony?

Het is gewoon een goeie stunt, die veel potentiele klanten naar de manege trekt, niks te omzeilen dan toch?

Degene die met de pony overblijft, heeft zelf op de pony geboden, dus betaald hij het bedrag dat hij geboden heeft. Als je mazzel hebt zijn er niet veel bieders en heb je de pony voor een koopje, of niet. (maar is dat niet bij iedere veiling zo??).

Nogmaals, het winnende lot, krijgt het bedrag dat voor de pony betaald wordt door degene die de veiling heeft 'gewonnen'.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:20

sandra8 schreef:

Het gaat om een rijpony, de keren die ik gezien heb, maar weet uit verhalen dat het altijd om een rijpony gaat.
Volgens mij een D maatje

De keer die ik nu in mijn hoofd heb als voorbeeld was/waren het relatief jonge pony's (4-6 jaar).
Werden speciaal voor de bingo aangeschaft.
Al handelt Ron de rest van het jaar ook in paarden en pony's dus 'speciaal aangeschaft' is waarschijnlijk een groot woord

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:21

Wat een ingewikkeld verhaal zeg :P

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:23

Ja, ingewikkeld :+ Althans, dat wordt het gemaakt :Y)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:24

Annemiek80 schreef:
sandra8 schreef:

Het gaat om een rijpony, de keren die ik gezien heb, maar weet uit verhalen dat het altijd om een rijpony gaat.
Volgens mij een D maatje

De keer die ik nu in mijn hoofd heb als voorbeeld was/waren het relatief jonge pony's (4-6 jaar).
Werden speciaal voor de bingo aangeschaft.
Al handelt Ron de rest van het jaar ook in paarden en pony's dus 'speciaal aangeschaft' is waarschijnlijk een groot woord

Hij koopt een paar jonge paarden op, zet ze een paar jaar op het land en degene met een leuk koppie wordt als Bingo verloot. Hoewel er ook genoeg manegepaarden verloot zijn :)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:30

Ook dat is helemaal niet waar Lizzyy.

Er is 1 x een manege paard 'verloot' dit omdat er iets gebeurd was met de Bingo, maar verder niet.

Het is meestal wel een jonge pony, maar niet al een tijd op het land gezet, deze is speciaal aangeschaft en ingereden of doorgereden door één persoon.

Overigens zijn er in de begin jaren veulens verloot.

Zo komen er dus rare verhalen in de wereld, als je er niets van weet, zeg dan ook niets, of vraag er gewoon naar.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:33

Zoals ik het begrijp... Ik roep maar even een bedrag he. Als het paard bijvoorbeeld 3000 euro oplevert in de veiling betalen die nieuwe eigenaren die manege eigenaar dus dat bedrag. Dan wordt die 3000 euro vervolgens geveild onder een lotnummer. Oftewel....degene met het lootje heeft nìks te maken met het paard. Degene die het paard koopt bepaalt alleen het bedrag wat de lotwinnaar krijgt.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:34

Dank jullie voor antwoord. Het lijkt mij dat als je niet op een pony zit te wachten ook niet mee doet aan zo'n "veiling"

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:36

friendly schreef:
Zoals ik het begrijp... Ik roep maar even een bedrag he. Als het paard bijvoorbeeld 3000 euro oplevert in de veiling betalen die nieuwe eigenaren die manege eigenaar dus dat bedrag. Dan wordt die 3000 euro vervolgens geveild onder een lotnummer. Oftewel....degene met het lootje heeft nìks te maken met het paard. Degene die het paard koopt bepaalt alleen het bedrag wat de lotwinnaar krijgt.

Oh dat is helemaal vreemd..

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:40

Friendly, exact. Zo gaat het nu dus..

PenP2014, dat is toch niet vreemd? Zo komt de pony bij iemand terecht die een wel overwogen keus heeft gemaakt ( :+ ) en de winnaar krijgt een leuk bedrag. (en er komen veel mensen op af)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:41

Happy_Joy schreef:
Friendly, exact. Zo gaat het nu dus..

PenP2014, dat is toch niet vreemd? Zo komt de pony bij iemand terecht die een wel overwogen keus heeft gemaakt ( :+ ) en de winnaar krijgt een leuk bedrag. (en er komen veel mensen op af)

Maar dat klopt dan niet meer met het verhaal dat je kan kiezen tussen de pony of het geld toch?